Gå til innhold

Norsk nettsted for vevsutvikling - tanker og ideer


Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne ha bidratt, men har lite eller ingen peiling på HTML, så jeg blir nok mer en bruker av siden når den kommer opp enn en som bidrar noe særlig. Men jeg har noen synspunkter.

Fokuser på gode og velskrevne artikler. Tutorials finnes overalt på nettet, så det er ikke det viktigste området å satse med det første. Start med å gjøre noe litt nytt, altså et nettsted med artikler i stedet for masse prat om hvordan HTML fungerer.

Hva slags system som blir brukt for å lage siden er vel ikke så nøye, så lenge det er noe dere har kontroll over og vil fungere enkelt. Jeg ønsker at det kommer opp et forum med en gang sammen med siden, som er intrigert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

xhtml er bakoverkompatibelt, html er ikke fremoverkompatibelt.

Enkelt og greit.

Det er kun 1.1 som krever xhtml+xml, 1.0 kan ha text/html så lenge det er kompatibelt med html, noe det i 99% av tilfellene er.

 

 

iframe er en uting. Synes det gjør seg dårlig å ha en side som ikke validerer xhtml 1.0 strict når siden handler om nettop vevsutvikling.

iframe utgår i strict-sammenheng, dermed synes jeg vi skal glemme iframe en gang for alle.

div med overflow: scroll gjør samme nytten, og validerer strict, men da må vi også passe på at reklamen i div'en validerer :) Liten jobb for de som henter ikke økonomisk støtte.

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar
Tør jeg spørre hvorfor?

 

edit: quote feil...

7064565[/snapback]

 

Fordi typisk "ekstern reklame" for det første ser forferdelig ut, og for det andre vil bryte fullstendig med XHTML sendt som application/xml+html.

7064596[/snapback]

Anbefaler å bruke Tradedoubler. Der kan man også få tilgang til utenlandske annonsører, og det åpner for et hav av muligheter. Best av alt, annonsene kan lages selv akkurat slik en vil ha dem... Alt en trenger er en peker via tradedoubler med side-ID og program-ID. Så kan man føye til URL-en til selve produktet eller nettsiden man reklamerer for.

Lenke til kommentar
xhtml er bakoverkompatibelt, html er ikke fremoverkompatibelt.

Enkelt og greit.

Det er kun 1.1 som krever xhtml+xml, 1.0 kan ha text/html så lenge det er kompatibelt med html, noe det i 99% av tilfellene er.

 

 

iframe er en uting. Synes det gjør seg dårlig å ha en side som ikke validerer xhtml 1.0 strict når siden handler om nettop vevsutvikling.

iframe utgår i strict-sammenheng, dermed synes jeg vi skal glemme iframe en gang for alle.

div med overflow: scroll gjør samme nytten, og validerer strict, men da må vi også passe på at reklamen i div'en validerer :) Liten jobb for de som henter ikke økonomisk støtte.

7064901[/snapback]

Beklager, men hele det innlegget viser hvor lite du egentlig kan om webutvikling.

Lenke til kommentar
Når det gjelder navn etc. er det litt artig å huske at ideen begynt fredag den 13 ;)

7063729[/snapback]

Hehe, tenkte på det samme selv. Ganske morsom dag å komme opp med en sånn idé. ;)

7063809[/snapback]

Dette grenser jo til veldig OffT, men føler bare for å tillegge dette:

 

1+3+1+0+2+0+0+6=13!! :scared:

 

Alle er vi enige om at fredag er den 5 dagen i uken og at 13 forekommer i hele datoen og kun selve datotallet. La meg derfor tillegge litt til:

 

1+3+1+3+5=13!!

 

:tease:

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Assosierer tutorials med dårlige paint bilder med mye piler, og dårlig forklart fremgangsmåte. Burde heller lagt vekk tutorial ordet, og kun fokusert på gode artikler med praktiske eksempler. Hvor alle artiklene som legges ut må godkjennes eller lignende.

 

Kanskje ha en seksjon med forslag til artikler hvor de artiklene som ikke blir godkjent blir lagt inn i.

 

Det kunne også vært interessant med en light versjon av de artiklene som ble lagt ut, og man kan utvide artiklene om man trenger mer forklaring, eller muligheter for å fjerne mye pedagogisk innhold.

 

Kan jo også prøve å bygge opp artiklene som typiske leksjoner med praktiske eksempler og praktiske oppgaver m/tips til utførelse evt løsningsforslag

Endret av skromt
Lenke til kommentar
Dette grenser jo til veldig OffT, men føler bare for å tillegge dette:

1+3+1+0+2+0+0+6=13!! :scared:

Alle er vi enige om at fredag er den 5 dagen i uken og at 13 forekommer i hele datoen og kun selve datotallet. La meg derfor tillegge litt til:

1+3+1+3+5=13!!

:tease:

7065121[/snapback]

Du må ha ligget lenge å tenkt på det her.

 

Lite å gjøre i kveld? :tease:

Lenke til kommentar
Men no tek eg kvelden.

7064644[/snapback]

Legge seg halv 10 en fredag. Syns noen sa militæret var manndig. :)

7064763[/snapback]

 

Sa ingenting om å legge meg - "å ta kvelden" kan bety berre å gå tilbake til rommet sitt og sjå litt på TV e.l. Grunnen til at eg måtte gå var vel i hovedsak at bygget eg satt på/sit på no stenger klokka 22:00, og då er det greit å ha komt seg ut. :)

 

Kjem meg fortsatt ikkje på IRC, har prøvd absolutt alt. Konkluderer med at dei som har konfigurert nettverket her har skulda.

Lenke til kommentar

Dette virker som ett bra prosjekt, bra initiativ Dahl!

 

Jeg har lenge vært en ivrig leser i kaféen. Unrealized har jeg brukt en del (igjen kun som leser).

 

Jeg ønsker å være med på dette prosjektet i en eller annen form. Håper det er rom for det. Tiden min er i allefall ikke fylt opp med andre prosjekter for tiden.

 

Jeg har erfaring med HTML, CSS, semantikk, ASP, og Joomla! (bruk, samt templates). Synes i tillegg jeg har gode skriveegenskaper (engelsk og bokmål). Design er ikke min sterkeste side, men white-space og typografi synes jeg er spennende og liker å jobbe med.

 

Se siden min for enkel referanse. Det er en personlig hjemmeside (ASP) med selvskrevet back-end.

 

Hilsen John Richard!

Lenke til kommentar
Men no tek eg kvelden.

7064644[/snapback]

Legge seg halv 10 en fredag. Syns noen sa militæret var manndig. :)

7064763[/snapback]

 

Sa ingenting om å legge meg - "å ta kvelden" kan bety berre å gå tilbake til rommet sitt og sjå litt på TV e.l. Grunnen til at eg måtte gå var vel i hovedsak at bygget eg satt på/sit på no stenger klokka 22:00, og då er det greit å ha komt seg ut. :)

 

Kjem meg fortsatt ikkje på IRC, har prøvd absolutt alt. Konkluderer med at dei som har konfigurert nettverket her har skulda.

7069183[/snapback]

*host* Your freedom */host* :)
Lenke til kommentar

Melder min interesse.

 

Grunnet studier og jobb vet jeg ikke om jeg får tid til å skrive artikler, men skal likevel ikke se bort i fra at jeg kan bidra litt. Kunne for øvrig også tenke meg en kategori som omhandlet "webutvikler yrket" på et mer generelt plan, sikkert mange som har spm. knyttet til:

 

- Hvordan skaffe kunder ved frilans arbeid

- Informasjon knyttet til kontrakter o.l. (arbeidsforhold)

- Hva gjør man når kunden ikke betaler?

- Opphavsrett/åndsverk og lisenser (Creative Commons etc)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...