Gå til innhold

Bruke flere blitzer samtidig - god ide ?


Anbefalte innlegg

Har lyst til å eksperimentere litt mere med lyssetting, men har ikke noe eget rom for å rigge opp diverse lysststyr.

 

Tanken er å bruke flere blitzer for å gjøre blant annet portrettbilder mere spennende. I dag har jeg kun en speedlite 430 ex, men tenkte å muligens kjøpe en 580 ex og eventuelt en ST-E2 for å utløse blitzene.

 

Tankene er å bruke oppsettet for enkle portrettbilder til privat bruk, samt å få en tilfredstillende lyssetting ved makrofotografering. Videre kommer jeg til å ta en del bilder i treningsstudio, dvs fotografere gruppetreningstimer som spinning, aeorobic o.l. Jobber deltid i bransjen og kommer til å få betalt hvis bildene brukes videre av arbeidsgiver. Når det gjelder sistnevnte, så har jeg hittil - med blandet resultat - brukt en blitz "bouncet" i hvitt tak.

 

Før jeg starter innkjøp, har jeg lyst til å høre om noen har erfaringer med bruk av flere blitzer evnt. har noen kjekke linker

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere 'vanlige' blitzer funker fint til å lage en studio-aktig sak på relativt liten plass. I tillegg er det jo mye mer portabelt enn et 'ordentlig' studio også - og dermed lett å ha med seg hvis man f.eks. skal lyssette et større rom ved hjelp av flere blitzer.

 

Bildet jeg linker til nedenfor har jeg tatt med 2x Sigma EF 500 Super (en til å overeksponere bakgrunnen og en til å lyse opp på venstre side forfra) og en Nikon SB-800 ('hovedlys' fra høyre side forfra). Begge 'frontblitzene' er kjørt via paraply for å mye opp lyset litt. Blitzen til bakgrunnen (som bare er et hvitt laken) er selvfølgelig plassert bak modellen.

 

http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=274698406&size=o

 

Sigma EF 500 Super har innebygd slavesensor og kan følgelig trigges av andre blitzer uten noe ekstrautstyr, det var det avgjørende for meg. De koster i underkant av 2000,- pr. stk, så har du en god hovedblitz fra før så har du et veeeldig enkelt studio for under 4000 (+evt. paraplyer og sånt). Du må stille styrken manuelt på dem i denne modusen, men det er jo ikke noe problem ved et slikt oppsett - man må jo som regel fysisk fininnstille hver lyst manuelt i studio også. Vær dog obs på at det *kan* være litt forskjell i fargetemperaturen på blitzer fra ulike produsenter - hos meg er det ingen synlig forskjell mellom Nikon og Sigma-blitzene.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Bildet til Nonsens er et fint eksempel på gjennomført studiobelysning med rimelige blitzer, men for min del synes jeg fort slikt blir for sterilt (selv om akkurat det selvsagt er midt i blinken her når det brukes som spillekort). Med softbox eller paraply kommer man langt med bare én lyskilde hvis man kan plassere den hvor man vil, og et motiv må være litt komplisert og dypt før jeg finner fram en blitz til.

 

thorstein_hyl_III.jpg

 

SB-800, 80*60cm softbox.

 

dsc_9902_2_clone.jpg

 

SB-800, relativt liten paraply (bedre versjon her).

Lenke til kommentar
Tanken er å bruke flere blitzer for å gjøre blant annet portrettbilder mere spennende. I dag har jeg kun en speedlite 430 ex, men tenkte å muligens kjøpe en 580 ex og eventuelt en ST-E2 for å utløse blitzene.

7177100[/snapback]

 

 

Det fungerer som flere har nevnt her bra med et sånt system, men det har en del begrensninger i forhold til et vanlig blitsanlegg:

1) rekkevidde på trådløst signal. IR-syst fungerer bra innendørs, men signalet kan lett stoppes av at det er ting i mellom sender og mottaker. Det er det ofte - for eksempel soft-boks (dette kan motvirkes med å ha senderen på kabel - med kanskje en borrelås på senderen eller noe sånt, gaffa - og ved å rotere blitshodet 180 grader )

 

2) styrke - jeg opplever at det systemet holder til relativt store blenderåpninger, men f/11 fullfigur er ikke bare greit og kan føre til at du må opp i ISO-tall.

 

3) pris. Tross alt - si alienbees, koster kanskje 5500-6000 for 2 blitsers kit - mens du fort må ut med i underkant av 5000 for to batteriblitser; så skal du ha softbokser, stativer og paraplyer og i alle fall 8-900 kroner bare i oppladbare batterier..

 

Fleksibiliteten i et sånt batteriblitssystem er imidlertid helt genialt, det er bærbart som bare det..

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

 

Tror jeg starter med å kjøpe fjernutløseren først og prøver meg fram med 430ex som slave i første omgang.

 

Kan vel være greit å ha blitzen på et stativ, det som fulgte med er vel ikke noe særlig fleksibelt. Noen som kjenner til hev/senkbare stativ som er kompatible med canon-blitzer?

Lenke til kommentar

Ang. stativ. Hvis du skal bruke paraply, kan/må du kjøpe en sånn som dette:

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...egoryNavigation

 

Da fester du blitsen på toppen og paraplyen litt lenger ned, og så tilter du hele greia. Den dingsen passer på 1/4 og 5/8-skrue, som de fleste blitsstativer har.

 

OBS: Den metallfestedingsen til blits som er på mange sånne paraplyholdere, er ikke noe bra for blitsen og bør unngås. Du kan i stedet bruke den foten/stativet som er med på blitsen, den har feste til 1/4 skrue under, og går på det aller meste av stativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...