Gå til innhold

Lømorks Foto stenger dørene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd ja, for da får jeg ikke klådd lenger :whistle:

 

Jeg har handlet mange ganger tidligere på Lømorks og lignende butikker før, ekspertisen og servicen var upåklagelig. Men det var også fordi jeg ikke visste bedre eller gjorde nok "research" som Fjorland sier.. Nå finner jeg all informasjonen og testene jeg trenger på nettet, så hvis man sparer 500 kr på å kjøpe samme produkt via web er det vel heller få som får dårlig samvittighet på å kjøpe produktet et annet sted. Det er en forbrukerrett og ingen skal fortelle meg hvor jeg skal kjøpe noe, uansett hvor mye veiledning eller tid en butikkselger har brukt på meg..

 

Den dagen kjøpsloven sier det er blitt pålagt å kjøpe produktet i den butikken man får veiledning i, kan vi evt ta opp diskusjonen igjen :thumbup:

Lenke til kommentar
Synd ja, for da får jeg ikke klådd lenger  :whistle:

 

Jeg har handlet mange ganger tidligere på Lømorks og lignende butikker før, ekspertisen og servicen var upåklagelig. Men det var også fordi jeg ikke visste bedre eller gjorde nok "research" som Fjorland sier..  Nå finner jeg all informasjonen og testene jeg trenger på nettet, så hvis man sparer 500 kr på å kjøpe samme produkt via web er det vel heller få som får dårlig samvittighet på å kjøpe produktet et annet sted. Det er en forbrukerrett og ingen skal fortelle meg hvor jeg skal kjøpe noe, uansett hvor mye veiledning eller tid en butikkselger har brukt på meg..

 

Den dagen kjøpsloven sier det er blitt pålagt å kjøpe produktet i den butikken man får veiledning i, kan vi evt ta opp diskusjonen igjen  :thumbup:

7106837[/snapback]

Ja du får sagt det du...

Om du ikke har skjønt det så er det ingen forbrukerrett å få ta på og prøve utstyr samt få god service i noen butikk.

Regner med at du er av typen som tar med deg ditt internettkjøpte kamera til fotobutikken og spør om hjelp når det er noe du trenger hjelp til også.

Dette er nettopp den typen holdninger jeg prøvde å ta opp i en annen tråd her.

Lenke til kommentar
Ja du får sagt det du...

Om du ikke har skjønt det så er det ingen forbrukerrett å få ta på og prøve utstyr samt få god service i noen butikk.

Regner med at du er av typen som tar med deg ditt internettkjøpte kamera til fotobutikken og spør om hjelp når det er noe du trenger hjelp til også.

Dette er nettopp den typen holdninger jeg prøvde å ta opp i en annen tråd her.

7107375[/snapback]

 

Jeg synes man bør diskutere sak i stedet for å tillegge folk holdninger de ikke har uttrykt.

 

For øvrig har vi en så god forbrukerkjøpslov i Norge at selv de av oss som ikke har noen "seriøs" fotobutikk "på hjørnet" med "fornuftige priser", kan ta tiden og angrefristloven til hjelp for å få "ta på" utstyr. :)

Endret av fishlake
Lenke til kommentar
Ja du får sagt det du...

Om du ikke har skjønt det så er det ingen forbrukerrett å få ta på og prøve utstyr samt få god service i noen butikk.

Regner med at du er av typen som tar med deg ditt internettkjøpte kamera til fotobutikken og spør om hjelp når det er noe du trenger hjelp til også.

Dette er nettopp den typen holdninger jeg prøvde å ta opp i en annen tråd her.

7107375[/snapback]

 

Jeg synes man bør diskutere sak i stedet for å tillegge folk holdninger de ikke har uttrykt.

 

For øvrig har vi en så god forbrukerkjøpslov i Norge at selv de av oss som ikke har noen "seriøs" fotobutikk "på hjørnet" med "fornuftige priser", kan ta tiden og angrefristloven til hjelp for å få "ta på" utstyr. :)

7108077[/snapback]

Beklager om innlegget mitt ble oppfattet som personangrep og usaklig, det var det overhodet ikke ment som.

Det jeg la vekt på var følgende:

"Synd ja, for da får jeg ikke klådd lenger"

"Det er en forbrukerrett og ingen skal fortelle meg hvor jeg skal kjøpe noe, uansett hvor mye veiledning eller tid en butikkselger har brukt på meg"

 

Jeg er enig i at man skal diskutere sak, men jeg syns dette var så grovt at jeg ikke kunne la det gå ukommentert, når det eneste man tenker når en gammel velrenomert og tradisjonsfull butikk som Lømork går konkurs er at da "får man ikke klådd mer". Det er tross alt mennesker som har lagt ned flerfoldige årsverk, både dag og natt, som nå mister sitt livsverk man snakker om.

Denne kynismen vil jeg til livs. Syns kanskje vi skal fortsette akkurat denne diskusjonen på den andre tilsvarende tråden.

Lenke til kommentar
Den dagen kjøpsloven sier det er blitt pålagt å kjøpe produktet i den butikken man får veiledning i, kan vi evt ta opp diskusjonen igjen  :thumbup:

7106837[/snapback]

Å handle der det er billigst, skal man selvsagt få lov til. Handler man i en annen butikk enn der man har fått best veiledning, så er det egentlig helt greit (selv om man bør vise at man setter pris på god veiledning), men hvis man gjør dette selv om man med seg selv vet at man kommer til å kjøpe på nettet... ja, da er man en svindler. For det er faktisk veiledningen du betaler evt. ekstra for i en butikk.

 

For å holde oss til temaet (advarsel: mye babling):

 

Skjer flere ganger hver dag at noen kjøper hos oss selv om de har sett produktet billigere på nett eller en annen butikk, fordi de ønsker å kjøpe hos noen der de vet at service og kunnskap står i høysetet. At så mange velger oss foran Foto&Video, både unge og eldre, skal jeg ikke spekulere i hvorfor... (de fleste har også vært der for å sjekke ut ting). De fleste som har brukt oss før, velger oss igjen selv om vi er litt dyrere enn de nærmeste konkurrentene, som Japan Photo og Foto&Video. Det viser jo bare at "gammel vane er vond å vende", fordi man vet hva man får (service og kyndig veiledning) og det er mye det som redder de gamle traverne. Etter at mange er blitt forsøkt lurt i større butikker og kjeder, holder de seg til de gamle, seriøse butikkene der de vet at vi klarer å forstå deres behov, og være ærlige.

 

Det handler ikke bare om å "selge selge selge", men å skape tillit også. Der svikter mange av superselgerne i større butikker og kjeder... de kalles superselgere fordi de selger for så og så mye i måneden. I mindre butikker har du ikke "superselgere"... du har kundebehandlere.

Lenke til kommentar

Ser at den sarkastiske "klå" kommentaren slo ann som ventet..

 

Som nevnt så er mitt behov for hands-on spesialisthjelp ang kamera og andre duppeditter minimalt, nå som det flyter over av tester og brukertilbakemeldinger på Internett. Er nesten blitt en hobby det å grave og lese seg frem til sitt drømmeprodukt.. Og med angrefristloven i bakhånd har man mulighet å se produktet hands-on, selv om jeg ikke har benyttet den muligheten enda.

 

Men for de forbrukerne som foretrekker personlig veiledning eller ikke gidder bruke timevis å analysere tester, er spesialforretningen god hjelp. All honnør de flinke folkene på feks Lømorks & Co, men pris vil alltid være viktigste faktor for folk flest med normal økonomi. Man kan også si digitalkameraet er like stor skyld til at Lømorks stenger dørene som internettbutikkene, fordi den gamle melkekua filmfremkalling er som godt som død.

Lenke til kommentar
Men for de forbrukerne som foretrekker personlig veiledning eller ikke gidder bruke timevis å analysere tester, er spesialforretningen god hjelp. All honnør de flinke folkene på feks Lømorks & Co, men pris vil alltid være viktigste faktor for folk flest med normal økonomi.

7108961[/snapback]

 

Der er jeg helt enig. Det som mange ikke tenker på i sine forsvar for spesialbutikkene, er at gode spesialbutikker er noe som er forbeholdt storbyene. Selv orienterte jeg meg via brosjyrer og tester i fotoblader lenge før internett kom, og handlet objektiv til halv norsk pris tidlig på 80-tallet (Canon FD 80-200 4.800 i Norge, 2.300 inkl. mva og frakt fra USA), og speilrefleks på tidlig nittitall fra Oslo Kameraservice. Vi har fortsatt butikker med grei kompetanse i Stavanger, men uten reell konkurranse har prisforskjellene vært for store. Nå begynner det å bli en stund siden jeg har sjekket. Det er liksom ikke så spennende med EliteFoto, som alltid ser ut som om de pusher Sigma. Muligens kan man komme "nær nok" nettprisene om man orker å prute.

Lenke til kommentar
Det er liksom ikke så spennende med EliteFoto, som alltid ser ut som om de pusher Sigma. Muligens kan man komme "nær nok" nettprisene om man orker å prute.

Har ikke samme erfaring, men det er nok ganske sikkert butikk-avhengig. Uansett - at de pusher Sigma er jo ikke så rart, siden de importerer det selv, og tjener nok best på det. På den annen side er de meget konkurransedyktige på pris på Sigma også, så skal man ha det er Elitefoto absolutt et sted man bør sjekke ut...
Lenke til kommentar
Man kan også si digitalkameraet er like stor skyld til at Lømorks stenger dørene som internettbutikkene, fordi den gamle melkekua filmfremkalling er som godt som død.

7108961[/snapback]

Jeg ser at veldig mange mener at filmfremkalling er sà godt som dòd, men slik jeg ser det (iallefall hos oss) sà har vi fremdeles en god del fremkalling og kopiering av film. Utifra produskjonstallene er det ca 50/50 fordeling i antall bilder fra film og digitale media (med en ukesproduksjon pà rundt 12-15000 bilder).

 

Selvfolgelig er det mindre enn fòr i antall bilder fra film, men digital bildene har tatt igjen det (selv med endel lavere fortjenste pr bilde).

 

Vi opplever ogsà endel folk som kommer for à ta og kjenne pà kamera, sà sier de gjerne: "har sett det til xxxx,xx,- p`internett, hvorfor kan ikke dere matche det?", og vel i mange tilfeller er jo faktisk de prisene lavere enn hva vi betaler for produktene, da er det ikke lett à konkurrere pà prisen (konkurranse tilsynet burde gjort noe her^^... hehe).

 

Folk mà da forstà at for à overleve kan man ikke selge med tap..

Lenke til kommentar
På den annen side er de meget konkurransedyktige på pris på Sigma også, så skal man ha det er Elitefoto absolutt et sted man bør sjekke ut...

7109615[/snapback]

Sjekket prisen på 105mm macro hos Elite da jeg var på jakt etter det. Husker ikke nøyaktig sum, men det var ihvertfall over 4000,-. Valgte da heller MPX hvor jeg fikk det til 3150,-. Selv med frakt var det mye å spare. Klart spesialbutikkene sliter med å holde hjulene i gang når det er slike prisforskjeller.

 

Ellers er jeg enig med MortenS at behovet "for hands-on spesialisthjelp ang kamera og andre duppeditter minimalt, nå som det flyter over av tester og brukertilbakemeldinger på Internett.". Dette tok jeg også opp i en tidligere tråd (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=605535&hl=).

Lenke til kommentar
På den annen side er de meget konkurransedyktige på pris på Sigma også, så skal man ha det er Elitefoto absolutt et sted man bør sjekke ut...

Sjekket prisen på 105mm macro hos Elite da jeg var på jakt etter det. Husker ikke nøyaktig sum, men det var ihvertfall over 4000,-. Valgte da heller MPX hvor jeg fikk det til 3150,-. Selv med frakt var det mye å spare. Klart spesialbutikkene sliter med å holde hjulene i gang når det er slike prisforskjeller.

Selvfølgelig svinger det litt, men i de fleste nettbutikkene som er så mye billigere, er det gråimport-produkter som er billigere, altså tatt inn utenom offisiell importør. Da må man også innkalkulere risikoen for at butikken går konkurs/legges ned, noe som ikke er spesielt uvanlig i dag, særlig for dataforhandlere. Sjansen for at fotobutikken legges ned er nok like stor, om ikke større, men sjansen for at hele kjeden (i Elitefoto sitt tilfelle) legges ned, er ganske liten.

 

Ellers er det vel klart at Elitefoto også prioriterer lavpris på populære produkter; 17-70 får nok gunstigere pris relativt sett enn svært mange andre Sigma-produkter, kanskje spesielt faste "spesial-objektiver" som 105mm macro egentlig er.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig svinger det litt, men i de fleste nettbutikkene som er så mye billigere, er det gråimport-produkter som er billigere, altså tatt inn utenom offisiell importør. Da må man også innkalkulere risikoen for at butikken går konkurs/legges ned, noe som ikke er spesielt uvanlig i dag, særlig for dataforhandlere. Sjansen for at fotobutikken legges ned er nok like stor, om ikke større, men sjansen for at hele kjeden (i Elitefoto sitt tilfelle) legges ned, er ganske liten.

 

Ellers er det vel klart at Elitefoto også prioriterer lavpris på populære produkter; 17-70 får nok gunstigere pris relativt sett enn svært mange andre Sigma-produkter, kanskje spesielt faste "spesial-objektiver" som 105mm macro egentlig er.

7110015[/snapback]

Nå er ikke jeg helt sikker på hva gråimport alltid innebærer, men har forstått det slik at som regel får du ikke norsk bruksanvisning. Det er det ihvertfall til objektivet mitt, så jeg antar at mitt er importert gjennom "de rette kanaler".

 

Mulig jeg tar feil i min antagelse. Det spiller ihvertfall liten rolle for meg om det blir vanskeligere garanti /reparasjonsforhold hvis butikken går konk. Jeg har kjøpt mye elektronisk utstyr opp gjennom årene - både på nett og i butikk, og kun en gang har jeg hatt behov for reparasjon. Dette var en PC jeg kjøpte brukt av en som hadde kjøpt den hos Multicom's nettbutikk. Reparasjonen ble utført på strak arm av det lokale Expert-verksted som en garantisak.

 

Jeg synes det er en veldig dyr forsikring å betale så mye mer for varene i spesialbutikker. Sannsynligvis vil det lønne seg å heller kjøpe nytt utstyr den sjeldne gangen utstyret går i stykker og nettbutikken du kjøpte det hos i tillegg er gått konkurs kontra å stadig betale høyere pris for varene.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er en veldig dyr forsikring å betale så mye mer for varene i spesialbutikker. Sannsynligvis vil det lønne seg å heller kjøpe nytt utstyr den sjeldne gangen utstyret går i stykker og nettbutikken du kjøpte det hos i tillegg er gått konkurs kontra å stadig betale høyere pris for varene.

Det spørs jo hvor mye høyere den prisen er, og ikke minst hvor dyrt utstyret er. Har du kjøpt objektiver i 3-4000 kr klassen er det kanskje ikke så farlig, men har du betalt 15-20000 kr er det ikke sikkert det er like fristende å kjøpe nytt.

 

Men selvfølgelig - noen vil finne ut av ting selv, og vender og vrir på hver krone. Andre tenker at tid er penger, og tenker heller at bekvemmeligheten av å gå i butikken, få den informasjonen man trenger og ta med seg et kamera på dagen er verdt de ekstra kronene, sammenliknet med å bruke noen timer foran PCen. Begge deler er greit for meg, men jeg er samtidig enig med dem som sier at da skal man fortrinnsvis handle hos (minst én av) de butikkene også hvis man har vært der og tafset, ikke på nettet...

Lenke til kommentar

Selv om jeg ser problemet og utfordringen for tradisjonelle foretninger med gode fagkunnskaper savner jeg også en litt mer offensiv holdning. Det har lenge ligget i kortene at nettbutikkene vil ta marekdsandeler fra spesialforetningene hovedsakelig grunnet lavere kostnader.

 

En løsning som kunne fungert bedre ville være å satse på en kombinasjon av nettbutikk og fysisk utsalg. Det fysiske utsalget ville sannsynligvis måtte være i et mindre lokale og fungere hovedsakelig som et slags "showroom". En del "cashcows" og enkelte andre modeller måtte selvsagt være tilgjengelig over disk, mens mye annet ville måtte bestilles.

 

Slik kunne foretningene med fagkunnskaper dra nytte av den nye økonomien i steden for å stå der med lua i hånda å sutre over de "slemme" kundene som naturligvis ønsker best mulig pris...

Lenke til kommentar
En løsning som kunne fungert bedre ville være å satse på en kombinasjon av nettbutikk og fysisk utsalg. Det fysiske utsalget ville sannsynligvis måtte være i et mindre lokale og fungere hovedsakelig som et slags "showroom". En del "cashcows" og enkelte andre modeller måtte selvsagt være tilgjengelig over disk, mens mye annet ville måtte bestilles.

 

Slik kunne foretningene med fagkunnskaper dra nytte av den nye økonomien i steden for å stå der med lua i hånda å sutre over de "slemme" kundene som naturligvis ønsker best mulig pris...

Det er noe jeg har antydet i en annen tråd, forretningene kan ikke stå og se på at markedet forandrer seg, de må følge etter.

 

Tanken du har her er veldig interessant, og særlig for kjeder som Elitefoto, JapanPhoto og FotoVideo er det en veldig reell mulighet. De kunne ha showroom, med mulighet for å hente utstillingsmodeller fra andre butikker, helst på et par dager. Det forutsetter selvfølgelig at de som står i slike butikker faktisk har litt peil, og kan svare for seg, og at de har brukbare avtaler med fraktbyråer for intern "post". Kunden bør også kunne velge å få pakken på Posten/døren, eller hente selv i butikk, dersom det ikke er varer butikken har inne. Men alt i alt tror jeg bransjen har mye å hente på nytenkning, som dette...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

For de som savner Lømork Foto kan jeg opplyse at Lømork har en fotoforretning på Tøyen i Oslo. Denne er ikke konkurs.

Vet ikke navn og adresse på forretningen, har aldri vært der.

Kanskje noen andre har mere opplysninger om den.

 

Edit: Det skal vist være denne:

Digideal As

Hagegata 25, 0653 Oslo

Tlf: 22 19 37 69

Endret av sarom
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...