Gå til innhold

er dette å være kristen?


Anbefalte innlegg

går d an å banne men likevel vise respekt for folk, å bare banne når en er sinna. ikkje følge bibelen til punkt å prikke ikkje tro på jesus bare Gud.

ikkje tru på himmelen men ett nytt liv etter døden som menneske eller dyr?

er dette kristen? nå då?

7172091[/snapback]

"Hver den som med sin munn bekjenner, og i sitt hjerte tror at Jesus Kristus er Herre, skal bli frelst". Å tro på Jesus er et kriterie for å være kristen med andre ord.

 

Du sier du tror på Gud. Hvilken gud da? Virker som du tror mer på en slags form for reinkarnasjon, er ikke dette buddhisme?

 

Men å banne har ikke noe med saken å gjøre. Ingen er perfekte, og de fleste kristne, inkludert meg selv banner innimellom. Men man bør kanskje prøve å begrense bannebruken, ikke fordi dette har noe med kristen/ikke-kristen å gjøre, men bare fordi det ikke høres spesielt fint ut å gå rundt å banne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Buddhisme er en spire fra Hinudisme, som begge har reinkarnasjon i sitt trosystem. Buddhisme har ingen gud for tilbedelse men har fra passasjer av deres hellige tekster anerkjennelse av mennesker gjenfødt som guder, og at guder eksisterer med forskjellige nivåer, gudene er også dødelige og dør henn og blir gjenfødt i lavere kaster etter tid. Buddhisme erkjenner heller ingen skapelsesberetning.

 

Tror ikke man kan tro på en evig altvitende gud på den måten jødedom og kristendom viser og ha et virkelig trosforhold til buddhisme eller hinduisme.

 

Vedrørende dette med banning varierer bakgrunnen av banneord i forskjellig grad, Norge med sterk kriten kultur manifestert i normgrunnlag har banneord i stor grad basert rundt kristendom. USA derimot som har teoretisk sett mindre tilknytting til kristendom har mer banneord enn norge fokusert mot seksuelle hentydninger. Skal omgå å gå i detalj om de spesifikke ordene i begge tilfeller, tror poenget er ganske klart :)

 

Banning virker å ha rot i fortidens samfunnsmessige tabuer, og i kristen sammenheng er vel det eneste man kan holde imot banning fra min erfaring av biblen, det stykket fra de 10 bud om at en ikke skal missbruke guds navn, som "herregud" o.l.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
går d an å banne men likevel vise respekt for folk, å bare banne når en er sinna. ikkje følge bibelen til punkt å prikke ikkje tro på jesus bare Gud.

ikkje tru på himmelen men ett nytt liv etter døden som menneske eller dyr?

er dette kristen? nå då?

7172091[/snapback]

 

hm.. bare ett spørsmål.. hvorfor tror du på Gud og ikke Jesus?

7173632[/snapback]

 

 

 

vett ikke det er bare sånn....

Lenke til kommentar
går d an å banne men likevel vise respekt for folk, å bare banne når en er sinna. ikkje følge bibelen til punkt å prikke ikkje tro på jesus bare Gud.

ikkje tru på himmelen men ett nytt liv etter døden som menneske eller dyr?

er dette kristen? nå då?

7172091[/snapback]

 

Å banne er vel naturlig for oss nord for polarsirkelen. Jeg er nå døpt og konfirmert i kirka, men banner en del gjør jeg. I alle fall her tar man ikke det så tungt om man blir kalt for en "svetpeis" eller "kukfettanders". Er liksom naturli. Så du kan banne og likevell vise respekt for folk.

 

Mener at du ikke trenger å følge bibelen til punkt og prikke for å være en kristen. Selv om det er en del retningslinjer i det, tror jeg at kristendommen er en av de mer åpne religionene, som gjør at man kan ha troen men trenger ikke snu rompa til værs hele tiden for å vise det.

 

Å tro på et liv etter døden er vel ikke noe som står i det kristene, men mer av Budistisk tro hvor gjenfødsel er et sentralt tema. Men som sagt, kristendom er en åpen religion slik sett, det er bare hvordan man tolker boken.

Lenke til kommentar

Kristendommen er slik jeg ser det en svært lite åpen religion, og ikke åpen for tolkning. Salad bar christianity er noe annet. Følgende eksempel på dette kan finnes her . Min innvending er ikke at kristne ikke tolker dette på rett/ feil måte, men rett og slett ser bort fra det. Bob Avakian har utmerkede forelesninger på dette, og han har blitt observert i piratbukta, men siden jeg bare er 97% sikker på at det er legal torrents, så skal jeg la være med å linke. Kan jo ha blitt lagt der uten hans samtykke. Andre annbefalninger er "the god who wasnt there"

Lenke til kommentar

Ingen mennesker på jorda nå kjenner den fulle og hele sannheten. Les litt i bibelen og tolk det hvor du vil; du må følge hva du tror på.

 

Heller ikke dette er en fasit, men jeg tror at det fungerer som følger:

Jeg tror hovednøkkelen er; "For så høyt har Gud elsket verden, at han gav sin sønn den enbårne, for at hver den som tror på han ikke skal gå i mørket, men ha evig lys."

Altså, det å være kristen er å bli frelst ved troen på Jesus.

Som nevnt tror jødene på den samme Gud som kristne, men her igjen tror jeg at Gud sendte Jesus for å oppfylle jødenes lov siden ingen andre enn Jesus klarte å følge den frelsesveien.

 

Hvordan du ellers oppfører deg eller snakker er mindre viktig enn frelsen, men Jesus var da et eksempel til etterfølgelse.

Jesus fordømte ingen, tilgav alle og har egentlig alle holdningene til et normalt ideal også i dag.

 

ka_trine; Hvordan tror du veien til frelse er?

Lenke til kommentar

Nå sier nå bibelen, svart på papir, at homofili er like gale som kvinner som snakker i kirken -- de skal drepes.

 

Sinnsykedom er en demon som skal fordrives av menigheten -- osv.

 

Bibelen er litt farlig -- med mindre det er noen som har fjernet de verste delene som forkynner den... :ermm:

 

KRISTendom.

 

De kristne er vel strengt tatt bare jøder som mener at messias ble født -- og at det er fritt fram til å forlate kosher og spise kjøtt med blodet inntakt..?

 

Bibelen sier at man ikke skal misbruke guds navn -- og jeg mener å huske at du heller ikke skal lyge...

 

Dermed er "din hestkuk" og "din jævel" nei nei -- og "herre min" er steining til døden.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
går d an å banne men likevel vise respekt for folk, å bare banne når en er sinna. ikkje følge bibelen til punkt å prikke ikkje tro på jesus bare Gud.

ikkje tru på himmelen men ett nytt liv etter døden som menneske eller dyr?

er dette kristen? nå då?

7172091[/snapback]

Tror du på reinkarnasjon på jorden, fornekter Jesus Messias og denslags vil du neppe kunne kalle deg kristen. Men religiøs, det er du nok.

 

Til informasjon, om du klarer å følge bibelen til punkt og prikke tror jeg du klarer noe som ingen andre har klart før deg. Både fordi vi mennesker ikke er overnaturlige, og fordi det finnes en del selvmotsigelser i bibelen.

Lenke til kommentar
Nå sier nå bibelen, svart på papir, at homofili er like gale som kvinner som snakker i kirken -- de skal drepes.

 

Sinnsykedom er en demon som skal fordrives av menigheten -- osv.

 

Bibelen er litt farlig -- med mindre det er noen som har fjernet de verste delene som forkynner den...  :ermm:

 

KRISTendom.

 

De kristne er vel strengt tatt bare jøder som mener at messias ble født -- og at det er fritt fram til å forlate kosher og spise kjøtt med blodet inntakt..?

 

Bibelen sier at man ikke skal misbruke guds navn -- og jeg mener å huske at du heller ikke skal lyge...

 

Dermed er "din hestkuk" og "din jævel" nei nei -- og "herre min" er steining til døden.

7418404[/snapback]

Det med jøder som tror messias har kommet er riktig. Men du kan ikke skrive det med at kristne slipper å spise kjøttet med blodet intakt og "herre min" fører til steining. De to tingene står i samme lov.

 

Veldig spent på kildehenvisning på de 2 øverste, trodde jeg hadde lest mosebøkene jeg :ermm:

Lenke til kommentar
Ja man kan være kristen å banne , selv om man er kristen trenger man ikke å følge alle kristne regler... (man trenger ikke å være hyper kristen)

 

så lenge du TROR på Jesus , Gud og den hellige ånd OSV..

er du kristen :hmm:

7450417[/snapback]

Grei oppsummering, men ordet hyperkristen gir ingen mening. Enten så tror man, ellers tror man ikke. Kristen eller ikke kristen.

Lenke til kommentar

ka_trine: Bra innlegg! Jeg tror det er nøedvendig å tro på Jesus. En fyr her oppe siterte Rom 10,9: "Hvis du bekjenner med din munn at Jesus er Herre, og tror i ditt hjerte at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst" For poenget med kristendommen er at uanset thvor brae ting vi gjør, så gjør vi også gale ting, og dermed blir det ikke godt nok for Gud, for han er allergisk mot de gale tingene (syndene). Derfor bestemte Gud seg for å ikke sette noen krav til at du måtte prestere, men heller tro. For at dette skal funke, må du be JEsu som å fjerne syndene dine, og det funker dårlig hvis du ikke tror på ham...

 

Når det gjelder banning, så er det 3 grupper banneord vi kan ta for oss

 

1. Som det er korrekt fremhevet her, så er misbruk av Guds navn ikke bra . Det er altså første kategori

2. Tilkalling av onde krefter: Dette skjer hvis du bruker ord om djevelen og sånt, som er presentert her før. Det er heller ikke bra, siden vi tror på Gud

3. Seksulle banneord: For min del, er det uaktuelt å bruke. Høres liksom ikke fint ut, men jeg vet ikke om det står noe i bibelen mot det, men jeg mener det er unødvendig uansett

 

Banning er på en måte synd, og ikke bra hvis du er kristen, men uansett om du er kristen eller ikke, ser jeg ikke helt poenget med å banne

Lenke til kommentar

Det finnes ikke kristne folk igjen i Norge. Fremdeles mange som tror de er et, men husk bare at dere ikke tror på alt. Dermed holder dere guds ord i tvil ved å velge bort det som er for drøyt. Hvis noen mot formodning skulle tro på alt så må jeg si at det repspekterer jeg. Man frykter ikke lenger guds ord, og det finnes ikke nok kristne til å utgjøre en forskjell / trussel. De blir bare til latter. Til alle dere som tror på enten det ene eller det andre, moderat kristendom er en bløff. Hvis du tviler på den hellige ånd, eller benekter hans eksistens, så venter det evig fortapelse. (såfremst du ikke har luket ut det også) Siden det bare handler om evig fortapelse, er dette noe man kan ta lett på /tillate å ikke ta stilling til. Eller?

 

Edit: Nei, jeg finner ikke på dette, det står i deres bok. Vi diskuterer dermed på deres premisser. Når derer så klarer å forsvare kristendommen, hvilket det er ekstremt få som klarer, uten å falle i egne minefelt, slik som det beskrevet kan vi begynne å diskutere vitenskap, intill da, lykke til med fornektelsen.

 

PS: dere må gjerne be for meg hvis dere tror det hjelper.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Det finnes ikke kristne folk igjen i Norge. Fremdeles mange som tror de er et, men husk bare at dere ikke tror på alt. Dermed holder dere guds ord i tvil ved å velge bort det som er for drøyt. Hvis noen mot formodning skulle tro på alt så må jeg si at det repspekterer jeg. Man frykter ikke lenger guds ord, og det finnes ikke nok kristne til å utgjøre en forskjell / trussel. De blir bare til latter. Til alle dere som tror på enten det ene eller det andre, moderat kristendom er en bløff. Hvis du tviler på den hellige ånd, eller benekter hans eksistens, så venter det evig fortapelse. (såfremst du ikke har luket ut det også) Siden det bare handler om evig fortapelse, er dette noe man kan ta lett på /tillate å ikke ta stilling til. Eller?

7471403[/snapback]

Kristendom = Tro på Jesu' død og oppstandelse.

Jeg tror. Mange tror. Du bør slutte å generalisere med ting du ikke kan. Du blir til latter.

Lenke til kommentar
Det finnes ikke kristne folk igjen i Norge. Fremdeles mange som tror de er et, men husk bare at dere ikke tror på alt. Dermed holder dere guds ord i tvil ved å velge bort det som er for drøyt. Hvis noen mot formodning skulle tro på alt så må jeg si at det repspekterer jeg. Man frykter ikke lenger guds ord, og det finnes ikke nok kristne til å utgjøre en forskjell / trussel. De blir bare til latter. Til alle dere som tror på enten det ene eller det andre, moderat kristendom er en bløff. Hvis du tviler på den hellige ånd, eller benekter hans eksistens, så venter det evig fortapelse. (såfremst du ikke har luket ut det også) Siden det bare handler om evig fortapelse, er dette noe man kan ta lett på /tillate å ikke ta stilling til. Eller?

7471403[/snapback]

Kristendom = Tro på Jesu' død og oppstandelse.

Jeg tror. Mange tror. Du bør slutte å generalisere med ting du ikke kan. Du blir til latter.

7471430[/snapback]

 

Et så dårlig begrunnet utspill vil jeg si grenser til personuthenging. I dobblet forstand fordi det faller tilbake på deg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Banning er på en måte synd, og ikke bra hvis du er kristen, men uansett om du er kristen eller ikke, ser jeg ikke helt poenget med å banne

7451736[/snapback]

 

Mulig at banning er synd slik som du velger å definere det. Jeg er ikke kristen, selv om jeg tror jeg gjennomsnittelig oppfyller påbud i de ti bud like bra som enhver kristen. Hmm..poenget med å banne..ja det kan du spørre om..Hvis jeg sier at det er en måte å spisse et budskap på, blir det da mere legitimt? Nei sannsynligvis ikke...hvis jeg prøver å gi et eksempel da.. I en situasjon hvor selv en kristen blir opphisset (ikke koble det til under beltestedet :p )Sier han kanskje: Jeg kan bli så sint at jeg kan kaste hatten i gulvet...Får man ut alle følelser da, eller mangler det liksom noe..?

Lenke til kommentar
Det finnes ikke kristne folk igjen i Norge. Fremdeles mange som tror de er et, men husk bare at dere ikke tror på alt. Dermed holder dere guds ord i tvil ved å velge bort det som er for drøyt. Hvis noen mot formodning skulle tro på alt så må jeg si at det repspekterer jeg. Man frykter ikke lenger guds ord, og det finnes ikke nok kristne til å utgjøre en forskjell / trussel. De blir bare til latter. Til alle dere som tror på enten det ene eller det andre, moderat kristendom er en bløff. Hvis du tviler på den hellige ånd, eller benekter hans eksistens, så venter det evig fortapelse. (såfremst du ikke har luket ut det også) Siden det bare handler om evig fortapelse, er dette noe man kan ta lett på /tillate å ikke ta stilling til. Eller?

7471403[/snapback]

Kristendom = Tro på Jesu' død og oppstandelse.

Jeg tror. Mange tror. Du bør slutte å generalisere med ting du ikke kan. Du blir til latter.

7471430[/snapback]

 

Et så dårlig begrunnet utspill vil jeg si grenser til personuthenging. I dobblet forstand fordi det faller tilbake på deg.

7471475[/snapback]

Det var et motspill til hva du sa i din post (uthevet). Hvertfall tydelig at du ikke vet hva du snakker om.

 

"Uthengingen" går på posten din, ikke deg som person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...