Gå til innhold

Hvor blir tiden av?


Anbefalte innlegg

Det er jo sant at det er stressende med hverdagen. Skole. Jobb.

Sure lærere, irriterende elever osv. Men jeg tror også at man må rett og slett prøve å få noe positivt ut av det, er ikke alltid like lett, men det er det beste rådet, prøv å få noe positivt ut av det. Hvis man er for deprimert, gjør noen lekser og lær deg noe, slik at du kan føre tankene dine bortifra noe som irriterer deg, eller noe du ikke klarer å slutte og tenke på.

 

Samtidig så tror jeg det er viktig, som noen nevnte, at det å betale skatt. Veldig viktig, syns jeg. Det går til felleskapet, noe som fører til at man selv, i lengden, tjener på det.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smothie, du er morsom.

 

Jeg er enig i at vi er bortskjemte. Ja, jeg er bortskjemt, men skjønner ikke hvordan du kan påstå det sett i forhold til mine vestlige medmennesker. Er det noe jeg ikke forventer, så er det luksus og materielle goder. Så hva er det du mener jeg bør gjøre? Jobbe, stresse, tjene masse penger og leve som en lykkelig overforbruker i god vestlig ånd? Nei takk. Jeg får ikke mye mer av foreldrene mine enn husly og mat, og jeg klarer meg med pengene jeg innbringer gjennom det lille arbeidet jeg gjør. (Hvis jeg flytter ut, må jeg selvfølgelig jobbe mer.)

 

Jeg gidder ikke å kaste bort tiden min på arbeid når jeg ikke har et reelt behov for penger. Jordkloden kan vel kanskje takke meg for det, da det ikke virker som om den vil klare å utstå overforbruket stort lenger (ja, folk har definitivt for mye penger).

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar
Smothie, du er morsom.

 

Takk, du med ;)

 

Jeg er enig i at vi er bortskjemte. Ja, jeg er bortskjemt, men skjønner ikke hvordan du kan påstå det sett i forhold til mine vestlige medmennesker. Er det noe jeg ikke forventer, så er det luksus og materielle goder. Så hva er det du mener jeg bør gjøre? Jobbe, stresse, tjene masse penger og leve som en lykkelig overforbruker i god vestlig ånd? Nei takk. Jeg får ikke mye mer av foreldrene mine enn husly og mat, og jeg klarer meg med pengene jeg innbringer gjennom det lille arbeidet jeg gjør. (Hvis jeg flytter ut, må jeg selvfølgelig jobbe mer.)

 

Hvilken svart/hvit verden er det du lever i? Det er faktisk meget positivt at folk jobber, stresser og tjener masse penger. Det er slik vi får velstand av, vi produserer den selv. Det er få som skjønner dette, vi må produsere vår egen velstand. Det er synd å se ungdom kaste bort livet sitt fordi de ikke gidder. De rammer som regel alle andre enn dem selv ved slike holdninger.

 

Jeg har heller ikke sagt noe om verken vestlig ånd eller at overforbruk skal være lik lykke. Verden er ikke svart/hvit, men vestlig ungdom begynner å bli alt for bortskjemte. Det er på tide med en kalddusj og innse hvordan realiteten er. En kan ikke bare få.

 

Jeg gidder ikke å kaste bort tiden min på arbeid når jeg ikke har et reelt behov for penger. Jordkloden kan vel kanskje takke meg for det, da det ikke virker som om den vil klare å utstå overforbruket stort lenger (ja, folk har definitivt for mye penger).

7143965[/snapback]

 

Så du skal slutte på skolen fordi du ikke har lyst til å gå på skole, ikke jobbe mer enn nødvendig fordi du ikke trenger pengene akuratt nå? Tror ikke jordkloden vil takke deg, tviler noen vil takke deg. Holdninger som dette kan neppe sies å være "bærekraftig" for et samfunn. Husk at det du gjør påvirker alle rundt deg, pluss en hel haug mennesker til.

Lenke til kommentar
Hvilken svart/hvit verden er det du lever i? Det er faktisk meget positivt at folk jobber, stresser og tjener masse penger. Det er slik vi får velstand av, vi produserer den selv.
Som du sikkert har skjønt, synes jeg vi har unødvendig mye velstand, og som du forhåpentligvis også har skjønt, bidrar vår dårlige håndtering av veldstanden til å ødelegge jordkloden.

 

Svart/hvitt oppsummering: Jeg tror ikke all velstanden gjør oss lykkeligere, mens jeg tror den stressingen som skaper all velstanden gjør oss ulykkeligere.

 

Så du skal slutte på skolen fordi du ikke har lyst til å gå på skole
Jeg slutter på skolen fordi det er en tvangsinstitusjon som bedriver belæring fremfor læring, som effektivt fjerner en naturlig lærelyst, undertrykker kreativitet og kritisk tanke, og som lærer elevene å kopiere ting og tilpasse seg lærerens maler i sin søken etter en høyest mulig karakter, men det er en annen sak. :)

 

Tror ikke jordkloden vil takke deg
Unnskyld? Mener du at det ikke ville vært til jordklodens fordel om vår velstand ble sterkt redusert? Forklar.

 

Holdninger som dette kan neppe sies å være "bærekraftig" for et samfunn.

7144282[/snapback]

Holdninger som dine kan neppe sies å være bærekraftige for jordkloden og de dyr og planter som lever på den.

 

Husk at det du gjør påvirker alle rundt deg, pluss en hel haug mennesker til.
Ja, takk og pris – det er nettopp derfor jeg gjør dette. Det er så mye mer vårt vestlige velferdssamfunn trenger enn ytterligere økonomisk vekst. Og ja, i den forstand jobber jeg hele tiden. Jeg forsøker å gjøre verden til et bedre sted å leve, samtidig som jeg forsørger meg selv. Jeg ser fortsatt ikke hvordan du kan kritisere meg for det.
Lenke til kommentar
Som du sikkert har skjønt, synes jeg vi har unødvendig mye velstand, og som du forhåpentligvis også har skjønt, bidrar vår dårlige håndtering av veldstanden til å ødelegge jordkloden.

 

Svart/hvitt oppsummering: Jeg tror ikke all velstanden gjør oss lykkeligere, mens jeg tror den stressingen som skaper all velstanden gjør oss ulykkeligere.

 

Jeg kjenner flere som ville ha sagt "i beg to differ" her. Snakk med noen som går på sosialen, spør om de kunne tenke seg å slutte og "stresse". Spør om de mener at det å jobbe mindre (evt i det heletatt ikke jobbe) vil gi noen form for lykke.

 

Jeg slutter på skolen fordi det er en tvangsinstitusjon som bedriver belæring fremfor læring, som effektivt fjerner en naturlig lærelyst, undertrykker kreativitet og kritisk tanke, og som lærer elevene å kopiere ting og tilpasse seg lærerens maler i sin søken etter en høyest mulig karakter, men det er en annen sak. :)

 

En skal si du måtte pugge janteloven ganske så hardt på skolen iallefall :)

 

Unnskyld? Mener du at det ikke ville vært til jordklodens fordel om vår velstand ble sterkt redusert? Forklar.

 

Hvorfor kan en ikke kombinere velstand og et godt miljø? Jobb og et godt miljø? Jeg tror vi kan det, med den rette teknologien som absolutt er innenfor rekkevidde. Men vi gjør ikke slike framskritt hvis dagens ungdom skal gå rundt å mene at det hadde vært bedre å leve i en tid hvor vårt eneste reelle valg om dagen skulle være å overleve dagen.

 

Holdninger som dine kan neppe sies å være bærekraftige for jordkloden og de dyr og planter som lever på den.

 

På hvilken måte? Undersøkelser jeg har lest for en stund siden (finner ikke linken lengere, så gjerne men at dette kun blir en påstand og ikke noe mer) fortalte at luften i Storbritania var like ren som den var på 1600-tallet, og at det er flere tre nå i USA enn det var før det var noe som het USA.

 

Ja, takk og pris – det er nettopp derfor jeg gjør dette. Det er så mye mer vårt vestlige velferdssamfunn trenger enn ytterligere økonomisk vekst. Og ja, i den forstand jobber jeg hele tiden. Jeg forsøker å gjøre verden til et bedre sted å leve, samtidig som jeg forsørger meg selv. Jeg ser fortsatt ikke hvordan du kan kritisere meg for det.

7144688[/snapback]

 

Da må jeg bare si at du vitterlig har startet denne frelsingen av moder jord i feil ende av verden. Sett veien mot Kina f.eks. som har en BNP økning på rundt 10%? Tror du det er noe positivt i dine øyne hvor økonomisk vekst er lik ødeleggelse av miljø?

 

Jeg kritiserer ikke deg for hva du gjør, jeg kritiserer dine holdninger. "Jeg slutter på skolen fordi jeg ikke gidder mer", "jeg skal ikke jobbe mer enn hva som er nødvendig for meg" osv. Bortskjemte holdninger som kun fører elendighet. Passer perfekt til janteloven :)

Lenke til kommentar
Jeg slutter på skolen fordi det er en tvangsinstitusjon som bedriver belæring fremfor læring, som effektivt fjerner en naturlig lærelyst, undertrykker kreativitet og kritisk tanke, og som lærer elevene å kopiere ting og tilpasse seg lærerens maler i sin søken etter en høyest mulig karakter, men det er en annen sak. smile.gif

 

Det der virker rimelig virkelighetsfjernt, og mer som en typisk unnskyldning for dårlige karakterer. Lærern forstår meg ikke eller lærern liker meg ikke faller vel under samme kategori. Fra jeg begynte på skolen og enda opp til nå (høyskolen) så har jeg opplevd at man blir belønnet for kreativtet og selvstendighet. Det å gjøre sine egne tanker om temaer og se saken fra flere sider er det som gir deg høyest mulig karakter, en ren ensidig kopiering gir ikke særlig mye avkastning. Mulig jeg har vært heldig med lærerene i alle min år på forskjellige skoler, men alltid har selvstendig tenking vært det som har blitt belønnet høyest. Det står vel også i samtlige lærer planer at stor grad av selvstendighet skal vurderes som over middels.

Endret av Ant1
Lenke til kommentar

Ant1: Jada, jeg satt det helt på spissen, men jeg synes det ligger mye sant i det. Karakterene mine har forøvrig vært godt over 5 så lenge jeg kan huske, mens det gikk litt nedover da jeg begynte å være mer kritisk til lærerens metoder og ta i bruk egne som jeg opplevde at jeg lærte mye mye mer av.

 

Så den egentlige begrunnelsen min er at jeg er overbevist om at jeg vil lære mer på egenhånd, samt ting jeg vil ha mer bruk for. Det er så utrolig ineffektivt og unødvendig å tvinge lærdom på noen. Jeg elsker å lære, men til det trenger jeg ikke skole.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar

Bra topic jeg mener mye av det samme men:

 

Hva faen kan man gjøre? Jeg føler meg ekstremt presset fra foreldrene mine, samfunnet generelt etc. Jeg vil ikke dø som en fattig stakkar og derfor går jeg til den VGS-skolen min hver dag. Jeg har sagt dette til folk jeg har snakket med før:

 

 

Jeg hater folka som fant opp tiden(klokka) etc. Jeg har hørt det var en gruppe munker i et kloster som fant opp klokka for å vite til hvilke tider de skulle be :mad: ,

det er noe dritt at de fleste folk i vesten lider pga noens "geniale" oppfinnelse :thumbdown:

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

Den mekaniske klokken er sagt å ha blitt oppfunnet av relegiøse praktikanter pga deres tro på nøyaktige tidspunkter å tilbe, men begrepet tid og andre måter på å måle den på ble oppfunne i lang tid før det.

 

En blir ikke tvunget til å ta del i noe, en skal ihvertfall ikke det, men om en vil ta i bruk andres tjenester og midler må en ta det som selvfølge å måtte betale for det, eller gi noe annet i veksel for det, det er bare slik ting fungerer i en økonomi av utveksling av varer og tjenester.

 

Utdanning er kanskje press fra en del hold, men av god grunn. For en jobb og et produktivt medlem av et samfunn så er det et stort pluss med erfaring og utdanning fra institusjoner som ikke forlanger så mye i forkant, altså skolen.

 

Første posten virker som mye emosjonell rabling uten særlig rasjonell tankeprosess om hvorfor det er slik, men heller om følelsene rundt en prosess en ikke føles som en naturlig del av.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Jeg slutter på skolen fordi det er en tvangsinstitusjon som bedriver belæring fremfor læring, som effektivt fjerner en naturlig lærelyst, undertrykker kreativitet og kritisk tanke, og som lærer elevene å kopiere ting og tilpasse seg lærerens maler i sin søken etter en høyest mulig karakter, men det er en annen sak. smile.gif

 

Det der virker rimelig virkelighetsfjernt, og mer som en typisk unnskyldning for dårlige karakterer. Lærern forstår meg ikke eller lærern liker meg ikke faller vel under samme kategori. Fra jeg begynte på skolen og enda opp til nå (høyskolen) så har jeg opplevd at man blir belønnet for kreativtet og selvstendighet. Det å gjøre sine egne tanker om temaer og se saken fra flere sider er det som gir deg høyest mulig karakter, en ren ensidig kopiering gir ikke særlig mye avkastning. Mulig jeg har vært heldig med lærerene i alle min år på forskjellige skoler, men alltid har selvstendig tenking vært det som har blitt belønnet høyest. Det står vel også i samtlige lærer planer at stor grad av selvstendighet skal vurderes som over middels.

7144825[/snapback]

 

 

:roll: ja bare fordi du har vært heldig så er det ikke ensbetydende med at det er sån verden er...

 

Jeg har opplevd siden barneskolen akkoratt det som beskrives og ikke før jeg kom på vgs i en alder av 19 så møtte jeg faktisk på noen som var åpen for alternative metorder... at lærern ikke altid hadde fasiten på hvordan ting skulle gjøres.. osv.. å karakternivået mitt er nå kommet dit at jeg diskuterer 5 eller 6 som karakter istedenfor og bare få tilslengt et ark der det står bestådd... karakter 3... :ermm:

(tror jeg skriver så mye feil fordi jeg aldrig har lært hvordan korekt skrivemåte på ting er og samme med matte.. et verktøy jeg nå i dag bruker daglig.. og som jeg behersker rimlig godt takket være en genial mattelærer jeg hadde på GK...)

 

Må er jeg 20 og i dette vk1 løpet møter jeg heldigvis på lingnende lærere.. så endelig får jeg faktisk vist at jeg og kan...

 

Det trådstarter sier, tror jeg de aller fleste kjenner seg igjen i.. du går på jobb å kommer hjem så sliten at du faktisk sovner.. og jeg voknet opp for 3 timer siden.. da hadde jeg sovet siden kl 5 når jeg kom hjem fra utplaserings plassen jeg er i... og jeg tenker med frykt på fremtiden.. "er dette min framtid?"

 

og det enorme presset man hele tiden har på seg.. ja er det værd det og virkelig ha denne etterstrebenen etter sukses? er han inne på noe?

 

men samtidig kommer argumentet om den 3 verden og kampen for overlevelsen der inn i bildet..

 

Finnes det kansje en balansegang mellom dette? jobbe litt nå å litt da?

en studie som er utført viser at det mest optimale søvnmønsteret er 4 timer våken 20 minutter søvn å 4 timer våken osv...

 

men sån som dagens samfunn er innrettet er det umulig.. du skal på jobb kl 3 om natten og alle andre ligger og sover.. :p

 

blir ikke klok på dette (Ennå!... Aldrig?)

 

Jostein Out! :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg fikk en lapp i dag med ordet "Lønnsavregning" og tallene 59.42 og 7666.60,- på. (:devil:)

Dette er tre timer tre dager i uken og jeg har ikke hatt så mye stress på mange år og et par tusenlapper har ikke vært verd det i det hele tatt. Det er trist å "ikke ha tid" til det du egentlig vil gjøre pga forpliktelser og arbeid henger over deg. Og jeg er sannsynligvis en av de som har minst slikt.

Lenke til kommentar

Enig med trådstarter i det meste. Det er blitt mye diskutert om det er negativt å jobbe og at vi har mye fritid. Problemet slik jeg ser det er at vi alle formpresses til forventningene rundt oss. Vi fødes, går på skole, får jobb, kjøper leilighet, gifter oss, får barn, blir pensjonist. Før sa jeg alltid at jeg ikke passet inn i dette. Jeg ville spare opp penger, reise og aldri se meg tilbake. Nå har jeg vært med samme dama i 5 år og jeg føler stridende følelser. Jeg sitter fast i en jobb med veldig få karrieremuligheter og jeg trives ikke der jeg bor. Jeg liker veldig godt kjæresten og det er vel den eneste grunnen til at jeg ikke har gjort det jeg i gamle dager ønsket å gjøre. Og for hver dag så minsker mulighetene. Vi blir mer og mer låst fast i vår plass i samfunnet. Hver gang jeg møter folk som f.eks har startet en strandbar i Thailand eller begynt som dykkerinstruktør på Fiji, så blir jeg glad. Glad for at noen har klart å rømme fra samfunnets normer. Hadde jeg bare vært modigere, så kunne jeg også ha gjort det. Fulgt drømmene....

Lenke til kommentar

Man kan vel egentlig oppsummere det med at situasjonen som blir gjenspeilet i filmen "The Matrix" er barnemat i forhold til vår virkelighet.

 

I Matrix er det ihvertfall et virtuelt fengsel, mens i den virkelige verden er det fengselet virkelig.

Vi blir ikke født med frie valg, vi blir født inn i samfunnet, for å tjene det samfunnet og kun menneskene og dets naive lille isolerte samfunn, på bekostning av det store samfunnet rundt det (naturen og universet).

 

Vi får ikke valget når vi blir født: "Vil du leve i dette samfunnet, tjene kun oss/deg selv på destruktiv meningsløs bekostning av alt det reelle/viktige rundt utenfor oss(naturen), eller vil du leve fritt ute i naturen, jakte din egen mat og leve i balanse/symbiose med omgivelsene/naturen rundt deg?.

 

Nå skal jeg ikke klage på godene i dette samfunnet, men rent prinsippielt har vi allikevel ikke et fritt valg om det så skulle være noen som ville valgt noe annet.

 

Selvfølgelig, man kan flytte ut i skogen, bygge seg en hytte og bo der, jakte sin egen mat, helt til en dag en tulling fra Staten kommer og spør "Har du elgjakt-lisens? Neivel, det koster 20.000,-" dermed må du inn tilbake i samfunnet, for å jobbe, tjene deg de 20.000,- for så å få jaktlisensen din så du kan jakte din egen mat. Samme med eiendomskatt og all annen form for skatt.

 

Områdene som ikke er berørt av vårt menneskelige samfunn og vår sivilisasjon hvor man kan velge å leve helt etter egne normer er nærmest utryddet bortsett fra kanskje noen få isolerte stemmer i regnskogen i Amazonas.

 

For å kunne gjøre noe som helst annet må man være f.eks ufattelig rik, så rik at man kan heve seg over loven - kanskje kjøpe sin egen øy, eller kanskje sitt eget land?, og heve seg over samfunnet, men for å bli rik i første omgang må man jo igjen jobbe/arbeide og tjene samfunnet.

 

Er ikke rart folk skyter seg som fluer i dag når de når bunn i "livet" sitt som kun har sitt manifest i samfunnet. Går alt på bunn i samfunnet, f.eks hvis man mister jobben, kona, barna, hust, så blir man sittende igjen å tenke "Javel, jeg har driti meg ut her i samfunnet, har jeg gjort noe som helst viktig eller betydningsfullt ellers utenfor den lille sfæren vårt samfunn er? Nei: *pang jeg er død*"

 

Sånn sett tror jeg den viktigste handlingen jeg noensinne har gjort er de gangene jeg har reddet en maur ut av dusjen og kastet den ut i hagen, da gjorde jeg ihvertfall noe som ikke tjente samfunnet, noe som heller tjente det "store" universelle samfunnet (naturen og universet generelt), uten å få noen menneske-samfunn anerkjennelse for det, kanskje når jeg en dag mister alt og sitter der med 38-kaliberen mot tinningen kommer til å tenke på den mauren jeg reddet, og inser at jeg faktisk har gjort noe universelt nyttig allikevel (å redde den ene mauren), og dermed blir det den maurens tur til å redde meg ved at jeg ikke planter en 9mm i panna mi fordi jeg innser at det finnes andre viktigere ting utenfor vårt samfunn, og at selvom det til tider går ræva i vårt lille liv i vårt lille samfunn så er det ikke nødvendigvis verdens undergang, det er fortsatt et uendelig hav av liv og detaljer rundt oss utenfor vårt samfunn som er fritt tilgjengelig å kunne oppleves og observeres.

 

Som en eller annen luring sa en gang: Man burde stoppe minst en gang om dagen bare for å se på blomstene å trærne, såpass tid og perspektiv skylder man seg selv.

 

Til trådstarter, ang. depresjon:

De gangene jeg blir deprimert, tenker jeg nettopp på de tingene utenfor (samfunnet), og at det er egentlig det jeg er en del av: universet og naturen, og at jeg har en tilhørighet med alt levende rundt meg og at alt henger sammen ( ikke i noen form for religiøs sammenheng ) , og da føler jeg meg raskt bedre.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Man kan vel egentlig oppsummere det med at situasjonen som blir gjenspeilet i filmen "The Matrix" er barnemat i forhold til vår virkelighet.

:lol:

 

Vi blir ikke født med frie valg, vi blir født inn i samfunnet, for å tjene det samfunnet og kun menneskene og dets naive lille isolerte samfunn, på bekostning av det store samfunnet rundt det (naturen og universet).

Velkommen til menneskeheten. Du er født som et flokkdyr, og lever som et flokkdyr. Men i dag har du større frihet enn mennesket noen gang har hatt. Du trenger ikke å sitte og fryse i en hule, og dine største bekymringer går ut på at du ikke får realisert deg selv.

 

Denne tråden virker som den er full av tenåringer som er lei av skolen, og som derfor koker sammen store teorier om hvordan alt henger sammen :)

 

Men ta det med ro. Skolen kan være kjip, men til slutt blir du ferdig med den, og kan velge selv.

 

Vi får ikke valget når vi blir født: "Vil du leve i dette samfunnet, tjene kun oss/deg selv på destruktiv meningsløs bekostning av alt det reelle/viktige rundt utenfor oss(naturen), eller vil du leve fritt ute i naturen, jakte din egen mat og leve i balanse/symbiose med omgivelsene/naturen rundt deg?.

Det siste innebærer også at du konstant lever i livsfare, og at alt du må bekymre deg om er å overleve. Du vil få enda mindre tid til å realisere deg selv.

 

Selvfølgelig, man kan flytte ut i skogen, bygge seg en hytte og bo der, jakte sin egen mat, helt til en dag en tulling fra Staten kommer og spør "Har du elgjakt-lisens? Neivel, det koster 20.000,-" dermed må du inn tilbake i samfunnet, for å jobbe, tjene deg de 20.000,- for så å få jaktlisensen din så du kan jakte din egen mat. Samme med eiendomskatt og all annen form for skatt.

Men over snakker du om å være "destruktiv". Staten har jo nettopp kontroll på jakt for å hindre oss fra å være for "destruktive". Hvis alle jaktet fritt så hadde det jo snart ikke vært noe igjen å jakte på!

 

Bestem deg nå :)

 

Områdene som ikke er berørt av vårt menneskelige samfunn og vår sivilisasjon hvor man kan velge å leve helt etter egne normer er nærmest utryddet bortsett fra kanskje noen få isolerte stemmer i regnskogen i Amazonas.

Hva? Tror du virkelig medlemmene av disse stammene kan velge å leve helt "etter egne normer"?! :D

 

Sånn sett tror jeg den viktigste handlingen jeg noensinne har gjort er de gangene jeg har reddet en maur ut av dusjen og kastet den ut i hagen

:lol:

 

og dermed blir det den maurens tur til å redde meg ved at jeg ikke planter en 9mm i panna mi fordi jeg innser at det finnes andre viktigere ting utenfor vårt samfunn, og at selvom det til tider går ræva i vårt lille liv i vårt lille samfunn så er det ikke nødvendigvis verdens undergang, det er fortsatt et uendelig hav av liv og detaljer rundt oss utenfor vårt samfunn som er fritt tilgjengelig å kunne oppleves og observeres.

Maur er biologiske maskiner. De bryr seg ikke om deg. Og hvorfor skulle du skyte deg selv? Du lever et samfunn der du har større mulighet enn noen gang for å realisere deg selv.

 

At du går rundt og tenker på å skyte deg selv er vel kanskje nok et eksempel på at vi har det for godt. Vi har tid til å tenke på å skyte oss selv fordi vi har det for godt! :D

 

Til trådstarter, ang. depresjon:

Du er heldig som har tid til å være deprimert. Du er heldig som ikke må bruke all din tid og alle dine krefter bare på å overleve.

Lenke til kommentar

Mr. Locke, samfunnet er en nødvendig konsekvens av at det bor veldig mange mennesker på denne jorden, og at disse trenger mat, vann, bosted, medisiner, trygghet osv osv. Dermed trenger vi en organisering som dekker disse behovene på en effektiv måte. Det betyr samarbeid og spesialisering.

 

Det er garantert mye som kunne vært bedre i samfunnet. Og jeg er helt enig i at det er for gjennomregulert og at det er for mye lover og regler, og for mye føringer på hvordan man skal leve livet sitt.

 

Men samfunnet er en nødvendighet. Prøv heller med å forbedre det enn å jobbe mot det.

Lenke til kommentar
Ant1: Jada, jeg satt det helt på spissen, men jeg synes det ligger mye sant i det. Karakterene mine har forøvrig vært godt over 5 så lenge jeg kan huske, mens det gikk litt nedover da jeg begynte å være mer kritisk til lærerens metoder og ta i bruk egne som jeg opplevde at jeg lærte mye mye mer av.

 

Så den egentlige begrunnelsen min er at jeg er overbevist om at jeg vil lære mer på egenhånd, samt ting jeg vil ha mer bruk for. Det er så utrolig ineffektivt og unødvendig å tvinge lærdom på noen. Jeg elsker å lære, men til det trenger jeg ikke skole.

7144873[/snapback]

 

why...... får du dårlige karakterer om du lærer så sykt mye av dine alternative metoder? leser du metafysikk på inett mens du lærer så sykt mye samtidig som du ikkje e på skolen eller?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt. Det hører uansett ikke hjemme i denne tråden. Uansett: Utenom skolen kan jeg ta inn lærdom uavhengig av tvang, hvilket medfører at det blir mye gøyere å lære mens jeg husker det jeg lærer mye bedre. Jeg kan lære alt i mitt eget tempo, og jeg kan lære akkurat det jeg har lyst til. Det jeg har lyst til å lære, er det jeg interesserer meg for, og det jeg interesserer meg for, er det jeg ønsker å jobbe med. I tillegg blir jeg veldig selvstendig. Nei, jeg ser ikke mange grunner til å gå på skolen, utenom det sosiale.

Lenke til kommentar
Snakk med noen som går på sosialen, spør om de kunne tenke seg å slutte og "stresse". Spør om de mener at det å jobbe mindre (evt i det heletatt ikke jobbe) vil gi noen form for lykke.
For meg er det ikke snakk om å «jobbe mindre», men om i større grad gjøre det jeg har lyst til. En av de tingene jeg har mest lyst til, er å gjøre verden til et bedre sted å leve. Hovedforskjellen mellom meg og deg er tilsynelatende at du ser profitabelt arbeid som det eneste respektable arbeidet man kan gjøre, evt. eneste måten man kan tjene samfunnet. Ja, jeg skulle gjerne bidratt til økonomisk vekst om jeg hadde bodd i Afrika – der trenger de det –, men Norge er et helt annet land som åpenbart trenger helt andre ting.

 

Hvorfor kan en ikke kombinere velstand og et godt miljø? Jobb og et godt miljø? Jeg tror vi kan det, med den rette teknologien som absolutt er innenfor rekkevidde. Men vi gjør ikke slike framskritt hvis dagens ungdom skal gå rundt å mene at det hadde vært bedre å leve i en tid hvor vårt eneste reelle valg om dagen skulle være å overleve dagen.

På mange områder er det mulig, ja, og en slik teknologi skal jeg gjerne jobbe dagen lang for når jeg blir kompetent. For meg er det en stor forskjell mellom det og å jobbe og stresse for penger man kun trenger for å finansiere sitt overforbruk.

 

Holdninger som dine kan neppe sies å være bærekraftige for jordkloden og de dyr og planter som lever på den.

På hvilken måte? Undersøkelser jeg har lest for en stund siden (finner ikke linken lengere, så gjerne men at dette kun blir en påstand og ikke noe mer) fortalte at luften i Storbritania var like ren som den var på 1600-tallet, og at det er flere tre nå i USA enn det var før det var noe som het USA.

Har du problemer med å se at jordkloden og livet på den sliter ganske hardt pga. skadelige menneskelige aktiviteter? To undersøkelser du kan huske å ha vært borti er greit, men hva med de tusenvis av andre der det går klart frem at måten vi lever på i dag forårsaker enorme miljøødeleggelser?

 

Da må jeg bare si at du vitterlig har startet denne frelsingen av moder jord i feil ende av verden. Sett veien mot Kina f.eks. som har en BNP økning på rundt 10%? Tror du det er noe positivt i dine øyne hvor økonomisk vekst er lik ødeleggelse av miljø?
Beklager, jeg har foreløpig ingen planer om å flytte til Kina. Det er nok å rydde opp i i alle deler av verden. Jeg bor i Norge og begynner der.

 

Det er forskjellige typer økonomisk vekst, og ikke alle er negative. Det er mulig å vokse på en grønn måte, men dessverre gjør Kina det stikk motsatte. Ja, jeg vil gjerne gjøre noe for dem, men jeg kan ikke gjøre alt. :)

 

Jeg kritiserer ikke deg for hva du gjør, jeg kritiserer dine holdninger. "Jeg slutter på skolen fordi jeg ikke gidder mer"
Det har ingenting å gjøre med å ikke gidde. Jeg slutter på skolen fordi jeg liker å lære.

 

"jeg skal ikke jobbe mer enn hva som er nødvendig for meg" osv.

Som sagt lever jeg for å gjøre ting jeg har lyst til, og det er ofte de tingene jeg ser som mest nødvendige for samfunnet. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...