Gå til innhold

Hva er hypnose


Anbefalte innlegg

Hei igjen!

 

Jeg hadde ikke hørt om Derren Brown før i dag. Jeg har lest litt på sidene hans og kikket litt på youtube.com.

 

I de klippene jeg har sett, så er det kun ett hvor hypnose blir brukt, og i alle andre har det vært (former for) NLP. I den grad man tror på sånt, så vil det heller ikke forundre meg om Brown har vært på et Silva-seminar eller to.

 

Et nøkkelord i Browns arbeid er "rapport". Er du flink til å skape rapport kan du få folk til å gjøre mye rart.

 

I bunn og grunn mener jeg at om man har evner eller kunnskaper som kan hjelpe folk, så bør man gjøre nettopp det. Likevel er jeg ikke dummere enn at jeg skjønner at folk velger å gjøre forskjellige ting. Browns opplegg var harmløst, og det viser en del spissfindige aspekter ved menneskesinnet.

 

Jeg kan veldig lite om NLP, men skjønner at det er effektivt. Håpet er å få vært på kurs i løpet av 2007.

 

Med vennlig hilsen

Bjørn B.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessante innlegg Hypno.

 

Har ofte kommet over sider på internett som selger lydfiler (til bruk i f.eks mp3 spiller) som "guider" en gjennom hypnosen, dvs starter med avslappings-instruksjoner og så suggesjoner. Har du noe syn på dette, det er vel veldig generelle suggesjoner? Altså lite spesialtilpassede osv

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe ekspert på dette feltet. Men jeg mener at suggesjons tapene er ren humbug. Suggesjon virker til en viss grad. Men ikke til en så stor grad som enkelte vil ha det til. Suggesjons tapene har samme virkning som en tom tape.

 

Hypno. Hva er silva seminaret? Kan du komme med en kort forklaring? Derren Brown har nevnt rapport og NLP ganske ofte.

 

Jeg har en liten oppskrift på hvordan man slepper unna bøter.

La oss si at du har nettop blitt stoppet pga at du ikke bruker bilbelte.

Gå bort til politimannen. Dette er viktig. Du må gå ut av bilen før han nermer seg bilen din. Da dette ikke er vanlig. Han kan bli litt overasket.

Du sier "Ingen problem - Jeg beklager så mye. Det var min feil. Du har tydligvis en jobb å gjøre og jeg burde være mer forsiktig, og jeg burde lære meg å håndhilse."

 

Den siste setningen er helt absurd. Den siste setningen skal sies fort og nonchalant samtidig som du strekker ut hånden til for å håndhilse. Har burde gjøre det samme. Noe han ellers ikke ville gjort.

Når han gjør det sier du, "Hey, jeg møtte faren din igår. Han virket pigg." Du skal prøve å forårsake forvirring og gjøre han mer åpen for suggesjon.

 

Ikke stopp opp med hånhilsningen enda. Med den andre handa di, tar du tak i hans håndledd og bringer den opp foran annsiktet hans. Pek på håndflaten hannes med din høyre pekefinger. Med en rolig og standhaftig stemme sier du, "Se her. Så klart lurer du på hva boten er. Akkurat som om å våkne opp fra en drøm 3 minutter fra nå av og ikke sikker på hva du skal gjøre. Det er greit. Du kan bare kaste den eller sette den i lomma. Det er opp til deg."

 

Hvis du har gjort det korrekt, så vil han være i en slags katalepsi. Hvor han bare stirrer på hånden sin mens du kjører videre.

Hans underbevisthet vil handle på dine instrukser som en lettelse av det fullstendige blanke tanker som du har forårsket. Du gir han en dobbel forpliktelse. Han kan kaste boten ellet sette den i lomma.

Netsen det samme som å spørre en unge om han vil legge seg 1930 eller 20.00. Uansett så legger ungen seg tidlig. Men han føler at han har tatt et valg.

 

Hva synes du om det? Ville det funke elller?

Endret av rekar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har en liten ting dere kan teste ut på venner å bekjente.

 

Du starter med å si du vil ta en test på dem

 

Start med å si :Hva er 1+1. Med en gang han/hun har svart "2" spør du han raskt men roligt neste spørsmål. Dette er for å sette han/hun litt ut av spill, Ikke gi han/hun tid til å tenke mellom spørsmålene.

De neste spørsmålene blir:

2+2

4+4

8+8

16+16

32+32

64+64

Rett etter han svarer 128 sier du rask men roligt : Si et tall mellom 5 og 12

 

Sannsynligheten er da stor for at personen vil svare 7 (omtrent 80% vil svare 7)

Du kan da på forhand ha plassert en lapp eller kort forran han/hun med tallet 7 på undersiden som du ber dem snu(elle du kan legge ut en bunke med fire 7ere fra korstokken forran han/hun. Ide de svarer 7 sier du at de skal spre kortene og snu et av dem)

 

Du kan også bygge videre på denne testen. Når de til slutt svarer 7 fortsetter du på ny test(uten å avsløre at du "viste" han/hun skulle velge 7)

Du sier så : Si "blå"

Når han/hun sier blå fortsetter du på samme måte med :

rosa

lilla

orange

svart

(utfør det på samme måte som forige test "raskt men roligt mellom hver farge")

Til slutt ber du han/hun å: (velge)/si en grønsak

 

Det er da stor sjangs for at han/hun svarer gulerot.

Du kan da ha på forhand eks lagt 7 små gullerøtter sjult under/oppi noe forran han på bordet etter han har svart gulerot ber du han om å snu/åpne denne

 

Har selv prøvd disse på endel folk og det funker som regel de fleste gangene (også med 5 på en gang, da alle til sin store overaskelse hadde skrevet ned tallet 7 ved slutten av første testen)

Lenke til kommentar

Det du beskriver har egentlig ikke noe med hypnose å gjøre. Det er trylling du preiker om. Men du har rett angående tallet. At de vil velge 7. Men, du trenge ikke å gå gjennom den lange prosessen for å få det svaret. Alt du behøver å gjøre er å be dem tenke på et tall mellom 1 og 10. Hvis du fremfører det riktig, så får du svaret 7. Hemmeligheten ligger i hvordan du ordlegger det hele. Du kan gjøre det på denne måten:

"Jeg vil at du skal tenke på et tall mellom 1 og 10. Hva er tallet!?". Etter at du har bedt personen tenke på et tall, ikke vent så lenge med å spørre hva tallet er. Ikke vent i mer enn 2 sekunder. Det er veldig viktig at du ikke gir dem tid til å tenke. Dem vil velge tallet 7 fordi det er mot slutten av tallrekken. Ikke i midten eller i begynelsen av rekken.

 

Men nå sitter du der å tenker, "Men hva om de ikke sier 7?". Jeg kan visst lese tanker. Ikke tenkt på det. Det hele handler om hvordan du presenterer det hele.

Et eksempel:

Du begynner med å fortelle publikum om tankeoverføring. At dette er noe alle kan gjøre. Du velger en frivillige til å hjelpe deg med dette. Du sier til personen at du skal teste hvor god han er til å motta tanker. Skulle han si noe annet enn 7, så gjør ikke det noe. Du holder jo på å teste hvor flink han er, ikke du. Skulle han bomme å si et annet tall kan du bare si at, "Kansje du ikke er så mottakelig som jeg trodde". Du må huske på at du holdte på å teste han. Vinkler du det på den måten så tar du aldri feil.

 

Den andre psykologitesten du presenterer kan også forenkles til de grader. Gjør det samme som med den første testen. Bare at du bytter ut tall med grønnsaker. "Tenke på en grønnsak. Hva er det!?". Det samme gjelder her. Ikke gi dem tid til å tenke. Da vil dem si gullrot. Gir du dem litt tid til å tenke, da svarer de fleste tomat.

Endret av rekar
Lenke til kommentar

Oj! Her ble det mange innlegg etterhvert :-)

 

Firstperson:

 

Slike CD'er eller lydfiler er etter min mening best for hypnotisøren. Han sitter forhåpentligvis igjen med penger etterpå, mens kunden sitter igjen med en CD som har liten effekt.

 

Man opererer med fem hypnosenivå, hvor somnambulistisk hypnose er det rette når det kommer til terapi, altså suggesjoner o.l. Som hypnoterapeut følger jeg med på mine klienter, og sjekker åndedrett og bevegelser, hudfarge, øyelokk og mye mer. I tillegg får jeg tilbakemeldinger fra klienten, og på den måten vet jeg hvor klienten befinner seg, og dermed når jeg kan begynne med script og/eller suggesjoner. I og med at man flyter litt opp og litt ned, så passer jeg også på å vekke og fordype klienten når han eller hun er på vei ut. I tillegg tilpasser jeg jo suggesjonene.

 

Slike ting gjør åpenbart ikke en lydfil, og da kan det (ofte) hende at den er i full gang med suggesjoner før du er i nærheten av somnambulisme, og da blir det hele lite effektivt.

 

Rekar:

 

Silva er kort fortalt livsforbedringsteknikker, men med en touch av det folk gjerne ser på som overnaturlig. Det er en måte å tenke på. Les mer hos Deborah Borchgrevink (kanskje mer kjent som Deborah Borgen). www.silvaultramind.no

 

Rapport i denne forbindelse er kjemi mellom to mennesker. Og du som skal skape denne rapporten skal vite godt hva du skal se etter og hva du skal gjøre.

 

Du spør meg om scenarioet ditt vil funke. Svaret er nei. Det er ikke "bare å gjøre sånn". Derren Brown kunne kanskje ha gjort det, men ikke du og ikke jeg. Det er så mye som kan gå galt her, og du forutsetter politimannens reaksjoner. Hva om politimannen ikke reagerer slik du forventer? Da har du et problem hvis du ikke vet hva du driver med.

 

Torbjørn:

 

Jeg tror vel ikke man lærer noe anti-hypnose eller anti-suggesjonsopplegg på politiskolen, men ellers er jeg enig med deg.

 

^fmj:

 

OK. Dette vet du åpenbart mye om. Lykke til videre.

 

Med vennlig hilsen

Bjørn B.

Lenke til kommentar

Jeg har lest litt på siden om pseudoscience, og jeg tror nesten du må forklare meg hvor i avsnittet 'Identifying pseudoscience' du finner ut at hypnose faller inn under dette. Jeg klarer det åpenbart ikke selv.

 

Jeg har ikke tid til å skrive så mye mer nå, men gleder meg til utdypninger og flere argumenter som skal bevise at hypnose er juks og fanteri.

 

Mvh Bjørn B.

Lenke til kommentar

Det blir ikke mer sant selv om du sier det to ganger.

 

Du må argumentere, og ikke bare påstå. Jeg avventer en forklaring på hvilke punkter på siden du linket til som avgjør at hypnose er pseudoscience. Det holder ikke med din overbevisning. Dette er jo ikke religion.

 

Mvh Bjørn B.

Lenke til kommentar

Dette er jo egentlig en utrolig interessant tråd, og jeg må benytte anledningen til å spørre om noe jeg begynte å lure på.

 

Du sier at den kritiske sansen svekkes under hypnose, og at bl.a. innsovning og oppvåkning er samme type fenomen. Jeg har tenkt litt på dette siden jeg begynte å lese tråden, for den siste tiden har jeg ved flere anledninger opplevd å på en måte bli bevisst at jeg holder på å sovne inn, for eksempel ved at jeg tenker på ting (setninger flyter forbi inne i hodet) som virker helt urimelige og "ulogiske". Dvs. at jeg mister kontroll over tankene og ting begynner å "flyte", men jeg har tydeligvis fortsatt nok kritisk sans til at jeg merker dette. I det jeg blir bevisst at det jeg lå og tenkte på er helt urimelig, klarner jeg på en måte opp og greier å tenke strukturert igjen.

 

Dette kan høres ut som akkurat det samme som skjer når man nesten sovner i en kjedelig skoletime, men det er ikke det, heller. Dette er en pussig følelse som jeg har fått noen ganger i det siste noen kvelder når jeg har ligget en stund og prøvd å få sove, og det opptrer uten at jeg f.eks. føler meg stuptrøtt og har store problemer med å holde meg våken (slik jeg har gjort de gangene jeg har merket at jeg nesten har sovnet på skolen). Kan være totalt våken og opplagt rett etter at jeg har hatt denne opplevelsen.

 

Dette er kanskje irrelevant og helt uten sammenheng med hypnose, men jeg kjente meg liksom litt igjen i det med å miste kritisk sans og så videre. Håper jeg fikk forklart det litt meningsfylt. :) Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar

Jeg mener du har rett i dine betraktninger. Ofte kan vi ha problemer med å sove hvis vi har for mange uløste problemer. Det er fordi underbevisstheten holder på med problemene, og ettersom den kritiske sansen er svekket, så vil disse tingene lettere komme frem i bevisstheten. De fleste gangene holder det "å skyve tankene tilbake" til underbevisstheten, mens andre ganger kan det være nesten umulig.

 

Og underbevisstheten er ikke logisk, så det at du får en del tanker som ikke virker "normale" er helt normalt.

 

Mellom en og to ganger hver annen time er vi mennesker gjennom en slags syklus, og i en periode av denne syklusen driver vi og henter oss inn. Da kan det hende at vi nuller litt ut, og kanskje "sovner" ved skolepulten.

 

Det at du kan virke mer våken etter en slik periode er heller ikke rart, da kroppen har fått sitt lille avbrekk. Det sies at to timer dyp hypnose tilsvarer en god natts søvn.

 

Man har styring selv om man er hypnotisert. Selv i hypnotisk koma er man bevisst omverdenen, men man bryr seg lite om den. Det jeg mener er at du har kontroll, selv om du er forholdsvis godt inne i hypnosen.

 

Mvh Bjørn B.

Lenke til kommentar
Det blir ikke mer sant selv om du sier det to ganger.

 

Du må argumentere, og ikke bare påstå. Jeg avventer en forklaring på hvilke punkter på siden du linket til som avgjør at hypnose er pseudoscience. Det holder ikke med din overbevisning. Dette er jo ikke religion.

 

Mvh Bjørn B.

7591221[/snapback]

Det er tydelig at din kunnskap på området overgår min, så det vil være ganske futilt å begynne å diskutere dette emnet med deg utifra den kunnskapen jeg har. Utfra det jeg har lest så klarer jeg neppe å rokke på ditt standpunkt heller. Men det stopper meg ikke fra å prøve. :)

 

Det er en pseudoscience fordi det faller unde denne kategorien. Vet ikke hvilket annet svar du er ute etter? Såvidt jeg vet er det slik vitenskapen ser det.

 

Hypnose kan ikke bevises vitenskapelig. Det har ingen rot i vitenskapen eller virkeligheten. Å tro at man kan få et menneske til å bare koble om til en hund på sekundet er ganske (unnskyld uttrykket) idiotisk i mine og mange andres øyne (spesielt vitenskapsmenn).

 

Penn og Teller - Bullshit har en episode på emnet, vet ikke om du har sett den? De har sine flaws, men den forklarer endel.

 

Samtidig syns jeg det er forkastelig at folk tjener seg rike på hypnose ved å lure folk til å tro at de kan hjelpe dem med å kurere f. eks sykdommer. Her har man et skrekkeksempel på akkurat det: Wendi

 

Jeg skulle så gjerne vært prøvekanin. Da hadde jeg vel bare blitt en av de som ikke var mottakelig nok.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Du mener at det er en pseudoscience fordi du mener at det faller inn i denne kategorien. På siden du linket til, så står det en del punkter for identifikasjon av pseudoscience. Det minste du kunne gjøre er jo å fortelle meg hvilke av disse punktene hypnose faller inn under, og dermed blir pseudoscience.

 

Du har helt rett. Du vil ikke klare å rokke ved mitt standpunkt. Jeg har opplevd såpass mye selv og jeg har sett mine egne klienter. I tillegg kan jeg forholdsvis mye om emnet.

 

Hypnose kan så visst bevises vitenskapelig. Jeg skjønner ikke hvor du har dette fra.

 

Jeg synes det er litt rart at du som et forholdsvis ungt og uerfarent menneske kan forkaste noe som har vært akseptert av de to største legeforeningene i verden i en mannsalder.

 

Det er mange ting man ikke vet 100% sikkert. Man vet ikke helt hvordan hukommelsen virker. Men, vi er rimelig sikre på at vi har hukommelse, ikke sant. Elektrosjokkbehandling, det virker, men hvordan? Placebo virker, men hvordan? Du kan jo ikke forkaste forskning på hukommelse, ECT og placebo fordi du eller andre ikke skjønner hva det egentlig er eller hvordan det egentlig virker.

 

Du refererer til noen vitenskapsmenn, men de eneste navnene du kommer opp med er til programledere på TV.

 

Jeg kan ikke se hva som er galt i å tjene penger på hypnose. Du mener at jeg lurer folk, og jeg mener at jeg ikke gjør det. Du ser sikkert på meg (og Wendi) som noen luringer som sier at vi kan kurere alt. Men før du tenker den tanken en gang til, så tror jeg du bør prøve å se for deg hvor mange psykosomatiske sykdommer og plager folk har i dag. Og veldig mange psykosomatiske ting kan jeg faktisk hjelpe folk å bli kvitt. Og jeg gjør det uten å føle meg spesielt idiotisk, og klienten føler seg bedre. Ja, jeg har faktisk fått en tilbakemelding fra en klients fysioterapeut. Han kunne ikke skjønne hva jeg hadde gjort med pasienten hans. Muskelmassen var avslappet og pusten var helt forandret. Dette var etter en - 1 - time hos meg.

 

Mottakelighet for hypnose bestemmes ikke av skepsis, men mer av evnen til å klare å slappe av og evnen til å visualisere. Ofte viser det seg at de som er mest mot hypnose er de som blir "møre" først.

 

Jeg kan dog forstå din innstilling. Du tror dette ikke virker, og har således lett etter informasjon som kan bekrefte ditt standpunkt. Og standpunktet ditt er du heller ikke alene om å ha, men dere blir færre og færre. Jeg har selv trodd at det bare har vært humbug.

 

Du synes det er idiotisk å tro på hypnose. Jeg synes det er tåpelig å avfeie en ting som er vitenskapelig bevist, anerkjent av folk man burde tro har greie på det, og som man enkelt kan finne ut av selv, om man bare gidder.

 

Jeg mener også det vil frata deg mye i livet hvis du generelt er kritisk til og avviser ting du åpenbart ikke har greie på.

 

Mvh Bjørn B.

Lenke til kommentar

Wow. Hypnose har aldri noensinne intressert meg, og må ærlig innrømme at jeg tviler veldig på om det er mulig å bli hypnotisert.

 

Samtidig har jeg lenge hatt lyst til å finne ut om det er mulig.

 

Du skal ha STOR skryt for måten du ordlegger deg på Bjørn. Veldig overbevisende og utrolig fascinerende. Samtidig som du klarer å holde deg utrolig saklig. Skulle ønske det var bare sånne som deg i trådene som omhandler "Konsoll krigen"

Lenke til kommentar

Takk for komplimentene, GA!

 

Jeg har stor forståelse for at du tviler på hypnose, både generelt og for din egen del. Jeg har levd størstedelen av livet med akkurat den samme oppfatningen. Jeg trodde at hypnose kanskje ville virke på viljeløse og litt naive mennesker, men selvfølgelig ikke på meg. Og noen interesse for det har jeg ikke hatt før de siste årene.

 

Det er på mange måter heller ikke så vanskelig å få bevist at det virker. Du kan oppsøke noen som kan det, hypnoterapeuter begynner det etterhvert å bli noen av, og du finner sikkert en i nærheten av der du bor. Det koster selvfølgelig noen kroner, men jeg vil anta at du vil se på det som vel anvendte penger.

 

Når jeg sier "på mange måter" i avsnittet over, så er det fordi at det er en del mennesker som blir hypnotisert, men som likevel nekter for at de har vært det. Jeg mener at grunnen til dette er at hypnosen ikke står i forhold til forventningene. Man tror det er noe mystisk, nesten magisk og overnaturlig, og så viser det seg at det egentlig bare er behagelig avslapning. Men, en god hypnoterapeut vil sørge for å vise deg et par ting som gjør at tvilen minsker.

 

Mvh Bjørn B.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...