Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Joda, ganske riktig. Her i Sverige har dieselbiler tradisjonelt vært sett på som fy-fy. Årsavgiften er differensiert, og baserer seg på co2-utslipp, men også på drivstofftype. Som eksempel er vel årsavgiften på en Audi A6 med 3,2 liters bensinmotor i underkant av 3000 kroner, mens dieselutgaven på 3 liter koster rundt spenstige 7500 årlig. Om diesel lønner seg eller ikke avgjøres således av hvor langt man kjører.

 

Når det er sagt så har dieselsalget begynt å øke litt her også, mye på grunn av moderne motorer med lavt co2-forbruk som dermed gir en mye lavere årsavgift på tross av "dieselfaktoren". Likevel er det nok etanolbiler og hybridbiler som går på bensin som tar mest av her borte, da disse har ekstremt lav årsavgift (en tusenlapp, sånn cirka, om jeg ikke tar feil), og i tillegg slipper å betale i bomringen rundt Stockholm, blant annet.

9636950[/snapback]

Takk for info, da var det omtrent som jeg trodde. At salget av hybrid/etanol tar av er vel noe man også ønsker seg her, men det må nok tilrettelegges en hel der mer før det blir noe å snakke om. Nå er jo statsbudsjettet lagt frem, og det ble altså 20 øre tillegg på diesel...

 

En faktor som nok også uansett spiller inn når det gjelder diesel er jo den rivende utviklingen som har vært. For bare få år siden var diesel i personbil noe for svært spesielt interesserte vil jeg påstå, billig i drift, men svært støyende/ristende, stinkende, og relativt slappe, med effekt på et svært snevert turtallsområde.

I dag er de rent motormessig etter mitt syn i mange tilfeller bedre enn sine bensinbrødre, og mange av de pga dette også morsomme å kjøre.

Jeg tror derfor en god del i dag ville valgt diesel også om de kom likt ut avgiftsmessig. De har jo uansett et lavere forbruk så selv med lik drivstoffpris vil det være lønnsomt enn så lenge. Men skal bli spennende å se om årsavgiften blir etter svensk modell, eller hva. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du burde kanskje lese undersøkelsen først....

 

Jeg leste den. Å de fleste tilfeller av ulykker så stemmer det jeg sier.

 

Dette:

 

But there’s plenty of evidence to confirm what common sense suggests. In 2005, SUV occupants were twice as safe as passenger car occupants in front, side and rear crashes. "

 

er sånn de fleste ulykker foregår, å mer enn god nok grunn til at jeg ikke kommer til å gå vekk fra ønsket om å kjøpe meg SUV neste gang jeg skal handle bil.

Lenke til kommentar
Du burde kanskje lese undersøkelsen først....
Jeg leste den. Å de fleste tilfeller av ulykker så stemmer det jeg sier.

 

Dette: But there’s plenty of evidence to confirm what common sense suggests. In 2005, SUV occupants were twice as safe as passenger car occupants in front, side and rear crashes."

 

er sånn de fleste ulykker foregår, å mer enn god nok grunn til at jeg ikke kommer til å gå vekk fra ønsket om å kjøpe meg SUV neste gang jeg skal handle bil.

9642395[/snapback]

Her feiler du nok en gang å se helhetlig på problemet. Sitatet sier ingenting om hva som skaper flest eller færrest dødsfall i trafikken. Det sier bare hvilken part av en kollisjon mellom SUV og normale biler som gir høyest overlevelsessjanse.

Lenke til kommentar

Det der står er at i front, side og rompe kollisjon så er man dobbel så sikker i en SUV som i en vanlig sedan. Klarer du å tolke dette på noen annen måte? Står ingenting om at SUV'ene kolliderer med vanlige biler.

 

In 2005, SUV occupants were twice as safe as passenger car occupants in front, side and rear crashes.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Du kan ikke skrive om denne bilen i denne tråden.

9609017[/snapback]

1. Den bruker fortsatt mye drivstoff. 20 mpg = 1,17 liter per mil.

2. Vekta er bortimot 2,72 tonn (6000 pounds) og er et sikkerhetsproblem for andre trafikanter.

9610013[/snapback]

1. Synes det var helt utmerket for en flott og stor bil som Yukon.

2. En lastebil på over 15t er også en sikkerhetsrisiko for andre trafikkanter.

Lenke til kommentar
Du kan ikke skrive om denne bilen i denne tråden.

9609017[/snapback]

1. Den bruker fortsatt mye drivstoff. 20 mpg = 1,17 liter per mil.

2. Vekta er bortimot 2,72 tonn (6000 pounds) og er et sikkerhetsproblem for andre trafikanter.

9610013[/snapback]

1. Synes det var helt utmerket for en flott og stor bil som Yukon.

2. En lastebil på over 15t er også en sikkerhetsrisiko for andre trafikkanter.

9642939[/snapback]

1. Flott til å være blant verstingene. En smule selvmotsigende mener nå jeg. :ermm:

2. Ja, helt klart. Heldigvis er det ikke så mange som kjører lastebil unødvendig på grunn av drivstoffkostnader, få seter, dårligere parkeringsmuligheter med mer.

Lenke til kommentar

Your wish is my command.

 

Disse bør leveres ut gratis til folk

 

00230_00_02.jpg

 

Å alle som vil ha bil bør betale 50kr literen for å kjøre den, pluss en 7 sifret sum for i det hele tatt å få den. Vi må tenke på miljøet her gutter ! :w00t:

 

 

Fra fleip til alvor. Er med på tanken om å få ned utslippet fra biler her til lands. Men jeg mener det bør gjøres med å senke nybil prisene slik at folk som har dårlig råd å kjører rundt i gamle hauger får råd til å kjøpe nye biler istedet. Å prøve å få folk til å la være å kjøpe seg SUV'er eller andre biler som bruker litt ekstra bensin synes jeg er å begynne i helt feil ende.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

JimRamse har et poeng som jeg ikke kunne vært mer enig i. Slik som det er nå så må man som bilkjøper ut med ganske store summer for å få en ny bil. Når man da først skal bruke 300.000 så er investeringen såpass stor at miljøet nok kommer i andre rekke.

 

Dersom avgiftsnivået hadde blitt lagt slik at de rimeligste bilene kostet under 100.000 kroner, og avgiftene steg i takt med utslipp, så tror jeg nok mange flere hadde valgt de mer miljøvennlige alternativene. I tillegg hadde langt flere hatt råd til å kjøpe en liten ny bil med lavt forbruk, i stedet for en eldre miljøbombe.

Lenke til kommentar

Jeg er og frustrert over slike biler. Naboen kjører en slik til hverdagsærender. Den er lang som nesten tre elbiler, og bred som to. Det er en lang sky etter den, og den høres ut som en traktor. Nå overdriver jeg litt, men det er ikke langt i fra.

 

Frustrerende å se slike biler bli brukt til å kjører rundt i byene med for å oppleve guttedrømmen.

Lenke til kommentar
Jeg er og frustrert over slike biler. Naboen kjører en slik til hverdagsærender. Den er lang som nesten tre elbiler, og bred som to. Det er en lang sky etter den, og den høres ut som en traktor. Nå overdriver jeg litt, men det er ikke langt i fra.

 

Frustrerende å se slike biler bli brukt til å kjører rundt i byene med for å oppleve guttedrømmen.

9644655[/snapback]

 

Hva slags bil er det du snakker om nå? De fleste biler er vel tre ganger lengre og to ganger bredere enn en el bil?

Lenke til kommentar
Fra fleip til alvor. Er med på tanken om å få ned utslippet fra biler her til lands. Men jeg mener det bør gjøres med å senke nybil prisene slik at folk som har dårlig råd å kjører rundt i gamle hauger får råd til å kjøpe nye biler istedet. Å prøve å få folk til å la være å kjøpe seg SUV'er eller andre biler som bruker litt ekstra bensin synes jeg er å begynne i helt feil ende.

9643987[/snapback]

 

løsningen på miljøproblemet er å kjøpe nye biler? det er selvsagt bare for å ha en nobel grunn til å sette ned bilavgifter. det er populært med slike "miljøtiltak"...

 

sparedusjhoder, slå av lyset når man går fra rommet osv. er like mye verdt som et lommetørkle til å bremse farten når man har falt ut av et fly. å lansere kjøp av nye biler som et miljøtiltak sier egentlig kun hvor fjernt nordmenn flest er fra den virkelige verden.

 

skal man spare miljøet så det merkes i det hele tatt må det bli forbudt å kjøre bil, strømmen må rasjoneres og det må utdeles matkuponger. hver nordmann bruker like mye som en afrikansk landsby i jordas ressurser. moro er det jo da at det er afrikanere som får skylda for overbefolkning og at jordas ressurser tappes... EDIT: i typiske monologer som drosjesjåfører fører er dette ihvertfall ofte holdninga.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Asia beskyldes for overbefolkning, ikke Afrika. Det er da allment trodd/kjent at det er vi som bruker mest resurser, er det ikke?

9644840[/snapback]

 

 

jojo, det er selvsagt noe alle vet, men allikevel er det ofte afrikanere\asiater og folk i fattige land som ofte får skylda for overbefolkning. det er ihvertfall mitt inntrykk, men mulig jeg har snakka med feil folk, hehe... var litt OT uansett, men det henger jo sammen med hele miljøproblemet...

Lenke til kommentar

Forresten kan man spare ganske mye strøm med å bytte ut lyspærer i hus, selv om det kun er pyntepærer. Sparte om lag 0,5kW/t her kun med å oppgradere lyspærer. Og her var allerede det meste av belysningen fra halogenpærer. Når vi importer strøm fra Danmark eller øst-Europa er det ikke helt usansynlig at det er ubetydelig. Men men, nok OT. :)

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
1. Flott til å være blant verstingene. En smule selvmotsigende mener nå jeg. :ermm:

2. Ja, helt klart. Heldigvis er det ikke så mange som kjører lastebil unødvendig på grunn av drivstoffkostnader, få seter, dårligere parkeringsmuligheter med mer.

9643905[/snapback]

1. At en så diger kasse som Yukon kan komme helt ned i 1.17 l/mil er jo en riktig rettning. Tenkt på hva mindre biler kan oppnå.

2. Det er ikke få seter. Kan sikkert på opp til 7-9 seter om man vil. I byen er en mindre bil best egnet, men på landet kan man parkere alle plasser med en ordentlig SUV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...