Gå til innhold

Time Travel - muligt?


Yois111

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

En kompis av meg nevnte et eksperiment som hadde blitt utført. To jagerfly hadde synkroniserte klokker og fløy hver sin vei rundt jorden. Når de møttes på midten var den ene klokken litt kjappere enn den andre.

 

Om dette er sant, vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
En kompis av meg nevnte et eksperiment som hadde blitt utført. To jagerfly hadde synkroniserte klokker og fløy hver sin vei rundt jorden. Når de møttes på midten var den ene klokken litt kjappere enn den andre.

7081766[/snapback]

De klokkene der ville gått nøyaktig like fort, fordi hastighetheten på flyene var den samme. Det spiller ingen rolle hvilken vei man flyr.

 

Derimot er det faktisk gjort et eksperiment med kun ett fly og to ekstremt nøyaktige såkalte atomur, det ene uret stod på bakken mens det andre ble fløyet. Ved kontrollen etterpå hadde det ene uret sinket litt i forhold til det andre.

 

Og nå kan dere gjette: Var det det flydde uret som hadde sinket i forhold til det som stod på bakken (fordi flyet beveget seg bittelitt nærmere lyshastigheten enn jordoverflaten)? Eller var det det stasjonære uret som hadde sinket litt i forhold til det flydde uret (fordi det som stod på bakken ble påvirket av en bittelitt sterkere gravitasjon enn det som ble flydd)?

Lenke til kommentar

Tid

Så lenge vi er bundet universets lover og regler er vi for evig bundet av den. Tvilsomt vil vi noen gang finne en dimensjon hvor tid ikke eksisterer, hvor ting ikke eldes/forandres fordi siden ingen ting forandres ville ingen ting skapes.

 

 

Det er UMULIG - ( etter MIN teori ) og unnslippe tidens regler. Fordi uansett hvor raskt du måtte reise fra et sted til et annet ( en tid til en annen ) ville reisen tatt litt tid, og når du bruker litt tid har du blitt eldre (dermed har du ikke unnslippet dens regler) Jeg har hørt en teori om at hvis du reiser så, så langt ut i universet i/eller høyere enn lysets hastighet også reiser tilbake igjen så har du reist så så lenge i tid. Foreks hvis du reiser 50 år ut i universet også tilbake igjen, ville reisen tatt 100 år, men jorden ville ha blitt 200 år eldre.

Men! Denne teorien synes jeg er litt skrudd fordi hvis du reiser mot tidssonene på jorden raskt nok kan du ta igjen en dag, men du har fortsatt blitt en dag eldre..

Så hvis det er det samme i den andre teorien ville du ha blitt 200 år når reisen er ferdig. Da mister vi liksom hele meningen med tidsreiser, når det er DU som skal reise i tid, ikke tiden.

 

Men vi kan da manipulere tiden?

Min teori er at hvis man finner et/en univers/dimenson hvor vår definisjon på tid blir skrudd på, hvor en time er et år, hvor en dag er et millennium ville mange ting hvert mulig, men vi ville fortsatt ikke unsluppet tiden.

Men da kan vi faktisk reise i tid uten at vår kropp eldes!(Kroppen vår eldes, men bare med et annet sett regler, så vi eldes ikke like raskt etc.) For nå er vi i en annen dimensjon, et alternativt univers hvor våre regler blir erstattet med et nytt sett!

Vår kropp er nå en del av disse reglene og vi eldes etter disse.

Så hvis en dag er et millennie og vi blir der i to dager, ville vår kropp ha eldet to dager men dimensjonen der vi kommer fra ville ha blitt to millennier eldre.

Når vi så reiser tilbake har vi manipulert tid.

 

Jeg vil GJERNE ha respons på denne teorien.

Mhv. Latskap@Nordpolen

 

Good judgment comes from experience, and often experience comes from bad judgment.
Endret av Latskap
Lenke til kommentar

Hvis tiden i seg selv går saktere, vil også vår oppfattelse av den gjøre det samme. Derfor vil vi ikke merke noen endring. Nettopp fordi vår bevissthet er et produkt av kjemiske reaksjoner i hjernen. Senkes reaksjonstiden for disse prosessene, både i kroppen vår og omgivelsene rundt, vil vår opplevelse av det hele gjøre akkurat det samme. Tankene våre kan ikke gå raskere enn tiden tillater.

 

Vi må huske at hele naturen (inkludert mennesket) kun er kjemiske forbindelser som reagerer med hverandre.

;)

Lenke til kommentar

Tid er tidløs? Tid gjelder for alt som "er".En teori er vel slik at for at en tidsreise skal være mulig,så må vi ikke bare finne en måte å bevege oss opp i lysets hastighet på,vi må til og med bevege oss raskere enn lyset,noe som alle lover strider mot.

 

Og beveger vi oss bakover i tid hvis vi overgår lysets hastighet? Hvordan skal vi da gjøre det for å bevege oss fremover i tid? Og hvordan kan vi bevege oss frem i en tid som for oss ennå ikke eksisterer? En annen teori er ormehull,men om vi helt forstår disse er vel en annen ting. Dette ble egentlig bare en haug med spørsmål...

Lenke til kommentar
Gjest member-101642
En kompis av meg nevnte et eksperiment som hadde blitt utført. To jagerfly hadde synkroniserte klokker og fløy hver sin vei rundt jorden. Når de møttes på midten var den ene klokken litt kjappere enn den andre.

7081766[/snapback]

De klokkene der ville gått nøyaktig like fort, fordi hastighetheten på flyene var den samme. Det spiller ingen rolle hvilken vei man flyr.

 

Derimot er det faktisk gjort et eksperiment med kun ett fly og to ekstremt nøyaktige såkalte atomur, det ene uret stod på bakken mens det andre ble fløyet. Ved kontrollen etterpå hadde det ene uret sinket litt i forhold til det andre.

 

Og nå kan dere gjette: Var det det flydde uret som hadde sinket i forhold til det som stod på bakken (fordi flyet beveget seg bittelitt nærmere lyshastigheten enn jordoverflaten)? Eller var det det stasjonære uret som hadde sinket litt i forhold til det flydde uret (fordi det som stod på bakken ble påvirket av en bittelitt sterkere gravitasjon enn det som ble flydd)?

7082428[/snapback]

 

Ja, det var sånn det var. Husket litt feil.

Lenke til kommentar
Tid er tidløs? Tid gjelder for alt som "er".En teori er vel slik at for at en tidsreise skal være mulig,så må vi ikke bare finne en måte å bevege oss opp i lysets hastighet på,vi må til og med bevege oss raskere enn lyset,noe som alle lover strider mot.

 

Og beveger vi oss bakover i tid hvis vi overgår lysets hastighet? Hvordan skal vi da gjøre det for å bevege oss fremover i tid? Og hvordan kan vi bevege oss frem i en tid som for oss ennå ikke eksisterer? En annen teori er ormehull,men om vi helt forstår disse er vel en annen ting. Dette ble egentlig bare en haug med spørsmål...

7086235[/snapback]

 

 

Å reise raskere en lysets hastighet strider bare mot en teori, og det er einstein sin. Husker ikke helt hva det var men det er en del av relativitetsteorien tror jeg.

Hvis man da reiser i lysets hastighet så er det også en alternativ teori som går på at hvis du reiser i lysets hastighet er du over alt i universet samtidig, fordi du også reiser i tid.

 

Grunnet teorien at lyset er umulig å reise i er fordi vi har en teori som heter : Prinsippet om den konstante lysfarten

Dette går på at uansett hvor raskt du reiser, så er lyset konstant for alle observatører. Så hvis du reiser I lysets hastighet og en annen står stille, så skrur du på en laser, vil ikke du ta igjen laseren, laseren vil skyte vekk fra deg igjen i lysets hastighet, og observatøren som står stille vil se akkurat det samme som deg.

Lenke til kommentar

Har noen her sett hele filmen? En del av det som sies her, som at ingenting kan reise raskere enn lyset, er nevnt i filmen. Samt mulige løsninger på problemet.

 

Jeg synes personlig at tid, som en slags flytende substans i fjerde, femte og sjette dimensjon, virker ganske troverdig. Bare den fjerde påvirker oss, ettersom den blir en linje, eller tidslinje, som flyter rundt i tre dimensjoner. Er ikke så god til å forklare.

 

Prøver å demonstrere hva jeg mener men jeg vet ikke om det ble så bra:

post-65925-1161096295_thumb.gif

Altså, tid blir det samme som rom, bare i tre andre dimensjoner.

 

Se her heller, forklarer det mye bedre enn meg.

 

Tidsparadokset er også tatt i betraktning og en mulig løsning er det at det skjer, men i et parallelt univers. Som f. eks. hvis jeg reiste tilbake i tid og hjalp meg selv i å vinne i tipping ville jeg blitt rik, men ikke i mitt univers.

 

 

 

Ble en del rot dette her...

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Har noen her sett hele filmen? En del av det som sies her, som at ingenting kan reise raskere enn lyset, er nevnt i filmen. Samt mulige løsninger på problemet.

 

Jeg synes personlig at tid, som en slags flytende substans i fjerde, femte og sjette dimensjon, virker ganske troverdig. Bare den fjerde påvirker oss, ettersom den blir en linje, eller tidslinje, som flyter rundt i tre dimensjoner. Er ikke så god til å forklare.

 

Prøver å demonstrere hva jeg mener men jeg vet ikke om det ble så bra:

post-65925-1161096295_thumb.gif

Altså, tid blir det samme som rom, bare i tre andre dimensjoner.

 

Se her heller, forklarer det mye bedre enn meg.

 

Tidsparadokset er også tatt i betraktning og en mulig løsning er det at det skjer, men i et parallelt univers. Som f. eks. hvis jeg reiste tilbake i tid og hjalp meg selv i å vinne i tipping ville jeg blitt rik, men ikke i mitt univers.

 

 

 

Ble en del rot dette her...

7089300[/snapback]

Har sett hele filmen ja. Veldig intressant og om teorien dems er riktig er vi ikke så langt unna og kunne mota beskjeder fra fremtiden, pga må ha en "tidsmaskin" som kan mota meldinga og ikke bare en til og sende!

Anbefaler alle se den, lærte en masse og virker ganske logisk, men kan jo være denne dokumentaren er veldig vennelig ovenfor teorien dem har og at dem har skjult svake deler kanskje.

Lenke til kommentar

for å kunne reise bakover i tid må man kunne bevege seg raskere en lyset(300 000km/s eller noe sånt), noe som er veldig vanskelig siden lystet beveger seg like fort for alle selvom man beveger seg 300 000 km/s faktisk.

 

De hadde en mulig løsning på dette problemet i den filmen tråd starter poset, men jeg skjønnte ikke allverdens av den :D

 

men om man faktisk kunne reise i tid og man kunne forandre på ting som skjedde, hva ville da skje i den tiden vi er i nå?

 

Løsning 1: det ville vært umulig å forandre på noe, man ville ikke hatt noen fri vilje og alt ville kommet i veien for deg for å kunne gjøre noe som ville forandre historien.

 

Løsning 2: Man kunne forandre på ting som ville påvirket tiden senere, men hver gang noe ble forandret ville det oppstått et nytt paralellt univers så det universet vi er i ikke ville blitt påvirket av det

 

Det er faktisk et menneske som har reist bakover i tid, en russer som bodde i en eller annen satelitt eller som kjørte like fort rund jorda som jorden snurrer rundt. her oppe satt han og koste seg i 2 år. da han kom ned hadde tiden gått 1 sekund saktere for han, en for alle andre på jorda. Dette er verdensrekorden i tidsreise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...