Gå til innhold

Billig tele å anbefale til D70s?


Anbefalte innlegg

Tjohei..

 

Jeg har nå innsett at jeg nok kommer til å slite gjennom mitt folkehøgskoleår på fotojournalistikk uten et tele-objektiv. Kit-linsen til D70s er flott, men forstod fort at en tele hadde vært tingen når vi var på sivilforsvarsøvelse og måtte holde oss bak politisperringer i dag!

 

Jeg har som de fleste unge ikke ubegrenset med penger, og er derfor ute etter et brukbart objektiv til en lav pris. Er det noen der ute som har noen forslag?

 

Har sett litt på Sigma 70-300 som fotovideo har til rundt 1800, og ser Nikon har en til 1900... Jeg vet at jeg gjerne skulle lagt det dobbelte inn, men da hadde det ikke blitt noe objektiv... Hva kjøper jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville definetivt satset på Sigma 70-300mm F4-5,6 APO DG.

Er mange som har testet dette opp mot Nikon sitt og funnet ut at dette er like bra, im ikke betre. Du får jo også "macro" på kjøpet som også kan være kjekt til tider.

Pass på at du kjøper den siste versjonen. Den har en rød sirkel i enden av objektivet.

Ligger en nå på bruktmarkedet på foto.no til 1500kr.

Lenke til kommentar
Nikons billige teleobjekiv er skarpere enn det Sigmas er, dog du får ikke "makro" funksjonen om det gjerne er noe du vil ha.

7169895[/snapback]

Hva baserer du denne påstanden på? Nikons billigste 70-300, altså den uten ED-glass, er ganske plaget med KA, og jeg har vanskelig for å tro at den er skarpere enn Sigmas 70-300 APO, som i 70-200 området greit kan konkurrere med fastoptikk når det gjelder skarphet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Har prøvd min egen Nikon 70-300mm AF-G mot en Sigma 70-300mm APO-Makro.

Fikk da intrykk av at Sigmaen yter mindre mtp. skarphet.

 

Når det er sagt er mitt 70-300mm objektiv det jeg har brukt minst. Har sluttet å ta det med meg i det hele tatt. Om det har sammenheng med at jeg er bortskjemmt med skarphet/lysstyrke fra Nikon 50mm, Tamron 17-50mm og Tamron 90mm, eller om det er fordi jeg ikke trenger tele til mitt brukt, det vet jeg sannelig ikke.

Lenke til kommentar

Har selv Nikon 70 - 300 ED versjonen. Synes selv objektivet fungerer helt fint til mitt bruk.

 

Har sett dette objektivet blitt beskrevet som direkte dårlig her på forumet. Jeg er ikke enig i dette. Jeg har eksprimentert litt og tatt bilder av samme motiv med flere objektiver. Blant annet med skarp, lyssterk fastoptikk. Resultatet overrasket litt, men det var ingen stor forskjell på bildene. Nå skal det sies at testen ble gjort i godt lys. Svakheten til dette objektivet er vel lysstyrken. Har ikke kjennskap til Sigmas tilsvarende objektiver, men tviler ikke på at de er like gode.

 

Men jeg så i ettertid at behovet for tele var egentlig ikke så stort som jeg trodde. Det er sjelden jeg bruker dette objektivet.

Endret av TOH65
Lenke til kommentar
Har prøvd min egen Nikon 70-300mm AF-G mot en Sigma 70-300mm APO-Makro.

Fikk da intrykk av at Sigmaen yter mindre mtp. skarphet.

7170572[/snapback]

Interessant. Det kan selvfølgelig være eksemplarvariasjoner, men det er mitt klare inntrykk at de fleste "der ute" oppfatter Sigmas APO som minst like god som Nikons ED, men til en mye lavere pris.

Lenke til kommentar
Fikk da intrykk av at Sigmaen yter mindre mtp. skarphet

7170572[/snapback]

Interessant. Det kan selvfølgelig være eksemplarvariasjoner,
Fokus er vel Sigmas største problem (sammen med fremoverkompatibilitet). Er flere her på forumet som har måttet sende både en og flere Sigma objektiver tilbake for fokusjusteringer. Personlig ville jeg heller sett på Tamron sin 70-300, da jeg har følelsen av at de ikke har like mye problemer. Men det er nå meg da...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...