Gå til innhold

Babes og miliæret


CofidiS

Anbefalte innlegg

Nei, alle jentene klarer ikke det.

 

Men det finnes folk som ikke klarer å bære ut søpla, så hvor langt vil du strekke deg ? Dette drar diskusjon bare videre. Men jeg føler at dette er mer et politisk dilemma.

 

Hvorfor kan vi ikke bare være som sverige ? Fy faan så jævla masse penger vi har spart. Lurer på hvor latterlig mange miliarder som brukest på militær hvert år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

syns ordningen med at jentene kan frivillig søke seg inn i militæret er grei nok. ideen med å invitere dem på sesjon er heller ikke så ille.

 

men ¨å begynne å kalle dem inn syns jeg er en rimelig dårlig ide. vil si at mesteparten av jentene ikke vil klare å fullføre et år i militæret, og bedre at de som er interessert søker seg inn.

Lenke til kommentar
Det er ca 30 mrd for mye.

 

Gi oss bedre veier istedet. Blir det krig har vi ingenting å stille opp med uansett.

7180930[/snapback]

du har ikke vært i militæret har du.

 

litt vanskelig å forklare, men å ha et moderne forsvar og vise tilstedeværelse langs kysten helt opp til svarbard er veldig viktig.

+ at vi har forpliktet oss til å være med på fredsoperasjoner gjennom NATO.

Lenke til kommentar

vi har faktisk noe å stille opp med hvis det blir krig...

 

har 50 000 godt trente soldater, noen spesial-tropper i verdens-toppen

og en god del mer...

 

er en grunn til at militære fra usa kommer til norge får å trene med soldater her i norge...

 

forsvar = kan være med i nato = får hjelp av nato ved krig.

Lenke til kommentar

må også se på realistiske scenarioer.

 

forsvaret vårt er ikke laget for en åpen krig i stillehavet mot USA, men for å kunne forsvare kysten vår og være med i fredsbevarende operasjoner.

 

spesielt spesialstyrkene våre er i verdensklassen. tidligere i år var marinejegerne våre i Afghanistan på øvelse. de parkerte de amerikanske og britiske spesialstyrkene på øvelsen. sier litt om nivået på dem.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Synes det blir for dumt å ha værneplikt generellt. Masse umotvierte soldater som slenger rundt og syter er ingen tjent med. Forsvaret bør profesjonaliseres, slik at man i det minste kan bygge videre på de gode spesialstyrkene man har fra før, og få personell som er motivert og trent til å gjøre en gitt jobb. Og da er det det samme for meg om det personellet er menn eller kvinner.

Lenke til kommentar

aero^^:

vi har begge deler, dvs, vi har spesialstyrker, som er blant verdens beste, og MANGE tusen(kan ikke oppgi tall) som jobber med dette proft, men hva er vitsen med å trene er person opp i 10 år for å stå vakt utenfor en ambasade?

 

det er det vi har f.eks heimeværnet til, å stå vakt, og kontrolere saker, noe oibo og sibo, samt fungere som forsterkninger for politiet, andre saker tar de proffe seg av

 

vi har også noe som heter I-Styrken, som er vanlige menige, men som får bedre utstyr og trening enn andre styrker, som er det som i første omgang blir sendt ut for å beskytte norge...

er også veldig mange som ikke vet hva forsvaret egentlig er, hva de gjør osv, før de kommer ut i førstegangstjeneste, og får lyst til å fortsette...

Lenke til kommentar

Jeg har fullført min førstegangstjeneste, og det jeg sier er på bakgrunn av den. Militæret for meg virket som en vanvittig papirmølle, med underkvalifiserte folk i høye posisjoner.

 

Kan bare se for meg at et effektivisert og proffesjonelt forsvar er mye mere slagkraftig og har større nytteverdi. Nei, det sier seg selv at det er håpløst å ha 10-års trening for å stå utenfor en ambassade. Spesiellt når man kan bruke en uke på å ta et vekterkurs.

Lenke til kommentar
Vel.. med tanke på hvor mange som er IKKE egnet, så tror jeg ikke det er lurt å gjøre det obligatorisk for jenter.

7180553[/snapback]

Du får tatt et uttak av egnede fra 100% av de i korrekt aldersgruppe, ikke bare 50%.

 

er jo jentene som alltid har stått på med likestilling, men bare så lenge DE får goder av det, er på tide at de virkelig får likestilling...

7180625[/snapback]

Det interessante er at vi fortsatt følger et kjønnsmønster fra 1814.

 

Så du tror de sender deg til krig når du er i førstegangstjeneste ? Å jeg sier det enda en gang, jenter har ikke den samme fysiske kapasiteten vi gutter har. Dessuten lærer man mer enn bare å bære våpen.

 

Mange bortskjemte gutter som aldri har løfta en finger har godt av å være i militæret, det er mye lærdom i det.

7180670[/snapback]

Mange bortskjemte jenter som aldri har løfta en finger som har godt av å være i militæret.

 

Videre er det ikke nødvendigvis slik at en må være en superatlet i dag, en morsom utvikling som startet med hakebørsen, var at en ikke lenger trengte å være en kjøttmaskin for å dra opp en langbue.

 

Hvordan har det seg at så mange jenter klarer seg så bra som de gjør i forsvaret, om de er fysisk uegnet?

 

:)

Lenke til kommentar

har hatt god erfaring med de jentene som var i troppen min i militæret, bortsett fra en som vi konstant måtte fordele pakning til utover resten av laget, noe som til tider kunne være irriterende. virker som om noen går inn i forsvaret på feil grunnlag og gjerne utnytter at de er "svakere", andre derimot gjør en bedre jobb enn mange av gutta...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...