Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Konsekvenser av overvekt ?


Brainbaker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et skoleprosjekt på gang, og så må jeg gjøre en spørreundersøkelse.

Spørreundersøkelsen går ut på å finne ut hva vanlige folk tror overvekt kan føre til.

jeg bare poster den her fordi jeg ikke gidd å dra til byn og spørre masse random folk om hva de tror.

 

Uansett, jeg ønsker at dere poster hva dere tror hovedkonsekvensene av overvekt kan være, enten det er helseproblemer, fysiske problemer eller mentale problemer.

 

Jeg ber om at folk som vet en del om dette ikke poster det de vet, siden det tross alt er en undersøkelse om hva allmenheten tror.

 

Da er det bare å begynne da, hva tror DU er den største ulempen med overvekt ?

 

 

OBS! når jeg mener overvekt er det snakk om de med over 30 i BMI (body mass index) altså ikke de som er "litt rund om livet"

 

Ps: Hvis denne er feilpostet, ikke steng den med det første plz, vil jo vite hva noen syns i det minste :D

Endret av Brainbaker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyere forskning viser at fedme i seg selv ikke virker inn på levealder, men sykdommene fedme kan føre til er fortsatt farlig. Friske, feite folk lever altså like lenge som friske og slanke.

Fedme kan føre til skjelettplager. Spesielt er knærne utsatt.

Her er en artikkel som sier at fedme gjør deg (litt) dummere:

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/10/11/479454.html

 

Åja, mine egne fordommer. Tja.

Feite folk er stigmatiserte i dagens samfunn. De blir sett på som tapere, folk som ikke klarer å styre seg. Etter hvert som færre og færre røyker står bare de feite igjen som noenlunde legitime mobbeofre. Heldigvis virker det som om flere og flere får øynene opp for at fedme ikke skyldes moralske defekter i menneskesinnet.

Feite får ikke like gode jobber som slanke. Har du noensinne sett en bælfeit fyr i en lederstilling? Akkurat.

 

Jeg tror at de sosiale følgene av overvekt er desidert størst. Hvor helsefarlig det egentlig er å være tjukk vet vi ikke enda, og jeg tror nok at denne faren har blitt blåst opp ganske kraftig grunnet fedmens status.

Lenke til kommentar

Diesel1 du svarer på hvert innlegg med lite gjennomtenkt svar.

 

Det er ikke sånn at du får dårlig selvbilde av å være feit. Det har med personlighet å gjøre. Verdens vakreste kan ha dårlig selvbilde.

 

Jeg er ikke feit, jeg vil ikke si at jeg er direkte stygg. Men jeg kommer aldri til å si noe fint om utseende mit, jeg tar det ikke til meg når andre sier jeg er kjekk/søt eller. Veit ikke hvorfor.

 

Uansett. Jeg kjenner en fyr som veier ALT for mye, jeg kan tippe 150-160. Han plages ikke nå annet enn at han rett og slett er lat. Det er ikke noe å legge skjul på at han kommer til og vil få problemer om noen år. Han veit det selv, men gjør tydligvis ikke noe med det.

Lenke til kommentar

Du får dårlig selvtillit og kan utvikle forskjellige typer angst. Du kan f.eks få angst for å omgås andre folk, siden du føler at alle stirrer på deg (sosial angst).

 

Overvekt fører også til hjerte- og karsykdommer, blodpropp og andre helseskader. Pga. den tunge vekten så blir også skjelettet dårligere.

 

Overvekt kan også føre til spiseforstyrrelser. Enten trøstespising: Du har matorgie, men kaster ikke opp. Dette fører til værre overvekt. Anorexia: Du spiser så lite som mulig og trener mye. Eller bulimi: Du har matorgie og kaster opp etterpå. Spiseforstyrrelser er veldig ille, og sliter på kroppen. Ikke bare fysisk men også veldig mye psykisk.

 

Overvekt kan gjøre at folk ikke har kondis og lyst til å trene, og blir derfor bare sittende hjemme, noe som fører til ensomhet, depresjoner og kan også utarte seg til angst.

Lenke til kommentar
Overvekt kan gjøre at folk ikke har kondis og lyst til å trene, og blir derfor bare sittende hjemme, noe som fører til ensomhet, depresjoner og kan også utarte seg til angst.

7204281[/snapback]

Kjenner MANGE overvektige som har veldig sosiale. Det henger jo mer på om hvilke type person du er. Kanskje ikke i din alder. Men det er ingen på jobb som blir mobba for at de er feit.

 

Overvektige har fine personligheter de også :) Man kan kanskje finne en sammenheng mellom overvekt og depresjoner, men det henger også mye på perosnlighet.

Lenke til kommentar
Overvekt kan gjøre at folk ikke har kondis og lyst til å trene, og blir derfor bare sittende hjemme, noe som fører til ensomhet, depresjoner og kan også utarte seg til angst.

7204281[/snapback]

Kjenner MANGE overvektige som har veldig sosiale. Det henger jo mer på om hvilke type person du er. Kanskje ikke i din alder. Men det er ingen på jobb som blir mobba for at de er feit.

 

Overvektige har fine personligheter de også :) Man kan kanskje finne en sammenheng mellom overvekt og depresjoner, men det henger også mye på perosnlighet.

7206293[/snapback]

 

Jeg skrev at det KAN skje ;)

Lenke til kommentar

Hvis man er ekstremt feit når man er en unge/ungdom så KAN det få konsekvenser for hvilken venner du får, men dette kommer strengt talt også på hvordan du er som menneske. Kjenner mange overvektige folk som er supre folk.

 

Det med selvtillit er 100% individuelt, man ser svært lett når man snakker med ei jente osv som er litt overvektig om hun plages eller ikke av det. Vet ikke hva det er, men det er enkelte jenter som har så pokkers stor selvtillit at de stråler, man blir bare glad på demmes vegne.

 

Vi er så forskjellig at man kan ikke si at overvekt skaper ditt og datt, det finnes alltid gode eksempler på folk som ikke følger normene, det handler bare om holdningen personen har, og det har ikke stort med overvekt i min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...