Gå til innhold

Til moderator: slett denne tråden.


Anbefalte innlegg

Jeg sitter med en tanke om å skifte ut komponenter for å få en lydstille pc. Nå finnes det jo ikke helt lydstille pc'er men likevel..

 

Det jeg har tenkt å gjøre er å bruke komponenter som har vifteløse systemer; Hovedkort, prosessorkjøler, skjermkort etc.. Jeg har et Lian Li kabinett som jeg vil fortsette å bruke..

 

Jeg er bare ute etter forslag, for å se hvilke deler som går ann å bruke. Hvis jeg skulle ha kjøpt noe idag ville det nok ha blitt AM2, det vifteløste kortet fra XFX 7950(?) osv... i tillegg til at harddisk(er) som ikke bråker for mye..

 

Forslag?

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vifteløse prosessorer finnes det lite av. Det finnes noen få CPU-kjølere hvor montering av vifte ikke er påkrevet, men du bør ha en backup-vifte du kan skru på når det blir for vamt. Noen sokkel 479M-hovedkort støtter Core 2 i bærbar-variant, eller Core duo/solo hvis du ikke er så kresen på ytelsen. Alle disse har potensiale til å være vifteløse, men dessverre er festemekanismene for kjølere på mange slike hovedkort litt for rare. Men jeg mener å huske et par 479M-HK med 775-monteringshull. tenkte bare jeg ville ha med mobilcpuene, siden denslags ikke bør glemmes i stillhetshysterinet. Men budsjettet ditt kan være problematisk siden 479M-HK ofte er dyre.

 

Hvorvidt du går for AM2 eller Core 2 tror jeg ikke har så mye å si, siden varmeutviklingen ikke er så høy uansett. Men übergamingprosessorene er det i de fleste tilfeller bare å glemme hvis det skal være helt vifteløst. Hva skal du bruke PCen til? Ser at du vurderer 7950GT-skjermkortet, vet ikke helt som det er forenelig med prosessorytelsen du vil få med en vifteløs CPU. 7600GT/GS kan være et godt alternativ i mellomklassen, siden 7950GT strengt tatt er et spillkort i toppsjiktet. Hvis det er spilling det dreier seg om vil nok lett CPU bil flaskehals. Med det budsjettet er jeg ikke sikker på om du kan få en særlig effektiv spillpc uten OC, i alle fall ikke hvis det BARE er spill det dreier seg om.

 

Når det gjelder harddisk er de fleste stille. WD har ofte vært stemplet som værsting på bråkefronten, men det er vel egentlig bare en myte når det gjelder de nye modellene. Bare sørg for vibrasjonsdemping. Hvis stillheten har veldig mye å si, kan du altidts få tak i en 5400 rpm-disk. Da er det stort sett 2.5 tommers-disker det går i hvis du ikke vil ha IDE, noe du ikke vil, siden de store og stygge IDE-kablene ødeleger luftflyten.Det er nesten opp til deg. Jeg er svært fornøyd med støynivået på min Seagate Barracuda 7200.10, som jeg bare så vidt kan klare å høre. Når jeg er i gang med å anbefale stillegående ting er også Intel "Bad Axe" D975XBX-kortet mitt vifteløst og veldig bra generelt, så den kan jeg trygt anbefale hvis du skal ha Core 2 for 775.

 

 

Det var veldig mye "på generell basis", jeg kan jo prøve å sette opp en handlevogn "på spesifik basis" etterpå.

 

-G.G.

 

PS: hvis PCen ikke skal være i stand til å kjøre mer enn windows of noen få programmer har VIA hovedkort med CPU og grafikk intgrert, helt uten vifter, men disse yter begredelig...

Lenke til kommentar

Hehe.. Sant nok.. Akkurat nå prøver jeg å finne ut hvilke komponenter som produserer minst støy og samtidig ha en viss ytelse, slik at jeg kan unngå altfor mye støy fra PCen.

Generellt sett er det harddisker (vibrasjon og spinning) og grafikkort støy det går mest på hos meg antakeligvis.

 

Hvis maskinen skulle utelukkende ha kjørt i Linux, så ville systemet ikke være så kravstort i forhold til ytelse.

 

Jeg burde vel nevne at jeg har ett Lian Li kabinett med to 120mm vifter som sørger for en gjennomstrømning av luft... så helt kokvarmt blir det vel ikke i kabinettet.

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar

Denne CPU-kjøleren passer nok bra til kassa di, den kommer til å stå rett ved utsugvifta og vil derfor få bra luftflyt gjennom seg. Den passer til både AM2 og 775, som er alternativene dine. Jeg tror følgende grunnkomponenter kan passe bra for deg:

 

-Abit AW8D (Vifteløst)

-Intel Core 2 Duo E6400 (Lav varmeutvikling)

-Samsung SpinPoint P120 250GB (Lite rotasjonsstøy, kjølig, men krever vibrasjonsdemping)

-Gainwald GeForce 7600GT 256MB (Vifteløst)

 

Som kjøler og vibrasjonsdemper for HDD virker det som både Heatpipe-løsningen fra Zalman og A.C. Ryan's Xtor Tanky er bra greier.

 

-G.G.

Lenke til kommentar

Les igjennom Retningslinjene for denne kategorien.

Disse er også tydelig nemt i toppen av denne kategorien, samt at de ligger som eneste annonsering/sticky i denne kategorien!

 

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke godt nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...