Gå til innhold

NextGenTel justerer


Anbefalte innlegg

Sitter og funderer på dette, har 3351 modem, fungerer meget bra. Søkte på kapax og får informasjon om at jeg sitter 351m total linjelengde til sentral. Noe som kan love godt på hastigheter.

 

Men ifølge http://kundesider.no så må jeg registrere oppgradering til adsl2+. Så er spørsmålet mitt: Hvor lang tid tar det? Må de inn i sentral og koble meg om? Blir jeg fakturert med ekstra kostnader? Og må jeg få nytt modem?

 

Oppgraderte fra ADSL Free for ca 2mnd siden til ADSL2+ megafreee.

Tok ca 4 uker. Fikk nytt modem 2 uker før oppgradering skjedde.

Kostet meg ca. 600,- ekstra for å oppgradere (byttet eier her også). Du må nok regne med et gebyr for å oppgradere.

 

Jeg sitter også bare 350m fra sentral og jeg får nå 23799/1479 (står oppført i modem). Reell hastighet er opp i mot 22mbit ned og 1,3mbit opp:-) Klager ikke.....

 

Mvh

Lars Thore

7198050[/snapback]

Jeg bytta fra ventello bluecom til ngt ADSL2+ mega free. Jeg bor over 2km fra sentral så fikk bare 5mbit på 6mbiten, får mellom 12-15mbit på 20 mbiten, og ca 1mbit ut. Modemet er synca på 12.4 nå, men en kort peride var det mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oppgraderingene er jo flott for de som har gode nok linjer til å nyte godt av økningen, men jeg må si at jeg forstår ikke helt hva poenget med de nye hastighetsklassene er. Er de ikke veldig nærmt de eksisterende hastighetsklassene, både i pris og hastighet?

 

Og har jeg gått glipp av noe i nyhetene forresten? Jeg kan ikke huske at Telenor har gjort noen justeringer nylig.

 

-Stigma

7198261[/snapback]

 

Her er pressemeldingen om hastighetsøkning fra Telenor:

 

http://presse.telenor.no/PR/200610/1085003_1.html

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan utlinjen blir påvirket av linjelengden?

Har 3700 m til sentralen, og har nå Classic (3500/600). Hadde Free (6500/750) tidligere, men da ble linjen ustabil.

 

Men skulle veldig gjerne hatt høyere uthastighet, er det noe vits for meg å oppgradere til 1100 ut?

Lenke til kommentar
Personlig misliker jeg disse hastighetsøkningene hos NGT. Hadde den beste linjen NGT kunne tilby for 5 år siden. Deretter har de økt hastigheten en rekke ganger. Linjen min peeket ut på ca 6,5 Mbit/s pga linjelengde til sentral, men etter de hissige hastighetsøkningene de siste 2 år, er det så mye trafikk eller noe, at jeg aldri får over 2,5 Mbit/s. Lurer på hvor mye min hastighet kommer til å falle denne gangen.... Kommer til å hoppe over til Get i det sekundet de kan tilby internett hos meg.

 

Men for de som får noe bedre er jo dette topp.

7198308[/snapback]

Hvis linjelengden din er for lang fra sentralen, så er det jo bare å be NGT om å sette hastigheten ned på linjen din. Jeg fikk høyere hastighet med Classic enn med Free der jeg bodde tidligere.

 

Nå har jeg 2+ Megafree med NTNUs ansattpris 348,- :thumbup:

Lenke til kommentar
Oppgraderingene er jo flott for de som har gode nok linjer til å nyte godt av økningen, men jeg må si at jeg forstår ikke helt hva poenget med de nye hastighetsklassene er. Er de ikke veldig nærmt de eksisterende hastighetsklassene, både i pris og hastighet?

7198261[/snapback]

Utifra det jeg kan se, er de nye hastighetene lansert for å gi høyere hastigheter til de som faller mellom to stoler når det kommer til linjekvalitet og avstand til sentral. Det har det siste året vært mange eksempler på at folk ikke får den hastigheten de har bestilt og har måttet velge et billigere abonnement.

 

Så jeg tipper at NGT ser en mulighet til å tjene mer på de som ligger "på grensa", og kunden tross alt får litt bedre valuta for pengene.

Lenke til kommentar

Enn hvor mye Nextgentel eller Telenor for den saks skyld oppgraderer sine linjer, vil jeg ikke kunne få bedre enn 3500/600 pga avstand til sentral. Så lenge de ikke gidder å bedre kapasiteten der, hjelper det lite å "offentlig" ha supre hastigheter til billig penge. Så vil nok sitte med den hastigheten enn så lenge! :cry::hrm::(

Lenke til kommentar
Enn hvor mye Nextgentel eller Telenor for den saks skyld oppgraderer sine linjer, vil jeg ikke kunne få bedre enn 3500/600 pga avstand til sentral. Så lenge de ikke gidder å bedre kapasiteten der, hjelper det lite å "offentlig" ha supre hastigheter til billig penge. Så vil nok sitte med den hastigheten enn så lenge!  :cry:  :hrm:  :(

7199143[/snapback]

 

Det er vel heller du som må flytte på deg. Telenor og NGT kan oppgradere sentralen til superkapasitet, f.eks. at det ikke er overbooking (slik som kundene til Telenor sliter med for tiden i Oslo). Men det at du bor for langt unna sentralen er noe som de ikke kan gjøre noe med sånn uten videre. Vet at Telenor har bygget ut "kant-telelosjiene" sine mer og mer, men dersom du ikke har kort avstand til en sånn en så har du svarteper når det gjelder xDSL.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan utlinjen blir påvirket av linjelengden?

Har 3700 m til sentralen, og har nå Classic (3500/600). Hadde Free (6500/750) tidligere, men da ble linjen ustabil.

 

Men skulle veldig gjerne hatt høyere uthastighet, er det noe vits for meg å oppgradere til 1100 ut?

7198436[/snapback]

Nei, vil neppe fungere særlig bra. Du kan be NGT sjekke (evt sjekke i ruteren) om det er opp eller ned det er lavest signal/mest støy på linja. Dersom det er kun ned det er problemer vil det kanskje gå, men dette er relativt usannsynlig. Dessuten er vel 1100 gjerne maks upload på ADSl og du vil stresse linja MYE, noe som ofte fører til ustabilitet.

Lenke til kommentar

Tror faktisk NGT har høyere kostnad på SHDSL linjen din, samt det er et mindre og mer betalingsvillig marked. Så hvorfor redusere prisene mer? Og det har jo blitt billigere med SHDSL det kostet jo over tusen lappen for en stund siden (altså sist jeg sjekket, som er en god stund siden).

 

Og de dumper ikke prisen på ADSL, bare reduserer den. De har forsatt fortjeneste marginer på ADSL'en ;-)

Lenke til kommentar
Dessuten er vel 1100 gjerne maks upload på ADSl og du vil stresse linja MYE, noe som ofte fører til ustabilitet.

7200244[/snapback]

 

Har en mistanke om at det ADSL2 de leverer med sterkt strupet nedlastning hastighet. Men det er vel det som blir levert på alle sentraler som har støtte for ADSL2+ for tiden, slik at de kan lett oppgradere til høyere hastighet om behovet melder seg kun ved å trykke på en knapp eller to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...