Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan fjerne vorter?


mikaragua

Anbefalte innlegg

Etter at jeg var hos legen i dag for å fryse vekk (fot)vorter så sa han at jeg skulle kjøpe Verucid gel. Jeg gikk på apoteket, men de var utsolgt og sa jeg skulle komme tilbake i morgen. Jeg skulle bruke geleen til neste behandling. Har det noe å si at jeg ikke fikk kjøpt og brukt den den første dagen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har det nok ikke.. En dag gjør lite forskjell uansett. Det som er viktig er at du bruker det hver eneste kveld!

 

Edit: Litt dumt skrevet kanskje :p Men dropper man det en gang, og ser at det liksom ikke gjør noe særlig, er det lett å gjøre det igjen.

Endret av anietsoj
Lenke til kommentar
Ett vortemiddel som heter Verucid liniment funker veldig bra. Har selv brukt det ett par ganger, vortene kommer ikke igjen.  :)

7031220[/snapback]

Jepp. Jeg bruker dette og det funker bra.

 

Min metode er følgende:

Dag1: Smør på Verucid Liniment på vortene. Dekk de til (stoffet lukter sterkt, men tørker raskt)

Dag3: "Sag" av noe "skorpen" på vortene med en engangs barberhøvel. Dette må du gjøre etter at du har dusjet eller vasket føttene, de bør være bløte.

Dag3: Smør på mer stoff.

Dag5: "Sag" av..

 

Og sånn holder du på.. da får hvertfall vorta noe å bryne seg på :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
men det er virus som stadig utvikler seg. Om ikke noe hjelper så er det vel best å dra til en lege og få undersøkt det? :)

 

Ja når du sier det så er det faktisk et virus, og virus kan bli motstandsdyktige. Men pleier ikke være verre enn å bare prøve noe annet da.

 

Hei!

 

bare lurer på en liten ting...

 

Hos hud legen har de flytende nitrogen, menst hos legen bruker de en "boks" med et flytende stoff på, som også fryser ned vorten...

 

Wartner er et alternativ som man får kjøpt på apoteket, og det stoffet legen bruker ligner.

 

I dette tilfellet har legen en "q-tip" som han skal sette på boksen. å så kommer spørsmålet mitt...

 

Skal legen gjøre slik som man selv skal med wartner, trykke på boksen i sa 3 sekunder å så trykke den skum saken på fingeren, eller skal legen holde inne slik at det flytende kalde stoffer renner ut over hele fingen i ca. 30 min?

 

 

Vet at dette ble skrevet rotete, men håper dere skjønner hva jeg mener, vis ikke er det bare å spørre...

Lenke til kommentar

Det fins mange kjerringråd på nett om å få bort vorter.

Jeg fikk bare prøvd en av dem da det faktisk funka!

Det er rett og slett ditt eget spytt, ikke så delikat men når man kan bite på den kan man sikkert like gjerne slikke litt på den. Så det er bare å huske på å slikke på den innimellom, tror ikke det tok mer enn 2 mnd før den var borte og jeg har aldri hatt vorter etterpå!

Veldig smertefritt også :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Et lite tips til alle som sliter med vorter:

 

Stikk ned på den lokale matvareforretningen og kjøp med deg en banan. Når du har spist bananen så tar du vare på litt av skallet. Dette skallet taper du over vorta. Gå med dette til vorten er borte (kan ta helt opp til 3 uker, men som regel rundt 1 uke). Har funka leik.. 9/10 ganger hos flere i familien her :) Bananskallet inneholder et stoff som funker perfekt til vortefjerning :)

Lenke til kommentar

Grav et kjøttstykke ned i hagen. Når du siden graver etter kjøttstykket og ikke finner det, vil også vorta være borte. Det var legen min sitt tips.

 

Greia er vel at det er kroppens immunforsvar som må ta seg av vorta, de fleste midler er kun med på å fremskynne prosessen, aktivere forsvaret.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg hadde opptil 30 vorter på fingrene for noen år siden! prøvde sånn drit man kunne smøre på, så skulle man kutte vekk litt etter litt til den var borte. men det hjalp ingenting.. så kjøpte min mor et slikt fryse middel man kan bruke hjemme. jeg leste ikke bruksanvisningen og jeg kjørte på.. var en slik dott man fryste ned og så satt man den på vorta etterpå.. Alle vortene forsvant ei stund ette jeg gjorde det.. og det viste seg at jeg tok altfor mye kulde på og hold den alt for lenge på så jeg kunne ødelagt hudvevet men nå er alle vortene vekk og har aldri vært blaget av vorter etter det.. til og med den store fotvorta mi forsvant med en gang :D

Lenke til kommentar

Hi.. jeg har omtrent.. 20 vorter i håndflata nå.. de havna der etter at jeg snørra på sykkel.. og fikk masse småstein gravd inn i hånda... jeg gikk selvfølgelig til legen med hånda når jeg hadde snørra og han pirka ut småsteinene.. etter 2 måneder med plaster og helvete tok jeg av driten..

 

alt var fint.. men etter omtrent 1 måned begynte det å vokse vorter inne i håndflata... jeg har klint på en hel haug med sånn verucid jevnlig i en periode av 3 år... og dette begynner og irritere meg no grasalt...

 

skal teste ut sånn wartner som jeg ser reklame for på tv.. håper det virker :)

 

btw.. mange av disse vortene har kommet fram _mens_ jeg har brukt middelet mot de opprinnelige 5 vortene som var der i utgangspunktet.. har prøvd både og rive dem av.. kutte dem av. ta dem med barberhøvel når de er våte etter dusj etc etc.... NÅ BØR DETTA MIDDELET FUNKE SNART!...

Lenke til kommentar

usj så mye ekkelt folk gjør.

Husker jeg hadde fotvorte når jeg var 6-7, dro til legen å fjernet dem med en kniv. Tok 10 min å husker smerten enda, men det tok nå også bare ti minutter, og alle andre tullball måter å gjøre det virker bare skummelt. Dessuten fikk jeg en Barbie fordi jeg var så flink :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg hadde massevis av vorter på fingrene for noen år siden, et par av dem grenset til neglene slik at jeg ofte begynte å blø også.

 

Jeg kjøpte en slik gjør-det-selv-fryseopplegg, og fikk mamma til å gjøre det på meg.

 

Noen andre har nevn det før: det består av en slags deodorantboks med flytende nitrogen, og noen svamper. Gjennom en enkel prosess kobler du svampen, på boksen, og gjennomsyrer den med flytende nitrogen. Deretter holder du svampen over vorten i 10-20 sekunder avhengig av størrelsen.

 

For meg forsvant de med en gang, og har aldri hatt noe problem med det siden. Må likevel nevne at det kan svi litt, med tanke på at flytende nitrogen har et kokepunkt på rundt -200 grader C ;)

Lenke til kommentar
Gjest vortefjerner

jeg har aldri hatt vorter før og plutselig så fikk jeg vorter. sikkert en som har smittet meg. jeg tok i allefall en avbiter og klippet så langt ned i fingeren at jeg tror jeg fikk den opp. vanvittig med blod, men jeg vasket hendende ofte for å unngå smitte, og jeg brukte masse vademecium for å få vekk bakterier og sånt. håper den ikke kommer tilbake nå. hva tror dere?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest vorter
Et lite tips til alle som sliter med vorter:

 

Stikk ned på den lokale matvareforretningen og kjøp med deg en banan. Når du har spist bananen så tar du vare på litt av skallet. Dette skallet taper du over vorta. Gå med dette til vorten er borte (kan ta helt opp til 3 uker, men som regel rundt 1 uke). Har funka leik.. 9/10 ganger hos flere i familien her :) Bananskallet inneholder et stoff som funker perfekt til vortefjerning :)

 

 

Dette har slekta mi brukt i mange år.

Funker som bare det, ser teit ut. men men

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Noe høyst aldeles merkelig hendte meg her om dagen.

Jeg har slitt med store fotforter å vorter på henda i snart et år.

På 2 dager var dem helt borte, ikke en gang spor etter dem ikke en gang et lite arr eller merke!? (både hender å føtter)

Lenke til kommentar

Mye kommer an på hvilken type vorte dette er. Den vanligste måten er å fryse dem vekk, men her pleier normalt sett legene å fryse for lite på dem, og derfor går de ikke helt vekk. Ellers så kan man brenne dem vekk hos legen. Da tar man en varm streng å drar den over vorten, etter det skraper man vekk roten. Det var en mye brukt metode for om åra. Eller så kan den fjernes kirurgusk ved at man skjærer dem bort. Ellers så finnes det vorteplastre og andre midler, men disse kan være svært lite effektive på vorten som du har.

Det beste er nok å fryse dem bort hos lege, men da må du regne med at legen ikke tar nok, grunnet han/hun er redd for å skade vevet under vorta. Men etter frysingen hos legen så kan du dra på apoteket og kjøpe deg ditt eget fryseutsstyr og fryse den om ikke alt er borte etter første frysing. På apoteket vil dem fortelle deg hvordan du skal gå frem. Men det sikreste er nok at en lege ser på den først for å kunne se at de er mulig det er en vorte, fordi det er flere ting som kan ligne på vorter, men som ikke er det!

Ha en flott kveld! :thumbup:

Lenke til kommentar

Når jeg hadde vorte under beinet, så pirka jeg helt til jeg kom til "rota" og røska den ut!

Men, det lugga no forjævlig! og blødde no grassalt etterpå. Men aldri hatt vorter siden..

 

Verdt et forsøk!

 

Har også hørt at vorter smitter ganske så bra i vann! har ingen kilder, bare noe jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...