Gå til innhold

Yellow Dog Linux til PS3 (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Utrolig at folk ikke ser potensialet til en PS3 med Linux som OS. Firefox i 1080p fra sofakroken noen? :D

 

Edit: Se forøvrig inne på PS3 tråden for mer angående YDL og Enlightenment som er GUI'et til YDL. Link Her!

7097386[/snapback]

 

Woohoo, surfe fra sofaen? Akkurat det ser jeg ikke helt det fantastiske med, men det kan jo komme mye interessant ut av et "skikkelig" OS på PS3. Det er ihvertfall ingen ulempe at man har muligheten.

 

AtW

Lenke til kommentar
Utrolig at folk ikke ser potensialet til en PS3 med Linux som OS. Firefox i 1080p fra sofakroken noen? :D

 

Edit: Se forøvrig inne på PS3 tråden for mer angående YDL og Enlightenment som er GUI'et til YDL. Link Her!

7097386[/snapback]

 

Woohoo, surfe fra sofaen? Akkurat det ser jeg ikke helt det fantastiske med, men det kan jo komme mye interessant ut av et "skikkelig" OS på PS3. Det er ihvertfall ingen ulempe at man har muligheten.

 

AtW

7097532[/snapback]

 

Å kunne benytte en skikkelig nettbrowser med 1080p oppløsning var vel det som var visjonen. :)

Og det uten å måtte slenge en bråkete mediapc under tven..

 

Kanskje ikke fantastisk, men jeg liker tanken på det å ha tilgjengelig et OS som er åpner for bruk av populære applikasjoner som Firefox.

 

Og tenk nå på hva hjemmebryggerne kan få til med dette.. PSMC - Playstation Mediscenter ala XBMC etterhvert kanskje?

Lenke til kommentar
Utrolig at folk ikke ser potensialet til en PS3 med Linux som OS. Firefox i 1080p fra sofakroken noen? :D

 

Edit: Se forøvrig inne på PS3 tråden for mer angående YDL og Enlightenment som er GUI'et til YDL. Link Her!

7097386[/snapback]

 

Woohoo, surfe fra sofaen? Akkurat det ser jeg ikke helt det fantastiske med, men det kan jo komme mye interessant ut av et "skikkelig" OS på PS3. Det er ihvertfall ingen ulempe at man har muligheten.

 

AtW

7097532[/snapback]

 

Å kunne benytte en skikkelig nettbrowser med 1080p oppløsning var vel det som var visjonen. :)

Og det uten å måtte slenge en bråkete mediapc under tven..

 

Kanskje ikke fantastisk, men jeg liker tanken på det å ha tilgjengelig et OS som er åpner for bruk av populære applikasjoner som Firefox.

 

Og tenk nå på hva hjemmebryggerne kan få til med dette.. PSMC - Playstation Mediscenter ala XBMC etterhvert kanskje?

7097639[/snapback]

 

Men altså, å browse i 1080p kan du jo gjøre med enhver PC mediaPC eller ikke?

 

Men er vel hver sin smak, nettopp det at man har mange muligheter er vel den store fordelen, selv om enkelte bruker mulighetene til rare ting ;)

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke akkurat hva Sony-sjefen sa for en god stund tilbake siden, men tror det var noe sånt som:

 

Alle PS3 maskiner vil bli shippet med Linux ferdig installert, det skal også være mulig å legge inn andre operativ systemer som Windows og OSX......

 

Men hvor godt det virker vil være være noe annet, med mindre PS3 er fullt kompatiblet med x86 og powerPC, men da bør vel også i utgangspunktet alle Linux-distroer som er ute nå også funke på PS3?

Lenke til kommentar
Snip

 

Men altså, å browse i 1080p kan du jo gjøre med enhver PC mediaPC eller ikke?

 

Men er vel hver sin smak, nettopp det at man har mange muligheter er vel den store fordelen, selv om enkelte bruker mulighetene til rare ting ;)

 

AtW

7097727[/snapback]

 

Det er ikke noe nytt nei, men Mediacenter er nå fremdeles en entusiastgreie som få får inn i heimen med det første.

 

Det blir kanskje litt mer tilgjengelig med PS3 -billigere muligens iom at man får alt en og samme pakke. (minus tastatur og mus da) :)

Lenke til kommentar
Nå husker jeg ikke akkurat hva Sony-sjefen sa for en god stund tilbake siden, men tror det var noe sånt som:

 

Alle PS3 maskiner vil bli shippet med Linux ferdig installert, det skal også være mulig å legge inn andre operativ systemer som Windows og OSX......

 

Men hvor godt det virker vil være være noe annet, med mindre PS3 er fullt kompatiblet med x86 og powerPC, men da bør vel også i utgangspunktet alle Linux-distroer som er ute nå også funke på PS3?

7098125[/snapback]

 

Er det ikke slik at kernelen må være laget for å fungere med Cell arkitekturen da?

 

Up shit creek w/o a paddle her :D

Lenke til kommentar

Hvordan vil ytelsen være med cell-prossessoren? har jo vært mye snakk om hvor rask den er, hvor godt vil den klare seg i forskjellige benchmarks?

Og vil standard linuxaplikasjoner kunne kjøre på PS3, eller må de lages spesielt for dette operativsystemet (siden det ikke er x86-arkitektur)? har liten greie på linux...

Lenke til kommentar
Hvordan vil ytelsen være med cell-prossessoren? har jo vært mye snakk om hvor rask den er, hvor godt vil den klare seg i forskjellige benchmarks?

Ytelsen til Cell kan benchmarkes, men det har lite for seg når man skal sammenligne. Alt i alt så vil programvaren som kjøres på cell være tilpasset til den prosessoren. Men ytelsen til cell er ikke svak, det kan vi være sikre på.

 

Jeg er en av de som synes dette blir litt rart... PS3 er jo faktisk en spill maskin. Føler at Sony sikter i litt feil retning nå. Fokuset blir jo faktisk nesten mer og lage en maskin som ikke er en pc, men som alikevell er en pc... :no: Den eneste forskjellen jeg da kan se mellom en pc og en PS3 er at en pc ikke takler playstation spill.

 

Men det blir spennende og se hvordan det utvikler seg...

PC'en takler ikke playstationspill, men gjør det da noe om PS3 takler mange av oppgavene som vi utfører på våre PC'er i dag? Yellow Dog Linux (YDL) med mediacenterprogramvare kan bli et super kjøpsargument. Xbox (1) hadde jo enorme muligheter med modifisering og ble veldig populær. Dessuten er det ikke Sony som sikter i feil retning, da de ikke utvikler YDL (slik jeg har skjønt det). Mediacenter PC'er blir det også solgt mye av i dag i elektrokjedene, der PC'ene i mange butikker er klare med Windows XP mediacenter. Sony bør gripe denne muligheten fordi Xbox 360 har mediacenter muligheter, noe som mange ikke ser på som negativt.

 

Visst det blir lett å installere YDL, hvordan skal Sony hindre ondsinnet programvare med å installere seg? Sony bør samarbeide og gi YDL ut gratis på en sikker og grei måte.

Lenke til kommentar

Glimrende nyheter, ser ut til at det blir større støtte for homebrew på PS3 enn på xbox 360. Dette blir en fordel for PS3 om vi får full tilgang til å programmere mot all hardware i boksen.

 

snes/nintendo/gameboy emulatorer. Doom, Wolfenstein, Quake 1/2/3 og masse annet som fantasifulle mennesker kommer på å lage for PS3. Mulig jeg kjøper PS3 allikevel.

Lenke til kommentar

Syntes dette hørtes meget spennende ut. Bruker selv Xbox nå som en mediaspiller, og det som har irritert meg er at den ikke er kraftig nok til å kjøre

divx ekte hd filmer. Får ny bærbar pc i dag som kan dekke dette behovet, men en PS3 på 42" LCD skjermen, med mus og tastatur høres ikke fælt ut det. Har egentlig aldri likt å spille på konsoll... har liksom ikke samme "feelingen" som med

mus og tastatur. Hadde egentlig lagt ifra meg tanken på PS3, men det kan være det blir aktuelt allikevel nå :)

 

 

Vinci

Lenke til kommentar

Cell SDK følger med..

Sikkert mange programeringspirer som ønsker å programmere på Cell-chipen.

 

Toshiba planlegger jo mye rart som skal bruke Cell, Sony planlegger mye rart, og IBM skal sikkert også bruke den til mye dilldall..

TV-spill, TV'er, Mobiler, de skal bruke den på alt.. Det betyr jo også at det blir enklere å få jobb-muligheter, hvis du kan vise til noe du har laget.

 

Med ett linux-format, så er vi heller ikke avhengig at Sony lager alle medie-funksjoner, selv om den allerede støtter det meste out of the box, så er det alltid noen homebrew-folk som har kodet det.

 

Men det aller viktigeste for oss menigmenn som skal bruke den hovedsakelig til spilling for det meste, er jo at Sony unngår slipper unna skattepolitikken i Europa for luksus-varer, dersom dem kan vise til at det er en 'datamaskin', istedenfor en luksusvare.

 

Tipper DVD med Linux ikke kommer med på Amerikansk, og Japansk PS3, men på Europeisk PS3 kommer det til å følge med av sistnevnte grunn, tror jeg. :)

 

Her er forresten intervju med Terra Soft's CEO Karsten Raitzer på arstechnica om PS3-linux.

Lenke til kommentar

Dette blir spennande å følge med på. Eg håpar verkeleg at billigutgaven av PS3 kjem ut i Noreg. Fordi for min del er det uaktuelt å betala 6000 kroner.

 

Men hvis den kjem ut, og nørdar lagar ein brukande mediacenter til den, er det straks noko anna. Eg vil bytta ut XBOX1 som til no har fungert heilt ypperleg til mediacenter. Eg er klar for ein HD mediacenter no.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...