Gå til innhold

Unge fotografer her inne?


Anbefalte innlegg

Alder: 23

Bosted: Lillestrøm

Kamera: D300

Hvor lenge har du holdt på: Rundt ett år sammenlagt

Hvilke andre kameraer har/hadde du: Har D300, har hatt 450D, 350D.

Hvordan kom du på denne interessen: Fotografi tillater en å være kunstner, verden er lerett, kameraet er penselen. Har alltid sett på fotografi som noe man kan bruke mye av seg selv i. Enkelte fotografer klarer virkelig å få frem noe av seg selv i bildene sine, og det vil også jeg ta del i å prøve meg på. Jeg har alltid hatt en moderat interesse for foto/lyd/bilde, men det tok seg mye opp innen foto de siste få årene. Er fortsatt på nybegynnerstadiet, men det tar seg opp raskt. Elsker å ta bilder av alt fra abstrakte ting til dyr, mennesker, arkitektur, landskap m.m.

Endret av techern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alder: 15(93)

Bosted: Bergen

Kamera: Canon EOS 450D

Hvor lenge har du holdt på: Halvt år, litt lenger.

Hvilke andre kameraer har/hadde du: Hadde et Nikon Coolpix P80, et ultrazoom, kjekt kamera!

Hvordan kom du på denne interessen: Har alltid likt å ta bilder, men aldri hatt et kamera til det. Så kjøpte jeg Nikon P80 til konfepengene mine, begynte straks å ta massevis med bilder. Så kom den dagen da jeg merket jeg ville mer enn kameraet tillot, og jeg gikk til innkjøp av et speilrefleks. Det har jeg ikke hatt lenge, så jeg driver enda å blir kjent med kameraet:D

Liker landskap, seriebilder av hopp.

Lenke til kommentar
Alder: 23

Bosted: Lillestrøm

Kamera: D300

Hvor lenge har du holdt på: Rundt ett år sammenlagt

Hvilke andre kameraer har/hadde du: Har D300, har hatt 450D, 350D.

Hvordan kom du på denne interessen: Fotografi tillater en å være kunstner, verden er lerett, kameraet er penselen. Har alltid sett på fotografi som noe man kan bruke mye av seg selv i. Enkelte fotografer klarer virkelig å få frem noe av seg selv i bildene sine, og det vil også jeg ta del i å prøve meg på. Jeg har alltid hatt en moderat interesse for foto/lyd/bilde, men det tok seg mye opp innen foto de siste få årene. Er fortsatt på nybegynnerstadiet, men det tar seg opp raskt. Elsker å ta bilder av alt fra abstrakte ting til dyr, mennesker, arkitektur, landskap m.m.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=788347 ;)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

-Alder:13

-Bosted:Sætre

-Kamera:Olympus E-420. 14-42mm og 35mm Macro <3

-Hvor lenge har du holdt på:siden 2008

-Hvilken andre kameraer har/hadde du:Mobilkamera

-Hvordan kom du på denne interessen: tok ca 800 bilder på 3 dager i london. med mobilen. da avr det gjort.

 

Bildene kan ses her:

picasaweb.google.com/simenoyen

 

Ganske sykt at jeg bare er tretten år og har nesten 200 som er tilhenger av bildene mine!

 

Simen

Lenke til kommentar

First: Du har nettopp begitt deg ut på en hobby som kommer til å koste deg mye fremmover. Bil til over 80k kan du bare glemme, lær deg å like HB, eneste alkoholen du kommer til å ha råd til, og ikke begynn å venne deg til merkeklær, det er bedre med skikkelig fotoutstyr enn en genser med JL på...

 

Second: Tilhengere hjelper ikke noe om bildene ikke er gode. Koseklubber gjør deg ikke bedre.

Når du lærer deg å være kritisk til egne og andres bilder vil du få en rask læringskurve.

 

Third: Welcome ;)

 

Edit: Tok en kjemperask titt på bildene du hadde lagt ut. Om du vil er dette forumet et veldig fint sted å få kommentarer ang. bilder. Noen her inne gir bare ros, andre gir bare kritikk, noen tåler ikke kritikk og andre vil bare ha kritikk.

 

Legger du ut bilder her inne må du være istand til å ta imot dritt, enkelte, meg inkludert, finner masse feil og nevner kun disse uten å trekke frem det positive så utrolig mye.

 

Denne kritikken du får bør du annvende på best mulig måte uansett hvordan den er ment.

Får du et bilde slaktet bør du være mer fornøyd med det enn om du bare får ros, du lærer mer av å få slakt, og ingen bilder du tar de neste 3 årene vil bety noe om 10 år, alle er dårlige, spørsmålet er om du er i stand til å ta bilder om 3 år som er gode om 10...

 

Let etter lærdom de neste årene mer enn gode bilder, de blir ikke gode nok allikevell :)

Endret av Mr. Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På tide å oppdatere da det er tre år siden sist :p

 

- Alder - 20

- Bosted - Vormsund, Akershus

- Kamera - Canon EOS 40D er mitt eget, men bruker ofte 7D, 5DMKII i jobb. Må oppgradere veldig snart! Blir gæren av 40D.

- Hvor lenge har du holdt på - 2006

- Hvilken andre kameraer har/hadde du - Har Canon EOS 400D, mye analogt.. blant annet Zenit EM, Canon EOS 1000, Lomo Fisheye 1, Canon AV-1...

- Hvordan kom du på denne interessen - Alltid vært interessert i fotografi, men ble mer interessert da jeg begynte på videregående og ville utfolde meg kreativt

Lenke til kommentar

-Alder : 16 år

-Bosted : Nittedal mer eksakt Rotnes i Akershus

-Kamera : Canon eos 550D + 18-55 3,5-5.6 is + 50 mm f1.8

Skal investere i L optikk nå snart :D Canon EF 70-200mm F2.8 L USM

-Hvor lenge har du holdt på: Jeg kjøpte kamera like før sommerferien 2010. Før dette hadde jeg lånt litt kamera en dag eller to innimellom og likte det godt.

-Hvilken andre kameraer har/hadde du. Ikke hatt noen før

-Hvordan kom du på denne interessen

Jeg liker å være kreativ med forskjellie ting. Fotografering blir en god hobby. Mitt store ønske er å få stå på fotball kamper å få ta bilder. Det virker som om det er innen rekkevidde, og mangler bare L optikken min så får jeg ta bilder når yndlingslaget LSK spiller kamper.

 

Hvis det er fler i nærheten med interesse for fotografering, bare ta kontakt ;)

Lenke til kommentar

Alder: 24

Bosted: Oslo

Kamera: 50D

Hvor lenge har du holdt på: 2-3 år med foto som seriøs hobby

Hvilke andre kameraer har/hadde du: Hadde tidligere 450D, og før det igjen diverse canon kompaktkameraer fra ixus-serien

Hvordan kom du på denne interessen: Har alltid syns det har vært morro å ta bilder, men det var ikke før jeg punget ut for 450D når det kom på markedet at interessen virkelig skjøt fart. For meg er det nok kombinasjonen av det kreative og det tekniske ved speilrefleks som gjør det så spennende!

Lenke til kommentar

Edit: Tok en kjemperask titt på bildene du hadde lagt ut. Om du vil er dette forumet et veldig fint sted å få kommentarer ang. bilder. Noen her inne gir bare ros, andre gir bare kritikk, noen tåler ikke kritikk og andre vil bare ha kritikk.

 

Legger du ut bilder her inne må du være istand til å ta imot dritt, enkelte, meg inkludert, finner masse feil og nevner kun disse uten å trekke frem det positive så utrolig mye.

 

Denne kritikken du får bør du annvende på best mulig måte uansett hvordan den er ment.

Får du et bilde slaktet bør du være mer fornøyd med det enn om du bare får ros, du lærer mer av å få slakt, og ingen bilder du tar de neste 3 årene vil bety noe om 10 år, alle er dårlige, spørsmålet er om du er i stand til å ta bilder om 3 år som er gode om 10...

 

Let etter lærdom de neste årene mer enn gode bilder, de blir ikke gode nok allikevell :)

 

Nå vet jeg ikke helt hva du vil oppnå med dette, men dette er ikke helt veien å gå. Ta i mot dritt? Det er ikke kritikk, det er idioti. Det må gå an å kritisere uten at det skal være dritt. Anvende den på best mulig måte? Om det bare er dritt så er det ikke så mye å anvende. Da blir man bare lei. Og ærlig talt den siste linja der kunne du vel spart deg? "De blir ikke gode nok allikevel"?

 

Kutt ut a...

 

fake edit: Om dette var ment humoristisk og du kjenner karen så kom ikke det fram.

Lenke til kommentar

alder: 16 år

Bosted: Oppegård

Kamera: canon eos 50D + 18-55mm 3,5-5.6 IS, 55-250mm IS, 50mm 1.8 II, canon speedlite 430x II, stativ, masse diverse filtre, softox, trådutløser, blitz off shoe kabel...

Hvilke andre kameraer har/hadde du? Mitt første var et casio z1200, et annet kompaktkamera, olumpus e-620, canon eos 50D.

Hvor lenge har du holdt på? Jeg har vel holdt på et år tror jeg.

Hvordan kom du på denne interessen? Jeg har alltid likt å ta bilder.. jeg pleide å løpe rundt med kompaktkameraet mitt og ta bilder av alt mulig rart og da jeg kjøpte olympus e-620 for konfirmasjonspengene mine startet jeg å lese er på akam og har bare blitt mer og mer inspirert og er idag en glad hobbyfotograf :)

Lenke til kommentar

Nei, kjenner han ikke, og jeg er dønn seriøs.

 

For å utdype:

 

Ta imot dritt = Ta imot bare kritikk.

For å kunne forbedre seg selv må man vite hva man gjør galt.

Ser man det ikke selv må andre påpeke det for deg. Får man bare negative kommentarer må man gå gjennom kommentarene, finne ut hvordan man kan gjøre det bedre til neste gang, så ser man at man har lært noe av det når resultatene bedrer seg.

 

Jeg har vært på flere fotosider hvor rosen ligger fra topp til tå på bilder som har klare tekniske feil. Bilder fra et mobilkamera får "Dagens" og masse teknisk skryt, hvor det er blasst, uskarpt og lite farger.

 

Det hjelper ikke å kommentere bilder med "Bra gjort, digger bildet" da, fotografen gjør bare samme feilen om og om igjen.

 

I tillegg, får man bare negative kommentarer kommer man til et punkt hvor man enten tenker "Faen dette gidder jeg ikke" eller "nå skal jeg faen meg vise dem" og går man for det siste vil innsatsen være på topp, man legger lista høyere for seg selv og resultatet blir bedre.

 

Jeg har gått ut i skauen mer enn en gang og fotografert bare for å bevise at jeg kan få det til.

 

"De blir ikke gode nok allikevell"

 

Hvor mange av dere som har holdt på i 5+ år her ser tilbake på bilder tatt de første 1-2 årene og tenker, "det der var et jævlig bra bilde"?

 

Jeg finner ikke mye bra i mitt gamle arkiv, de beste bildene er fra 2007 og oppover. Grunnen tror jeg er at jeg hadde mer fokus på å lære forskjellige teknikker til forskjellige sjangre, enn å trampe meg ned i kun en type fotografi.

 

De færreste er istand til å ta jevnt gode bilder etter bare 2 års erfaring, og bør heller søke kunnskap utover akkurat det man holder på med da, og vil være bedre rustet til å gjøre det bedre senere, enn om man blir for opptatt av bildene der og da.

 

Jeg sier ikke hva som har fungert for andre, men hva som har fungert for meg.

 

Mine 2-3 første år drev jeg med fugle, landskap, natur, portrett, makro, sport, stilleben, abstrakt, action og dyrefotografering.

 

Alle disse genrene behersker jeg til en viss grad i dag, i tillegg til at jeg begynner å bli ganske dreven i Photoshop, men ingen av bildene jeg tok på starten var spesielt bra.

Lenke til kommentar

Får vell ta en update.

 

Alder: 17

Bosted: Bergen

Kamera: Canon Eos 5D Mark II, Canon Ef 35mm f/tokommaetellerannet, Canon Ef 17-40mm L og et Canon Eos 400D

Hvor lenge har du holdt på Siden jeg var liten egentlig

Det er såpass lenge siden at det er vanskelig å huske

 

Angående kritikk, god kritikk vil man aldri få på dette forumet, med mindre alle setter seg inn i hva kritikk faktisk er. Det hjelper ikke å si "Bildet var fint". Det ville vært bedre om man hadde gjort BK om til et sted der man faktisk må skrive hva man prøvde å få frem med bilde og de som gir kritikk trenger ikke fortelle hva de ville gjort annerledes, men om de får frem den følelsen fotografen tenkte. Selvfølgelig kan man gi tekniske råd osv, men det er ikke det en kritikk skal handle om. Gode kritikker tar lang tid å skrive, derfor er det nok et fåtall av mennesker som gidder.

Endret av fredderen
Lenke til kommentar

Det der var mye bedre enn det du skrev først. Jeg vil bare krangle på en liten ting og det er negative kommentarer.

 

Negativ kritikk. Tror det er mye bedre at man kommer med negativ, konstruktiv kritikk i stedet for bare å si "dette var rævva". Man kan jo si "dette var rævva ... fordi [insert grunn]." Da lærer man jo noe av det også, også blir man forhåpentligvis ikke lei.

Lenke til kommentar

-Alder: 15

-Bosted: Nord Trønderlag, Levanger

-Kamera: Canon eos 550d med 18-55 og 75-300mm linser

-Hvor lenge har du holdt på: Cirka 3 dager nå, fikk mitt første kamera for 3 dager siden :)

-Hvilken andre kameraer har/hadde du: Ingen

-Hvordan kom du på denne interessen: Stefaren min jobbet som fotograf og viste meg ganske mye, så bestemte meg for å kjøpe mitt eget kamera:)

 

Så langt har jeg bare tatt ett bilde jeg synes er verdt å vise fram

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=389715

Lenke til kommentar

Det der var mye bedre enn det du skrev først. Jeg vil bare krangle på en liten ting og det er negative kommentarer.

 

Negativ kritikk. Tror det er mye bedre at man kommer med negativ, konstruktiv kritikk i stedet for bare å si "dette var rævva". Man kan jo si "dette var rævva ... fordi [insert grunn]." Da lærer man jo noe av det også, også blir man forhåpentligvis ikke lei.

 

Selvfølgelig, dårlig formulering, negativ konstruktiv kritikk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...