Gå til innhold

bruk av f.eks lukkede kodeker i USA


Anbefalte innlegg

bare nyskjerrig, men om man har kjøpt PC hvor det følger med en OEM utgave av Windows og man i steden har planer om å bruke Linux, vil det da være lovlig å benytte seg av lukkede koder som er gratis tilgjengelig på Windows?

 

det står at man ikke har lov til å bruke deres koder med mindre man betaler for dem, men det er jo forsovidt allerede gjort...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener om det er lovelig å bruke codecs skrevet for windows i linux?

Dette er vel opptil hver enkelt leverandør og eventuelt begrense.

Hvis du tenker på windows-media-driten som følger med windows så er jeg ikke sikker, men den er jo gratis så bør den jo være lov å bruke hvor du vil. Hvis de har lagt inn en klausul om at den kun kan brukes i Windows tipper jeg det er på kanten av norsk lov.

Selv ar jeg hvertfall w32codecs innstalert og jeg har ikke noen windows-lisens.

 

Når du snakker om "koder" regner jeg med at du mener codecs. Skjønner ikke helt hva USA har med dette å gjøre, selv om de har andre regler som blant annet gjør det ulovelig å bruke DVD-dekryptering.

Lenke til kommentar

i norge og EU så har vi vel ikke software patenter så her er det ikke noe særlig problem så her er w32codecs fullt lovlig etter hva jeg har hørt, lurte bare på hvordan det hadde vært om man hadde tatt med seg en bærbar over til USA med linux og w32codecn når man har betalt for en Windows lisens. bare nyskjerrig...

 

"downloading and installing w32codecs, libdvdcss2 and other non-free codecs without paying a fee to the concerned authorities constitutes a CRIME in the United States of America."

 

har man betalt for Windows så har man vel allerede betalt for å bruke de formantene som er fritt tilgjengelig på Windows så lenge man ikke har brukt serienummeret på en annen PC?

Lenke til kommentar

Husk at copyright (opphavsrett) og patenter er vidt forskjellige ting.

 

Hvis en codec-pakke inneholder copyrightet kode fra MS eller andre leverandører, så er det stor sannsynlighet for at koden er bundet av en lisens som begrenser bruken. Dette gjelder også i Norge.

 

Men slik situasjonen er med f.eks. DVD-avspilling, så fins det frie implemetasjoner som er skrevet fra scratch, og da blir det annerledes. Men patenter kan fortsatt være et problem, spesielt i USA hvor de er særdeles slepphendte med å godkjenne patenter for alt mulig tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...