Gå til innhold

Skal det være så vanskelig å få en fast jobb ?


Anbefalte innlegg

Jeg må slippe ut litt damp her.

 

Jeg har søkt etter faste jobber i snart 7 måneder nå, men jeg får absolutt ikke napp. Jeg er arbeidssom, høflig, smart, full av initativ, pliktoppfyllende og jeg forstår meg på mennesker, men det eneste jeg duger til er å være vikar når noen er syke eller borte. Jeg har erfaring, jeg har kunnskaper og jeg har læreevne. Jobben blir gjort like bra av meg, til halve lønna, men fast jobb; "Nei da, det er ikke noen plass for deg her i dette firmaet."

 

Jeg ser på Finn.no og Nav.no, som det nå heter, og hva ser jeg? Vikariater og atter vikariater, muligens et "engasjement" dersom man er heldig. Det er en fin tittel for en begrenset jobb, uten muligheter for utvidelse, slik som vikariater. JobZone, Arpi, NorgesVikar, Vikar1 og lista fortsetter. De ødelegger jobbmarkedet totalt, alt og alle jobber er delt opp, oppstykket og tilpasset en blakk student som kan jobbe maks 3.5 timer i uka. 12 slike studenter utgjør omlag et årsverk, dersom de beholder jobben såpass lenge...

 

Hva med meg? Hva med fast jobb? Hva med stabilitet? Hva med økonomisk sikkerhet? Hva med familie? Hva med kvalitetssikring? Hva med å bidra til samfunnet? Hva med det rene, enkle ønsket om å stå opp hver eneste morgen, gå på jobb, slite seg ut for en slikk og ingenting, sette seg i gjeld og annen fandenskap?

 

Hva med å kunne bygge seg et liv?

 

- Ulkesh, arbeidsledig og lei...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erfaringsmessig, så hjelper det å "kjenne noen" for å få seg jobb kjapt. evt. at du har jobbet der en stund. Det er ofte at bedrifter ansetter "midlertidig" for å teste deg ut.

 

Mange sier jo at i en fast stilling så har du "1 års prøvetid" men det er utrolig vanskelig å sparke noen etter 1 år.

 

Da er det mye enklere å kjøre på med en 4-5 vikarer for så å eventuelt kjøre en midlertidig ansatt for å teste personen ut. Hvis han ikke er ok, greit, kjør han ut igjen, vent noen måneder, ta inn en ny. Det er også greit å ha anbefalinger fra tidligere jobber, slik at de kan ringe til sjefer o.l for å høre hvordan det var å ha deg i arbeid, skriftlig attest fra tidligere arb. giver hjelper også godt på.

Lenke til kommentar
Jeg hopper over alle disse rekruterings-bedriftene når jeg søker jobb, uansett. Jeg orker de rett og slett ikke.

Men, nå er jeg såpass heldig å  ha en grei jobb da.

 

En ting er sikkert, og det er at det er vanskelig å få fast jobb, mens vikarjobber får du kastet etter deg.

7181657[/snapback]

Rekrutteringsbyråene er jo fine, aldri problemer med å få jobb, og man får gjerne fast jobb

Lenke til kommentar

Du skriver at du er arbeidssom, høflig, smart, full av initativ, pliktoppfyllende og forstår deg på mennesker, men det eneste du duger til er å være vikar når noen er syke eller borte. Du har erfaring, du har kunnskaper og du har læreevne. Jobben blir gjort like bra av deg, til halve lønna, men fast jobb; "Nei da, det er ikke noen plass for deg her i dette firmaet."

 

Hva med utdanning?

Har du utdanning? for det er det som teller i dag, papirer.

 

Alle kan si: Ja jeg ja, selfølgelig er jeg flink til ditt og datt.

 

Jeg hadde bare lavmælte jobber til en alder av 27 år. Da satte jeg meg på skolebenken igjen og utdannet meg som Industri mekaniker.

 

Sitter nå med sjefs jobb!!

 

Så utdanning er en vesentlig del når det gjelder jobbsøknad

Lenke til kommentar

Jeg fikk jobb så og si med en gang jeg sendte cv'en min til Manpower. Jeg fikk kontrakt på 6mnd engasjement i en bedrift, fra juni til desember i år. Startet med 125,- i timen, gikk raskt opp til 130,- i timen, og har nå ca. 150,-. Jeg fikk tilbud om fast stilling i denne bedriften for et par dager siden, men takket nei pga andre tilbud jeg fikk via rekrutteringsbyrået.

 

Det trenger ikke være hverken dumt eller ulønnsomt å ta jobb via rekrutteringsbyrå;.)

Lenke til kommentar
Så lenge man vil ha dårlig betalt, så er vikarbyråer veldig fint. Mange fører til fast jobb ja, eller ihvertfall en del. Men, hva med oss som har fast jobb, og som vil skifte? Vi går jo ikke akkurat til et vikarbyrå..

7181924[/snapback]

Du får jo ikke nødvendigvis dårlig lønn, men ja, det er jo sikkert flere lavtlønnsyrker som utlyeses, men hvis du ønsker å skifte jobb, og ikke har noen stående tilbud, hvilket valg har du?

Lenke til kommentar
Så lenge man vil ha dårlig betalt, så er vikarbyråer veldig fint. Mange fører til fast jobb ja, eller ihvertfall en del. Men, hva med oss som har fast jobb, og som vil skifte? Vi går jo ikke akkurat til et vikarbyrå..

7181924[/snapback]

 

Det kan du faktisk, Manpower er f.eks. ikke et rent vikarbyrå, men et bemanningsbyrå eller en jobbformidler som også utlyser faste stillinger.

 

Er du attraktiv på markedet kan du søke jobb direkte og slipper veien om bemanningsbyråene.

Lenke til kommentar
Er du attraktiv på markedet kan du søke jobb direkte og slipper veien om bemanningsbyråene.

7202250[/snapback]

 

Det jeg mener, og jeg synes det er idiotisk at "alt" idag skal gå igjenom disse bedriftene (Manpower, Kelly, Vikar1, UpSource, Xtra personell osv osv osv)

 

Selv sender jeg kun ut åpne søknader, og søker på stillinger hvor bedriften direkte søker folk. Vet at det er fler som meg.. Så lenge det er gode nok folk som går til vikarbyråene så funker det jo for de, men jeg er bare lei de.

 

Og ja, det finnes jo selvfølgelig bemmaningsbyråer også, så som f.eks. Manpower. Det er jo greit nok det.

 

Men, for å si det sånn. Det skal mye til for at jeg går ifra en fast jobb som jeg synes er grei, til et vikarbyrå.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har ikke peiling jeg, men gruer meg til å forlate studenttilværelsens lune vrede hvertfall :)

7329957[/snapback]

Man kan jo alltids ta en doktorgrad etter endt master.

7342359[/snapback]

 

Har ikke videre planer om å ta master en gang til høsten jeg da :p Slutt på tiden med rævva økonomi for min del! Er sjelden man ser normalt utdannede og oppegående folk gå lenge uten arbeid, så har god tro på at ting vil ordne seg :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Innledningsvis bør en være klar over at mange utlyste stillinger er ren og skjær bløff fra selskaper som bruker dette som en billig måte å promotere seg selv på, samt å vise at de har trøkk og skal utvide. Selv kjenner jeg til et selskap som angivelig skulle ansette en hel drøss, mens i virkeligheten var de i ferd med å legge ned hele avdelingen.

 

Er du attraktiv på markedet kan du søke jobb direkte og slipper veien om bemanningsbyråene.

7202250[/snapback]

 

Det jeg mener, og jeg synes det er idiotisk at "alt" idag skal gå igjenom disse bedriftene (Manpower, Kelly, Vikar1, UpSource, Xtra personell osv osv osv)

7202442[/snapback]

Dersom det går igjennom slike byråer, kan du være tryggere på at annonsen er reell. Det andre er at det fortsatt er slik at en liten annonse resulterer i et skred av søknader, og dette tar mye tid, hvilket gjør at mange heller setter ut denne delen til byråer.

 

Om du ikke får deg jobb med en gang, er det ingen grunn til å deppe, stå på videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...