Gå til innhold

er dette å være kristen?


Anbefalte innlegg

Det er min subjektive mening om kristne Les: ikke moderate kristne. Det er ikke rettet mot enkeltpersoner. I dagens samfunn mener jeg at min påstand holder stand. Et eksempel vil følge:

Legg merke til at jeg begrunner mine påstander med noe. Akkurat dette syntes jeg i utgangspunktet var så tydelig at det ikke trengte nermere forklaring.

 

Leviticus 20:10 “And the man that committeth adultery with another man’s wife, the adulterer and the adulteress shall be put to death”.

 

Noe morsomt er det ikke å spore i nevnte sitat, men hvis du hadde møtt noen som hardnakket påsto at dette stemte, ville du ikke syntes det veldig morsomt.

Jeg nekter ihvertfall inntill videre på at det er noen i Norge anno 2006 som tar dette seriøst.

7471630[/snapback]

 

Jeg vil bare tilføye en ting. En kristen lever ikke under Loven som er i det gamle testamentet! Han lever under nåden som Jesus kom med. Jesus brøt sabbaten for å hjelpe en annen mann. Det er ikke dermed sagt at ingenting fra det gamle testamentet ikke er sant, men det får til en viss grad en annen betydning.

 

Personlig vil jeg si til deg, at dersom du er ute etter å finne sannheten vil du finne den. Visst du er ute etter å trakasere den kristne tro og dens verdier skal du prøve lenge før du rokker min tro. Du som en hel bråte andre har prøvd dette, men tror ikke du kommer til å klare det. Bibelen, Guds ord er ikke skrevet for at du skal kunne plukke den fra hverandre visst det er det du tenker ;)

 

Ikke for å virke veldig påståelig, men jeg håper klarer se det på avstand. Det jeg har skrevet, at du ikke tar noe allt for personlig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jesus tar ikke avstand fra loven og profetene. Grusomhetene i det gamle testamentet støtter han. Matthew 5:17

I Matteus 5:17 sier Jesus at han ikke er kommet for å oppheve loven, men for å oppfylle den. Det står ingenting der om at Jesus støtter grusomheter i GT, slik det kan se ut utfra ditt innlegg.

 

Lovene i det gamle testamentet=grusomt. Profetenes ord, om jeg ikke tar helt feil.

 

Mitt spørsmål er følende, hvis man har valgt bort store deler av bibelen, og bare finner seg til ro med et snevert begrep av kristendommen, er man da kristen?

Egentlig er ikke dette et ja / nei spørsmål, men et spørsmål om hvor kristen man er.

Den som tror med hjertet at Jesus var Guds Sønn, er kristen. I utgangspunktet enkelt og greit.

Rom 1:12, Joh 3:16, Rom 10:9

 

Greit, greit, greit. Vi kommer tilbake til den saken.

 

Det jeg ikke skjønner er jesus-kristnes alturistiske holdning. Deres ledsager er mannen bak dette sitatet: “He that curseth father or mother, let him die the death.”  Matthew 15:4-7

Her siterer Jesus fra loven for fariseerne og de skriftlærde. Dette har ingenting med Jesu lære å gjøre. Sitatet du presenterer er fra 2. Mos 21:17.

7480841[/snapback]

 

Det kan hende du finner det der, men når jeg siterer fra noe så liker jeg å treffe spikeren på hodet. Jeg finner altså ikke på ting. Det er i tilfelle flere enn meg som tar feil. Kilder følger

 

her

her

 

Fant også nevnte sitat i Leviticus Chapter 20

 

20:9. He that curseth his father, or mother, dying let him die. He hath cursed his father, and mother: let his blood be upon him.

Qui maledixerit patri suo et matri morte moriatur patri matrique maledixit sanguis eius sit super eum

 

Litt andre ordelag, men sluttpoenget er like klinkende klart.

 

jeg tuller ikke

 

Når du tviler såpass mye er det kanskje muligheter for at jesus ikke synker helt inn. (hvilket er bra) Velkommen i klubben. Gud er død- nietszche

7405757[/snapback]

 

Gud er død - Nietszche

Nietszche er død - Gud!

 

Eg sier bare en ting! Enhver tror på noe. Enten man liker det eller ikke.

Kristne velger å tro på på Jesus som sin frelser. Visst dette ubehager en ikke kristen på noen måte, så er det bare å beklage...

 

«For den som ber, han får, og den som leter, han finner, og den som banker på, skal det lukkes

opp for.» Matteus 7,8

7481729[/snapback]

 

Jeg blir jo litt brydd når jeg ikke er som "alle andre" ---> eller?

 

Edit: Hva er det sitatet godt for, det har så vidt jeg skjønner ingenting med debatten å gjøre. Jeg følger opp i samme tradisjon. Selvfølgeligheter sier seg selv to ganger. Det virker nesten som om det er like sikkert at det som er sikkert med like stor sannsynlighet stemmer som at "den som ber, han får" Hvilket ikke stemmer. I de fleste tilfeller får han ihvertfall ikke det han ber om. Jeg lette etter sannheten, og fant den. Døren er åpen...

 

Det er min subjektive mening om kristne Les: ikke moderate kristne. Det er ikke rettet mot enkeltpersoner. I dagens samfunn mener jeg at min påstand holder stand. Et eksempel vil følge:

Legg merke til at jeg begrunner mine påstander med noe. Akkurat dette syntes jeg i utgangspunktet var så tydelig at det ikke trengte nermere forklaring.

 

Leviticus 20:10 “And the man that committeth adultery with another man’s wife, the adulterer and the adulteress shall be put to death”.

 

Noe morsomt er det ikke å spore i nevnte sitat, men hvis du hadde møtt noen som hardnakket påsto at dette stemte, ville du ikke syntes det veldig morsomt.

Jeg nekter ihvertfall inntill videre på at det er noen i Norge anno 2006 som tar dette seriøst.

7471630[/snapback]

 

Jeg vil bare tilføye en ting. En kristen lever ikke under Loven som er i det gamle testamentet! Han lever under nåden som Jesus kom med. Jesus brøt sabbaten for å hjelpe en annen mann. Det er ikke dermed sagt at ingenting fra det gamle testamentet ikke er sant, men det får til en viss grad en annen betydning.

 

Personlig vil jeg si til deg, at dersom du er ute etter å finne sannheten vil du finne den. Visst du er ute etter å trakasere den kristne tro og dens verdier skal du prøve lenge før du rokker min tro. Du som en hel bråte andre har prøvd dette, men tror ikke du kommer til å klare det. Bibelen, Guds ord er ikke skrevet for at du skal kunne plukke den fra hverandre visst det er det du tenker ;)

 

Ikke for å virke veldig påståelig, men jeg håper klarer se det på avstand. Det jeg har skrevet, at du ikke tar noe allt for personlig...

7481740[/snapback]

 

 

Det virker som om de jeg tror er personlig kristne på dette forumet tror jeg driver med et eneste stort personangrep. Om dere ikke vil være frisinnet med på mine tankeekspriment, og ta stilling til det jeg sier, så la for guds skyld være.

Det er ikke et forsøk på å anngripe troen deres. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om dere klamrer dere fast til hva det skulle være. Hvilket jeg også tidligere har nevnt. Jeg håper noen som ikke er ute etter å forsvare kristendommen, eller tror jeg driver med bashing svarer. Uansett hva jeg sier, så er det jo enten jødisk ,irrelevant, eller ikke kristent. Hva dere som er moderate kristne tror om saken er jo i grunn selvsagt. At dere føler dere anngrepet sier mye om hvor sterke dere er i troen. Jeg setter spørsmålstegn ved ting, jeg påstår ikke, og jeg konkretiserer meg godt i materiale fra bibelen, etter mitt syn.

 

Oppsumering. Ok, så er alt annet enn jesus og troen på at han er guds sønn ikke med i bildet. Det kan godt hende at dette er "å være kristen", men i tilfelle hva er det vi snakker om? Vi vet fra før av i diskusjonen godt hva de hardeste kristne synes om saken, men hva tror dere?

 

Hvis jeg snevrer det ytterligere inn, og sier at troen på en historisk person fra nazareth er å være kristen, så skjønner kanskje mange ironien.

Da har jeg faktisk innlemmet mange vitenskapsmenn inn i definisjonen, og det blir vel.. you get the idea...

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Hvis jeg snevrer det ytterligere inn, og sier at troen på en historisk person fra nazareth er å være kristen, så skjønner kanskje mange ironien.

Da har jeg faktisk innlemmet mange vitenskapsmenn inn i definisjonen, og det blir vel.. you get the idea...

7485787[/snapback]

Men om vi utvider han til å kalle han Messias, Guds sønn, vår frelser?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Personlig vil jeg si til deg, at dersom du er ute etter å finne sannheten vil du finne den. Visst du er ute etter å trakasere den kristne tro og dens verdier skal du prøve lenge før du rokker min tro. Du som en hel bråte andre har prøvd dette, men tror ikke du kommer til å klare det. Bibelen, Guds ord er ikke skrevet for at du skal kunne plukke den fra hverandre visst det er det du tenker ;) 

 

Ikke for å virke veldig påståelig, men jeg håper klarer se det på avstand. Det jeg har skrevet, at du ikke tar noe allt for personlig...

7481740[/snapback]

 

Det som forundrer meg er den intensiteten noen legger i å bevise for andre om at deres egen overbevisning er mer overbevisende enn motparten har. Jeg har til gode og lese at kristne tyr til ufine "midler" for å forsvare seg. Så hva er det som gnager disse? Kan det være usikkerhet, eller et snev av tvil for at det kanskje finnes noe "hellig" allikevel? :hmm:

Lenke til kommentar
Det kan hende du finner det der, men når jeg siterer fra noe så liker jeg å treffe spikeren på hodet. Jeg finner altså ikke på ting. Det er i tilfelle flere enn meg som tar feil. Kilder følger

 

her

her

 

Fant også nevnte sitat i Leviticus Chapter 20

 

20:9. He that curseth his father, or mother, dying let him die. He hath cursed his father, and mother: let his blood be upon him.

Qui maledixerit patri suo et matri morte moriatur patri matrique maledixit sanguis eius sit super eum

 

Litt andre ordelag, men sluttpoenget er like klinkende klart.

 

jeg tuller ikke

 

Ja, dette er som jeg selv sa, og som du her linker til 3 forskjellige steder, et sitat fra loven i GT.

Kilde 2, www.skepticsannotatedbible.com, prøver seg på en kommentar men bommer helt på poenget, siden teksten må ses i lys av vers 3.

skepticsannotatedbible.com er herved uoffisielt irettesatt. :)

For å ta et lettfattelig eksempel, kan vi tenke oss at Jesus her anklager katolske prester for avlatshandelen. Han sier da noe lignende dette: "Står det ikke i Bibelen at man blir frelst ved tro alene? Men dere tar betalt for tilgivelsen. Hyklere!"

 

Det virker som om de jeg tror er personlig kristne på dette forumet tror jeg driver med et eneste stort personangrep. Om dere ikke vil være frisinnet med på mine tankeekspriment, og ta stilling til det jeg sier, så la for guds skyld være.

Det er ikke et forsøk på å anngripe troen deres. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om dere klamrer dere fast til hva det skulle være. Hvilket jeg også tidligere har nevnt. Jeg håper noen som ikke er ute etter å forsvare kristendommen, eller tror jeg driver med bashing svarer. Uansett hva jeg sier, så er det jo enten jødisk ,irrelevant, eller ikke kristent. Hva dere som er moderate kristne tror om saken er jo i grunn selvsagt. At dere føler dere anngrepet sier mye om hvor sterke dere er i troen. Jeg setter spørsmålstegn ved ting, jeg påstår ikke, og jeg konkretiserer meg godt i materiale fra bibelen, etter mitt syn.

 

Oppsumering. Ok, så er alt annet enn jesus og troen på at han er guds sønn  ikke med i bildet. Det kan godt hende at dette er "å være kristen", men i tilfelle hva er det vi snakker om? Vi vet fra før av i diskusjonen godt hva de hardeste kristne synes om saken, men hva tror dere?

 

Hvis jeg snevrer det ytterligere inn, og sier at troen på en historisk person fra nazareth er å være kristen, så skjønner kanskje mange ironien.

Da har jeg faktisk innlemmet mange vitenskapsmenn inn i definisjonen, og det blir vel.. you get the idea...

7485787[/snapback]

Jeg synes dine innlegg er konkrete og greie å forholde seg til. Det er bra med konkrete eksempler fra Bibelen. :thumbup:

Håper også at du leser konteksten rundt bibelvers, det forklarer ofte veldig mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...