Gå til innhold

8800 ULTRA\GTX\GT\GTS Ytelse og OC egenskaper


simalarion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eneste jeg kunne tenkt meg på mitt G80 kort, som 9800GTX har, er tre heatpipes i kjølingen, og samme HD dekoder.

Hvorfor? Rent ytelsemessig er det vel helt unødvendig med den prosessoren din.

Nettopp! Derfor ser jeg ingen grunn til å bytte ut Ultra mot 9800GTX ;)

Det var hvis jeg absolutt måtte finne på noe.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De som sitter med en 8800GTX eller Ultra har lite grunn til å bytte, men hvis du skal kjøpe nytt kort, er valget klart og tidlige: 9800GTX eller 9800GX2.

 

Det er ikke lenge siden jeg har fått min 9800GTX og fremdeles eksperimenter med ytelsen, men jeg er forløpige veldig fornøyd med den. Jeg ble veldig overrasket av den geniale stock-kjøleren. Den har veldig bra viftestyring og spinner for det meste på 60%, men den kjøler bra under blastning også. Stortsett er den veldig stillegående og jeg hører den nesten alderi i Cooler master Cosmos kassen.

Lenke til kommentar

Nei. 9800GTX baserer seg på 8800GTS sine spesifikasjoner, og det eneste som skiller dem ytelsemessig er at 9800GTX har litt høyere frekvenser. Med andre ord kan du si at det er en greit overklokket 8800GTS versjon. (som har noen ekstra funksjoner, som støtte for tri-SLI)

 

Om man synes at overgangen fra 8800GTX til 8800Ultra var veldig mye, så gjelder det samme fra 8800GTS til 9800GTX. Hvis du syntes det var en heller liten/marginal forskjell fra 8800GTX til Ultra, så er det akkurat det samme med 8800GTS VS 9800GTX.

De fleste ville nok sagt at ytelseforskjellen er ganske så liten.

 

På dagens marked så gir de omtrent like høy pris/ytelse, der 9800GTX kun koster noen hundrelapper mer.

 

De som sitter med en 8800GTX eller Ultra har lite grunn til å bytte, men hvis du skal kjøpe nytt kort, er valget klart og tidlige: 9800GTX eller 9800GX2.

Hvorfor er det et klart valg? :p

For DEG er det kanskje et klart valg, men det betyr ikke at det er noe klart valg for alle og enhver. For det er langt ifra et soleklart valg.

Det kortet som er mest fremtidsrettet, og har best ytelse i høyere oppløsninger er 8800GTX. Men i dag så koster 9800GTX noe mindre, og vil nok være et godt valg om du skal kjøpe skjermkort i 2000kr klassen. (det betyr ikke at det er noe godt valg for alle)

Er bruktmarked et alternativ så er jo 8800GTX er soleklart valg igjen, da det som regel går for en 1500-1700kr på bruktmarkedet.

 

Hvis du ser etter skjermkort i 1700-2000kr klassen så er 8800GTS et utmerket valg.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Dette valget bestemmes ikke av meg eller deg, det bestemmes av industrien. Valg av 9000-serien er klart, fordi Nvidia mener at 9000-serien er erstateren for 8000-serien.

 

Hvis jeg forstår deg riktig, du sier at det er griet å betale noen hundre mer for å få en 8800GTS VS en 8800GTX ? Hvis dette er hva du mener, hvordan kan du mene at 8800GTX er fremtidsrettet da?

Lenke til kommentar
Dette valget bestemmes ikke av meg eller deg, det bestemmes av industrien. Valg av 9000-serien er klart, fordi Nvidia mener at 9000-serien er erstateren for 8000-serien.

Nei, aldeles ikke. Det bestemmes av kjøperene. (inkludert meg og deg)

Hvis Nvidia mener dette er et soleklart valg så kan de justere på prisen slik at prisen på 9800GTX er tilsvarende 8800GTS sitt.

Da hadde det vært et soleklart valg...

 

Ta 5-serien til Nvidia. Den var på mange måter dårligere enn 4-serien, som ble foretrukket av mange. Ivhertfall i starten. Det betyr ikke at 5-serien var et soleklart valg fordi Nvidia hadde planer om det. Om du mener at du gjør et bedre valg fordi du velger et skjermkort med et tall høyere så tar du brutalt feil dessverre. Ytelsen, prisen og mye mer bestemmer dette.

 

Om det kom et overklokket skjermkort på markedet som kostet mer og yter tilsvarende mer. Ville du kalt det en erstatter, og ville du sagt at den overklokkede versjoner var et soleklart valg? Jeg ser ingen grunn til det.

 

Ps: 9800GTX erstatter ikke 8800GT/GTS. De er i skrivende stund i en annen liga, rent prismessig.

 

Hvis jeg forstår deg riktig, du sier at det er griet å betale noen hundre mer for å få en 8800GTS VS en 8800GTX ? Hvis dette er hva du mener, hvordan kan du mene at 8800GTX er fremtidsrettet da?

Beklager, der mistet jeg deg.

 

GTX har store fordeler fremfor 9800GTX i visse spill/situasjoner som KAN veie godt inn.

88000GTX (ikke 8800GTS) fases ut da den er stor og dyr å produsere og for Nvidia så gir den dårlig avkastning på dagens marked. For oss brukere så trenger ikke dette være negativt....

 

Dette er dagens marked:

 

1. 9800GTX og 8800GTX ligger sånn ca i samme prisliga og har forskjellige kvaliteter i spill. Hvilke du fremmer kommer helt ann på deg. Men er bruktmarked et alternativ så gir 8800GTX MYE bedre avkastning.

 

2. I 8800GTS VS 9800GTX så yter 9800GTX hakket bedre, men koster også mer. Hva som er best valg må lommeboken avgjøre. Dog gir 8800GTS en smule mer ytelse for pengene.

Lenke til kommentar

Nå får du en 9800GTX for 2 høvdinger, dette er jo bligiere enn prisen på 8800GTS før lansering av dette, husker du ikke?

 

Nå har 8800GTS blitt billigere, bare på en grunn, det er utgått ferskvare!, og må selges på dumpingspriser.

 

Hvis vi forbrukere skal bestemme og ikke industrien, da prisknuserkongen 9800GTX er den beste gaven til oss forbrukere. Se hvordan alle prisene på 8800GTX, 8800GTS osv. har rast. Ett par månder siden måtte du betale 3500 kr for en 8800GTX, nå får du en 9800GTX som er jevn/bedre (i visse høyoppløslighet sitasjoner litt dårlige, men på flere andre områder bedre), for 2000.

 

Prisknuserkongen 9800GTX er grunn for jubel hos oss forbrukere, og jeg mener at vi skal kjøpe den for å verdsette slike tiltak fra industien.

 

EDIT: et spørmål Andrull, har du klart å bli kvitt ditt 8800GTX enda?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Nå får du en 9800GTX for 2 høvdinger, dette er jo bligiere enn prisen på 8800GTS før lansering av dette, husker du ikke?

Stemmer. Men hva prisen var før har jo ikke noe med prisen i dag å gjøre.

 

Nå har 8800GTS blitt billigere, bare på en grunn, det er utgått ferskvare!, og må selges på dumpingspriser.

Det er vel å hoppe litt raskt til konklusjonen. ;)

uansett om skjermkortet går ut eller ikke så gjør ikke det til noe dårligere kort.

 

Hvis vi forbrukere skal bestemme og ikke industrien, da prisknuserkongen 9800GTX er den beste gaven til oss forbrukere. Se hvordan alle prisene på 8800GTX, 8800GTS osv. har rast. Ett par månder siden måtte du betale 3500 kr for en 8800GTX, nå får du en 9800GTX som er jevn/bedre (i visse høyoppløslighet sitasjoner litt dårlige, men på flere andre områder bedre), for 2000.

Nye skjermkort presser prisen ned, og er naturligvis en fordel med større utvalg. 9800GTX har nok helt sikkert presset prisen ned, og selv om 9800GTX var en frodel sånnmessig så gjør jo ikke det 9800GTX til et bedre produkt....

Du kjøper det skjermkortet som gir mest for pengene.

8800Ultra presset nok sikkert prisen på 8800GTX ned, men det gjør jo ikke 8800Ultra til noe bedre produkt på den tiden. (det gjør jo bare de andre kortene med attraktive)

 

Prisknuserkongen 9800GTX er grunn for jubel hos oss forbrukere, og jeg mener at vi skal kjøpe den for å verdsette slike tiltak fra industien.

Vi kan nok verdsette det litt, men å si til alle at 9800GTX er så mye bedre valg, bare fordi man har lyst til at folk skal verdsette et skjermkort blir vel mer å tolke som en løgn. Da kjøper ud jo ikke pga skjermkortet er bra, men fordi man vil verdsette Nvidia...

 

EDIT: et spørmål Andrull, har du klart å bli kvitt ditt 8800GTX enda?

Stemmer, gikk for 1600kr her om dagen.

 

 

Ps: Å kalle det en prisknuser er vel litt drøy. I såfall er de fleste nye skjermkort en prisknuserkonge. :p

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Finner ikke noe informasjon om dette i mac forum, de fleste brukerene der bruker dessuten OS X operativsystem, jeg kjører også vista 64 på macverket mitt og har brukt rivatuner til å overklokke gpu prosessoren på skjermkortet, jeg leiter nå etter mulighet for å overklokke cpu prossesorene i Macèn

Grunnen til at jeg spør i dette forumet er at overklokking er langt mer vanlig på PCèr en Mac

og fordi jeg kjører vista 64 på den..

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke poste mer om dette her i denne tråden, men vi bare nevne at jeg har lest om en som har overklokket xeon prosessorene fra 3 til 3,4ghz på en tidligere utgave av mac pro, med ett program som heter systool, begrensningen ligger i at det ikke var mulig å endre delingstallet for minnebrikkene

Lenke til kommentar

Har igjen sett over diverse tester nå som 9800gtx\9800x2\3870x2 er sluppet og savner fortsatt stort en test som nevner at 8800gts 512 kan klokkes til blokksberg samt at dette er prøvd. Det er igjen sammenlignet med 8800gts 512 tester uten at dette blir nevnt med stock hastighet.

 

Det er jo synd at så få får med seg hvilken perle 8800gtx 512 er, vikelig valutta for 1700kr.

 

Standard klokk på 8800gts 512 er rundt 630 på kjernen min står link oc på 810 på luft, dette er jo en sensasjon av en oc og gjør store utslag i spill og tester.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...