Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Let's put it this way;

"DVD" was originally used as an initialism for the unofficial term "digital visual disc". It was reported in 1995, at the time of the specification finalization, that the letters officially stood for "digital versatile disc" (due to non-video applications). However, the text of the press release announcing the specification finalization only refers to the technology as "DVD", making no mention of what (if anything) the letters stood for. A newsgroup FAQ written by Jim Taylor (a prominent figure in the industry) claims that four years later, in 1999, the DVD Forum stated that the format name was simply the three letters "DVD" and did not stand for anything.

The official DVD specification documents have never defined DVD. Usage in the present day varies, with "DVD", "Digital Video Disc", and "Digital Versatile Disc" being the most common.

The DVD Forum website has a section called "DVD Primer" in which the answer to the question, "What does DVD mean?" reads, "The keyword is 'versatile.' Digital Versatile Discs provide superb video, audio and data storage and access – all on one disc."

Så, det meste er riktig eller galt...alt ettersom hvordan du vil kverulere det :tease:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Han planla det ikke. I hvert fall ikke slik han ble portrettert i filmen. Han dro impulsivt. Vi nordmenn har jo fått hamret fjellvettregler og alt annet inn i skallen og lever vel de minst farlige og impulsive livene det er mulig å tenke seg (generelt sett), så det er vel for mange av oss litt vanskelig å helt "ta" tilstanden til McCandles. Det blir nok ikke helt det samme når det blir mer av den planlagte sorten. Men uansett, å dra på tur er ingen dum ide :)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det begynner å bli en stund siden jeg så filmen og leste boka, så det er mulig jeg blander de litt inn i hverandre, men Alaska turen var jo hele tiden hans "ultimate" mål, og jeg vil si at han planla det. Han visste hvilket området han ville gå inn i, han prøvde å lære seg å tørke kjøtt (selv om dette ble feilslått) og han hadde blant annet med denne boka om spiselige planter.

EDIT: Kan vanlige DVD-spillere, f.eks. en PS2, spille av BD?

Endret av haarod
Skrevet

Høydepunktet fra Into the Wild for meg er utvilsomt det subtile budskapet da oversetteren, i låta "Society" (Vedder), får "Society, you're a crazy breed." til å bli "Samfunnet er syyykt" (Singalong people!). Prisverdig øyeblikk.

Skrevet
Nei. Det ville ha vært utrolig rart om de kunne gjøre det, synes du ikke?

Jo. Jeg følte meg litt dum når jeg spurte, men holdt på å bestille en stor samling av BD-filmer, men da får jeg ikke avspilt dem på hytta. :blush:

Skrevet
rømmer, selvfølgelig). Hva!? Fyren ønsker jo å bli en aksjemegler for svarte! Han ser på mennene i slips som smilende forlater kontorene sine og han ønsker å bli som dem. Og når han endelig får det til… Det er nesten så man må gi filmen kredibilitet for at den er så gjennomført kynisk i formidlingen av sine verdier.[/i]

Får inntrykk av at filmen er dårlig fordi den handler om en aksjemekler som vil "leve den amerikanske drømmen". Det er jo en gjenganger i norske filmanmeldere å bruke amerikansk/USA som noe negativt syntes jeg. Det kan godt være jeg innbiller meg det, men jeg er nå ikke alene om kritikken.

Samtidig vet jeg kun om en FRP'er som liker Bergman, Kurosawa med mer.

+1. Selv om jeg er FRP-er og fascinert av USA, liker jeg europeiske og asiatiske filmer veldig godt. Jeg har heller ingenting imot amerikanske filmer. Akkurat når det gjelder film kan man få både i pose og sekk. Jeg er enig med deg at jeg ikke helt skjønner hvorfor norske (og andre utenlandske filmanmeldere) bruker "amerikansk" som et uttrykk for å fortelle om hvor dårlig filmen er.

Skrevet (endret)

Det er ikke spesielt vanskelig å forstå.

Patriotisme og nasjonalisme er gjerne ting de aller fleste har en viss mengde aversjon mot, både fordi man kan konnotere det til temmelig dryge historiske hendelser, og til smått imperialistiske tendenser i dag.

Kjøringer i sakte film som ikke viser annet enn et flagg er fjollete, samme hvilket flagg det viser, men om det er et amerikansk et, så blir det gjerne noe ekstra fjollete, i og med at man er klar over at amerikanere gjerne har et (sett med europeiske øyne) særdeles merkelig forhold til sitt eget land.

Endret av CAT-scan
Skrevet

Hvem husker vel ikke den fantastiske slo-mo-scena i Spiderman da hele lerrettet var dekket av stjerner og striper?^^ Det rareste er at svært få av kinogjengerne så ut til å reagere nevneverdig.

Skrevet

Var jo heller ingenting å reagere mot. Dog ble den scenen endret, fordi Twin Towers opprinnelig var å finne i bakgrunnen. Filmen hadde også en sekvens hvor Spider-Man fakket noen banditter ved å henge et helikopter mellom Twin Towers.

Jeg har ingenting imot at det blir illustrert at noen er stolt over landet de bor i. Om amerikanere er patriotiske og de blir fremstilt i filmer som patriotisk så gjør det filmen mer troverdig, ikke mindre. Det virker som om enkelte ønsker at amerikanske filmer ikke skal fremstille amerikanere som patriotiske. Det skulle ikke forundre meg om de samtidig presterer å kreve mer realisme fra amerikansk film.

Jeg skulle gjerne likt å kunne være stolt over mitt eget land. Men akk nei. Europeernes fremstillign av amerikanere er jo jevnt over like stigmatiserende og unyansert som en nordmanns fremstilling av afrikanere. Eller Iran for den saks skyld. I tillegg liker vi å late som om alle har noe å lære av oss (Norge), vi er visst en eller annen verdens navle.

Det føles litt som når ungen kommer og skal prøve å fortelle pappa hvordan man puler. :)

Norge sett utenfra?

Skrevet

Jeg vil si meg uenig: det var noe å heve et øyenbryn over. Enig i alt du sier ovenfor, men det er ikke ofte du får det så direkte som i Spiderman :p Det ble såpass overkill at du humra litt for deg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...