Gå til innhold

Mulig bad cluster eller sektor. hvordan fikse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

God Kveld,

Jeg har vært frustrert nå siden igår, fordi jeg klarte på mysterisk vis, men allikevell ikke så mysterisk å gjøre sånn at bærbaren til en venn ikke fungerer lenger.

bærbaren det dreier seg om er en Amilo M 7405, altså ganske gammel.

Jeg starter med hendelseforløp og tar det derfra.

Maskinen startet opp på vanlig måte, og hensikten var å fikse lyden på den bærbare pcen fordi den hadde sluttet å virke.

Jeg prøvde google, Futsji Siemens sine sider og Intel.com på jakt etter lyddrivere, fordi DirectX sitt Diagnose Verktøy viste ingen informasjon om verken lyddrivere eller lydkort.

Når jeg ikke fant noe tenkte jeg at BIOS kunne være ett sted å lete, uviten om det som snart skulle skje skrudde jeg av maskinen på vanlig måte.

Jeg bootet så opp men var for treg til å trykke F2, og jeg reagerte på feil måte ved å trykke inn på/av knappen istedenfor å gå inn i windows for så å skru av.

Når maskinen bootet igjen så kom jeg meg inn i BIOS, men det var ett dødt løp fordi det ikke sto noen informasjon der, jeg avsluttet BIOS uten å "Save changes" og maskinen bootet opp. Da fikk jeg noen valg som jeg vanligvis ikke får, nemlig de du får når du trykker F8.

*Sikkerhetsmodus

*Sikkerhetsmodus med nettverk

*Sikkerhetsmodus med bare kommandolinje

*Start Windows på vanlig måte

*Start Windows med siste fungerende innstilinger

Jeg prøvde alle sammen pent og pyntlig nedenfra og opp, alle resulterte i blåskjerm.

Noe jeg visste var at det gikk ann å fikse en dårlig sektor via Reperasjons Kommandolinjene, som jeg får når jeg booter opp med Windows Cd.

Men midt i starting av Reperasjons Kommandolinjene skrur den seg av.

Dette skjer også når den skal analysere disken før jeg får lov til å formatere/innstalere Windows om igjen.

--------------------------------------------------

Om maskinen:

Maskinen er rundt 3,5år gammel, altså ikke ny, men det er heller ikke service på den lenger.(Kanskje Reklamasjon?)

Om disken er 3,5år gammel, samt den sitter i en bærbar noe som vil si forhold utenom det vanlige, mye slitasje og varme, så er den teknisk ganske nær sin dødtid? Eller?

-----------------------------------------------------------

Er dette en "bad cluster" eller en ødelagt sektor? Og hvordan kan jeg fikse det om jeg ikke kommer meg inn?

Er dette min feil?

Er dette en ren diskfeil?

Hva kan jeg gjør for å fikse dette?

------------------------------------------------------

Forskjellige løsninger jeg kan komme på til nå:

-Ta disken ut og sette den inn i min stasjonære, for så å hente ut viktige filer og formatere disken.

-Kjøre tredjeparts cluster/sektor program, som kan fikse de ødelagte sonene.

Noen andre løsninger?

Tips?

Og svar på spørsmålene som står i "rubrikk" to.

Takker for all hjelp.

Hilsen fortvilt Patrick.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det man normalt ville forsøkt var chkdsk /r fra Recovery Console.

Men du sier altså at PC'en skrur seg av når du forsøker det. Det var litt merkelig, og det har lite trolig noe med disken å gjøre.

Feilen du har fått kan godt være noe rot i filsystemet, trenger ikke være en fysisk feil på disken.

Å flytte disken til en annen PC burde fungere. Der kan du både hente ut data, sjekke filsystem og sjekke sektorer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...