Gå til innhold

Firefox er tregt, IE er middels, Opera er raskest


Anbefalte innlegg

PS: Det er ikke så mye ekstra i Opera som mange vil ha det til. Den har alle funksjoner som behøves for å bruke Internett effektivt, og det burde være et minstekrav.

7331679[/snapback]

Det er veldig mye ekstre jeg ikke trenger som mail, rss, widgets, nyhetsgrupper ol. Men selfølgelig, det gjør jo igjenting når Opera faktisk er mindre systemkrevende enn Firefox.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Widgets = Extensions kort og greit.

De aller fleste bruker Mail og RSS, og oppdager kanskje at Opera faktisk er bedre på disse områdene enn andre programmer. Jeg har endelig fått dreisen på Mail-klienten, og Thunderbird kan bare legge seg.

RSS-tjenesten er fullintegrert med Mail-klienten sammen med nyhetsbrev, kontakter og IRC. IRC-kontaktene legger seg i samme liste som mail-kontakter. Så deilig det er å slippe å vente på et tredjepartsprogram når man klikker på en mailadresse. Så deilig det er at det bare åpner seg en ny fane når man klikker på en peker i en mail. Så deilig å lese alle favorittnyheter i en fane, så deilig at fanen for nedlastnings-klienten viser både filer man deler på IRC, filer man henter fra et torrent-nettverk og filer man laster ned fra web. Og sist men ikke minst: Så deilig å slippe å ha mange programmer opp, noe som bruker en mengde handels i Windows. Handels-bruk er et kjent problem, som gjør systemet tregt.

Lenke til kommentar

Jeg syntes også mailprogrammet var dårlig, helt til jeg lærte meg å bruke det. Funksjonaliteten er veldig spesiell, men er man først vant med det, ser man at løsningen er genial.

Selv om mange ikke bruker RSS, synes jeg fortsatt det er en del av minimumskravet til en nettleser. Ser ikke hvorfor en nettleser bare skal lese HTTP, en protokoll som bare kobler sammen en del av Internett.

Lenke til kommentar
Rart nok, men jeg vil ikke ha en browser som har de her sakene innebygd... I am wierd :p

7331397[/snapback]

Det er jo ikke noe problem med Opera da, siden all ekstra funksjonalitet er skjult og deaktivert når du installerer den. Du merker ikke noe til det.

 

Men et par ting må påpekes her: Widgets er ikke det samme som extensions. Det kan nok delvis brukes for å "emulere" en del extensions, men.

 

Og jeg tror ikke Firefox er populært på grunn av idealisme. Det er en veldig god nettleser, og den har hatt ekstremt god markedsføring. Jeg personlig foretrekker bare Opera, og Opera er også raskere og bruker generelt mindre systemressurser.

Lenke til kommentar
Jeg tror grunnen til at folk bruker Firefox er fordi de er bitt av idealismen. Mektige webutviklere som har "peiling" bruker det, og reklamen man ser over alt har hjernevasket folk.

7331679[/snapback]

 

Hadde bare hørt om IE, så gikk jeg over til FF og har blitt komferabel med det. Opera kan sikkert være bedre i hastighet, men det er en ting jeg ikke bryr meg så mye om, sidene kommer opp når jeg trykker på dem, jeg får ingen ggspam, jeg liker ikke å ha mail i browseren min, jeg liker å ha msn/irc/torrents/browseren på forskjellige steder fordi jeg er blitt vandt med det.

 

Visste ikke at mektige webutviklere bruker FF... Aldri sett noen reklame for FF, var broren min som sa at jeg burde prøve ut FF og det funket for meg.

 

Det er jo slik med de nyere varene som skal ut på markedet, de må gjøre noe ekstra for å kapre de kundene som allerede bruker et produkt som er 100% lik i dems sine øyner, og der har vi Opera. Reklame, ekstra extensions, mail bla bla bla... Enkelte liker det, enkelte ikke.

 

Hvis FF blir tregt i mine øyner så bytter jeg med glede til en raskere browser, men det er ikke noe tregt. IE er et helvette å styre med, men får ikke uinstallert det uten å gjøre et par ting.

Lenke til kommentar

Bruktbilen11 ?

Opera ny? Opera har vært med oss i nesten ti år.

Det er FF som er ny og det er også den som har brukt mest reklame av alle browsere jeg har sett. Hvor mange websider med linker til "getfirefox" har du sett? Hvor mange "denne siden er designet for Fx"? For en to år siden ble du nesten slått ned dersom du ikke brukte Firefox av zealots over alt, både på nettet og i RL.

 

Og det er ikke nedlastingshastigeten som gjør Opera raskere, det er den mye bedre navigasjonen og ekstra funksjonalitet som gjør at du jobber raskere.

Lenke til kommentar

Må beklage for den, er ikke kjent med når ting startet av browsere, synes bare folk nevnte at FF var først og opera var ny. Men da var det Opera sin feil at de ikke opplyste brukerene sine om produktet sitt, det er de som får kontakt med brukerene som får "solgt" det de skal. Fikk vel høre om opera for et par år siden, men det var da bare en av de browserene der enkelte mente strengt på at den var best. Opera kan godt være en svært bra browser, men de må gjøre en bedre jobb med markedsføringen, og de burde ha gjort det tidligere.

 

Man jobber strengt talt raskest med det man er vandt med, hvis det har så stor forskjell i funksjonalitet i forhold til firefox er det vel ikke noe lurt å bytte browser slik at du skal bruke timer på å lære deg alt slik at du kan jobbe raskere.

Lenke til kommentar

Det at Firefox har blitt så bra markedsført har mye med at det er Open Source. Det blir på en måte litt galt å reklamere gratis for kommersielle selskaper og det er nok derfor Opera ikke har hatt så må mange som reklamerer for dem. I tillegg tror jeg Opera har en litt annen brukermasse som er litt mer kritisk til gratis reklame.

 

En annen grunn til at Firefox har blitt så populært tror jeg er fordi den kom til akkurat riktig tid når websider begynte å bli litt mer nettleser uavhengig.

Lenke til kommentar
JohndoeMAKT, Opera er faktisk raskere enn til å laste sider default enn Firefox siden Opera enabler en teknologi kalt HTTP Pipelining.

7332546[/snapback]

Ja, både den og mye mer som f.eks dynamisk rendring av siden og annet gjør at Opera "alltid" har vært veldig rask om ikke raskest, men det jeg prøvde å få frem er at det er hastigheten på brukeroppgaver som er verd å bytte for og ikke lastetiden.

Lenke til kommentar
En annen grunn til at Firefox har blitt så populært tror jeg er fordi den kom til akkurat riktig tid når websider begynte å bli litt mer nettleser uavhengig.

7332625[/snapback]

Noe som igjen vil si at Opera var ganske forut sin tid når det gjaldt økt browseropplevlese.

Dog bør det nevnes at Netscape var den største nettleseren for 10 år siden, og at store omveltninger i browserbruk kom lenge før Firefox så dagens lys.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...