Gå til innhold

Støv. Under- eller overtrykk?


MiniGod

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har problemer med masse støv i PCen, som kommer fort. Jeg skal kjøpe ny vifte og lurer på om det er mer støv/mindre ved over-/undertrykk?

 

Hvordan får jeg forhindre den raske veksten av støv??

7105422[/snapback]

Har vell det du kan kalle "massivt overtrykk", og aldri sett en eneste støvpartikkel der inne. :D

 

(men kan godt hende at airflowen er såpass god at støv ikke får satt seg)

 

Heller litt flere vifter bakpå som blåser ut, enn vifter som blåser inn.

(eventuelt større/sterkere vifter)

Lenke til kommentar
Jeg har problemer med masse støv i PCen, som kommer fort. Jeg skal kjøpe ny vifte og lurer på om det er mer støv/mindre ved over-/undertrykk?

 

Hvordan får jeg forhindre den raske veksten av støv??

7105422[/snapback]

Har vell det du kan kalle "massivt overtrykk", og aldri sett en eneste støvpartikkel der inne. :D

 

(men kan godt hende at airflowen er såpass god at støv ikke får satt seg)

 

Heller litt flere vifter bakpå som blåser ut, enn vifter som blåser inn.

(eventuelt større/sterkere vifter)

7105467[/snapback]

 

Da får du jo undertrykk...

 

Jeg tror flere supply vifter (med filter ) enn exhaust vifter er tingen.

Lenke til kommentar
Jeg har problemer med masse støv i PCen, som kommer fort. Jeg skal kjøpe ny vifte og lurer på om det er mer støv/mindre ved over-/undertrykk?

 

Hvordan får jeg forhindre den raske veksten av støv??

7105422[/snapback]

Har vell det du kan kalle "massivt overtrykk", og aldri sett en eneste støvpartikkel der inne. :D

 

(men kan godt hende at airflowen er såpass god at støv ikke får satt seg)

 

Heller litt flere vifter bakpå som blåser ut, enn vifter som blåser inn.

(eventuelt større/sterkere vifter)

7105467[/snapback]

 

Da får du jo undertrykk...

 

Jeg tror flere supply vifter (med filter ) enn exhaust vifter er tingen.

7105552[/snapback]

Ja selvfølgelig. Mente undertrykk, sry!

 

Funker for meg ivhertfall....

(men så er kanskje min løsning litt "spesiell" og)

Lenke til kommentar
Undertrykk er lite lurt, då vil støv bli dratt inn som ein støvsugar.

 

Å få eit overtrykk i kabinettet vil du neppe få til, det billigaste og enklaste er å bruke ei strømpe eller to som filter. Monter dei ved åpningar, stort sett vifter.

7105437[/snapback]

Hvis viftene som blåser inn i kabinettet er kraftigere enn viftene som suger ut av kabinettet vil man få overtrykk!

Lenke til kommentar

Problemet med undertrykk er ikke mengden støv som kommer inn, men hvor det kommer inn. Med undetrykk så suges det litt støv inn i små sprekker og åpninger i kabinett. I noen tilfeller faktisk i gjennom dvd/cd-rom! Fordelen med overtrykk er at man kan filterere de viftene som blåser inn, og dermed lettere kontrollere støvmengden.

Lenke til kommentar

Enig med de som foretrekker overtrykk.

Skal man få det til må man ha høyere CFM på viftene som blåser inn enn viftene som suger ut(inkl viften i strømforsyningen.)

Skal det ha noen hensikt må luften som blåses inn i kabinettet være filtrert.

 

Det funker bra hos meg, men filtrene ser ut som lofilteret i tørketrommelen etter kort tid..

Lenke til kommentar

Støv blir man vel aldri kvitt uansett. Men klart man kan forhindre mesteparten av det. Noe jeg ikke gjør.. Her må PCen "overhales" et par ganger i året. Lar den stå til viftene hyler, skriker og sliter noe voldsomt med å snurre :ermm:

 

Men nå står maskina på gølvet inni skrivebordet uten deksel(gammal barebone=null kjøl og masse støy) :p

 

Hadde den på skrivebordet før, ikke at den samlet mindre støv da. Men mulig det skyldes meg. Støvsug/tørk par ganger i mnd :p og siggen mellom fingerne mens man bruker musa, dvs sånn omtrent inni maskinen :w00t:

 

Jau man er litt shabby av seg kanskje :p

 

Men planer om ordentlig kabinett med ordentlig kjøl og filter før jul.. Har masse "nerde" stæsj liggende fra den tida hardware, overklokking og fixings var "hobbyn" min :yes:

 

Blir noe nytt til jul! :D:D

Lenke til kommentar

Om du har mulighet er den enkleste måten å få bukt med støv på følgende:

 

Heng pc'en oppunder pulten (om det er plass). Da er det faktisk ganske mye vanskligere for støv å trenge inn.

Ha filtere forran alle åpninger inn i pc'en. Damestrømpebukser i 2 lag burde holde.

 

Husk også å lure til ett filter på psu, denne trekker inn mye strøm.

 

Oppretthold ariflow slik at det ikke blir for varmt inne i pc'en og bytt filterene når de blir for møkkete.

 

Dette burde hjelpe en hel del. Kos deg med prosjektet.

 

 

 

Jeg jobber med kontormøbler, og har lagt merke til at maskinene som henger oppunder pultene har mindre støv på og inni seg. Selv om renholdet ellers er elendig.

 

-Thelle-

Lenke til kommentar

støvsugning er slitsomt

 

 

edit: savner Xen :p

 

Men litt seriøst.. sant det dere sier. Men i mitt tilfelle forfølger støvet meg.. uansett hvor jeg bor :s Flytta 3 ganger siste året og like mye støv! Why me? Kanskje skaffe meg et teppe, og støvsuge litt oftere:)

Hvertfall når pcen står helt åpen på gulvet. Men skulle tru den gloheite maskinen brenner opp støv. Har idle temp cpu langt over 50c og nesten 70 på gpu :p

Endret av Clintern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...