Gå til innhold

Avslag på garantisak


huldal

Anbefalte innlegg

Har en garantisak på en komfyr. Denne komfyren blir brukt i en barnehage. Leverandøren har avslått en reprasjon på garanti fordi denne komfyren blir brukt i en bedrift?

 

Er det sånn å forstå at når en bedrift kjøper et produkt så gjeld ikkje garantien?

 

Noen som har peiling på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en garantisak på en komfyr. Denne komfyren blir brukt i en barnehage. Leverandøren har avslått en reprasjon på garanti fordi denne komfyren blir brukt i en bedrift?

 

Er det sånn å forstå at når en bedrift kjøper et produkt så gjeld ikkje garantien?

 

Noen som har peiling på dette?

7185352[/snapback]

Bedrifter har såvidt eg veit ikkje rettar etter forbrukarkjøpslova. Sidan bedrifter er betrakta som to likeverdige partar står dei mykje friare til å avtale vilkår, inkludert bortfall av garanti.

 

Så utan å vere jurist, så trur eg nok ikkje du har krav på garanti som bedrift. Men du har så vidt eg veit fortsatt reklamasjonsrett... Kanskje nokon kan utdjupe litt?

Lenke til kommentar
Har en garantisak på en komfyr. Denne komfyren blir brukt i en barnehage. Leverandøren har avslått en reprasjon på garanti fordi denne komfyren blir brukt i en bedrift?

 

Er det sånn å forstå at når en bedrift kjøper et produkt så gjeld ikkje garantien?

7185352[/snapback]

Det avhenger av garantivilkårene. Hvordan lyder de?

 

Mulig du har to års reklamasjonsfrist fra overtakelse, jfr kjøpsloven §32.

 

Jeg antar at forbrukerkjøpsloven ikke kommer til anvendelse, siden det neppe er snakk om noe forbrukerkjøp.

 

Edit: Hvilken komfyr er det snakk om? Kanskje garantivilkårene ligger på nett.

Og hvor gammel er den (når er den kjøpt)?

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Er du sikker på det er en garantisak og ikke en reklamasjonssak? Kan du eventuelt reklamere fordi det foreligger mangel ved komfyren (hvis du tror dette kan være tilfelle så må du utdype noe angående hva det gjelder).

7186915[/snapback]

 

Komfyr ca. 2 år.

Det er nok en reklamasjon siden det er eit håndtak som har løsnet.

Lenke til kommentar
Er du sikker på det er en garantisak og ikke en reklamasjonssak? Kan du eventuelt reklamere fordi det foreligger mangel ved komfyren (hvis du tror dette kan være tilfelle så må du utdype noe angående hva det gjelder).

7186915[/snapback]

Komfyr ca. 2 år.

Det er nok en reklamasjon siden det er eit håndtak som har løsnet.

7190218[/snapback]

Det klart enkleste er å få reparert dette "på garantien", da slipper man å styre med reklamasjon. Det betinger at garantien gjelder når komfyren ikke er brukt "privat", og at den fortsatt gjelder tidsmessig. Undersøk garantivilkårene!

 

Når det gjelder reklamasjon, så kan komfyren ikke være eldre enn to år. Dette går på nøyaktig dato fra du fikk/overtok komfyren, så "ca 2 år" er ikke detaljert nok.

 

Hvis den faktisk er yngre enn to år, og garantien ikke gjelder, så må du øyeblikkelig gi selger beskjed om at du reklamerer på komfyren pga et løst håndtak. Bruk ordet reklamasjon og spesifiser feilen, ellers later de antakeligvis bare som ingenting..

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Når det gjelder reklamasjon, så kan komfyren ikke være eldre enn to år. Dette går på nøyaktig dato fra du fikk/overtok komfyren, så "ca 2 år" er ikke detaljert nok.

 

AFAIK er reklamasjonsretten på 5 år, dersom gjenstanden er meint for å vare vesentleg meir enn 2 år. Om dette kun gjeld ved forbrukarkjøp skal eg ikkje seie sikkert, men ein komfyr er meint å vare meir enn 2 år...

Lenke til kommentar

Når det gjelder reklamasjon, så kan komfyren ikke være eldre enn to år. Dette går på nøyaktig dato fra du fikk/overtok komfyren, så "ca 2 år" er ikke detaljert nok.

 

AFAIK er reklamasjonsretten på 5 år, dersom gjenstanden er meint for å vare vesentleg meir enn 2 år. Om dette kun gjeld ved forbrukarkjøp skal eg ikkje seie sikkert, men ein komfyr er meint å vare meir enn 2 år...

7193413[/snapback]

Hvis du ser i kjøpsloven finner du det ut sikkert..

 

(Hvis man ikke gidder, så er svaret: det er kun ved forbrukerkjøp det er 5 års frist)

Lenke til kommentar
Så konklusjonen er at vi må ta alle kostnadene sjøl? Selv om komfyre er 1, 2 eller 3 år?

Kan ein muligens få dette til å være en fabrikasjonsfeil? Vil da vi ha andre rettigheter?

7193601[/snapback]

Hvis du finner frem bruksanvisningen står vel Grepas garantivilkår der.

 

Hadde det vært et forbrukerkjøp hadde du hatt 5 års reklamasjonsrett, men utenfor forbrukerkjøp stiller man svakere mht rettigheter, og man kan også avtale dårligere rettighetere enn det som står i loven.

 

Antakeligvis må barnehagen dekke reparasjonen selv.

 

(disclaimer: jeg er ikke jurist)

Lenke til kommentar
Så konklusjonen er at vi må ta alle kostnadene sjøl? Selv om komfyre er 1, 2 eller 3 år?

Kan ein muligens få dette til å være en fabrikasjonsfeil? Vil da vi ha andre rettigheter?

7193601[/snapback]

Hvis komfyren er under to år er det en reklamasjonsak og om garantien gjelder eller ikke har ingenting med saken å gjøre. Les kjøpsloven på www.lovdata.no.

Lenke til kommentar
Så konklusjonen er at vi må ta alle kostnadene sjøl? Selv om komfyre er 1, 2 eller 3 år?

Kan ein muligens få dette til å være en fabrikasjonsfeil? Vil da vi ha andre rettigheter?

7193601[/snapback]

Hvis komfyren er under to år er det en reklamasjonsak og om garantien gjelder eller ikke har ingenting med saken å gjøre. Les kjøpsloven på www.lovdata.no.

7194126[/snapback]

Hvis du leser Grepas garantidokument i linken over, så begrenser de også reklamasjonsfristen for næringskjøp. Kjøpsloven er ikke ufravikelig, slik som forbrukerkjøpsloven. Jeg gjentar oppfordringen til OP om å sjekke vilkårene for den aktuelle komfyren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var med å startet ny bedrift, og når vi skulle opprette en verkstedklubb så trengte vi en laptop til tillitsvalgt. Jeg var å kjøpte den og vi ble gjort oppmerksomme på at dersom vi kjøper den til en bedrift, klubb eller lignende, så gjelder ikke forbrukerkjøpsloven og garantien. Vi ble derfor oppfordret til å sette laptop'en på navnet til tillitsmannen.

Lenke til kommentar
Vil bare presisere at det holder ikke å sette varen på en privatperson for at det ikke skal være et næringskjøp.

 

Bruker man gjenstanden mer i næringsvirksomhet enn i privatvirksomhet, betraktes dette som et næringskjøp.

7269439[/snapback]

Mulig... jeg sjekket ikke opp det juridiske rundt dette... Jeg bare forholdt meg til hva jeg ble fortalt.

 

Men hvordan får de sjekket dette så lenge den står på en privatperson som står fritt til å ha pc'n med seg både på jobb og på arbeid?

 

Jeg holder nå f.eks. å planlegge å kjøpe meg en ny laptop. Dette fordi jeg reiser en del i forbindelse med arbeid og det blir mange timer på hotell. Hvis jeg skaffer meg en laptop, så kanskje jeg kan få unna litt arbeid på den dødtiden... eller kanskje se en film og surfe på nett..

 

Hvis jeg leverer inn denne, så vil de nødvendigvis finne arbeidsrelatert materiale, men det er fortsatt min eiendom som ikke har noen tilknytning til bedrift... :hmm:

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Dro fram denne eldgamle tråden jeg siden jeg ble usikker på hva svaret var her.

 

Jobber selv i en elektro butikk og hos oss så har vi alltid gitt 6 mnd garanti/reklamasjon (kall det hva du vil) til bedrifter ved kjøp av vanlige produkter som har 5 år normal reklamasjonsrett hos private. (komfyrer, vaskemaskiner etc)

 

Jeg har alltid trodd at dette var en generell lov, men har jeg feil der da kanskje?

 

(enkelte produkter som feks profesional serien til miele gir 2 år garanti til bedrifter, så er selvfølgelig klar over at det finnes unntak, både pluss og sikkert minus også.)

 

Hvor lang reklamasjons tid har bedrifter på småvarer som vannkokere, brødristere etc?

 

Har trodd at disse ville ha 3 mnd, men har egentlig aldri hatt en slik sak ennå.

Lenke til kommentar
Dro fram denne eldgamle tråden jeg siden jeg ble usikker på hva svaret var her.

Hvor lang reklamasjons tid har bedrifter på småvarer som vannkokere, brødristere etc?

9078463[/snapback]

2 år, med mindre annet er avtalt, jfr kjøpsloven §32 2.ledd. I motsetning til forbrukerkjøpsloven, kan man etter kjøpsloven avtale seg dårligere rettigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...