Gå til innhold

Hva er hypnose


Anbefalte innlegg

Husker jeg så en TV-serie for en stund siden, der en stor del av publikum kom fram, og programlederen hypnotiserte de som kunne hypnotiseres (tror det var sånn det foregikk).

Husker en spesiell episode, der han fikk en til å tro han var verdensmester i saging. Da han skulle demonstrere, kunne han ikke dra saga tilbake, bare dytte den fram! :p

 

Det er et interessant tema å diskutere, og jeg skulle gjerne likt å bli hypnotisert en gang!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var på en bar i Kypros (som 14-åring :D), og så på hypnose-show. Først testet han en 20 frivillige, og så fant han er 3-4 som var mottakelige (han ene sovnet med en gang, hehe :p).

 

Han ene satt i en stol, og fikk beskjed om at det gikk "snuske-tv", og så så man han bare lente seg godt tilbake, tok seg litt til tissen og satte seg godt til rette :p

Så fikk han beskjed om at det var en nymotens TV som han kunne gå inn i og delta i det som skjedde. Tror aldri jeg har ledd så mye, han lå jo med usynelige jenter (? håper det var det), foran hundrevis av folk (heldigvis med klær). Du skulle sett faren hans ble flau (som var lett å kjenne igjen, for begge var engelskmenn med fotball-drakt og rødt hår). :w00t:

 

Men virker faktisk hypnose til å kurere ting? Jeg har hørt om folk som er blitt hypnotisert for at de vil slutte å røyke, og så får de aldri lyst på en røyk igjen. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Matsemann:

 

Hvis jeg ikke husker helt feil, så finner du slike videoklipp på YouTube.com.

 

70-90% av hypnoterapiklientene er folk som vil slutte med røykingen. Min behandling går over fire behandlinger over tre-fire uker, og man slutter etter den andre eller tredje timen.

 

Jeg har ikke holdt på lenge nok til å lage en troverdig statistikk, men andre hypnoterapeuter forteller meg at de ligger på over 95% suksessrate.

 

Og så er det litt feil at hypnose får folk til å slutte med røykingen. De må være motiverte for å slutte, ellers vil de motarbeide suggesjonene både under hypnosen og hvis de skulle prøve seg senere. Folk må selv ønske å slutte, og da kan vi hjelpe dem med hvordan de skal forholde seg, og endre noen tanker og oppfatninger om røyk, nikotin, avhengighet og relaterte saker. Og det er klientene selv som slutter og røyke, vi er bare et verktøy.

 

anietsoj:

 

Hypnose og hypnoterapi er ikke så veldig utbredt her i landet av den enkle årsaken at det har vært forbudt. Og Legeforeningen har vært kjapt ute med å anmelde folk som har tilbudt slike tjenester.

 

Hvis du drar til England eller USA så vil du finne nokså mange terapeuter.

 

Derfor tror jeg det er grunn til å tro at hypnoterapi er i ferd med å bli mer utbredt.

 

Det å si at hypnose eller hypnoterapi kan kurere noe er feil. På samme måte som med røykeslutten, så er det klienten selv som står for eventuelle kurer. Og kurene kommer av endringer som kan løse opp mange floker som gir sykdomssymptomer. Vi hjelper dem kun å gjøre endringene.

 

Mvh Bjørn B.

Lenke til kommentar

For tvilerne, så kan jeg jo kanskje nevne hypnose som anestesi. Jeg har blitt fortalt at et belgisk sykehus utfører ca. 2.000 operasjoner årlig, uten konvensjonell anestesi, men med hypnose.

 

Det var James Esdaile som begynte med dette, eller rettere sagt bedøvende mesmerisme. Mesmerisme er forløperen til moderne hypnose. Esdaile jobbet som lege på et fengselssykehus i India, og skulle operere bort en dobbeltsidig hydrokokkel, en sak som var relativt vanlig i India på den tiden. Det er snakk om kuler med vann som vokser i pungen på menn. De kan dreneres, men for å bli kvitt det, så må det opereres bort. Den insatte skrek i smerte da Esdaile skar og herjet med hans edlere deler, hvilket er høyst forståelig. Han ville ikke operere bort begge samtidig, og mens han ventet noen dager for å ta den neste, fant han ut at han ville prøve mesmerisme. Han hadde ikke de største forhåpningene, men pasienten rapporterte mye mindre smerter.

 

Etterhvert kom kloroform, og det var et effektivt narkosemiddel.

 

Men, hvis man følge linken

 

Channel4 - Hypnosurgery

 

så vil man se omtale av dokumentasjon på at hypnose virker fint som anestesi. De har også lagt ut episodene på web-TV, men jeg får det ikke til å virke her.

 

Andre som tviler kan lese denne artikkelen fra Scientific American, som beskriver godt hva hypnose er og hva det kan brukes til. Artikkelen viser også til en god del forskning på hypnose, og jeg er redd den taler mer i min favør enn i tvilernes.

 

Mvh Bjørn B.

Lenke til kommentar

Jeg så en dokumentar om hypnose. Den tok for seg hvordan og hvorfor det funker. I dokumentaren var det en dame som brukte selvhypnose før hun skulle opperers. Hun trengte ikke da bedøvelse. Legen skjærte i kroppen hennes med skalpell. Hun tok ikke opperasjonen høytidlig og alt gikk bra. Hun trengte altså ikke bedøvelse.

Lenke til kommentar

Smertelindring kan oppnås på to måter. (I tillegg til selvhypnose.) Man kan hypnotiseres og så få suggesjoner som gjør det spesifikke området følelsesløst. For litt kvassere saker, så brukes hypnotisk koma, og anestesien kommer uten suggesjoner.

 

Og så tenkte jeg at jeg skulle gi dere en mulighet til å teste hvor dere ligger an hypnosemessig. Det er en enkel mottakelighetstest, som til en viss grad viser hvordan dere responderer på suggesjoner.

 

Dere bør være to, slik at den ene kan testes og den andre kan være 'hypnotisøren'. Instruksene er til 'hypnotisøren':

 

Få vedkommende til å stå oppreist, med armene rett fremover og håndflatene opp. Be ham trekke pusten dypt, og lukke øynene i det luften slippes sakte ut.

 

Så forteller du at han nå skal se for seg at han får en tykk bok, gjerne en telefonkatalog, i den ene hånden, han kan selv velge hvilken. I den andre hånda skal han se for seg at han får festet en heliumballong. Så gir du noen suggesjoner om at vedkommende kjenner at boken blir tyngre og tyngre og holde, mens ballongen er så lett at den trekker hånden og armen oppover. Gi suggesjonene et par-tre ganger.

 

Er venstre og høyre arm like høyt oppe? Dersom det ikke har skjedd noe, er klienten lite mottakelig for (kommanderende) suggesjoner. Eller du veldig dårlig til å gi suggesjoner...

 

På de fleste vil det ha skjedd noe, og jo større utslag, jo bedre mottakelighet. For å vise vedkommende hvordan det ligger an, så kan du be ham åpne øynene og se hva som har skjedd.

 

Godt nyttår!

 

Mvh Bjørn B.

Lenke til kommentar

Hei, dette var en utrolig fasinerende tråd. Tar meg friheten til å kaste ut et spørsmål.

 

Har tidligere benyttet meg av diverse lydbøker som omhandler økt selvtilitt og angst, men har ikke hatt for store resultater av dette. Leste din skepsis angående dette i en tidligere post, og lurte på om det er mulig å oppnå resultater innen dette ved hjelp av selvhypnose, eller bør jeg oppsøke en hypnoseterapist?

 

Jeg lurte også på, om du har tid en gang, til å poste noen linker til seriøse sider om forklarer hypnose eller anbefale lesestoff som omhandler hypnose generelt.

Lenke til kommentar

Hei Irio!

 

Hypnose er i utgangspunktet et veldig godt verktøy for problemene du beskriver, og dersom du lærer deg selvhypnose, så vil det være et like godt verktøy som å gå til en hypnoterapeut.

 

Problemet med selvhypnose er, som jeg nevnte tidligere, at det kan være litt vanskelig å lære seg, og du kan komme til å bruke lang tid. Fordelen med det er jo at du har lært deg å bruke et verktøy som kan hjelpe deg med å løse mange problemer.

 

Føler du at du har store problemer, så vil det kanskje være lurt å gå til en hypnoterapeut og ta tak i problemet der, men samtidig benytte anledningen til å lære selvhypnose.

 

Om hypnose:

 

Hva hypnose er og hvorfor/hvordan det virker (Mitt første innlegg i denne tråden) NO

Mine websider - Om hypnose NO

The Truth and the Hype of Hypnosis - Michael Nash, Scientific American, juni 2001 EN

Scientific American Gets Hypnotized - Carol Ezzel, Scientific American, juli 2001 EN

Wikipedia - Hypnosis EN

Hva er hypnose? - Forskning.no NO

Bom, du er hypnotisert - Forskning.no NO

Hypnose ingen bløff - Forskning.no NO

 

Bøker:

 

Selvhypnose - Sigurd Stubsjøen og Per Carlenius NO

Hypnotherapy - Dave Elman (Hypnoterapeutenes "bibel") EN

Hypnosens hemmeligheter: I teori og praksis - Bjørn Wormnes NO

Hypnose - Paul McKenna (Ikke i salg lenger, biblioteket har den) NO

 

Mvh Bjørn B.

Lenke til kommentar

Er det vanskelig å lære seg selvhypnose til en slik grad at man får utbytte av det? F.eks. til å stoppe småspising, eller bli bedre til å konsentrere seg på skolen? :p Det vil si, må jeg legge mye tid ned i det? Virker veldig interessant, men tid er ikke akkurat det jeg har mest av.

Endret av Agres
Lenke til kommentar

Det er to ting som trengs for å få utbytte av selvhypnose. (Nå kan det være mer enn nok utbytte av å bare sveve litt også. Man får "bedre kontakt med seg selv".)

 

Du må lære deg å gå i transe. Det kan være lett og det kan være vanskelig. Personlig hadde jeg vanskelig for det på egen hånd, men jeg tror jeg i utgangspunktet var en hard nøtt. Selv med hypnotisør tok det noen runder før jeg var "passe" hypnotisert.

 

Du må også lære deg å lage virksomme selvsuggesjoner. Dette er veldig godt beskrevet i boka 'Selvhypnose' som jeg har linket til i noen innlegg allerede.

 

Ettersom jeg til slutt lærte selvhypnose "the fast way", så vet jeg ikke helt hvor mye du må legge i det. Det kommer mye an på hvor lett du tar det.

 

Etter at du har lært det, er det lurt å øve litt hver dag. Så kan du ta med suggesjonene etterhvert. Var jeg deg ville jeg satt av 15-20 minutter hver dag.

 

Ingen har for mye tid i dag. Likevel tror jeg du vil tjene på å gjøre dette når alt kommer til alt. Bedre konsentrasjon på skolen og mindre småspising kan fort spare deg noen minutter her og der. Det kan også avstedkomme bedre karakterer og en sunnere kropp :-)

 

Lykke til!

 

Mvh Bjørn B.

Lenke til kommentar
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Mer informasjon om hypnose og hypnoterapi kan dere finne på www.hypnoteket.no. Jeg har også satt opp et forum der, men det skjer ikke all verden der enda. Jeg håper at jeg skal få tid til å skrive litt mer der på nyåret.

Med vennlig hilsen

Bjørn B.

7441907[/snapback]

 

 

Hei,

 

jeg har ikke lest noe særlig om hypnose etc og har derfor ikke kunnskap vedr. området utover det du har skrevet her. Men det har vært interessant og lærerikt.

 

Har imidlertid lest litt om ulike "alternative behandlingsmåter", og lurer på om NLP og EMDR er en form for hypnose®?

Lenke til kommentar

Jeg har, som jeg har skrevet tidligere, ikke så veldig mye greie på NLP. Og jeg vet enda mindre om EMDR.

 

Mitt inntrykk er vel at alle disse tre tingene er nært beslektet.

 

I og med at jeg kan så lite om disse tingene, så føler jeg at jeg ikke kan svare sikkert.

 

Mvh Bjørn B.

Lenke til kommentar

Utrolig! Jeg klikket meg inn på tråden bare for å se.

 

Og ble fanget med en gang! Måten du skriver på, ordlegger deg og forklarer ting på, så enkelt og lett å forstå! Kjempe bra Bjørn B!

 

Jeg har et spørsmål til deg:

 

Selv kunne jeg tenkt meg å lære litt selvhypnose. Som jeg kunne brukt til å konsentrere meg bedre på skolen, og bli et bedre sinn rett og slett!

 

Kanskje spurt før, men spør igjen:

 

Hva er det grunnleggende jeg burde starte med å lære meg? Og hvor lang tid burde jeg bruke på det? Tror jeg skal kjøpe boken "selvhypnose" som du anbefaler tidligere i tråden.

 

Du kan ufattelig mye om teamet, dette ble virkelig interessant. Stå på!

 

Mvh

 

Andak

Lenke til kommentar

Hei Andak!

 

Svarene jeg kan gi på det du spør om står for så vidt i innlegg tidligere i tråden. Kjøp boken 'Selvhypnose', og les så mye du orker. Sett av minst 20 minutter hver dag. Sett deg også inn i det som står om psykologi i boken. Da har du alt du trenger.

 

Mvh Bjørn B.

Lenke til kommentar

Noen spørsmål til hypno:

 

Jeg kjøpte en bok som kaltes "selvhypnose" for mange år siden. Kan dette være den samme boken som du linket til?

 

Nå er det lenge siden jeg har lest denne boken, men hvis jeg husker riktig ble det nevnt flere ganger at en skulle si et-eller-annet til seg selv. En ting jeg derimot aldri helt klarte å forstå var om jeg skulle si dette høyt, eller om det var nok bare å tenke på ordene? Føler meg litt dum hvis jeg må sitte å snakke høyt for meg selv. :!:

 

En annen ting var at jeg aldri klarte å bli hypnotisert. For det første glemte jeg alltid hva jeg skulle si til meg selv, og for det andre endte det ofte med at jeg rett og slett sovnet. Noen gode råd når det gjelder dette?

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig at vi snakker om samme bok. Så vidt jeg husker kom boken i 1998, så det kan dog ikke være så voldsomt mange år siden.

 

Det er riktig at du skal si noe til deg selv. Det er sterkere enn om du sier det inni deg. Men, det er bare i begynnelsen. Når du får dreis på det, så er det nesten ikke verre enn å bestemme seg for å gå i transe. Det trenger jo ikke være så flaut, da du helst bør være alene mens du gjør dette.

 

Det å falle i søvn er normalt for "nybegynnere". Det er lurt å øve når man ikke er trøtt. De fleste vil sette av kvelden, kanskje rett før de legger seg. Det er dumt, da det er stor mulighet for å duppe av.

 

Du sier at du ikke klarte å bli hypnotisert. Hva følte du? Ingenting? Hvordan var det med øynene? Øyelokkene? En svak dirring i øynene er et relativt sikkert tegn på hypnose, og det kan sammenlignes med REM. Det at du ikke husket hva du skulle si kan jo være et tegn på at du fikk det til :-)

 

Gode råd når det gjelder selvsuggesjoner? Øv dem godt inn på forhånd. Spill inn suggesjoner som du spiller av når du holder på.

 

Mvh Bjørn B.

Lenke til kommentar

Mener det er 10 - 15 år siden jeg kjøpte boken, men det er mulig jeg blander sammen litt med andre bøker jeg har lest.

 

Nøyaktig hva som skjedde er jeg litt usikker på siden det er såpass lenge siden jeg prøvde, men kan ikke huske at jeg følte noe spesielt. Uansett så har denne tråden innspirert meg til å prøve igjen. Håper bare jeg klarer å finne igjen boken. :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

HEISANN BJØRN

 

Jeg leser på linken din at kun 4 % kan la seg hypnotisere !

 

hvordan i allverden kan du da ta betalt i 1000 vis av kroner forr en hypnose, hvis den da ikke virker ?

 

dette minner meg om garantien finn jon gav på den "usynlige" tråden han solgte

hvis den ryker så kan du putte den i en konvolutt, og jeg vil sende deg en ny.. jeg leter fortsatt etter den 5 år etterpå :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg har vel ikke sagt at det bare er 4% som kan hypnotiseres, har jeg vel?

 

4-5% er ikke hypnotiserbare, mens det er 4-5% som er veldig hypnotiserbare. Det vil si at 95-96% er hypnotiserbare, og ikke 4%.

 

At jeg tar meg betalt i tusenvis av kroner er vel heller ikke helt riktig. Men, det er klart at man kan få dette til å bli mye rart, bare man er negativ nok. Ikke sant?

 

Mvh Bjørn B.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...