Gå til innhold

Støv. Under- eller overtrykk?


MiniGod

Anbefalte innlegg

Problemet med undertrykk er ikke mengden støv som kommer inn, men hvor det kommer inn. Med undetrykk så suges det litt støv inn i små sprekker og åpninger i kabinett. I noen tilfeller faktisk i gjennom dvd/cd-rom! Fordelen med overtrykk er at man kan filterere de viftene som blåser inn, og dermed lettere kontrollere støvmengden.

7119369[/snapback]

 

I et virrvarr av teorier er det godt å se et fornuftig svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man ser på servere (som er ment til å stå på hele døgnet, hele året), så bruker de sjeldent filter, da desse krever mye ettersyn og blir lett avglemt.

 

De bruker som regel et KUN et LASS med vifter som blåser INN i front, og veldig ÅPENT bak (ingen vifter som blåser ut).

 

Vet ikke helt om dette heletatt blir overtrykk, men støv blir helt sikker sugd inn, men kanskje siden det er så åpnet bak, blir kanskje støvet dratt rett gjennom og rett ut?

Lenke til kommentar
Hvis man ser på servere (som er ment til å stå på hele døgnet, hele året), så bruker de sjeldent filter, da desse krever mye ettersyn og blir lett avglemt.

 

De bruker som regel et KUN et LASS med vifter som blåser INN i front, og veldig ÅPENT bak (ingen vifter som blåser ut).

 

Vet ikke helt om dette heletatt blir overtrykk, men støv blir helt sikker sugd inn, men kanskje siden det er så åpnet bak, blir kanskje støvet dratt rett gjennom og rett ut?

7174489[/snapback]

 

Jeg vet ikke helt, har vel sett endel servere med ganske mye støv i seg, men har ikke noen kontroll over omstendighetene, så det er jo ikke sikkert de hadde hatt mindre med et "konvensjonelt oppsett"

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis man ser på servere (som er ment til å stå på hele døgnet, hele året), så bruker de sjeldent filter, da desse krever mye ettersyn og blir lett avglemt.

 

De bruker som regel et KUN et LASS med vifter som blåser INN i front, og veldig ÅPENT bak (ingen vifter som blåser ut).

 

Vet ikke helt om dette heletatt blir overtrykk, men støv blir helt sikker sugd inn, men kanskje siden det er så åpnet bak, blir kanskje støvet dratt rett gjennom og rett ut?

7174489[/snapback]

 

Jeg bruker samme prinsipp hjemme. Har stor vifte på den ene siden, ca 40cm, og åpent overalt ellers. Det er ikke noe problem med støv i det heletatt her. Kjøler bra gjør det også :)

Lenke til kommentar
Hvis man ser på servere (som er ment til å stå på hele døgnet, hele året), så bruker de sjeldent filter, da desse krever mye ettersyn og blir lett avglemt.

 

De bruker som regel et KUN et LASS med vifter som blåser INN i front, og veldig ÅPENT bak (ingen vifter som blåser ut).

 

Vet ikke helt om dette heletatt blir overtrykk, men støv blir helt sikker sugd inn, men kanskje siden det er så åpnet bak, blir kanskje støvet dratt rett gjennom og rett ut?

7174489[/snapback]

 

Jeg bruker samme prinsipp hjemme. Har stor vifte på den ene siden, ca 40cm, og åpent overalt ellers. Det er ikke noe problem med støv i det heletatt her. Kjøler bra gjør det også :)

7174793[/snapback]

 

Jepp. Tror det kan være noe i det.

 

Husk, selvsagt har servere som har stått på KONSTANT i MANGE år noe støv i seg. Men hvordan tror dere en vanlig pc har sett ut som har blitt behandlet likt. Jobber selv som IT-teknikker og ser at PC-er vi har satt ut for kun et halvt år siden som har stått på konstant, som på sykehjem og soner, er fullstendig dekt innvendig med støv. Økt støy, overoppheting og feilmeldinger renner inn.

Lenke til kommentar
Hvis man ser på servere (som er ment til å stå på hele døgnet, hele året), så bruker de sjeldent filter, da desse krever mye ettersyn og blir lett avglemt.

 

De bruker som regel et KUN et LASS med vifter som blåser INN i front, og veldig ÅPENT bak (ingen vifter som blåser ut).

 

Vet ikke helt om dette heletatt blir overtrykk, men støv blir helt sikker sugd inn, men kanskje siden det er så åpnet bak, blir kanskje støvet dratt rett gjennom og rett ut?

7174489[/snapback]

 

Jeg bruker samme prinsipp hjemme. Har stor vifte på den ene siden, ca 40cm, og åpent overalt ellers. Det er ikke noe problem med støv i det heletatt her. Kjøler bra gjør det også :)

7174793[/snapback]

Jepp, har selv en 50cm stor vifte som suger alt inn og rett ut.

Aldri sett noe til støvet.

Hos meg samler alt sammen seg rundt/i varmovnen. :thumbdown:

Lenke til kommentar
sånn kjøling messig hva lønner seg mest da?

7183575[/snapback]

 

Temperatur i kabinett vil i praksis være avhengig av total luftgjennomstrømning. Om det er over eller undertrykk spiller ikke nevneverdig rolle hvis det flyttes akkurat like mye luft. Men overtrykk vil være å foretrekke av praktiske grunner.

Lenke til kommentar
sånn kjøling messig hva lønner seg mest da?

7183575[/snapback]

 

Temperatur i kabinett vil i praksis være avhengig av total luftgjennomstrømning. Om det er over eller undertrykk spiller ikke nevneverdig rolle hvis det flyttes akkurat like mye luft. Men overtrykk vil være å foretrekke av praktiske grunner.

7187952[/snapback]

I teorien vil temperatur være litt høyere, da temperatur øker med trykk (mulig jeg tar feil og det ikke er slik i dette tilfellet, men har lært at temperatur øker med trykket), men det største problemet er vel at viftene blåser mindre kald luft inn i kabinettet om det er overtrykk. Det beste rent ytelsesmessig ville være undertrykk (lettere jobb for viftene som blåser inn), men det beste kompromisset vil i de fleste tilfeller være et svakt overtrykk.

Lenke til kommentar
sånn kjøling messig hva lønner seg mest da?

7183575[/snapback]

 

Temperatur i kabinett vil i praksis være avhengig av total luftgjennomstrømning. Om det er over eller undertrykk spiller ikke nevneverdig rolle hvis det flyttes akkurat like mye luft. Men overtrykk vil være å foretrekke av praktiske grunner.

7187952[/snapback]

I teorien vil temperatur være litt høyere, da temperatur øker med trykk (mulig jeg tar feil og det ikke er slik i dette tilfellet, men har lært at temperatur øker med trykket), men det største problemet er vel at viftene blåser mindre kald luft inn i kabinettet om det er overtrykk. Det beste rent ytelsesmessig ville være undertrykk (lettere jobb for viftene som blåser inn), men det beste kompromisset vil i de fleste tilfeller være et svakt overtrykk.

7201052[/snapback]

 

Ja, temp vil være høyere med overtrykk, men trykket det er snakk om er så lite at temp forksjellen blir veldig liten. Så liten at det ikke har noen praktisk betydning. Og ja, i et overtrykks system blåser innvifta inn litt mindre luft pga større motstand på insiden enn utsiden, men det er fortsatt snakk om så ekstremt lite forskjell at det ikke har noen praktisk betydning.

Det som spiller noen praktisk betydning for temp er hvor mye luft som blir flyttet.

over eller undertrykk har praktisk betydning for støv :)

Lenke til kommentar

Bygde en gang et kabinett med 8stk 8cm vifter i front, som sugde inn (ingen filter). Og kun 1stk 12cm bak + strømforsyning som blåste ut. Kabinettet var ellers tett.

 

Det endte med det værste støvhølet seg noen gang har sett, på kun noen få uker. Det ble faktisk så støvete at maskinen til slutt ikke ville starte, og det på under en mnd.

 

Hadde det blitt mye bedre tro om jeg hadde fjernet den 12cm bak, og kun hatt et stort hull der? Hadde overtrykket blitt mindre om jeg hadde fjernet den tro?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Nå for å få en ting klart: overtrykk er absolutt det beste, men da kun med støvfilter på innsuget.

 

Og de som går rundt med teorier om at tempraturen øker med trykk så er dette sant, men den lille fjerten av et overtrykk du klarer å generere i en pc er så latterlig liten at det vil være umulig å måle!

 

Jeg har selv prøvd å lete etter det perfekte kabinettet som kunne ta knekken på støvproblemene mine samt støyen. Men har ikke funnet noe enda. Gikk lenge å lurte på om jeg skulle bygge et selv men det ble aldri noe av.

 

For de som lurer på hvor mye overtrykket vil logge på i din pc så tipper jeg på en plass mellom 3-15mBar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...