Gå til innhold

226W Pelt og MeeeeaaanWell igjen....


Anbefalte innlegg

Jauda, det skal ikke være lett... Fikk installert min 226W pelt. og den nye MeanWellen her om dagen etter mye pes!

 

Ble overrasket og skuffet da jeg fikk en CPU temp på 11 grader! (ved +15%Vcore, 170fsb se tagline for specs). Gikk senere opp til 33(!) grader ved idle/load. (og holdt seg der)

 

Noko må være gale...

Noen forbedringstips?

Har hatt litt stress med luft i vannsystemet, så kan jo hende kjølinga ikke er optimal...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-04 21:45, skrev Hondaen:

Jolle99: Vær oppmerksom på at peltier elementet krever et ganske høyt trykk mot coldplate/hotplate, det er snakkom 1.7-6 bar. Har du ikke dette trykket, så vil ikke peltier elementet fungere optimal.



Bar, Hondaen? Det er jo en verdi for væske / lufttrykk det!

Antagelig mener du 1,7-6 kilo?

 

Måtte bare erte litt! :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-04 23:37, skrev Skrue:

Quote:


Den 2002-11-04 21:45, skrev Hondaen:

Jolle99: Vær oppmerksom på at peltier elementet krever et ganske høyt trykk mot coldplate/hotplate, det er snakkom 1.7-6 bar. Har du ikke dette trykket, så vil ikke peltier elementet fungere optimal.



Bar, Hondaen? Det er jo en verdi for væske / lufttrykk det!

Antagelig mener du 1,7-6 kilo?

 

Måtte bare erte litt!
:p

 

 

eeeerrrm... nei... bar betyr kg/cm^2 dvs, vi ønsker 1.7 til 6 kg/cm^2.

 

Sant.. har du en flate på 10cm^2 og du har en vekt på 10 kg som presser ned på hele det arealet, så har du 1 kg/cm^2. Halverer du arealet, så får du 2 kg/cm^2 osv osv..

 

Går du inn på ferrotec sine sider om peltier element, så omtaler de trykket ned mot peltier elementet som xx psi, det er vel 1 lbs/ kvadrat tomme ellernoe sånt..

 

Psi og bar blir mest brukt til gass og veske ja, men du må ikke henge deg opp i slikt fordi det er mest brukt til det =)

Lenke til kommentar

Japanske bilen:

Ojoj, igjen som så ofte før kommer du med ny nyttig(?) info :smile: kan veldig godt være at kjøleren og CP, ikke er trykket godt nok sammen! Viste faktisk ikke dette, "trodde" jeg hadde lest et sted jeg skulle være forsiktig med å legge for mye press på pelten!

Dette må testes (får dessverre ikke gjort det før til hega da jeg reiser hjem igjen til Trondheim!:/)

 

 

 

Minimalt Vondt:

Er en Danger Den 3-1

(http://www.dangerden.com/mall/maze3.asp).

og raddisen en chromeIcwExtreme

(http://www.dangerden.com/images/bice/chromex1.gif)

Tygon ledninger, VannVåter, Pelt fra DangerDen, etc

 

Koblet:

Beholder -> Pumpe -> Raddis -> CPU-kuler'n

 

Pelt info (for de som ikke gidder trykke linken):

Maximum operating temp: 125 C

Imax = 24 Amps

Qmax = 226.1 Watts

Vmax = 15.2 Volts

Delta Tmax = >67 ©

Size = 50mm X 50mm X 3.10mm

 

(og nei, jeg har ikke meanwellen på fult, så den leverer sånn litt under 24A regner jeg med, har ikke V/A måler tilgjengelig men tar det på "feelingen" ehehe:D)

 

Skulle lastet bilder med digiKameratet, men som sagt ikke hjemme i trondheim, men hos mor i oslo:) hehe

 

[edit: idiot typo]

comment: sikkert fler også :grin:

 

[edit2: det var fler :grin:]

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Jolle99 på 2002-11-05 00:11 ]</font>

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Jolle99 på 2002-11-05 00:13 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Jolle99 på 2002-11-05 00:17 ]

Lenke til kommentar

Jolle99: Ja monteringen er svært viktig.. den er undervurdert.

 

Trykket mot peltier elementet må være så homogent ( jevnt ) som mulig, trekker du til en skrue for mye, iforhold til en annen så kan du knuse hele peltier elementet. Kryss trekking av skruene + riktig tiltrekningsmoment er essensielt. Er snakk om å skru hver skrue 1/4 omdr. av gangen. Videre må flatene peltierelementet ligger an mot være 100% ren for uvedkommende partikler, samtidig som et lag på 0.02mm termisk pasta sørger for optimal varme overføring ( ja du leste riktig, 0.02mm ). Dette er hva peltier produsentene anbefaler.

 

=)

Lenke til kommentar

Den 2002-11-04 21:45, skrev Hondaen:

Jolle99: Vær oppmerksom på at peltier elementet krever et ganske høyt trykk mot coldplate/hotplate, det er snakkom 1.7-6 bar. Har du ikke dette trykket, så vil ikke peltier elementet fungere optimal.

 

Bar, Hondaen? Det er jo en verdi for væske / lufttrykk det!

Antagelig mener du 1,7-6 kilo?

 

Måtte bare erte litt! :razz:

 

 

eeeerrrm... nei... bar betyr kg/cm^2 dvs, vi ønsker 1.7 til 6 kg/cm^2.

 

Psi og bar blir mest brukt til gass og veske ja, men du må ikke henge deg opp i slikt fordi det er mest brukt til det =)

 

 

Neida, det er jo ikke snakk om å henge seg opp i dette, men finner det fortsatt litt merkelig at man bruker slike begreper når det er snakk om et mekanisk press / trykk det er snakk om i dette tilfelle.

Rett og slett uvant er det, ettersom det er vesentlig vanskeligere å forholde seg til et trykk målt i bar som i dette tilfelle er basért på et tiltrekkingsmoment på skruene i en mekanisk innretning!

Det absolutt vanligste er jo å måle dette i kg / kp pr kvadratcm, eller lbs (pund)pr kvadrattomme. (Sistnevnte måleenhet er forøvrig på vei ut, ettersom man streber etter å innføre det metriske system som standard, world-wide).

 

Å gå veien om begrepet "bar" synes jeg derfor blir litt tungvint, i den forstand som at dette uttrykket kanskje også er litt mindre folkelig, så og si? I allefall om man snakker om et mekanisk trykk mot en flate.

For etter min oppfatning brukes gjerne bar ifbm hydrauliske trykk, og det er jo egentlig noe helt annet! Men trykket pr kvadratcm er jo i begge tilfeller det samme, ja!

 

Sitat:

eeeerrrm... nei... bar betyr kg/cm^2 dvs, vi ønsker 1.7 til 6 kg/cm^2.

 

Ja, akkurat! Da kunne du jo likegodt ha skrevet kg da!

 

For vi må jo huske på én vesentlig ting her i forumet: Slett ikke alle har ingeniørutdannelse, ei heller vil jeg tro at alle lesere kjenner til alle slike begreper, og nettopp av den grunn er det viktig å holde seg til uttrykk folk forstår!

Sagt i all vennskapelighet, og ikke fremsatt som kritikk! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...