Gå til innhold

Core 2 Quad er lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theinq. hadde fått bekreftet en score på 11300poeng i 3dmark06 å da var denne cpu'n klokka til 3660mhz med et standar 8800GTX og sånn rundt 8590 med 7950GX2.

 

www.extremetech.com <--- Reveiw av denne QX6700.

7202577[/snapback]

 

Syntes ikke det var så sprekt...

Jeg fikk 8326 med min 6600 på stock hastighet med XFX 7950GX2....

Den er nå klokka til 2.97ghz og mener jeg da fikk ca 8600 poeng.

Lenke til kommentar
Burde ikke, sånn historisk sett, X6800 nå falle noen tusen lapper i pris når dette nye udyret har kommet?

7203034[/snapback]

Jo, men denne heter jo QX6700, så det spørs hvordan Intel markedsfører og vurderer disse CPUene mot hverandre. Dvs er de i direkte konkurranse mot hverandre, er det slik at alle som ville valgt X6800 nå velger QX6700? Jeg vil tro at QX6700 kanskje vil slite med overklokking(høy varmeutvikling), ytelsen i programmer/spill spill som ikke støtter 4 kjerner vil lide i forhold til X6800 etc. Alt i alt tror jeg at QX6700 sikter seg inn mot en enda "trangere" nisje enn X6800 og at Intel derfor ikke trenger å senke prisen på X6800 umiddelbart.

Lenke til kommentar
På mange måter er hardware-verdenen nå i forkant av programvaren - og spillutviklere og andre må sørge for å utvikle applikasjoner som drar nytte av prosessorer med fire kjerner. Inntil det skjer er det absolutt ikke noe must å eie en firekjerneprosessor.

 

Dette har vært tilfelle helt siden 90-tallet. Da eksisterte det i hvert fall 2CPU maskiner, og jeg lurer på om det ikke var 4CPU da også (intel-plattform). Det var lite applikasjoner den gang som kunne utnytte kraften, enda mindre enn det er i dag. Nå begynner faktisk programvareprodusentene å ta innpå.

Lenke til kommentar
3,66GHz er rimelig høyt for en Kentsfield, iallefall etter hva jeg har lest. I tillegg er de jo glovarme. Dette er nok strengt tatt en mer "kjekt å ha"-prosessor.

7202598[/snapback]

 

Glo varme? Hva vet du om det? . I techreport.com sin test idlet QX6700 på 31C og 100% CPU var den 45-46C. Er det mye?

 

Effektforbruk og varme er forskjellige ting.

 

En FX-62 har til sammenligning større forbruk både idle og load.

Lenke til kommentar
3,66GHz er rimelig høyt for en Kentsfield, iallefall etter hva jeg har lest. I tillegg er de jo glovarme. Dette er nok strengt tatt en mer "kjekt å ha"-prosessor.

7202598[/snapback]

 

Glo varme? Hva vet du om det? . I techreport.com sin test idlet QX6700 på 31C og 100% CPU var den 45-46C. Er det mye?

 

Effektforbruk og varme er forskjellige ting.

 

En FX-62 har til sammenligning større forbruk både idle og load.

7203914[/snapback]

 

Effektforbruk spiller jo direkte inn på varmt det blir, en CPU av samme størrelse med samme kjøling blr jo varmere enn en som bruker mindre effekt. Sånn jeg ser det er i dagligtale en "varm prosessor = prosessor med høy effekt"

 

Har du noen lenker til noen effeksammenlikninger? Har bare sett vs andre Intel-CPUer, og der var den mange titalls watt over dual-core-utgavene. Hadde vært interessant å se vs AMD-cpuer også.

 

Ellers så betyr jo ikke at den bruker mindre enn en annen CPU som er spesielt effektkrevende nødvendigvis at effektforbruket er akseptablet lavt.

 

AtW

Lenke til kommentar
På mange måter er hardware-verdenen nå i forkant av programvaren - og spillutviklere og andre må sørge for å utvikle applikasjoner som drar nytte av prosessorer med fire kjerner. Inntil det skjer er det absolutt ikke noe must å eie en firekjerneprosessor.

 

Dette har vært tilfelle helt siden 90-tallet. Da eksisterte det i hvert fall 2CPU maskiner, og jeg lurer på om det ikke var 4CPU da også (intel-plattform). Det var lite applikasjoner den gang som kunne utnytte kraften, enda mindre enn det er i dag. Nå begynner faktisk programvareprodusentene å ta innpå.

7203419[/snapback]

Det er nesten slik det må være, dvs at HW ligger foran Software. Det er like håpløst å lage software til hw som ikke finnes som det er å lage dekk til en bil som ikke finnes.

 

Mht varme, så regner jeg med at de fire kjernene her utgjør en ganske stor overflate i forhold til en single core CPU med liknende TDP, dvs du får ført varmen mye mer effektivt bort, det er tross alt ikke mer enn 32,5 per kjerne dersom man deler 130 på 4 kjerner.

Lenke til kommentar

For alle som lurer på hvordan det ligger an med Kentsfield og G80, så kan jeg iallefall avkrefte ryktene om at Kentsfield @3,6 og G80 scorer 11300 poeng i 3D mark 06. Dette er alt for lite.

Testet QX6600 i går kveld med G80 og fikk 11314 poeng... alt på stock.. mer vil komme i kveld.. bare jeg kommer meg hjem fra URKALDE Bodø..

Det er spennende ting på gang.. Vil poste endel morro her i kveld tenker jeg..

 

Men, siden min nye QX6600 har funnet seg et nytt hjem, så blir nok g80 testet med en relativt sprek X6800 i cascade..

Men, flyet går først kl 17.55, og så skal jeg til Skien i morgen, og være der før kl 0900... Så det blir vel muligens litt begrenset i kveld også.. men noe skal det bli... Iallefall bilder.. masse bilder.. Og noen tester..

Lenke til kommentar
med tanke på at folket sier at programvaren ligger langt etter hardwaren

hva kom først? hardware eller software? :p

Sånn har det jo alltid vært. hvis vi ser litt bortifra dx10 som hardwaren blir bygget etter...

7206383[/snapback]

Nå er vel ikke DirectX software i den forstand, det er vel bare en standard Microsoft lager og som programutviklere kan bruke i ettertid. Det er vel fremdeles ingenting som enda faktisk støtter DX10, dvs det er stor sannsynlighet for at skjermkort med HW støtte for DX10 kommer før man faktisk ser programmer/spill utviklet med støtte for DX10. Jeg regner ikke med Vista her, det er ikke lansert for hjemmemarkedet enda og fra egen erfaring med RC versjonene, vil jeg tro at DX10 ikke kommer til å bety veldig mye fra/til.

Lenke til kommentar
3,66GHz er rimelig høyt for en Kentsfield, iallefall etter hva jeg har lest. I tillegg er de jo glovarme. Dette er nok strengt tatt en mer "kjekt å ha"-prosessor.

7202598[/snapback]

 

Her er en kar der kjører en Kentsfield @ 4Ghz stabilt ved 100% load i en uke.

Skjermdump

 

Tekst til skjermdumpet er:

"I am not giving advise, i am not recommanding, I am just having fun and sharing it with you guys. I am running a MACH II, with a core voltage of 1.56V

The processor is sealed in "bathroom silicon" to avoid condensation, plus some nice expension isolator to avoid the silicon the freeze too. As you can see, running tempetature is 14 celcium, power usage is around 160Watts ... not too bad, it is 40 watts per core running rosetta.

After 1 week running ROSETTA at 4Ghz stable, can I call this stable?"

 

Som jeg har nevnt mange gange før - så er vi en del vanligt oppegående folk, der kan bruke PC*en til annet end spill og syntetiske benchmarks.

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Kimmer: Jeg er fullstendig klar over det, det jeg prøver å si er rett og slett at det er stor forskjell på de forskjellige revisjonene av denne prosessoren.

 

Noen gjør 3.6 og er glovarme, noen gjør 4 og er enda varmere. Poenget er at du aldri vet hvordan retail-chippen vil være. Jeg skal prøve så fort jeg får anledning.

 

Og ja - Jeg vet godt hva du mener, jeg har hørt det før og det er ikke nødvendig å poengtere at "andre bruker PC*en til noget fornuftig".

Folk er forskjellige, jeg verdsetter ytelse og tweaking/leking, du foretrekker stabilitet - Jeg skyter ikke deg av den grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...