Gå til innhold

Fatal1ty-nytt for spillere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Fra bare en meter så har jeg regnet luftmotstanden som neglisjerbar. Man kommer bare opp i 16 km/t (fra en meter) så det er neppe mye feil, men om du vil så kan du jo godt regne ut hvor mye feil det blir.

 

7228984[/snapback]

 

Kom frem til 18 km/t sett bort fra luftmotstand, så du har nok regnet riktig.

 

Skulle ikke tro det, men ca 20 km/t er helt sykt vondt å kræsje i gulvet med. På glattkjøringen fikk jeg tilbudet om å få tilbake pengene mine dersom jeg var villig til å stå på en stol, låse armene mine forover og falle rett ned på gulvet med armene først. Dette skulle tilsvare denne farten. Jeg sto der på stolen og vurderte hvor mye jeg var glad i armene mine og frasto ekperimentet. Jeg har også tryna på scooter i 30 og det anbefaler jeg ikke. Så at en mus ikke tåler så mange fall fra en meter skjønner jeg faktisk :)

 

Uansett skal heller ikke jeg ha denne musa. Jeg har en fatality musematte. Genial og stor, men det skal mye til før jeg legger vekk den nye razer musa. Har kun brukt logitech og razer ettersom jeg kun bruker mus til spilling. Alt annet er det wacom tegnebrettet som står for. Ellers liker jeg fatality konseptet litt jeg da. Folk liker bare å mislike ofte.

Lenke til kommentar
Prisen på musa var jo ikke så ille! 2400dpi for 350 spenn! :dribble:

Nå er jo ikke dpi alt da... se på Microsoft Intellimouse 3.0, som mange pro-gamere sverger til, til tross for lav dpi.

 

Og hvor har dere fått 20G fra? Hvis det ikke har vært noe edit'ering på artikkelen så står det:

Musen har utskiftbare deksler og takler en akselerasjon på inntil 15 G.

EDIT:Så nå at det sto 20G lenger opp på siden... hva med å rydde opp i dette?

Musen har utskiftbare vekter, er utstyrt med teflonføtter og takler en akselerasjon på inntil 20 G.

Tror uansett ikke dette er noe og klage over..haha.. hvor mange ganger har ikke jeg pælma den 1,5 år gamle musa i veggen og den funker like bra enda... og den har vært utsatt for MYE mer enn 15G/20G :p

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
Tror uansett ikke dette er noe og klage over..haha.. hvor mange ganger har ikke jeg pælma den 1,5 år gamle musa i veggen og den funker like bra enda... og den har vært utsatt for MYE mer enn 15G/20G :p

7230767[/snapback]

 

Når det står at musa tåler 20G betyr det vel gjerne at musa tåler å bli spilt med, hvis du beveger hånden med en akselasjon på 196 m/s² (musematta til den personen må vel ta fyr?) skal den fungere. Ikke det at den skal fungere å kaste den i veggen. Kan jo hende den gjør det for så vidt.

Lenke til kommentar
Tror uansett ikke dette er noe og klage over..haha.. hvor mange ganger har ikke jeg pælma den 1,5 år gamle musa i veggen og den funker like bra enda... og den har vært utsatt for MYE mer enn 15G/20G :p

7230767[/snapback]

 

Når det står at musa tåler 20G betyr det vel gjerne at musa tåler å bli spilt med, hvis du beveger hånden med en akselasjon på 196 m/s² (musematta til den personen må vel ta fyr?) skal den fungere. Ikke det at den skal fungere å kaste den i veggen. Kan jo hende den gjør det for så vidt.

7231181[/snapback]

 

Personlig tror jeg 20g fint kan være oppnåelig også om man røsker litt i musa på en musematte, men det hadde jo vært interessant å teste.

 

AtW

Lenke til kommentar
La oss si at du bruker 0,2 sekunder på å akselerere musen opp i toppfart. Da tåler den at du akselererer den opp i en toppfart på drøyt 140 km/h. Dette er ganske fort, jeg tviler på at noen klarer å bevege musen så fort.

7232582[/snapback]

 

Men du bruker antakelig ikke i nærheten av 0,2 sekund på å røske i musa,

 

AtW

Lenke til kommentar
La oss si at du bruker 0,2 sekunder på å akselerere musen opp i toppfart. Da tåler den at du akselererer den opp i en toppfart på drøyt 140 km/h. Dette er ganske fort, jeg tviler på at noen klarer å bevege musen så fort.

 

Men du bruker antakelig ikke i nærheten av 0,2 sekund på å røske i musa,

 

AtW

Tror liksom det var det han prøvde og påpeke :p

Og snakker sikkert om noen timer meg Gaming... Ikke ett røsk, en liten gang :p

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
Jeg har litt lyst til å sette opp noen små regnestykker på aksellerasjon, avstand osv. Men får komme tilbake til det etter å ha lest noen tråder til.

7232165[/snapback]

Nå er det tide å vekke hjernecellene med et lite regnestykke! :yes:

 

Scenario 1: Man røsker i musa og aksellererer musa med 20G langs 10cm av musematta og bremser så opp bevegelsen mot null yttligere 10cm bort på musematta. Altså totalt et røsk på 20cm. La oss si det skjer når man spiller og skal snu seg 180 grader veldig kjapt. Tiden for aksellerasjonen er like lang som for oppbremsinga. Total tid = 2 * rot(2*0,1m/(20*9,81m/s^2)) = 0,0638 sekunder. Det går altså omtrent 1/16 sekund å gjøre denne bevegelsen med 20G. Om man er en god spiller og god powerball-bruker så tror jeg det er mulig å få til.

 

Scenario 2: Man mister musa i gulvet fra 0,8m høyde. I fallet før den treffer bakken så vil den aksellereres med 1G (tyngdekraften). Tiden fallet tar er tid = rot(2*fallhøyde/a) = rot(2*0,8m/9,81m/s^2) = 0,163 sekunder. Topphastigheten den når like før den treffer bakken er vmax = a*t = 9,81m/s^2*0,163s = 1,6 m/s. Når den treffer bakken må musa bremse opp i løpet av en veldig kort strekning. Vi skal prøve å finne ut hvor mykt underlaget må være, altså hvor mye det og musa må gi etter for at aksellerasjonen skal bli mindre enn 20G. Tiden det tar å bremse opp musa fra 1,6 m/s til null med 20G er: tid = vmax/a = 1,6m/s/(20*9,81m/s^2) = 0,00815 s. Veldig kort tid med andre ord. Hvor mye underlaget må føye seg er: lengde = 1/2*a*t^2 = 1/2*20*9,81m/s^2*(0,00815s)^2 = 0,0065m. Hvis underlaget føyer seg mindre enn 6,5mm så vil altså musa overstige 20G. Jeg tror 6,5mm tilsvarer omtrent det å lande på et tykt og mykt teppe. Mister man musa ned på gulvbelgell, parkett, betong etc. så vil den nok overstige 20G ganske kraftig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...