Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger laaang internett-kabel!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vil anta at den han prøver å få frem er en ledning mellomg data og modem, evnt. routerom han har det. altså en nettverkskabel på enten 100 eller 1000, altså en kategori 5, eller 6-kabel :)

7261825[/snapback]

 

For Kategori 5 eller 6 er 90meter kabel + 10 meter apparatkabel maks for å oppfylle standaren. Men såklart det fungere jo på veldig mye lengre lengder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Internett kabel har for meg de siste årene kunnet forveksles med:

- coax kabel(kabel modem eller ethernet)

- modem ledning (2 leder for analog)

- isdn kabel (4 leder for isdn)

- nettverkskabel (8 leder kategori 5 eller 6)

- fiberkabel (SC)

 

Og lengden må vi nesten gjette oss frem til :p

7265003[/snapback]

Fiberkabel er ikkje SC. SC er ein av fleire type konnektorer som vert brukt på fiber. ST og LC er to andre relativt mykje brukte konnektorer.

 

Fiber deles inn i to hovedgrupper. Multimodus og singelmodus, hvor så muntimodus er delt inn i tre klasser. OM1-OM3

Lenke til kommentar
Er tydeligvis delte meninger om 50 meter er en utrolig lang kabel. Skulle gjerne sett hva som kreves for en 5km kabel.

7318804[/snapback]

 

Nå har jeg aldri hatt mer enn ca 1,5 meter mellom PCen min og routeren, men nå som jeg skal flytte den opp på rommet trenger jeg en som er mye lenger enn 1,5 meter, derav 'utrolig lang kabel'.

Lenke til kommentar
Heisann! Takk for mye bra svar! Jeg vet ikke helt hvor lang jeg trenger, men er vel rundt 40-50 meter kanskje? Jeg aner heller ikke det riktige navnet, men det er av den typen man bruker mellom en router og en pc.

7318618[/snapback]

 

Det du trenger er en Cat5e kabel, kontakter og en tang å presse på kontaktene med. Alt får du kjøpt på f.eks komplett.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...