Gå til innhold

Hva er Neverwinter nights?

Anbefalte innlegg

Skrevet

det vil si jeg vet det er, men hvordan type spill er det?

Er veldig nysgjerrig på det, men min erfaring i rpg strekker seg til WOW og oblivion. (og final fantasy)

Kan det sammenlignes ,med noen av de?

Har man valgfritt perspektiv, eller er det en "diablo" vinkel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Toeren ligner ikke på eneren overhodet. Det er ordentlig 3d i NWN 2, ligner kanskje litt på Oblivion. Tredjeperson FPS men ræva animasjoner og effekter i slåssesystemet. Her har de MYE å lære av mestrene bak Dark Messiah, eller rettere sagt GUDENE. Fy satan for ett bra spill det er.

Skrevet

Vinkelen kan du tilpasse selv, det er flere ulike muligheter. Generelt er vel kameraet eller perspektivet noe av det som klages mest på i NWN2. Og ingen kan vel påstå at det er optimalt, men med å fininstille litt fungerer det helt greit syntes jeg. :)

Type spill? Vel, det er et "klassisk datarollespill". Man lager en hovedperson i starten men får med seg flere bipersoner underveis som man og kan kontrollere (eller overlate til en AI som ikke her helt til å stole på alltid). NWN2 legger også mye vekt på at man kan lage egne moduler. Til NWN1 ble de laget mange moduler av høy kvalitet av fans, som oftest beregnet på å spille sammen med andre. Det kom også flere "persistent worlds", altså større settings der mange kan spille samtidig. Litt som WoW bare i langt mindre skala, og som oftest noe mer fokus på rollespill-aspektet. Det er også mulighter for å være DM (=GM=Game Master) som styrer NPC'er, monstere osv. Det gjør at det blir en mer dynamisk og spennende spillopplevelse enn i vanlige "statisk" rollespill.

Så NWN er på noen måter en blanding mellom Oblivion og WoW. Kommer litt ann på om du spiller singelplayer gjennom hovedmodulen eller sammen med andre.

Personlig syntes jeg NWN2 er årets rollespill. Selv om det lider av en del teknisk trøbell. Om NWN2 blir patchet like mye som 1'ern ble er det ingen fare, da er mye av dette ordnet snart. Noen vil si at grafikken er dårlig, den er i allefall svært krevende i forhold til hva som blir fresmtilt på skjermen. Selv om kanskje NWN2 ikke har den teknisk beste grafiken syntes jeg den gir langt bedre stemning og er penere en Oblivion og Gothic 3.

Med andre ord, jeg anbefaller degå prøve NWN2!

Skrevet

Det bør nevnes at man kan få noen problemer med NWN2 om man ikke er en innbitt rollespiller. At man har spilt Fable eller Oblivion hjelper ikke så mye. NWN2 er et ganske så avansert rollespill, med mye prating, som i 1'ern.

Dessuten krever spillet usannsynlig mye, i tillegg til at grafikken er langt fra grensesprengende.

Skrevet

Går greit å spille NWN-spillene om man ikke spiller rollespill, men da er det ofte lurest å holde seg til en simpel klasse som fighter eller barbarian. Selv er jeg langt fra noen innbitt rollespiller (spilte litt da jeg gikk på ungdomsskolen, men husker nesten ingenting), klarte meg fint igjennom NWN1+expansions, holder nå på med NWN2, og det går tålig greit. Avhenger dog en del av AI'en for å styre magikerne o.l forsåvidt. Men det er sant at det blir mye å holde greie på, så man må være tålmodig.

Skrevet

Neverwinter Nights (jeg går ut ifra at du mener toeren) er et mer rendyrket rollespill enn det du sålangt har hatt befatning med. Med "rendyrket" mener jeg først og fremst mer avansert og regelbundet. Neverwinter Nights bygger på verdens mest kjente og utbredte rollespillsystem, kalt Dungeons & Dragons. Det blir litt tungvindt å gå nærmere inn på hva dette er akkurat nå, så jeg velger å la være. Det du trenger å vite, er at Neverwinter Nights sannsynligvis ikke er så actionfylt og lettvindt som de andre spillene du har spilt.

For det første: Du styrer ikke bare én karakter, men en hel gruppe. Sammensetningen velger du selv, du plukker opp folk du møter underveis i spillet. Fortrinnsvis ser du etter folk som kan utfylle deg, det vil si at de sitter på egenskaper som du ikke har. (Eks: Dersom du spiller som fighter, er det kanskje lurt å se etter en trollmann, som bidra med magi i fremtidige kamper.)

For det andre: Kampene foregår ikke i real-time, slik som i Oblivion. Du gir angrepskommandoer, du velger hvilke magiske formler som skal brukes, men du har ikke direkte kontroll over kamphandlingene som sådan. Dette er ikke et FPS, hvor man kan strafe unna angrep, dukke og så gå for headshot. Hvem som vinner og taper en kamp regnes ut ved hjelp av et avansert regelsystem (det tidligere nevnte Dungeons & Dragons). Det høres kanskje kjedelig ut, men du slipper selvsagt å "se" denne utregningen. Alt foregår tilsynelatende uavbrutt på skjermen. Det blir på en måte som å spille et strategispill. Man forsøker å vinne med de midlene du har til rådighet.

For det tredje: Det er mye dialog i spillet. Historien er viktig i rollespill, og det er gjennom interaksjon med figurer i spillet at denne utfoldes. Dialogsystemet er bygget opp på en måte som gjør det mulig å spille som flere vidt forskjellige typer. Som regel har man fire, fem forskjellige svar å velge mellom i hvert enkelt tilfelle, og hvert alternativ vil være karakteristisk for en bestemt sinnstemning eller personlighetstype. (Sint/ond, likegyldig, jovial/behjelpelig og lignende).

Om perspektiv: Dette velger du selv. Kameraet kan roteres fritt. I kampsituasjoner anbefales likevel ovenifra-og-ned-vinkelen (isometrisk), ettersom det gir bedre oversikt over slagmarken.

Håper jeg ikke tok livet av nysgjerrigheten din med overdetaljert pjatt. :)

Skrevet

takker for vanvittige gode svar og tilbakemelding :)

at det er mer avansert er bare fint.Jeg liker og ha mye å holde styr på :)

Men det som er avgjørende for meg i et role-playing-game er nettopp dette med å være en annen karakter. I WOW har man en karakter man etter hvert elsker, har man samme innlevelse? litt skeptisk til dette at man styrer en gruppe, men jeg skjønner det strategiske elementet med det.

MEN gud hvor jeg hater isometrisk synsvinkel....

Skrevet
Men det som er avgjørende for meg i et role-playing-game er nettopp dette med å være en annen karakter. I WOW har man en karakter man etter hvert elsker, har man samme innlevelse? litt skeptisk til dette at man styrer en gruppe, men jeg skjønner det strategiske elementet med det.

Det er litt det samme for meg. Var skeptisk til det med grupper fram til eg prøvde det i Icewind Dale, men det går eigentleg greit. Eg løyser det med å lage ein karakter som representerar meg (vanlegvis ein Neutral Good trollmann som heiter "Kay"), som fungerar som leder for gruppa, og hovudperson i spelet.

Kay

Skrevet

Neverwinter Nights spillene ble laget for å gi tilhengerne av D&D 3,5 et spill som passer våres syn på rollespill. Som har lite med WoW og andre MMORPG'r å gjøre.

Din karakters utvikling er overlatt helt til spilleren istedet for etter spilldesignerens ønsker som det er mye av i WoW etc.

Hater WoW..

Jeg er en ivrig rollespiller og har spillt rollespill i årevis og disse spillene er akkurat jeg vil ha som et alternativ til pen og papir rollespill når det er vanskelig å få til.

Hvis du vil vite mer om Dungeons & Dragons og Forgotten Realms så kan du jo gå innpå denne linken..

Forgotten Realms

Uansett..hva jeg mener er at har alltid vært friheten til å velge karaktertrekk, lage verdener, historier og/eller styre den som en spilleleder som har stått i fokus på disse spillene. Det er det unike med NWN spillene. At de har tilnærmet seg mer pen og papir rollespillene mer enn noen andre spill. Baldurs Gate og Icewind Dale spillene hadde fantastiske historier og atmosfære men de er ikke på langt nær så tro mot selve rollespillets opphav som NWN og sannsynligvis NWN 2 også.

Skrevet
Neverwinter Nights spillene ble laget for å gi tilhengerne av D&D 3,5 et spill som passer  våres syn på rollespill. Som har lite med WoW og andre MMORPG'r å gjøre.

Din karakters utvikling er overlatt helt til spilleren istedet for etter spilldesignerens ønsker som det er mye av i WoW etc.

Hater WoW..

Jeg er en ivrig rollespiller og har spillt rollespill i årevis og disse spillene er akkurat jeg vil ha som et alternativ til pen og papir rollespill når det er vanskelig å få til.

Hvis du vil vite mer om Dungeons & Dragons og Forgotten Realms så kan du jo gå innpå denne linken..

Forgotten Realms

Uansett..hva jeg mener er at har alltid vært friheten til å velge karaktertrekk, lage verdener, historier og/eller styre den som en spilleleder som har stått i fokus på disse spillene. Det er det unike med NWN spillene. At de har tilnærmet seg mer pen og papir rollespillene mer enn noen andre spill. Baldurs Gate og Icewind Dale spillene hadde fantastiske historier og atmosfære men de er ikke på langt nær så tro mot selve rollespillets opphav som NWN og sannsynligvis NWN 2 også.

7227729[/snapback]

Er uenig med at NWN1 er nærmere enn p&p følelse enn Baldur's Gate og Icewind Dale. NWN1 syntest jeg var litt skuffende i og med at man kun kunne ha en person i partyet i tillegg til deg selv, og man kunne heller ikke kontrollere denne personen, med unntak av noen grunnleggende kommandoer (angrip, følg, stopp, heal). Ganske tydelig i det spillet hva utviklerne har lagt vekt på.

Baldur's Gate- og Icewind Dale-serien derimot, har skikkelig party play, noe jeg føler er en del av kjernen med p&p. Samarbeid. Hvis man skulle overleve enkelte kamper på IWD og BG2 måtte man bruke mye strategi. Mages måtte komplimentere Fighters, etc. Ikke bare hver for seg.

Noe av den samme følelsen har jeg når jeg spiller NWN2.

Ellers er jeg enig med det du sier. Jeg er en rollespill purist som, selv om jeg spiller andre RPGer som Oblivion og slikt, er det bare rollespillene som er basert på D&D som gir meg det jeg virkelig leter etter i rollespill. Er enda ikke så langt ut i spillet, men til nå virker NWN2 som den beste RPGen på lenge. Elsker sånne ting som at party-medlemmene hopper inn i samtalene og sier sin mening om saken.

IMO, hvis man vil ha en ekte rollespill-opplevelse så nært de originale røttene som mulig, er NWN2 spillet man går til.

Oblivion gir langt ifra samme følelsen (er altfor ensomt), og WoW er som å sammenligne et saftig eple med en harsk nøtt når det gjelder rollespilling.

Gidder ikke engang nevne JRPG-er.

Skrevet
Neverwinter Nights spillene ble laget for å gi tilhengerne av D&D 3,5 et spill som passer  våres syn på rollespill. Som har lite med WoW og andre MMORPG'r å gjøre.

Hater WoW..

Forgotten Realms

7227729[/snapback]

Er uenig med at NWN1 er nærmere enn p&p følelse enn Baldur's Gate og Icewind Dale. NWN1 syntest jeg var litt skuffende i og med at man kun kunne ha en person i partyet i tillegg til deg selv, og man kunne heller ikke kontrollere denne personen, med unntak av noen grunnleggende kommandoer (angrip, følg, stopp, heal). Ganske tydelig i det spillet hva utviklerne har lagt vekt på.

Baldur's Gate- og Icewind Dale-serien derimot, har skikkelig party play, noe jeg føler er en del av kjernen med p&p. Samarbeid. Hvis man skulle overleve enkelte kamper på IWD og BG2 måtte man bruke mye strategi. Mages måtte komplimentere Fighters, etc. Ikke bare hver for seg.

Noe av den samme følelsen har jeg når jeg spiller NWN2.

Ellers er jeg enig med det du sier. Jeg er en rollespill purist som, selv om jeg spiller andre RPGer som Oblivion og slikt, er det bare rollespillene som er basert på D&D som gir meg det jeg virkelig leter etter i rollespill. Er enda ikke så langt ut i spillet, men til nå virker NWN2 som den beste RPGen på lenge. Elsker sånne ting som at party-medlemmene hopper inn i samtalene og sier sin mening om saken.

IMO, hvis man vil ha en ekte rollespill-opplevelse så nært de originale røttene som mulig, er NWN2 spillet man går til.

Oblivion gir langt ifra samme følelsen (er altfor ensomt), og WoW er som å sammenligne et saftig eple med en harsk nøtt når det gjelder rollespilling.

Gidder ikke engang nevne JRPG-er.

7228004[/snapback]

Ja men jeg snakket mere om multiplayer delen når man spiller i et party av spillere med en Dm. Man kunne ikke ha med DM'er i de gode gamle Baldurs Gate spillene etc. Jeg liker heller ikke Henchman delen av NWN bedre enn det var i de gamle spillene. Blir gøy å se hvor nærme NWN2 er de gamle spillene på Companions..

Skrevet

første gangen jeg intalerte NW2, likte jeg ikke kamera vinkel. Men så satt jeg meg inn i dem forskjellige funksjoner og laget en der jeg ser meg selv bak fra ( samme som wow) kameraet følger der jeg ser så det liker jeg.

Nå har jeg blitt hekta, kjempe spennende dialoger der du velger utfallet, du kan lyve, fortelle sanhet, eller bare gå unna pluss flere, du kan drepe folk eller få dem med i gruppa di, ja mange muligheter, og jeg kommer selv til å spille 2-3 ganger igjennom dette spillet med forskjellige class, og utfall i historien

Skrevet
Ja men jeg snakket mere om multiplayer delen når man spiller i et party av spillere med en Dm. Man kunne ikke ha med DM'er i de gode gamle Baldurs Gate spillene etc. Jeg liker heller ikke Henchman delen av NWN bedre enn det var i de gamle spillene. Blir gøy å se hvor nærme NWN2 er de gamle spillene på Companions..

7228276[/snapback]

Ja det er jeg enig i. Det var det jeg mente når jeg sa at det var tydelig hva Bioware hadde satt fokus på under utvikling. Toolset og Online. NWN1 er på sitt beste med 3 kompiser som spiller en modul over nettet.

Og jeg kan si at NWN2's companions ligner mer på BG2 enn NWN1. Har skikkelig BG2-følelse når jeg spiller.

Skrevet (endret)
Og Diablo er bare hack & slash ikke rollespill...

7228282[/snapback]

Wow, nå var du litt vel bastant... Hack 'n' Slash er en undersjanger til RPG-sjangeren. EOD. Diablo, Dungeon Siege, Titan Quest og Sacred er et rollespill, men de er mye mer lettfattet enn spill som NWN."H&S-RPG", om du vil.

Endret av Hr. Jenssen
Skrevet
Wow, nå var du litt vel bastant... Hack 'n' Slash er en undersjanger til RPG-sjangeren. EOD. Diablo, Dungeon Siege, Titan Quest og Sacred er et rollespill, men de er mye mer lettfattet enn spill som NWN."H&S-RPG", om du vil.

7228763[/snapback]

Du er jo like bastant selv. ;) Det har vært mange duskusjoner her og på andre forum om hvorvidt Diablo og lignende spill er crpg eller ei. Utifra de sprikende menigene kan man si at det ikke er noen fasit svar men ulike oppfatninger om hva som er et crpg. Det er då unødig å komme bed slike bastante utsagn fra noen av sidene med mindre man vil starte opp debatten _nok en gang_. :D

Skrevet

Nei, jeg vil hellerikke starte opp den debatten igjen. Men jeg må likevel få si èn ting:

Diablo foregår i en fantasiverden. I starten, velger man en karakter/klasse som man skal være, og denne karakteren utvikler man etter hvert som man går gjennom spillet. Man velger ganske mye selv hvordan utformingen av karakteren skal skje, selvsagt innenfor visse grenser. Spillet går ut på å vandre rundt, gjøre oppdrag, og drepe fantasivesen.

Er ikke det rollespill, så vet ikke jeg. Nei, man har omtrent ingen sideoppdrag å få, og det er mange flere fiender i Diablo enn mange andre rollespill. Likevel, Diablo er et rollespill. Det kan jo omtrent ikke diskuteres. Som jeg sa tidligere, nei, det er mye mer lettfattet enn rollespill som NWN. Dette er fordi spillet er et hack'n'slash-spill. Men hack'n'slash har så mye med rollespill å gjøre, at å si at det over hodet ikke er et rollespill, bare blir helt på viddene. Derfor er det jo mye bedre å si at slike H&S-spill er en "dattersjanger" til RPG-sjangeren.

PS: EOD skulle ikke stå der. Trodde jeg fjerna det. Ble ganske dumt, i og med at jeg da bare høres enda mer bastant ut. :blush:

Skrevet
Og Diablo er bare hack & slash ikke rollespill...

7228282[/snapback]

7228763[/snapback]

Finnes mange Hack&Slash spill uten rollespill elementer.

Men... Diablo har masse RPG elementer, så det er ikke et "rent" hack&slash spill uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...