Gå til innhold

Vil det lønne seg å sette inn et eksternt lydkort


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke så mye om lydkort og trenger litt hjelp til kjøp av julegave til sønnen.

 

Han har i dag lydkort som er integrert på hovedkortet av typen 7.1 channel audio codec RealTek ALC850. Hovedkortet er av typen MSI K8N Neo4 Platinum. PC'en er akkurat oppgradert med nytt skjermkort(X1800XT) , CPU (x4200)og 2GB ram.

 

Spørsmålene er:

- Vil det lønne seg å sette inn et eksternt lydkort her for å få bedre flyt i spill?

- Hvis ja. Hvilket lydkort bør jeg kjøpe? (trenger ikke å være det dyreste ;) )

 

Håper noen som kan dette bedre en meg kan svare :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leste en test for en stund siden. Der kom de fram til at lydkort hadde minimalt å si når det kom til ytelsen i spill. Kan prøve å lete opp testen.

 

Jeg har testet ut dette og dette er faktisk sant...Jeg prøvde med X-Fi Fatal1ty lydkort og fjernet det og testet med intern lydkort...forskjell?? Ja det kan jeg skrive under på....og lydopplevelsen er som natt og dag fra intern lydkort og til X-Fi...

Lenke til kommentar

Svaret er nei, interne lydkort idag er faktisk av meget høg kvalitet. EAX er ikkje meir enn jukseeffekter for å oppnå meir *magisk* lyd. Sidan forskjellen er minimal så leggjer nokre spel til *HEILT* andre lyd samples for å reklamere for Creative. Eit eksempel er UT2004.

 

For å lese meir om korleis lydteknologier fungerer i spel så kan du lese her.

http://www.digit-life.com/articles2/sound-...logy/index.html

 

Høgare samplingrate har ingen betydning då det er altfor mykje støy frå feks CPUen som *skitner* til lyden. Alternativet blir då digitalt ut, men då vil du aldri få surround frå spel med kort frå Creative. Det finnes though nokre veldig få kort som har surround lyd til spel via digital overføring.

 

EAX har faktisk ingenting å gjere med 3d posisjonering av lydkjelder.

Lenke til kommentar

EAX er ikke akkurat "jukse"-effekter. Det er réelle effekter for å få til ting som romeffekter etc. F.eks. at lyden blir metallisk hvis du står inne i en metallkontainer. Forskjellige versjoner av EAX har flere og bedre effekter. F.eks. at man kan høre forskjell om en bestemt lyd kommer fra en katedral/kirke eller fra en skog. Får man mange nok av disse effektene kan det gå hardt utover CPU-bruket om man ikke har et kort som støtter de i hardware.

 

Merk at jeg ikke har brukt ordet "kvalitet" i det jeg skrev. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...