Gå til innhold

Tro du på spøkelser


Anbefalte innlegg

Spøkelser eksisterer ikke, og de som har "sett" spøkelser mangler antagelig et filter i hjernen som hos de fleste av oss skiller mellom fantasi og virkelighet.

7095259[/snapback]

Hva med gjenstander som beveger seg, dører som lukker seg osv? Du bør ta en titt på "A Haunting" på Discovery som du nevner.. Jeg får inntrykk av at du er enig med meg om at Discovery er en av de mer seriøse kanalene, og ikke sender noe som er åpenbart svada.

7104067[/snapback]

Nei, jeg er ikke enig i at Discovery er en gjennomført seriøs kanal. Det viser bl.a bilprogrammene deres, som i de fleste tilfeller er svært overflatiske og omtrentlige. Det viktigste med Discovery ser ut til å være å underholde med teknisk og/eller populærvitenskaplig profil, det virker ikke som det vitenskaplige er like viktig som det populære.

 

Gjenstander som beveger seg? Dører som lukker seg? Tunge fottrinn i andre etasje? Gamle hus som knirker? Trekonstruksjoner som slår seg når temperaturen faller ut på natten?

 

Jeg husker at jeg som liten gutt hørte "skritt" i stuen selv om jeg visste at det ikke var noen der. Spøkelser? Etter diverse søvnløse nattetimer tok jeg mot til meg en kveld, stod opp og fant ut at lyden kom fra en avslått panelovn. Da dagen kom kunne jeg spørre faren min, og han kunne fortelle om hvordan metallkonstruksjoner som avkjøles ofte trekker seg sammen i merkbare knepp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man kan jo heller ikke stole fult helt på hva disse menneskene forteller. Man burde ta det med en klype salt. Kan jo være at de overdramatisere. Det er også noen man må ta i betraktning.

7104926[/snapback]

Helt sant. Men det er en stor forskjell på overdramatisering av noe faktisk, og ren diktning fra bunnen av.

 

SeaLion: Tror du at vi allerede kjenner til alt som finnes mellom himmel og jord? Det er isåfall ganske naivt i mine øyne..

 

Ang. bilprogrammene er nok dette mest for at det skal kunne være for alle, ikke kun for meg og deg og andre autofile. De inngående detaljene kan gjøre det uinteressant og meningsløst for folk flest. Jeg er glad for at de gjør det slik, da kan jeg lære om f.eks arkitektur, brobygging og what not, uten å være byggmester.

Lenke til kommentar
Vi kan ikke se vinden, bare føle den, men likevell tror man på den fordi det er "vitenskapelig bevist" hvordan den fungerer. Hvorfor kan man ikke da tro på ting som man føler men ikke ser?

7098649[/snapback]

Man kan vanligvis ikke se elektrisitet, men man kan føle den, og påvise den på andre måter. Derfor "tror" vi på den.

 

Problemet med "spøkelser" er de bare ser ut til å være der når ikke det er skeptikere i nærheten. Jeg synes det er nokså avslørende at 42 år etter at James Randi kom med sin utfordring (demonstrer noe overnaturlig under kontrollerte forhold og vinn penger) har han fortsatt ikke betalt ut en krone. $1 million burde være ganske fristende.

 

http://www.randi.org/research/index.html

7099249[/snapback]

 

Kanskje fordi de døde er bevist på hva som skjer, tenkt over det? Selv om de er død og vi ikke kan se dem, vil det ikke med andre ord si at det er forlatt fra denne verden helt og holdent.

 

Men om du ikke tror på annet enn fysiske beviser, skulle de sett et Åndenes makt program jeg så i fjor. Et glassbord, uten noen verdens ting av tune objekter, knustes helt uten videre uten at noen var i nærheten av det. Dette skjedde samtidig som den klarsynte manet bort ånden, som hadde festet seg til energien til en helt vilkårlig person.

 

Selvfølgelig, dette er et fint bevis som garantert blir plassert under svikt i borde fra før og tilfeldigheter. Er så vant med det.

 

Du kan ikke lede et esel til vannet heter det (er vel hest da, men esel er mer sta) så skeptikere forblir skeptikere til den dagen de opplever noe selv, da holder de i stede kjeften og sier ingen ting.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil ingen av disse spøkelsene være med på bevise at de finnes, når de kan vinne $1 mill som kan brukes til en god sak? Hvorfor klarer ikke disse åndefolkene å mane bort noe som helst når det er skeptikere i nærheten? Det å bli manet høres ikke ut som noe spøkelser gjør frivillig, så da burde det være det samme hva de mener. Mange åndeutmanerene vil tydeligvis gjerne komme på TV, så det kan ikke være for å unngå oppmerksomhet.

 

Det er ikke slik at skeptikere ikke kan bli overbevist om noe som helst. Det var f.eks. en gruppe forskere som trodde de hadde funnet bevis for at homøopati virker. De testet igjen og igjen, og hver gang fikk de samme resultat. Det vil imidlertid stride mot all normal logikk om det gjør det, og "incredible claims requires incredible evidence". De fikk derfor James Randi til å dobbeltsjekke at ikke de gjorde noe galt. Det viste seg at de som undersøkte prøvene allerede visste om det var en homøopatiprøve, eller en som det ikke var blitt brukt homøopatibehandling på.

 

Randi delte derfor opp gruppen i to, en som foretok behandlingen, og en som undersøkte etterpå, uten å vite hva som var blitt behandlet. Da ble det plutselig ingen forskjell lenger. Testen gikk ut på å telle forekomsten av ett eller annet i prøvene som lett kunne forveksles med andre ting. Forskerene hadde altså sett ting som ikke var der i homøopatiprøvene, fordi de visste hva de ønsket å finne.

Lenke til kommentar

Hvorfor dukker det opp tråder om spøkelser så ofte? Er folk påvirket av alle de "åndelige" TV-programmene som går for tiden? Gir seg vel etterhvert..

 

Eksistensen av ånder/spøkelser ville vært en helt fantastisk, utrolig sensasjon, en av verdenshistoriens største. Det er derfor helt usannsynlig merkelig at det ikke er bevist utenfor enhver tvil at spøkelser finnes, hvis de gjør det.

 

Innlegget tidligere i tråden, der det påpekes at spøkelser som oftest viser seg for "troende", og ikke når skeptikerne er der, har mange gode poenger.

Lenke til kommentar
Skumle greier det derre. Hva synes folket på dette forumet om programmet? Har dere en rasjonel froklaring på hva som hender disse stakkars menneskene? Selv har jeg formulert meg frem til en rekke faktorer som feks, elektrisitet, varm/kald luft, refleksjon etc.

 

Synes dere disse "ghotst busterne" er kyniske?

7088987[/snapback]

 

Har du en rasjonell forklaring på at det ikke finnes? Du kan skylde mye på elektrisitet, varm/kald luft og refleksjon, men det er bare gjetninger og ikke noe rasjonell forklaring.

 

 

Ingen kan bevise at det ikke finnes en usynlig masseløse måne av ost som sirkulerer rundt jorda heller. Men i mine øyne gir det ingen mening å tro på "tilfeldige" ting av denne typen som ikke er bevist. Ellers er det ingen ting som sier at ting må ses for å være målbart.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis det var sånn at mennesket har en seperat sjel som kan leve uavhengig av kroppen, så er det så sin sak. Foreløpig finnes det ingen vitenskaplige data som tilsier at det finnes en slik separat sjel i mennesket.

7095259[/snapback]

I menneskers dødsøyeblikk forsvinner 21 gram masse. Det er ingen som har noen forklaring på hva disse 21 grammene er. Kanskje det er sjelen vår...?

Lenke til kommentar
Hvis det var sånn at mennesket har en seperat sjel som kan leve uavhengig av kroppen, så er det så sin sak. Foreløpig finnes det ingen vitenskaplige data som tilsier at det finnes en slik separat sjel i mennesket.

7095259[/snapback]

I menneskers dødsøyeblikk forsvinner 21 gram masse. Det er ingen som har noen forklaring på hva disse 21 grammene er. Kanskje det er sjelen vår...?

7121407[/snapback]

 

Det er en gammel myte, basert på noen ganske få og unøyaktige forsøk med svært spredte resultater gjprt av en fyr på starten av 1900-tallet, såvidt meg bekjent er det aldri bekreftet at det er et uforklarlig vekttap når man dør utenfår dette forsøket, som er så usikkert at det neppe kan tilknyttes noe særlig vekt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Etter å blitt tvinget til å se programmet på TVN av dama, så må jeg si det er morsomt å se hvordan hver enkelt av spøkelsesjegerne har forskjellige metoder. Det ser ut som alt mulig fungerer for å jage vekk spøkelsene. Om det er så enkelt å kvitte seg med åndene så er det rart at de i det hele tatt er tilstede.

 

Jeg så en dokumentar en gang om en forsker som satt på en labb. Plutselig fikk han et ubehag av at noe så på ham, og i vidvinkelen så han en skygge som forsvant når han snudde seg rundt. Siden han var forsker syntes han det var spennende og ville finne ut mer. Spøkelset dukket kun opp når han satt der. Det viste seg at deg gikk en lavpuls-lyd akkurat der han satt. Da de fant kilden som var en transformator et sted i bygget og skrudde den av, så forsvant kilden til ubehag.

 

I gamle dager så folk troll og nisser i utkanten av skogen fordi bakenfor skogen så var det ukjente. Nå ser vi ting som kommer fra verdenrommet. Pluss selvfølgelig spøkelser. Folk har et sterkt behov for å tro at det finnes mer enn fødsel-liv-død. Tro kan flytte fjell sier de, jeg venter fremdeles på at noen kan vise meg at tro klarer å flytte en liten stein.

Lenke til kommentar

En teknikk som er flittig brukt men dårlig gjennomført, er noe som kalles for cold reading. Den som bruker denne teknikken får det til å se ut som om han kan lese andres tanker. Men slik er det jo ikke. Jeg skal ikke gå i detalj hvordan denne teknikken fungerer. Men ved å bruke denne teknikken kan du skaffe deg informasjon uten å stille et direkte spørsmål.

 

Noe som mer interressant er hvorfor folk velger å tro på noe som dette. Selv om all sunn fornuft sier noe annet. Kan det være et behov for å tro på noen? Kan det være at enklte ikke liker å høre en enkel løsning? Hva tror du?

Lenke til kommentar

 

I gamle dager så folk troll og nisser i utkanten av skogen fordi bakenfor skogen så var det ukjente. Nå ser vi ting som kommer fra verdenrommet.

7125779[/snapback]

 

 

Det med vesener fra verdensrommet er ikke noe nytt fenomen. Den historien går mange tusen år tilbake både i ord og avbildninger. Og siden de skal komme tilbake kan vi jo spørre dem om spøkelsene. :!:

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...