Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen henger seg ved små slag på kabinett!


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et noe merkelig (og irriterende) problem den siste måneden.

 

Bygget min egen maskin her i vår, og maskinen har fungert smertefritt i hele sommer, og fungerer smertefritt fortsatt, med unntak av dette ene problemet: Hvis jeg slår forsiktig eller dunker bordi kabinettet låser hele maskinen seg!

 

Jeg har overklokkiet systemet moderat (se sigg), og lurer på hva som kan være problemet. Hvilken komponent er det (ved "forstyrrelse") som gjør at hele maskinen stopper?

 

Jeg har skjekket alle kabler og ledninger, og alt har god kontakt. Har hatt noen problemer med rammen, kan det være denne? I morgen skal jeg demontere hele maskina for å rydde opp kabler o.l + sette inn nytt skjermkort. Jeg skal være omhyggelig da, sørge for at alle kort o.l er godt planta i hovedkortet, og se om symptonene kommer bort etterpå.

 

Dette er maskina mi: http://www.itavisen.no/services/pimpMyPC/i...pimpedPCId=1754

 

Tips? - Jeg brukte antistatisk armlenke når jeg satt sammen PCen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Må faktisk si at jeg hadde samme problemet for en stund siden, da jeg hadde en gaaaaaaammel Intel P4 1,5GHz. Det som skjedde da var at når jeg f.eks. skulle på lan, hendte det at den stakkars PCen fikk seg en liten dunk når jeg la den inn i eller tok den ut av bil/bar den opp trappre, osv.

Da kom det bare et langt "BIIIIIIIIIIIP" når jeg slo på maskinen, og etter det var det ingen respons. det samme skjedde også når den stod på, og fikk seg en liten ufortjent kakk. Uansett, skal ikke skrive roman....

Feilen var prosessoren, enkelt og greit. Jeg åpnet da kabinettet og dyttet litt på CPU kjølingen, og alt fungerte som det skulle igjen.

 

Bare en tanke, siden det samme har skjedd meg :yes:

Lenke til kommentar

heisann

 

En kompis av meg hadde et lignende problem men då var det hardisken som for en eller annen merkelig grunn var veldig overfølsom ovenfor støt.

hver gang han bevegde eller var anig pcen Bsod et pcen seg.

 

om dette er det samme er jeg ikke sikker på.

 

men er greit med flere forslag.

 

ha en fin dag =)

Lenke til kommentar

fryser bare pc'n uten at det kommer noen lyder fra pc'n. piper det ikke eller noe sånt da?

 

jeg hadde et liknende problem med gamle pc'n min, men der var det omvendt. Susa knyttneven i fronten, og vips så virka pc'n som den skulle. :p Og en enda gamlere pc jeg hadde måtte jeg til slutt sparke igang for at den skulle starte. :D

Lenke til kommentar

Idag har jeg hatt en gjennomgang med PCen, i og med at jeg innstallerte nytt skjermkort (7600GS AGP, som jeg ikke har testet så mye enda :( )

 

Jeg demonterte hele maskina, for å se på CPU, samt at jeg skulle rydde opp i kabler. Alt stod bra til. Fjernet den gamle kjølepastaen, la på ny, og gjorde det samme med brikkesettet. Jeg gjorde det ryddig PCen og kjørte opp maskina igjen.

 

...Men samme problem... For å "problemsøke" litt tok jeg å ruglet i brikkesettkjøleren (en Zalman "blå" passiv kjøler), mens maskinen stod på. Maskinen fortsatte og kjøre, så det var ikke problemet.

 

Deretter var jeg så vidt borti Scythen min, og hele maskinen låste seg, ingen lyder fra høyttaler eller noe. Så jeg har nå åpenbart funnet feilen.

 

Jeg har nå en teori om at når jeg kommer borti den store Scythen min får jeg prosessoren til å rugle/bevege på seg, slik at hele maskinen låser seg. Men skal ikke prosessoren være helt låst fast til prosessoser-sokkelen? -Og ja, jeg klemte ned spaken slik at prosessoren er fast i sokkelen, - og ja, pila er riktig vei.

 

Det rare er at det har blitt slik etterhvert nå i høst.... Bør jeg prøve å feste Scythen enda hardere til prosessoren? Noen som har erfaringer med dette?

 

Det er god kontakt mellom prosessoren og kjøleribben fra før, noe som viser seg på temperaturoverføringen, tempen nå idle er 35 grader, noe som jeg er fornøyd med.

 

Blir dette ikke bedre, kommer jeg til å prøve stock-kjøleren....

Lenke til kommentar

kanje en pinne er bøyd på cpu'en. jeg fikk min cpu på plass i sokkelen, og fant ut etterpå at en pinne var bøyd. evnt. stem skruer godt. hvis det ikke hjelper kan du prøve å lage en slags støtte mekanisme til cpu kjøleren.

 

edit: presset du cpuen litt ned før du låste den? kansje den henger dårlig fast også. prøv på nytt, og etter at du har festa cpu'n, sjekk om du klarer å løfte den opp av sporet. hvis det er plassert riktig skal du ikke klare det.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Takk for fint tips! Jeg presset ikke ned cpuen i sokkelen når jeg satt den fast, jeg bare lot den gli ned i riktig posisjon... Skal prøve å presse den ned litt i sokkelen nå, eller skjekke om bøyde/brekte pinner. Snakkes om 15 min elnst. :)

 

*huff, opp me alt røkle igjen* :mad:

Lenke til kommentar
Takk for fint tips! Jeg presset ikke ned cpuen i sokkelen når jeg satt den fast, jeg bare lot den gli ned i riktig posisjon... Skal prøve å presse den ned litt i sokkelen nå, eller skjekke om bøyde/brekte pinner. Snakkes om 15 min elnst. :)

 

*huff, opp me alt røkle igjen* :mad:

7092837[/snapback]

 

du skal presse ned litt på midten av cpu'n da vil du kjenne at spaken blir litt tyngre å presse ned. :)

Lenke til kommentar

Wee! Nå kan jeg trampe hardt i gulvet, skumpe borti pcen og flytte den uten at den låser seg! My PC is back once again!

 

Det jeg gjorde var å trykke prosessoren ganske hardt ned i sokkelen før jeg satte den fast med "spaken". Merket at det ble litt tyngre å dra ned spaken (lever'en) oxo. Tusen hjertlig takk for hjelpen Brian_N, og alle andre.

 

Nå skal jeg teste mitt nye GF 7600GS som jeg ikke har fått tid til enda :)

 

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...