Gå til innhold

Ressurstråd for trening, kosthold og mye annet


Anbefalte innlegg

Oh, det viste jeg ikke. Men kaloriinnholdet til kroppsfett er vel heller uvesentlig i denne sammenheng?

7096022[/snapback]

Kaloriinnholdet i kroppsfett er vesentlig når man tenker "hvor hardt/lenge må jeg trene for å bli kvitt 1 kg sideflesk" f.eks.

7096129[/snapback]

Kan du gi meg et eksempel?

7096823[/snapback]

Hvis du har forbrent 500 kcal så deler du dette på 7,7 så for du summen med fett du har forbrent, hvis glykogenlagrene er tomme da vell og merke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lagt til litt info om en side jeg nettopp fant som heter "the fit cast". Her lager de ukentlig episoder om aktuelle tema innen trening og kosthold. Episodene tar noen få minutt å laste ned (mp3 format, av og til video), og gir masse nyttig informasjon.

 

Jeg vil spesielt anbefale episode 6 som omhandler en instruksjonstime med den kjente løfteren/istruktøren Dan John. Her forklarer han om bevegelighet, teknikk og hjelpeøvelser i bl.a Knebøy og markløft. Episoden er video, noe som gjør at du lettere kan prøve ut hjelpeøvelser osv selv.

 

EDIT: http://www.thefitcast.com

Endret av E.T
Lenke til kommentar
Ser ut til at jeg har fått avslag på å få gjort denne til sticky.

Hvis noen har noe informasjon/kritikk å komme med for å forbedre tråden , må dere gjerne komme med det :)

7153843[/snapback]

Stemmer, er en avgjørelse tatt innad av forumet, men du fikk sikkert også grunnen ;)

 

Og vi trenger ikke å spore av tråden ved å gå O-T av den grunn, vil dere spørre om noe bruk PM.

OT vil bli fjernet.

 

MvH

Remerser

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg pleier å spise 1 - 2 porsjoner havegryn til frokost. Noen ganger tar jeg meg 1 eller 2 grove brød med ost/skinke på også.

Idag hadde jeg 1 porsjon havregryn og to brødskiver med skinke. På skolen spiste jeg en brødskive med ost. Når jeg satt i følgende time så var tarmene veldig urolige, jeg måtte sitte på kanten av stolen for ikke å fise høyt. Jeg pleier å ha det probleme noen ganger(at jeg må holde fisene inne på skolen. Dessuten kjenner jeg at matrester presser seg ned tykktarmen til tider) og det er absolutt ikke noen god følelse. Kan det være noe med for mye/lite fiber, eller har fiber ingenting med dette å gjøre? Hva kan jeg gjøre?

 

Beklager hvis noen mistet matlysten av å lese dette :cry:

Lenke til kommentar

Drikker du mye brus? Da fiser man mye pga kullsyren.

Spis grovt brød med mye fiber i, ikke noe lys variant.

 

Viktigst av alt - gjør det til en vane å gå på toalettet før du går på skolen. Selv går jeg alltid på toalettet før jeg går ut om morgenen og for min del så hjelper det veldig mot en urolig mage. Dersom du er aktiv om morgenen, enten det er gym, trening, gåturen til skole/jobb, så blir det alltid mer press på magen og tarmene og da er det fort gjort å bli trengende.

 

Hvis ikke dette hjelper, så må du se på det du spiser / drikker de dagene du blir dårlig og se om det er noe sammenheng.

Lenke til kommentar

Du skjønner det at jeg drikker ikke brus, og jeg spiser grovbrød. Går ikke på do før skolen men det er på grunn av at jeg ikke kjenner jeg må. Har heller ikke så veldig langt å gå fra og til bussholdeplassen.

 

Spiste grovbrød pluss vann den dagen jeg kjente det sist gang (Tror det var mandag)

Lenke til kommentar

Joda, det er ganske lite. Men jeg klarer ikke å spise så alftor mye om morgenen skjønner du. Dessuten pleier jeg å spise 3 skiver pluss kanjse en banan eller noe til vanlig lunsj, grunnen til at jeg spiste bare en skive på mandag er at jeg har så liten skoledag da, og går å trener rett etter, så jeg prøver å spise en time eller to før trening.

 

Takk for tipset, men kan ikke forstå hvordan for lite matinntak kan medføre slike problemer

Lenke til kommentar
Joda, det er ganske lite. Men jeg klarer ikke å spise så alftor mye om morgenen skjønner du. Dessuten pleier jeg å spise 3 skiver pluss kanjse en banan eller noe til vanlig lunsj, grunnen til at jeg spiste bare en skive på mandag er at jeg har så liten skoledag da, og går å trener rett etter, så jeg prøver å spise en time eller to før trening.

 

Takk for tipset, men kan ikke forstå hvordan for lite matinntak kan medføre slike problemer

7267672[/snapback]

Er heller ikke helt sikker, men, hvis jeg spiser for lite. Så får jeg veldig fort mer problemer med magen enn hvis jeg spiser nok (normalt)

Lenke til kommentar
Her kan det være noe intressant for mange:" Hvor sunn er en sunn sjokolade?"

 

Den går også inn på multipower/high protein bars

 

Hvor sunn er en sunn sjokolade

7290916[/snapback]

 

Ernæringsfysiolog Gry Hay har nok misforstått litt :) Denne såkalte rapporten er jo helt meningsløs.

 

 

 

Sjekk heller denne listen her dersom dere trener seriøst og er sugen på sjokolade når dere er på deff.

 

 

Dersom man ikke deffer spiller det ingen rolle om man av og til spiser seg en sjokolade eller to! Og det har så absolutt ingen stor betydning hva slags sjokolade man spiser. Da tar man favoritten sin enkelt og greit!

Lenke til kommentar
Her kan det være noe intressant for mange:" Hvor sunn er en sunn sjokolade?"

 

Den går også inn på multipower/high protein bars

 

Hvor sunn er en sunn sjokolade

7290916[/snapback]

Jeg leste en av de anmeldelsene, og det var nok, i hvert fall sånn treningsmessig.

 

Dersom man ikke deffer spiller det ingen rolle om man av og til spiser seg en sjokolade eller to! Og det har så absolutt ingen stor betydning hva slags sjokolade man spiser. Da tar man favoritten sin enkelt og greit!

7291833[/snapback]

 

Selvsagt spiller det noen rolle. Det er jo aldri en fordel med denne typen mat. Gir bare et volsomt boost på insulinnivået som etter en stund vil synke til under ønsket verdi.

Lenke til kommentar
Selvsagt spiller det noen rolle. Det er jo aldri en fordel med denne typen mat. Gir bare et volsomt boost på insulinnivået som etter en stund vil synke til under ønsket verdi.

7292323[/snapback]

 

Hvem snakker om fordeler?

Jeg sier at for det vanlige mennesket så har en sjokolade i uken ingen ting å si. Alle trenger en godis en gang i blandt og det er tull å forlange at alle skal holde seg unna alt som er søtt.

At en sjokolade en gang i blandt skal ødelegge treningen er bare sprøyt da de fleste mennesker ikke har kunnskap nok eller ønske om å stå på en scene og vise fram sin rippede kropp.

Det er null problem å ta seg en godis for å stoppe snopesuget så lenge man vet hva man gjør. Legger man inn en liten ekstra løpetur en dag så går man i balanse og så lenge man ikke deffer så spiller det ingen rolle. Det er kun mediahysteri og når man trener så kan man uten problem jukse en gang i blandt med god samvittighet.

 

 

Dessuten er sjokolade genialt dersom man holder på med idretter eller aktiviteter som krever rask energi.

Holder man på med utholdenhetidretter eller man er på langmarsj så får du jo en voldsom energiboost ved å innta f.eks sjokolade blandet med rosiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...