Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

20 minutter er ikke mye. Det er jo 5 minutter mer enn meg. Jeg må stå opp klokken 7 og gå 15 minutter i oppoverbakke og vente på at de "voldelige" bilene skal stoppe for meg. Prøv det! Det er god trim, jeg har gått ned i vekt en del siden jeg begynte.

 

Et lite tips er å gå to eller flere sammen, da stopper de bedre. Eller enda bedre kan du traske ut i veien og indirekte vise fingeren til sjaføren med loven på din side siden de er pålagt å stoppe etter så så mange meter. Hvis ikke mister de sertifikatet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, er ikke bare meg som mener dette. Er flere forskere som mener at vi er på en "Ghost Hunt", å at alt miljøsnakket har tatt helt overhånd.

 

Dette betyr ikke at jeg synes vi skal gi helt faen, bare at vi kanskje skal roe ned hysterien litt.

 

Jeg leser satdig begrepet "hysteri" om dette. At man ikke er 100% enig er greit nok, men er det virkelig så hysteriske tilstander? Jeg må innrømme at denne såklate "hysterien" har minimalt med innvirkning på livet mitt.

 

AtW

Joda, det kan selvsagt diskuteres hva man kan kalle det. Slik jeg tenker hysteri går det vel egentlig mer ut på en slags stemning, enn direkte praktisk innvirkning på ditt liv. Når man ser på både mengden omtale, og måten det snakkes om i media, altså store og dramatiske oppslag, og lange debatter hver gang det har vært litt regn, eller et par uker som har vært "for varme", syns jeg nok dette til tider grenser godt opp mot hva jeg oppfatter som hysteri.

 

Så jeg er ening i at det så langt ikke har hatt noen dramatisk innvirkning på mitt liv heller, men jeg ser til en viss grad hvorfor JimRamse kaller det hysteri.

Men når det gjelder bilavgifter er det ikke de som kan relateres til miljø jeg reagerer mest på. Det er ubegrunnede beskattninger som omregistreringsavgift, HK avgift, og den typen tulle- avgifter jeg har lite sans for. Disse har jo forøvrig også innvirkning på mitt liv, men skyldes neppe noe eventuelt miljøhysteri... :)

Lenke til kommentar
hver gang det har vært litt regn, eller et par uker som har vært "for varme"

Flere flommer, orkaner, skogbranner, folk som flytter fra bostedene sine, ødelagte avlinger i Australia. Vi snakker ikke om det vi gjør på grunn av mye regn og varme vintre. :)

 

Nåja, men siden den industrielle revelusjon har vi påvirket klimaet mer og mer.

Jeg ser du uttrykker det som et faktum at vi har påvirket klimaet. Det er ennå stor usikkerhet rundt hvor vidt det er en nevneverdig påvirkning eller ikke. Altså i hvilken grad man kan legge skylden for klimaendringene på menneskene og på andre årsaker.

Helt rett, her må jeg legge meg flat. Men hvor usikkerheten er, er jeg uenig i.

Lenke til kommentar
Flere flommer, orkaner, skogbranner, folk som flytter fra bostedene sine, ødelagte avlinger i Australia. Vi snakker ikke om det vi gjør på grunn av mye regn og varme vintre. :)

Jo, jeg mener bestemt at det er en klar sammenheng mellom vårt lokale vær, og fokuset global oppvarming får i store deler av norsk media. Og det er nettopp da jeg syns det grenser til hysteri.

Lenke til kommentar

å, hold kjeft a..

 

Skal man "redde" miljøet, er det i første omgang industrien som må rettes på, og ikke biltrafikken.

I tillegg forurenser Norge såpass lite (lite land) at vi heller burde styre pengene til utlandet, og fikse miljøproblemene der de er værst. Lille Norge kan ikke redde verden bare ved å fikse seg selv.

 

 

 

Regner med at dere allerede har blitt oppdatert på den siste tidas undersøkelser ang "store, slemme amcars" som dere elsker å kritisere og de "miljøvennlige" hybridene som dere elsker å favorisere....

 

Et lite utdrag fra link nr 1:

"Og fordi både pickupene Dodge Ram og Ford F-serie varer så lenge er de omtrent like snille mot miljøet som Honda Civic og faktisk litt mer miljøvennlig enn Volkswagens populære Golf."

 

Det handler nemlig ikke KUN om forbruk. Akkurat som sparepæra, handler det også om produksjonen, livslengde, og belastning på miljøet ved livets slutt.

 

Les og lær:

http://www.folkebladet.no/bilogtrafikk/article111679.ece

 

Her er enda en, datert 7. mars 2007:

http://clubs.ccsu.edu/recorder/editorial/e....asp?NewsID=188

 

 

At SUV er mer innblanda i ulykker, har noe med at folk flest ikke kan kjøre bil.

og JA, det er synd at sånne ender bak rattet på en tung SUV.

Når en fulltime 4wd først slipper på alle hjul, krever det guts for å hente den inn igjen.

Derfor brukes 2wd til vanlig, og 4wd kun når jeg trenger det.

 

Har ved flere tilfeller blitt kritisert for bilen min, men etter en prøvetur har mange av kritikerne gjort helomvending......merkelig.....

 

Trafikksikkerhet:

Heller deg enn meg og min familie!

 

 

Nå skal jeg ut og ruse min 6,5L V8 Turbodiesel med strak 4" eksos med god samvittighet, for jeg veit at bilen min aldri vil forurense like mye som en Toyota Prius.

 

Mitt første og siste innlegg i denna tråden.

Enjoy suckers!!

 

:evil:

Lenke til kommentar
Jeg leser satdig begrepet "hysteri" om dette. At man ikke er 100% enig er greit nok, men er det virkelig så hysteriske tilstander? Jeg må innrømme at denne såklate "hysterien" har minimalt med innvirkning på livet mitt.

 

AtW

 

Dette synes jeg er et glimrende eksempel på fullstendig hysteriske tilstander. Riktignok har det minimalt med innvirkning på mitt liv, men det er jo fordi jeg takk og lov ikke bor i London :!:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=855371&hl=

Lenke til kommentar

Det eneste Norge kan gjøre, er å gå foran med et godt ekempel. Tatt i betrakning hvor vanvittig lite vi forurenser i forhold til brenning av skog (= 30% av verdens CO2-utslipp) og alle kullkraftverk som står å oser rundt om i verden. Hvis norske myndigheter virkelig ville vise noe med sin miljøpolitikk på biler, så kunne de ha latt biler med lave utslipp få f.eks. halvert avgift ved kjøp. Da skulle man nok sett en del gamle grisebiler bli byttet ut. Men med de minimale justeringene de gjør i dag så har det nesten ikke effekt...

Lenke til kommentar

ChevyHoe: Biler er utgjør 20% så jeg skjønner ikke hva du snakker om. Jeg har aldri sagt at hybridbiler er miljøvennlige. Derimot er tilnærmet ingen biler miljøvennlige. LED-pærer lever 20 ganger lengre enn glødepærer, har ingen kvikksølv men er mye billigere å produsere mtp levetiden. Jeg orker ikke kommentere "heller din familie enn min familie". Det er ikke noe argument at vi forurenser ikke siden vi er et lite land. Vi er et rikt land med svært mye forurensing per inbygger. Desuten sier jo alle det i hele verden. Vi er et lite land med liten innvirkning på verden, og vær så snill, ikke ta opp USA. USA er jo nesten et kontinent, og det er ikke et land. Selvfølgelig forurenser det mye når det er 50 stater bebodd med folk som deg.

Lenke til kommentar

Det er bestandig lett å sitte i en større by og mene ting om mye og mangt.Det virker som vidsynet rekker akkurat til bygrensa....Hadde jeg bodd i by,og hatt et fast oppmøtested hver morgen på jobben..-ja,da hadde jeg ikke hatt bil.Og skulle jeg hatt det ville det blitt en hermetikkboks!Det har bestandig vært enklere å være miljøforkjemper i byene,og ikke noe galt med det-forsåvidt.Det ville uansett vært usedvanlig dumt å kjørt rundt i en Suburban i feks Oslo.Der merker man jo forurensingen på kroppen hver dag.+at parkering kan bli en daglig utfordring.

Så::gi meg en bil her på landsbygda som dekker mine transportbehov.Dvs 5 seter med et stort lasterom i tillegg,og som jeg i tillegg "greier "å kjøre(da er feks gammel HiAce utelukket)-Og som myndighetene ikke har avgiftsbelagt i hjel,som samtidig er såpass ny og miljøvennlig at den slipper ut bare en liten fjert på mila.....For 50 000,så kjøper jeg en sånn tvert jeg!

Jeg kan ikke sykle materialpaller til jobbstedet heller.

Ellers er det bare å bemerke at på grunn av levetiden på en slik bil er totalforurensingen mindre enn på en standard mellomklassebil .

Så det beste rådet foreløbig,til nisselua letter litt,og det feilslåtte avgiftsregimet blir bedre:-Se litt lenger enn egen nese!

Mvh Rune

Lenke til kommentar
Jeg bor ikke i en storby, kun 20.000 her. Igjen: ingen biler forurenser lite, selv om det bare er en fjert. Det er fremdeles en bil det er snakk om!

 

Nei ingen biler forurenser lite,ei heller mennesker.Den beste kampsaken for norges del når det kommer til miljøvern på hjemmebane er å kjempe for forskning på nye energikilder,og da mener jeg ikke gass.Før det foreligger alternativ til bensin og diesel,og det for mange ubrukelige el-kraft,vil det være å kjempe mot vindmøller å prøve å få has på "slukerne".Vi som trenger dem,vil fortsatt trenge dem,helt til avgiftsnivået eventuellt overgår årslønna.Da må vi slutte å jobbe,selge arbeidsredskapet(les:bilen),og gå over på trygd.Det er jo miljøvennlig også,for da behøver man ikke å gjøre noe forurensende.

Hvorfor prise de minst forurensende bilene ut over sidelinja?Om du trenger 5 seter og lasterom må du sannelig betale om du skal kjøpe nytt og noenlunde lavtforurensende.Dette takket være en fullstendig på trynet avgiftspolitikk som sier at det koster ekstra for lasterom-og ekstra for fem seter i tillegg.Selv om motoren er på bare 70 hestekrefter blir dette for dyrt for de fleste normallønnete mennesker.Etter 10 år kan du ev slenge inn de setene du trenger uten å betale for det.Hvor er logikken i det!!?

Da kjøper de fleste med normalt/lavt inntektsgrunnlag en over ti år gammel bil i stedet,og erter på seg el-bil kjørende miljøforkjempere i stedet.Disse menneskene er det altså som i statens visdom skal taes med kraftige avgifter.Dvs de som ikke kan betale 7-800 tusen for en mer utslippsvennlig og ny bil.Det har bestandig vært greia her i landet det.Ta dem som har minst fra før,og gjerne en gammel forurensende bil i tillegg.

Rett skytset dit det kan gjøre noen forskjell,og slutt å hauke på mer avgifter.Stadig tyngre avgifter har aldri fungert før,så hvorfor skal det plutselig begynne å virke nå?Det er noe Busch-aktig over et sånnt resonement.Når noe ikke virker,så må det pøses på med mer av det samme.Det eneste du oppnår er at de som har minst får enda mindre å rutte med.Og den bilkjøringen som må kjøres,må likevel gjøres...

Mvh Rune

Lenke til kommentar

Kanskje, men de strammer hele tiden inn liter/milen på nyere biler med lov. Da vil eldre biler før eller senere gå ut av bruk, og de nye bruktbilene blir mer og mer effektive. Ikke all bilkjøring som kjøres må kjøres. Vi klarte oss uten bil før i tiden. Nå skal vi kjøre over halve byen med 4-hjulstrekk for å kjøpe 1dl bakepulver og to egg. Lett skal det være. Nordmenn er late på slikt, i forhold til for eksempel Danmark ifølge en morgensending av TV2. I Danmark har de bedre prinsipper: slå av lyset når du ikke bruker det. Slå av TV-en når du ikke bryter det. Til irritasjon måtte jeg nettop se at noen hadde latt TV-en stå på en god stund, men satt den på mute. Da måtte jeg forklare at TV-en ikke er avslått bare du ikke hører den. Energisløsing.

Lenke til kommentar

Vi er rett og slett for dumme til å leve som de gjorde før. Vi klarer ikke tenke oss hvordan det var. Greit, du kan se på bilder/malerier av hvordan de pløyde jorda, men det er ikke noe begripelig for oss og måtte ha 12 timers arbeidsdag kun for å overleve.

 

Jeg gleder meg til å kunne kjøre bil. Bruke 10-15 minutter til skolen istedet for rundt en time med den jævla bussen som sitter i kø og frakter 2-3 folk i 20 minutter. Miljøvennlig meg i ræva.

Lenke til kommentar

Nettopp. Der kommer satsinga inn. Du kan ikke tvinge folk til å ta kollektivt når tilbudet ikke er tilstrekkelig, da nøyer folk seg med bilen. Så om du satser på, og får opp populæriteten på kollektivt, sånn at folk faktisk kunne tenke seg å bruke det istedet for bil. Først da kan de fjerne goder for sjåfører.

Lenke til kommentar

Faktisk ikke. Verden kan (og kommer til, visstnok) å gå til helvete uansett. Hjelper ikke å utsette det en (liten) tid. Hva med å faktisk satse, og eventuelt feile istedet for å tvinge folk til noe. Det skaper sure folk, sure folk skaper opprør/streik, alt går til helvete (Oj, ser ut som noe er uungåelig).

 

Eller det aller enkleste for verden, utslette menneskeheten...

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...