Gå til innhold

Venezuela og OpenSource, burde Norge følge etter?


Anbefalte innlegg

Lette litt etter Tux-bilder i dag og kom over en side fra Venezuela

Nyhet på siden til Ministeriet for Forskning og Vitenskap i Venezuela.

 

Vanligvis pleier jeg ikke å ha så mye fint å si om President Oberst Hugo Rafael Chávez Frias

(en.wikipedia.org, no.wikipedia.org & sv.wikipedia.org), men noen ganger har han noen gode tanker.

 

hugo-chavez-01.jpg

 

 

I følge nyheten fra Ministeriet for Forskning og Vitenskap så vedtok han 13.07.2005 at den offentlige administrasjonen skulle prioritere bruk av Fri programvare med åpen åpen kildekode i alle offentlige sektorer, prosjekter, i undervisningen og strengt tatt over alt ellers.

 

Teksten på spansk for de som har lyst til å lese den her:

 

El Presidente de la República Bolivariana de Venezuela, Hugo Chávez Frías, aprobó hoy 13 de julio de 2005, el Plan de Migración de Software Libre, el cual dispone que la Administración Pública Nacional emplee prioritariamente Software Libre desarrollado con estándares abiertos en sus sistemas, proyectos y servicios informáticos.

 

El Plan de Migración a Software Libre, fue elaborado con el consenso de casi la totalidad de los Órganos y Entes de la Administración Pública Nacional, a través del Comité Tecnológico, activado por la Oficina de Tecnologías de Información del Ministerio de Ciencia y Tecnología.

 

Este plan incluye veintiséis lineamientos generales, donde se comparten responsabilidades en la operatividad del Decreto 3.390 entre los órganos y entes de la Administración Pública Nacional y el MCT. Así mismo contiene cuatro programas tales como Migración y Estándares, Sensibilización en Software Libre para decisores públicos, privados y los ciudadanos, Capacitación y Formación, y Fortalecimiento de la Industria Nacional del Software; y seis proyectos: Certificación de Software Libre para procesos y productos, Investigación y desarrollo en Software Libre, Promoción del software libre para decisores públicos, Difusión de la filosofía del Software Libre en la Sociedad, Educar en Software libre a la Administración Pública Nacional, y Fortalecimiento de la Industria Nacional del Software, todos a ser ejecutados por el MCT.

 

 

Teksten oversatt til engelsk med bruk av Babelfish hos Altavista:

 

The President of the Bolivariana Republic of Venezuela, Hugo Chávez Fri'as, today approved 13 of 2005 July, the Plan of Migration of Free Software, which arranges that the National Public Administration primarily uses developed Free Software with standards opened in its systems, computer science projects and services.

 

The Plan of Migration to Free Software, was elaborated with the consensus of almost the totality of the Organs and Beings of the National Public Administration, through the Technological Committee, activated by the Office of Technologies of Information of the Ministry of Science and Technology.

 

This plan includes twenty-six general lineamientos, where responsibilities in the operativity of the Decree 3,390 between the organs and beings of the National Public Administration share and the MCT. Also it contains four programs such as Migration and Standards, Sensibilización in Free Software for decisores public, deprived and the citizens, Qualification and Formation, and Fortification of the National Industry of Software; and six projects: Certification of Free Software for processes and products, Investigation and development in Free Software, Promotion of free software for decisores public, Diffusion of the philosophy of Free Software in the Society, To educate in free Software the National Public Administration, and Fortification of the National Industry of Software, all to being executed by the MCT.

(Jeg har bare lest over oversettelsen i etterkant for å sikre at den kan leses, men jeg har ikke oversatt noe manuelt, så kvaliteten på oversettelsen er så som så)

 

De har også laget seg sin egen Venezuelanske Tux for anledningen:

 

tux%20con%20bandera%20copia%20copy.gif

 

(Kanskje noen har lyst til å lage en norsk tux? hvis ikke det finnes da?)

 

Burde ikke dette også bli gjennomført i Norge?

Da tenker jeg ikke på det med å lage en ny Tux, men å lage en tilsvarende plan/lov/forskrift for det offentlige.

 

Edit:

1. Byttet ut bilde av Chávez med et mindre bilde

2. Endret ordstilling i tittel

Endret av Lomz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eneste jeg kan skrive på dette, er at dette er et gjøremål gjort mot USA, da Hugo Chávez hater USA for alt her på jord.

 

Bemerk: USA -> Microsoft

7167056[/snapback]

Ja det er jeg ikke i tvil om jeg heller, men det er vel ikke strengt tatt hvorfor som er temaet, men om dette er et godt tiltak og om Norge burde følge etter?

Lenke til kommentar

Jeg har sett flere forsøk på å bytte ut Microsoft programvare med Linux i skolesammenheng, men dette har stort sett vært individuelt og ikke i regi eller på oppfordring fra staten, skal dette forandre seg så må staten komme med et konkret vedtak for å introdusere mer fri programvare i det offentlige. At en minister går ut og sier at fri programvare er bra blir ikke å forandre på dagens situasjon, lobbyistene gjør også sitt til at dette ikke kommer på dagsorden til politikerne.

Lenke til kommentar
Det er jo mye tekning rundt dette i norge, så får vi se om dette blir mer enn prat.

Fornyingsministeren har selv utalt seg svært posetivt til en økt satsning på fri programvare i det offentlige.

7168782[/snapback]

 

Ja, sist jeg hørte henne, sa hun at "åpne standarder er framtiden". På en annen side er en annen minister, forsvarsministeren, tidligere microsoft-norge-topp...

 

Menmen. OpenSource kommer, og det trenger ikke politiske vedtak for å greie det. Ta Bærum, en komune som antagelig har ganske andre motiver en Mr. Chavez, holder på (har?) å switche hele sin skole-infrastruktur over på linux. Hvorfor? Sentralisert drift=> billigere og mer påtelig. Merk at dette gjør det *langt* lettere med linux-klienter enn når infrastrukturen kjørte windows-varianter.

Lenke til kommentar
Ta Bærum, en komune som antagelig har ganske andre motiver en Mr. Chavez, holder på (har?) å switche hele sin skole-infrastruktur over på linux. Hvorfor? Sentralisert drift=> billigere og mer påtelig. Merk at dette gjør det *langt* lettere med linux-klienter enn når infrastrukturen kjørte windows-varianter.

7169751[/snapback]

Kjører elevene linux på desktopen da?

 

For på mange skoler brukes linux bare som en tynnklient-løsning hvor PCene kjører linux, men logger seg på en windows terminal server for å kjøre den samme gamle møkka til M$ :thumbdown:

Lenke til kommentar

Til en viss grad kjøres det også på desktop'en, men i første omgang er det *all* server-infrastruktur som byttes over. Og tas vekk fra pølsefingrene til skole-admins. Noe som igrunn er best for alle, uansett OS.

 

Den store nyheten er at nå er det å legge til en eller flere linux-klienter like lett eller lettere enn å legge til windows-klienter. Så mange vil nok prøve Linux, en del er allerede i gang.

 

Kjører ikke Løkkeberg barneskole (en av de virkelig nye) Linux har gjort det et par år?

 

Tror det er Novel som er leverandør.

Lenke til kommentar

Tenkte mere på brukeren, som i eleven, ansatte med medbrakt bærbar, osv. Kan ikke seriøst tvinge de å ta ibruk GNU/Linux. Noe som er veldig synd, da de idag tvinger folk til å bruke produkter beregnet for Microsoft Windows.

 

Men akkurat det. Hvis folk skal bytte til OpenSource, skal det ihvertfall legges til rette for større valgfrihet mellom ulike platformer..

Lenke til kommentar

jeg synes det nå virker veldig fornuftig å satse på linux,

og jeg synes også det offentlige har en fantastisk mulighet til å spare store summer med lisenskostnader, det er nok enklest å begynne i serverdelen, for så å sakte bevege seg over på de vanlige pc'ene foreksempel på bibliotek, arbeidskontor, utdanningsektor.. selvfølgelig vil dette ta tid, men jeg mener det er viktig å begynne, også "fattige kommuner" kan være pådrivere i denne prosessen..

 

og om vi våger å tenke større, så er det jo en fin bivirkning av opensource programvare, at akkurat samme programvare som utvikles hos oss kan være med på å støtte andre land, tenker da særlig på den tredje verden, og deres mulighet til å få tilgang til god programvare/produksjonsmidler..

Lenke til kommentar

Problemet er vel også manko på dyktige folk til og drifte dette, på endel mindre sentrale plasser er det hardt og finne noen som såvitt greier og drifte winservere.

Og hvordan er egentlig tilgangen på drivendedyktige linuxdrftere/konsulenter?

Og med dyktig mener jeg ikke at de har greid og få innstallert en ubuntu eller to.

Lenke til kommentar
Problemet er vel også manko på dyktige folk til og drifte dette, på endel mindre sentrale plasser er det hardt og finne noen som såvitt greier og drifte winservere.

Og hvordan er egentlig tilgangen på drivendedyktige linuxdrftere/konsulenter?

Og med dyktig mener jeg ikke at de har greid og få innstallert en ubuntu eller to.

7180235[/snapback]

 

Et vesentlig problem der ja, jobber selv i en liten kommune på vestlandet. Kan ikke akuratt si at *Nix egenskaper er på topp hos sjefene. Men også kanskje et større problem, at fagprogramene en bruker KREVER Microsoft, enten det er office 2000 Std til saksbehandling, eller IE til og finne dem igjen på et webgrensesnitt.

 

Snart kommer det nok krav om fler pc'er i småskolen (1-5 klasse) og da ser vi på alternativer som Skolelinux, ettersom det blir for kostbart til og handle inn noen dårlige maskiner som såvidt klarer og kjøre XP fint. (Win2000 osv, er ikke et tema en gang. Vi skal jo ikke gå tilbake i tid!)

 

Linux konsulenter er det lite av her, og det koster maaaaangen kroner i frakt for bare komme inn, ettersom det er et mindre tal av Linux konsulenter er det nok vesentligt dyrere. Er vel bare Linpro som er spesialisert på dette, og dem holder til i feil landsdel. Den dagen vi finner nye fagprogram som er like gode, og kanskje bedre? så er muligheten for Open Source der, ellers ser det mørkt ut for våres del. Vil tro det er litt lettere med en stor & sentral kommune som Bærum og migrere over til en åpen plattform i noen deler av ansvars området til kommunen. (T.d Skoler)

Endret av MortenGlmz
Lenke til kommentar
Tenkte mere på brukeren, som i eleven, ansatte med medbrakt bærbar, osv. Kan ikke seriøst tvinge de å ta ibruk GNU/Linux. Noe som er veldig synd, da de idag tvinger folk til å bruke produkter beregnet for Microsoft Windows.

 

Men akkurat det. Hvis folk skal bytte til OpenSource, skal det ihvertfall legges til rette for større valgfrihet mellom ulike platformer..

7177957[/snapback]

 

Lærerene må gjerne få bruke hva enn de vil - men dersom dette er word, får de hversågod kjøpe og installere Adobe også. Og OpenOffice, slik at de kan lese odt.

 

.doc er en uting.

Lenke til kommentar
Office 2007 kommer til å støtte OpenDocument.

7187056[/snapback]

 

Nytt for meg, jeg vet at det finnes en tredjepartsplugin som skal støtte åpne formater, men ikke at Microsoft skulle støtte det selv. Vær så snill og ikke kom med det pisset om at Microsofts format er åpent, for det er det faktisk ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...