Gå til innhold

Ressurstråd for trening, kosthold og mye annet


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Jeg sa noe feil ja, og det er det med kroppen skiller ut mindre kortisol. Dette har jeg nå funnet ut at er feil. Legg også merke til at jeg sa for en som trener. Pga mye energi bruk under trening. Hvis du spiser 3 brødskiver i et og samme måltid, eller spiser 1 og 1 brødskive med 3 timers mellomrom, vil kroppen din skille ut like mye insulin og regulerer blodsukker nivået til det samme hver gang. :)

8252586[/snapback]

 

Poenget mitt er vel at om man spiser etter trening, spesielt karborikt, slik at kroppen skiller ut insulin, er det lettere å legge på seg (både muskler og fett) - noe som en bygger vil ha nytte av, mens en som slanker seg bør unngå mat som øker blodsukkeret. Jeg tror vi mener det samme, men for min egen del blir stoffet mer lettfattelig om vi diskuterer det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sa noe feil ja, og det er det med kroppen skiller ut mindre kortisol. Dette har jeg nå funnet ut at er feil. Legg også merke til at jeg sa for en som trener. Pga mye energi bruk under trening. Hvis du spiser 3 brødskiver i et og samme måltid, eller spiser 1 og 1 brødskive med 3 timers mellomrom, vil kroppen din skille ut like mye insulin og regulerer blodsukker nivået til det samme hver gang. :)

8252586[/snapback]

 

Poenget mitt er vel at om man spiser etter trening, spesielt karborikt, slik at kroppen skiller ut insulin, er det lettere å legge på seg (både muskler og fett) - noe som en bygger vil ha nytte av, mens en som slanker seg bør unngå mat som øker blodsukkeret. Jeg tror vi mener det samme, men for min egen del blir stoffet mer lettfattelig om vi diskuterer det.

8252649[/snapback]

Ja vi er enige, det var litt tungvint forklart av meg :)

En som trener vil ha meget stor nytte av å kunne "utnytte" insulinet.

Men om man glemmer et måltid, og tar dette igjen sammen neste så er dette ubetydelig for forbrenningen.

Lenke til kommentar

Først vil jeg beklage min lathet - jeg orker rett og slett ikke å drive å sjekke ut alt mulig, og regner med at noen av dere mer erfarne folka allereda har talla i hodet :)

 

Anyways: Lurte på om noen kunne hjelpe meg med å finne ut hvor mye protein jeg får fra følgende mat iløpet av en dag:

 

-Frokost: En passelig mellom-sized porsjon havegryn med melk (rundt 1,5 til 2 dl gjetter jeg), og rosiner (rundt en spiseskje). Dette sammen med et glass 100% juice (2dl)

 

-Lunsj: Et par mellomgrove/grove brødskiver med leverpostei eller ost + vanlig spesialsalami, og kanskje en gulerot (kan hende jeg spiser en halv mellom frokost og lunsj om jeg husker på det)

 

-Når jeg kommer hjem fra skolen: En frukt/grønnsak eller en fettfri yoghurt (de med "0.1% fett", mora mi handler dem konstant)

 

-Middag: F.eks. pasta med pesto-saus, eller fiskegrateng og poteter (ikke alltid det er kjøtt med i maten)

 

-Kvelds: Lik som frokosten, eller to skiver med leverpostei eller noe, sammen med et glass 100% (2dl) juice

 

Om noen kunne gitt meg et anslag (trenger ikke være supernøyaktig) er jeg evig takknemlig.

Lenke til kommentar

Iform artikkel om bruken av proteinpulver i sammenheng med deff.

 

"Kan du om øke fettforbrenningen enklere, bland da enkelt en liten porsjon myse/whey (20-30 g) i vann og drikk det 30 minutter før måltidet. Prøv på det en eller to ganger per dag, spesielt de gangene du sliter med sult (f.eks. på kvelden). Dette hemmer appetitten og tilfredsstiller sulten når du går på ett begrenset kaloriinntak. Best av alt du kan ta dette uten at det ødelegger det totale kaloriinntaket."

 

Fra artikkelen. Interessant.

Lenke til kommentar

Sant nok, ettersom jeg ikke har disiplin nok til å ligge unna godisene når sommeren nærmer seg, går det nok med melk også.

 

Så å drikke 1l melk om kvelden eller 30 minutter før et måltid, respektivt 1 eller 2 ganger om dagen vil være bra? Fordi 1l melk er jo 33gram proteiner.

 

Men blir det da for mye karbohydrater? :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Er det viktig å tøye ut?

 

har akkurat bynnt med det, og vil det gjøre meg mykere?

8307816[/snapback]

 

Et veldig diffust spørsmål. Etter harde styrkeøkter skal man ikke tøye ut. Dette skader muskulaturen. Det er også veldig delte meninger rundt uttøyning etter kardioøkter, men min anbefaling er å ha en moderat uttøyningsøkt etter alt annet enn tung styrketrening med mindre man kjører egne økter med bevegelighetstrening.

Lenke til kommentar
Gymlærern min (faktisk en som har peiling, han er vist utnevnt til noe folkehelsaopplegg samtidig som han jobber i Antidoping Norge) sa at man ikke skulle tøye ut etter styrke, men spise og hvile. Nå er jo han litt old school, men han kan sine saker :hm:

8309569[/snapback]

Dette er et meget diskutert tema som vi har tatt opp her inne før. Men det er mange som strekker ut etter de har trent med det mål for øyet å strekke fascia.

 

BTW, selv om du jobber i ADN, så tilsier ikke akuratt det at du har peiling. Når jeg ble testet, stilte jeg de noen spm mens jeg satt og ventet på at jeg måtte pisse, og noen av de svarene jeg fikk var meget svada.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Gymlærern min (faktisk en som har peiling, han er vist utnevnt til noe folkehelsaopplegg samtidig som han jobber i Antidoping Norge) sa at man ikke skulle tøye ut etter styrke, men spise og hvile. Nå er jo han litt old school, men han kan sine saker :hm:

8309569[/snapback]

 

Det er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Gymlærern min (faktisk en som har peiling, han er vist utnevnt til noe folkehelsaopplegg samtidig som han jobber i Antidoping Norge) sa at man ikke skulle tøye ut etter styrke, men spise og hvile. Nå er jo han litt old school, men han kan sine saker :hm:

8309569[/snapback]

Faren min er gymlærer (merk: En av de få som faktisk har peiling hva han holder på med)og han sier egentlig mye av det samme.

 

Men samtidig så kommer det jo kanskje litt ann på hva slags styrketrening man har holdt på med?

Lenke til kommentar

Nøtter er meget sunt. Alt er egentlig bra med nøtter, men som E.T påpeker så er næringsinnholdet også nøttenes undergang da det skal lite til for å dekke et vanlig kaloriinntak.

 

Måtte COOP OBS forbanne bli forbannet for å kjøre ut 600 grams cashew's pakker til 29 kr (vanlig pris er noe ala 80). Hadde 10 stk før ferien begynte og nå skal jeg snart gå å legge meg utenfor butikken slik at jeg får mer i huset imorgen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...