Gå til innhold

Uønsket besøk på Diskusjon.no


Anbefalte innlegg

Faren med å få ut hashverdier av passord er at det finnes tabeller for å løse disse, blant annet for MD5 hash (noe som forenkler "bruteforce"). Har du hashverdi, brukernavn og epost, så er det fullt mulig å bruke dette som utgangspunkt for å komme seg inn på andre nettsteder som brukeren frekventerer (ved prøve/feile metode).

 

Det finnes sikrere algoritmer enn MD5.

7203775[/snapback]

 

IPB benytter noe ala md5($salt . md5($username)) om jeg husker helt rett.

Forøvrig er det svært usannsynlig at han fikk med seg noen epost-adresser siden hendelesforløpet viser at han ikke har fått ut en backup av databasen (den er så stor at det er umulig på den korte tiden han hadde på seg).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*se for seg*

Det er en stille onsdagskveld, Ueland koser seg med litt Vikingboard-kode.

 

17:53

Drift-o-fonen piper som om den var besatt av tyve servermonkeys, panikken brer seg i ansiktet til Ueland idet han leser meldingen.

Ueland: We have a code 51, code 51! I repeat; code 51! All units to the Batmobile!

Alle admins får på seg ninjadraktene umiddelbart, og bevæpner seg med insektsspray og TP-kabler. To minutter senere er Batmobilen på vei mot serverparken.

Osv.. :p Endret av PT
Lenke til kommentar

Veldig bra jobba!

 

Får bytte passord jeg også da. Har autologin på jobben og på tilsammen fire OS'er hjemme så det blir vel litt å rydde :)

Hva er egentlig vitsen med å endre passord? Hva er det verste de kan gjøre hvis de får tak i det -- poste spam-innlegg på amobil med din bruker? ;)

7203610[/snapback]

Ikke vondt ment, men jeg synes synd på sikkerhetsanvsarlig der du jobber/ skal jobbe... God sikkerhet er viktig ned til den enkelte bruker, uansett system.

Lenke til kommentar

På vegne av mange brukere som ikke ville latt meg snakke på vegne av dem om det ville reddet livet på dem, vil jeg takke dere på diskusjon.no for at dere legger ut detaljert informasjon, også om teknikken brukt.

 

Dette kan være med på å gjøre livet enklere for andre som er i samme situasjon, eller som ønsker å forhindre denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Kan det være norske personer som gjør slike ting?

 

Eller er det mest sannsynlig en utenlandsk person?

 

Kan vi noen som helst gang prøve å få tak i personen?

 

Vite hvem det er?

 

Eller? :whistle:

7203894[/snapback]

 

Kanskje noen beligske personer. Ivertfall har noen sammenheng med de websidene som fortelles om i artikkelen.

 

Garrantert (med ca 15 mins garanti) en som kommer fra utlandet.

 

Eller kanskje en som bruker diskusjon.no forumet?? We have a "mullvarp" among us. (dårlig eng, ikke mob).

Lenke til kommentar

Til de som lurer på hvorfor og hvem som cracket forumet så er det vel vanskelig å vite akkurat hvem det er... men det er ikke vanskelig å tenke seg til at personen som gjorde dette ikke har noe med Norge eller hw-nettverket å gjøre ettersom han kom fra bigboards.com, en side med oversikt over forum og info om disse... han satt sikkert bare å finkjemte listene (som det forøvrig står i artikkelen) og fant ut hvilke forum som hadde rett versjon av IPB... Hensikten er vel sikkert å spre reklame for en nettside, siden det var dette som ble gjort, samt å muligens snappe til seg noen hundre nye epost addresser å spamme.. ikke vet jeg, men kan tenke meg til noe sånt.

Heldigvis så ser det ut til at denne karen ikke var noe über-hacker-nerd siden han brukte et "ferdiglaget script" (noe som forøvrig "alle" kan få til), som igjen gjør sjangsen stor for å finne ut hvilken land/isp/maskin/person dette var..

Endret av rusolvan
Lenke til kommentar
Nok et bevis på at åpen kildekode er skummelt, må det gå liv tapt før de stenger denne livsfarlige kildekoden, jeg bare lurer?

7204074[/snapback]

Hehe, det kan du si, du kunne likesågodt sagt dette "Nok et bevis på at mye brukt programvare er skummelt, må det gå liv tapt før de skifter til en obskur forumvariant, jeg bare lurer?"

Lenke til kommentar

Hvor lang tid tar det å bruteForce (md5) password med 8 tegn både tall, bokstav, og andre tegn?

 

Tror ikke jeg behøver å beskymere meg, men nå vet jeg ikke hvilke snarveier man har med md5.

 

Værre om man bruker et ord i fra ordbok, værste fall engelsk ord.

 

Jeg er mer redd for min email. Bruker adresse som er betalt for og vil ikke ha noe dritt innpå der.

 

Er også email hashet? Eller ligger dem plain i databasen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...