Gå til innhold

Ressurstråd for trening, kosthold og mye annet


Anbefalte innlegg

25-30g høres utrolig lite ut. Som nevnt av andre tidligere, hvordan kunne da f.eks. Serge Nubret bli i så god form som han ble vha. 1 måltid om dagen?

8716465[/snapback]

 

Sa Stellander noe om dette egentlig? Og hva sa han om forholdet mellom proteiner og kroppsvekt.

Kompisene mine stoler relativt blindt på han, jeg er litt skeptisk til å helt blindt på en mann som faktisk blir sponset av pf.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I starten virket han litt objektiv og anbefalte mengder osv. Da ville han vel opp i et par gram per kg kroppsvekt som et minstekrav, aller helst spredd utover dagen. En isolat-shake etter trening for maksimalt opptak, sammen med dobbelt så mye raske karbs. Siden svitsjet han humør og begynte å anbefale PF-produkter i hopetall. Han nevnte ikke noe om max. opptak på ett måltid såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar

Hør godt etter nå og for jeg tror jeg har sagt det her mage ganger før. Kroppen klarer å ta opp ALT av proteiner. Men hvor mye kroppen bruker og trenger til muskeloppbygning er en helt annen sak. Men kroppen vil ta opp alt av proteiner.

 

Hvis du trenger 100 gram med proteiner til muskeloppbygning om dagen, er det samme om du fordeler dette opp i 10 eller 1 måltid. Men kroppen er absolutt mest anabol rett etter trening, så å time et relativt høyt proteinmåltid rett etter trening er som kjent alfaomega. :)

Endret av kengdal
Lenke til kommentar

En ting jeg har begynt å lure litt på er hvor bra melk egentlig er. Synes det er utrolig mange forskjellige meninger om dette. Noen sier at det ikke er bra, andre at det er konge. Ser dessuten at mange styrkeatleter drikker flere liter om dagen. Er det noen som har litt oversikt over det emnet?

Lenke til kommentar
En ting jeg har begynt å lure litt på er hvor bra melk egentlig er. Synes det er utrolig mange forskjellige meninger om dette. Noen sier at det ikke er bra, andre at det er konge. Ser dessuten at mange styrkeatleter drikker flere liter om dagen. Er det noen som har litt oversikt over det emnet?

8753889[/snapback]

Store deler av den voksne befolkningen tåler rett og slett ikke melk, selv om vi nordmenn er et av de folkeslagene som tåler det best. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
En ting jeg har begynt å lure litt på er hvor bra melk egentlig er. Synes det er utrolig mange forskjellige meninger om dette. Noen sier at det ikke er bra, andre at det er konge. Ser dessuten at mange styrkeatleter drikker flere liter om dagen. Er det noen som har litt oversikt over det emnet?

8753889[/snapback]

Mettet fett er vel egentlig ikke så veldig sunt. Holder vel egentlig med 2-3dl om dagen.

 

Selv heller jeg i meg mellom en og to liter melk daglig, blir noen ekstra proteiner kontra om jeg skulle drukket juice, vann, brus e.l.

Lenke til kommentar
En ting jeg har begynt å lure litt på er hvor bra melk egentlig er. Synes det er utrolig mange forskjellige meninger om dette. Noen sier at det ikke er bra, andre at det er konge. Ser dessuten at mange styrkeatleter drikker flere liter om dagen. Er det noen som har litt oversikt over det emnet?

8753889[/snapback]

Mettet fett er vel egentlig ikke så veldig sunt. Holder vel egentlig med 2-3dl om dagen.

 

Selv heller jeg i meg mellom en og to liter melk daglig, blir noen ekstra proteiner kontra om jeg skulle drukket juice, vann, brus e.l.

8753969[/snapback]

Det er jo tross alt ikke så mye fett i skummet melk da.

Lenke til kommentar

Veldig lite fett i skummet melk. Jeg drikker skummet melk selv. Før drakk jeg lett-melk, men jeg begynte på skummet melk. I begynnelsen var det litt rart å gå over på en så tynnet ut melk, men etter hvert ble det helt normalt og den er god nå etter lang tids bruk. Jeg smakte lettmelk igjen og den virket kjempefeit og tykk, det er fordi jeg har holdt meg til skummet så lenge. Det var rett og slett herslig å drikke lettmelka, jeg måtte tilbake til skummet melk igjen med en gang :!: Når jeg drikker lettmelk føles det som om jeg drikker en bolle med vaffelrøre, ikke det at jeg har prøvd det, men kan forestille meg.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Mettet fett er vel egentlig ikke så veldig sunt. Holder vel egentlig med 2-3dl om dagen.

 

Selv heller jeg i meg mellom en og to liter melk daglig, blir noen ekstra proteiner kontra om jeg skulle drukket juice, vann, brus e.l.

8753969[/snapback]

Mettet fett er vel heller ikke så veldig usunt, trans fett derimot :)

 

Men melk er en god kilde til proteiner for det er lett å drikke. Men det er ikke noe man har brukt for å drikke. Mennesket er heller ikke laget for å drikke dette, mennesket er laget for å drikke melk fra din mor som spedbarn.

 

I Norge har ca 5% laktoseintoleranse, i sentral-Europa øker den til ca 15% og er på over 50% i sør-Europa. Den er på 70–90% i Afrika (med unntak for mange nomadegrupper), 80% i sentral-Asia, 90% i øst-Asia, 30% i nord-India, 70% i sør-India og 65% i sør-Amerika.

Og en ting som er litt interessant er at 100% av Indianere er laktoseintoleranse, og de lever mest i "pakt" med naturen. :)

Lenke til kommentar

Ohoy! Satt å bladde litt i "Hvor mye tar du i benkpress"-tråden. Var en del diskusjon om hvor mange ganger man burde trene benk, så jeg spør her likegodt, da jeg har et spørsmål.

 

Trener benk 2 gang i uka, etter iform.no sitt benkprogram. Hvor godt det funker i forhold til én gang i uka er jeg ikke sikker på, men resultatene er der. Men ble litt usikker om det med at man skulle trene motsatte muskler tilsvarende eller hva det var, så jeg lurer på om dette er nok (poster ryggdagen min):

 

Markløft, 5x5

En arms hantelroing, 12x3

Framoverbøyd roing, 12x3

Chins med bredt overhåndsgrep, 3x10 (-13 kg belastning, er sånn chinsapparat)

Chins med smalt "underhåndsgrep" (?), 3x10 (-18 kilo)

Roing i maskin, 3x10 til 12

 

Har forresten ikke kabelstativ tilgjengelig der jeg trener. Er det noe som skal endres, legges til eller fjernes?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Hvordan koke egg uten at de sprekker?!  Nå sprakk 3 av 4 egg, tror jeg klikker! kokte over selvfølgelig, å ovnen ser ut som et sant helvete. Du milde faen, så råd fra husmoremner?

8800888[/snapback]

 

Har du huska å stikke et lite hull i de da?

 

Btw, perfekte egg: Kok opp vannet, legg eggene nedi og la de koke i akkurat 7 min 30 sek. 7 minutter gir bløtkokte egge, 8 gir hardkokte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...