Gå til innhold

Førsteinntrykk: Oboy - No suggar added


dr.steen

Anbefalte innlegg

Boksen: Vi har det klassiske Oboy-designet, men kjenner for igjen det blå lokket, blått er som vi vet den eneste fargen man må tilsette kunstig for å lage blå matvarer. Ser på dette som det første tegnet på at dette ikke kommer fra naturen (med spesiell tanke på søtningstoffet som er brukt her)

 

Selve sjokoladepulveret: Når boksen ble åpnet ser man tydelig at denne oboyen ikke blander seg like lett som den klassiske oboy med sukker, det finnes tydelige klumper/baller opp til 7mm i diameter. Disse røres dog lett ut med en skje.

 

Blandet med melk (Tine Økologisk Lettmelk): Stod antakelig i 1.5 minutter bare for å røre ut klumpene som ble dannet under blandingsprosessen, det var vanskelig å få fjernet alle sammen. Bortsett fra det, er blandingen lik vanlig oboy.

 

Smaken på produktet: Etter at klumpene ble blandet godt ut i melken smaker det ganske greit egentlig, men ingen fullgod erstatning for vanlig oboy. Tenk mer på det som Oboy Light. Man kjenner snerten av Sucralosen som her er brukt for å danne den søte smaken på samme måte som i den nye Coca Cola Light (ikke Zero).

 

Konklusjon: Dette er en grei diettversjon av Oboy, og vil nok fungere som et bra produkt hvis brukt sammen med, for eksempel en miks-master eller annen blandemaskin. For klumpedannelsen var det største minuset her synest jeg.

 

Ha også i bakhodet at hvis du opplever kløe eller lignende ubehag etter å ha drukket denne drikken, er du mest sannsynlig svak mot søtstoffet her; Sucralose.

Dette stoffet er det samme som i flere nye kunstig søte produkter som den nye Ketchupen uten sukker og som nevnt den nye Coca Cola light.

 

Sucralose ble egentlig ikke skapt for å være et søtstoff, i 1976 ble stoffet egentlig utprøvd som et insektsdrepemiddel. Nå 36 år senere, har det altså funnet veien inn i våre matvaner; ikkje verst.

 

kilde bla.a http://www.bookrags.com/wiki/Sucralose

 

edit: forbanna leif

Endret av dr.steen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei den var ikke noe særlig imponerende totalt sett egentlig, tror ikke jeg kommer til å bruke den opp med det første (men liker ikke å kaste ting).

 

Med tanke på at jeg har hatt min forrige Nesquick (ca) 600gram i 3.2 år (faktisk!), så kommer vel jeg kanskje til å ha denne oboyen i kanskje det dobbelte da den ikke var så god. Nærmere 7 år skal den få stå i skapet tenker jeg. LOL

 

Hehe, er som dere skjønner ikke en storforbruker av slike produkter :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Må bare åpne denne tråden igjen, i ren frustrasjon.

 

Jeg kjøpte Oboy uten sukker i dag, fordi jeg hadde lyst på Oboy, men ikke den vanlige, som nå legger seg som sukker på bunn (Gjør nesquick dette? Det beste har jo alltid vært det som legger seg på bunnen, men ikke nå som det legger seg som nesten rent sukker).

 

Nå har jeg ikke lyst på Oboy lenger.

 

Den blandet seg ikke med melken, jeg måtte mose den mot kanten av glasset for å få den til å løse seg opp, og det fløt fortsatt klumper rundt. Ikke smakte den noe godt heller, man kjenner helt klart smaken av kunstig søtningsstoff, som dr.steen skriver.

 

Esken skal holde til 40 glass, så jeg har 39 glass igjen, men jeg tviler på at pulveret forsvinner med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...