Gå til innhold

Stillegående kjøling fra Asus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har en zalman 9500 led og den funker veldig bra. jeg har den på lavest viftehastighet hele tiden (ca. 1200 rpm.) og da hører man den ikke i det heletatt. da ligger min AMD X2 4200 + prosessor på 25 grader idle og 33 grader load.

 

angående den nye asus vifta så tror jeg nok ikke den blir spessielt stille på 2200 rpm med en 9,2 cm vifte... 9500 led har en makshastighet (med den medfølgende viftekontrolleren) på ca. 2400 rpm å da bråker den ganske mye ja. så for de som skal kjøpe den nye asusen så tror jeg det blir best å stille vifta ned på ca 1200-1400 rpm.

jeg tror det skal gå bra med tempraturene selv om du stiller den såpass ned siden den er nesten den samme vifta som 9500'en

 

mvh F.J.B.

Lenke til kommentar
Zalman 9500LED kjøleren er jo en av de beste luftkjølerne på markedet, den ligger også et hestehode foran Typhon kjøleren.

7039716[/snapback]

Det er vel heller omvendt. Big typhoon ligger et lite hestehode forran 9500.

MEN, 9500 veier 300g mindre enn big typhoon.

10_diagr_fan_off.png

 

Men uansett. Hva "stille" er varierer VELDIG fra person til person.

Jeg for eksempel synes ikke en 120mm vifte er stille før den er godt under 1000prm, mens mange andre synes en 120mm vifte er stille på 1400rpm.

Endret av shrek_2
Lenke til kommentar

Ja, Zalman CNPS9500LED er definitivt er godt kjøp.

Min blodtrimma X2 4200+ ligger å koser seg på 30-32grader Idle.

(ca 45 grader under full load)

klokket til 2,8GHz (5400+)

 

Trenger man bedre. :p

(men så sitter jeg på en svært effektiv kabinettkjøling også)

 

2200RPM er ikke så forferdelig til hverdags, men når man skal sove, så blir det for støyete. (derfor man har viftestyring)

Lenke til kommentar

Neste gang blir det passiv kjøling eller vannkjøling på meg. Er lei av støvsugerpc'er... Hva syntes folk om Zalman Reserator? Er den bra? Klarer den å kjøle effektivt CPU og GPU? Og hvordan er pumpestøyen sammenlignet med viftestøy fra f.eks. 2 zalman kjølere (7700cu og 700cu)?

7038096[/snapback]

 

Jeg er meget fornøyd med Zalman Reserator, den er helt stille, må legge øret helt inntil får å høre pumpestøy. Kjølingen er jeg også svært bra. Har klokket en 3.0 ghz Prescott til 3.8 uten problemer, og da kjøler Zalman ned skjermkortet også (FX5950)

Og skulle du få bruk for mer kjøling så er det bare å sette en bordvifte til å blåse mot kjøletårnet på lav hastighet. Har ikke hatt bruk for det, men testet det en gang og da falt temperaturen med nesten 10 grader.

7039299[/snapback]

Reseratoren er ganske bra. Du merker ikke forskjell om pumpen er av eller på.

Lenke til kommentar

Eg ser ein del som knyttar rpm og lydnivå saman. Sjølv om dette sjølvsagt har ein samanheng, har utforming av vifte og ikkje minst kjølar så mykje å seie at rpm vert ein dårleg lydindikasjon.

 

Utbytting av vifter er nok vanskeleg å få til i dag, men det er vel ikkje eit stort behov for dette på marknaden. Det er jo tross alt berre dei få med store og dyre kjølarar som nokon gong kjem til å tjene på å bytte ut berre vifta. Zalman sine kjølarar trur eg du kan bytte vifte på dersom du kjøper deg ei vanleg 92mm-vifte (eller 120, alt ettersom), og så riv ut sjølve vifta og festar den med lim e.l. i kjølaren. Men dette vert då eit heimesnekra opplegg.

Lenke til kommentar

2200rpm er stille på vifter fra ca 80mm og nedover, men på større vifter så er det nok hørbart ja.

 

som et eksempel, chipsett vifta (40mm tror jeg) mi kjører på 3000 rpm nå, jeg hører ikke den føre den passerer 5000 rpm. mens en 120mm vifter på over 1500 rpm er i de aller felste tilfeller ganske så hørbar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...