strykejern Skrevet 22. oktober 2006 Skrevet 22. oktober 2006 Jeg har søkt litt rundt, men ikke funnet noe fornuftig ennå, så jeg spør her: Vanligvis i små Key-Generatorer er det ofte bakgrunnsmusikk, som jeg så vidt har forstått kalles trackere(?). Jeg har lastet ned noen, og de har kommt i flere formater(xm, it, mol). Det jeg lurer på er, hvordan får du til at de spilles i programmet ditt?
j000rn Skrevet 22. oktober 2006 Skrevet 22. oktober 2006 Jeg har søkt litt rundt, men ikke funnet noe fornuftig ennå, så jeg spør her:Vanligvis i små Key-Generatorer er det ofte bakgrunnsmusikk, som jeg så vidt har forstått kalles trackere(?). Jeg har lastet ned noen, og de har kommt i flere formater(xm, it, mol). Det jeg lurer på er, hvordan får du til at de spilles i programmet ditt? 7127590[/snapback] http://www.gamedev.net/community/forums/to...topic_id=392850
GeirGrusom Skrevet 22. oktober 2006 Skrevet 22. oktober 2006 Om filene: Moduler kalles de, men programmene de lages i kalles trackere. Vanligst er Scream Tracker 3, og Fast Tracker 2. Men det finnes også Impulse Tracker, Win Tracker og en del flere. Dette formatet ble først brukt i spill faktisk av Epic Games sin Unreal Engine, og var da laget av Alexander Brandon i Scream Tracker 3. En ting å tenke på er at alle de forskjellige programmene har sitt eget filformat, Fast Tracker 2 brukte .mod, og kunne også skrive Scream Tracker sitt format, s3m, og Impulse Tracker, it. Formatet er basert på et tidsinterval mellom hver sample, og i motsetning til MIDI (ikke bland disse to formatene, de har ingenting til felles) så var hver sample et digital PCM lyd lagret i modul filen, mens MIDI bruker lydkortet sin synthesizer til å lage lydene. I løpet av en modul, kunne du ha forskjellige effekter, som loop, increase tempo etc.
Moskus Skrevet 25. oktober 2006 Skrevet 25. oktober 2006 http://www.gamedev.net/community/forums/to...topic_id=392850 7127719[/snapback] Hahaha! Yes! Mine "musikkstykker" fra ungdommen skal leve atter igjen! Takk for linken!
Isbilen Skrevet 25. oktober 2006 Skrevet 25. oktober 2006 Winamp spiller vel disse filene, i hvert fall .it.
Moskus Skrevet 25. oktober 2006 Skrevet 25. oktober 2006 Godt mulig, men det er lenge siden jeg forlot Winamp...
hpfarstad Skrevet 26. oktober 2006 Skrevet 26. oktober 2006 Om filene:Moduler kalles de, men programmene de lages i kalles trackere. Vanligst er Scream Tracker 3, og Fast Tracker 2. Men det finnes også Impulse Tracker, Win Tracker og en del flere. Dette formatet ble først brukt i spill faktisk av Epic Games sin Unreal Engine, og var da laget av Alexander Brandon i Scream Tracker 3. En ting å tenke på er at alle de forskjellige programmene har sitt eget filformat, Fast Tracker 2 brukte .mod, og kunne også skrive Scream Tracker sitt format, s3m, og Impulse Tracker, it. Formatet er basert på et tidsinterval mellom hver sample, og i motsetning til MIDI (ikke bland disse to formatene, de har ingenting til felles) så var hver sample et digital PCM lyd lagret i modul filen, mens MIDI bruker lydkortet sin synthesizer til å lage lydene. I løpet av en modul, kunne du ha forskjellige effekter, som loop, increase tempo etc. 7128087[/snapback] Ååh, jeg minnes de tider. Impulse Tracker
Moskus Skrevet 26. oktober 2006 Skrevet 26. oktober 2006 *pfft* Scream Tracker 3 var kongen på haugen!
GeirGrusom Skrevet 26. oktober 2006 Skrevet 26. oktober 2006 Fast Tracker2! det fulgte med Giga 95 eller noe. Hehe, husker de bladene, Techno og Giga, det var tider, da det som fulgte med kom på diskett, og menyen var laget med BatMnu *mimre*
hpfarstad Skrevet 26. oktober 2006 Skrevet 26. oktober 2006 Hehe, den evige krangelen på både forum og blant venner om hva som var den beste. Selvfølgelig visste alle at det var Impulse Tracker!
Isbilen Skrevet 26. oktober 2006 Skrevet 26. oktober 2006 Hehe, den evige krangelen på både forum og blant venner om hva som var den beste. Selvfølgelig visste alle at det var Impulse Tracker! 7155950[/snapback] Hear, hear! Fast Tracker er for pyser som ikke klarer seg uten musestyring og mykt design.
frank_jarle Skrevet 14. november 2006 Skrevet 14. november 2006 Om filene:Moduler kalles de, men programmene de lages i kalles trackere. Vanligst er Scream Tracker 3, og Fast Tracker 2. Men det finnes også Impulse Tracker, Win Tracker og en del flere. Dette formatet ble først brukt i spill faktisk av Epic Games sin Unreal Engine, og var da laget av Alexander Brandon i Scream Tracker 3. 7128087[/snapback] Stort sett riktig det du sier, men tror det var endel andre spill som allerede hadde denneløsningen. f.eks Pinball Fantasy som er et ell-gammelt spill... Frankie
Moskus Skrevet 15. november 2006 Skrevet 15. november 2006 Epic MegaGames gav ut Epic Pinball i 1993. Pinball Fantasies ble gitt ut i 1993 av Digital Illusions som en oppfølger til Pinball Dreams (som kom i 1992). Jeg har tatt feil før, men jeg trodde at det "originale" MOD-formatet ble mer eller mindre flittig brukt i Amiga-verdenen lenge før dette?
GeirGrusom Skrevet 15. november 2006 Skrevet 15. november 2006 Hmmmm.... Dere kan ha rett... Husker å ha lest et sted at Unreal var det første som brukte dette... Det kan ha vært at det stod som første PC spill. Kan ikke finne noen referanser til noe av det, får sjekke det ut senere. Midi var som regel i bruk til å lage musikk, siden det bortimot krevde null CPU og RAM, i motsetning til MODer som kunne ta endel mer, siden lyden måtte spilles av til lydkortet (ofte i lav kvalitet for å spare plass og CPU), istedet for å la lydkortet ta seg av det selv. 44 KHz 16bit Stereo lyd er det samme som å dytte 172 Kb til lydkortet i sekundet, noe som ble regnet som veldig mye på den tiden, derfor var 22 Khz 8 bit mono vanlig, som blir 22 Kb i sekundet istedet. og Midi trengte bare å sende data om selve musikken, som krevde nær sagt ingenting. Ulempen med Midi var at Hardware hadde alt å si for hvordan musikken ble, det gikk fra svært dårlig (Soundblaster 16, som var, vel... ikke billig, men ikke så dyrt heller) til Særdeles god (MT-32 veldig dyr, men hadde innebydg synthesizer og ganske mye fancy) Mesterne innen dette var helt klart Sierra med Space Quest 3+, Codename: Ice Man og Thexder Firehawk 2
Moskus Skrevet 15. november 2006 Skrevet 15. november 2006 (endret) Du har ikke prøvd midi i gamle dager før du har prøvd å lage musikk med et 8bits lydkort... Husker mitt gode gamle Sound Galaxy lydkort. Det var tilogmed Soundblaster (8bit) kompatibelt! Endret 15. november 2006 av moskus
frank_jarle Skrevet 15. november 2006 Skrevet 15. november 2006 moskus: tror du er inne på noe der ja. Amiga spill brukte veldig mye mod musikk i sine spill. En god del spill som ble laget av f.eks Team17, og de andre "underground" spillutviklerne bruke mod som musikk format. Har egentlig bare sett "komeriselle" spill utviklere som har satset på midi. OT: moskus fra Kr.sand? Frankie
Moskus Skrevet 15. november 2006 Skrevet 15. november 2006 Frankie; nope... MOD var vel også formatet som var elsket av "disse demo-folkene" fordi det kunne bli så lite og fremdeles inneholde mye musikk. Samtidig er det jo uavhengig av hvilke MIDI-muligheter lydkortet har. Kan lydkortet spille lyd, kan det spille MOD.
GeirGrusom Skrevet 16. november 2006 Skrevet 16. november 2006 Du tenker på CLASS demoer og sånn? De hadde jo en konkuranse seg imellom om å skrive så små, og effektive assembly programmer som mulig, hvor all data lå i exe (eller oftere com) filene. Jeg brukte Thunderboard, som var 8-bit mono men soundlbaster kompatibelt (har det fortsatt hjemm et sted) Alle lydkort kan også spille MIDI, MIDI filer blir betydelig mindre en mod filer blir, men Mod var egentlig bedre egnet til spillmusikk, selvom lydkvaliteten var veldig mye dårligere.
Moskus Skrevet 16. november 2006 Skrevet 16. november 2006 Ja stemmer det, tenkte på typiske class-demoer. Morsomme greier! MIDI er jo et fullstendig håpløst format for "sofa-brukere" spør du meg. MIDI er en protokoll for overføring av musikkdata (dvs. note on, note off, volume, pan, etc, etc) og må for all del ikke forbindes direkte med de elendige samplerne som sitter innebygget på lydkort (og i Windows for den slags skyld). MIDI er genialt brukt på riktig måte. Har selv noe "skikkelig" MIDI-utstyr (som f.eks. samplere) og det fungerer prikkfritt, men jeg synes det er synd at Yamaha (var det ikke?) ikke fikk skikkelig gjennomslag for mLan...
GeirGrusom Skrevet 16. november 2006 Skrevet 16. november 2006 MT-32 ga temmelig bra lyd, for å ikke si genial i forhold til moder flest. Men MT-32 varikke billig. Etterhvert ble MT-32 faset ut av SoundCanvas, selvom MT-32 hadde innebygd synthesizer (noe SoundCanvas ikke hadde) Siden Musikken til Sierra ligger på nett, så tillater jeg meg å bryte copyright, ved å legge til Thexder_Firehawk___Level_1.mp3 som er musikken til første brett opå Thexder Firehawk spilt med en MT-32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå