Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan fjerne vorter?


mikaragua

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kjente ei jente før som brant ei vorte på fingeren bort med saltsyre.

Pensla på ei uke og den forsvant.

Tang og kniv har jeg prøvd selv med mere eller mindre hell, blir en blodig operasjon i allefal.

Jeg hadde en vorte på fingeren da jeg gikk i 8 klasse.

var dritt lei faenskapet å tenkte å prøve å fjerne den selv.

Det jeg gjorde var å fryse den i kaldt vann og med isbit. bytt litt på til jeg ikke kjente noe som helst. brukte en "biff" kniv. størelse med en smørkniv, bare med mye større og spissere tagger. garanterer at det var blodig. men det funket for meg. har ikke sett den på nesten 10 år =)

men jeg råder sterkt å dra til legen. mye bedre å tryggere.

Lenke til kommentar
Gjest Vortehateren!

Jeg har nå for tiden to vorter. Den ene er plassert på tommelen som er på høyrehånden på siden. Den var der i flere mnd og er der enda. Etter en stund fikk jeg plutselig en liten rød prikk på venstre hånd ved enden av tommelen. Der gikk det ikke mange ukene kanskje en mnd eller to før det kom enda en vorte!!! Denne vorten er mye større enn den andre og ikke minst synligere. Har nå idag satt på negelakk og jeg kjenner at den nyeste vorten "prikker" etter at jeg påførte negelakk! :O tror jaggu meg det funker med negelakk dere! ;D

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Neglelakk funker utrolig bra, det brukte jeg selv når jeg hadde par stykker. Men det mest effektive var noe faren min gjorde.

 

Ta skikkelig godt tak på vorta og dra den ut, han fikk med roten og alt. Det skumle er at han fikk et direkte hull helt inn til benet på lillefingeren....

 

Men etter det så kjørte han på med steriliserende væske og etter det så har han vært vortefri.

Lenke til kommentar

Jeg ble nylig kvitt over 30 vorter jeg hadde over begge fingrene. Hadde dem i noen år, men det var ikke før i vår at de virkelig begynte å plage meg. Var en del deppa pga dette, men dem er borte nå! :)

Tror jeg hadde 6-7 sessions med frysing med flytende nitrogen til legen, men det hjalp ikke. De vokste bare tilbake igjen.

Men guess what? Jeg søkte absurd mye på nettet rundt omkring etter kurer osv og 99% av alt du finner er basert på placebo. Uansett hvordan du vrir og vender på det.

Derimot fant jeg noe annet svært interessant som ikke er basert på det, nemlig noe som heter "Immune therapy".

Dette er et prinsipp som er blitt utført en del i USA som kort sagt består i å lure immunforsvaret til å gjøre det du vil det skal gjøre. Vorteviruset gjemmer seg nemlig i våre egne hudceller, såvidt jeg forstod det. Noe som gjør at immunforsvaret ikke legger merke til det. Det er det største problemet med vorter, å få immunforsvaret til å legge merke til det slik at det kan danne de riktige stoffene som gjør at T-cellene mobiliserer og begynner å angripe viruset.

 

Kort sagt består prosedyren av at man injekterer bakterier eller sopp som kroppen vet å håndtere direkte inn i vorta. Dette skaper en infeksjon og i en infeksjon er det som kjent millionvis av T-celler og annet "good stash" fra immunforsvaret. Dermed er det større sjanse for at immunforsvaret merker viruset og deretter begynner å gå til angrep :)

Så jeg undersøkte mer og spurte leger og forskere og altmulig om hvordan jeg kan få utført dette på meg selv. Og dem hadde verken hørt om dette eller ville utføre det. Fordi det hørtes så "risikabelt ut", men de forstod prinsippet forsåvidt. Men turte ikke utføre det.

 

Da mine begynte å forsvinne så skjedde det ved at huden begynte å flake litt av. Så forsvant de på ca en uke. Veldig kjapt altså! :)

Jeg prøvde ut prinsippet med infeksjon selv, men kan ikke si for sikkert at det var det som gjorde det. Hvordan jeg gjorde det spør du kanskje? :)

Jo, jeg kjøpte "enda" et jalla-produkt fra nettet som heter Bio-T. Dette består hovedsaklig i en masse organisk guffe som man smører på vorta og dekker til med plaster eller gaffatape.

Det jeg imidlertid gjorde var å holde hendene under vann i en halvtime ca, så vortene ble mest mulig "puffy" og myke. Deretter skrapte jeg med et barberblad masse rifter i et par av vortene så guffa kom seg fint nok nedi. Deretter festet jeg plaster på det. Dette hadde jeg på i et døgn ca og fortsatte dagen etter. Jeg merket overhodet ingenting, bortsett fra at det begynte å gjøre litt vondt etterhvert.

Så skjedde det etter noen dager noe interessant :) Jeg satt og klødde litt på vorta (Bio-T-guffa var ikke på da) og la merke til at gult verk/puss tøyt ut av vorta. Jøss tenkte jeg, det er jo tegn til infeksjon.

Et par uker etter var alle sammen borte. Ja, ALLE sammen, inkludert dem jeg ikke engang hadde behandla :)

 

Edit: Vorter har ikke røtter. Det er en gammel myte.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Fra jeg var 3 til jeg var 8 år ca hadde jeg en vorte på høyre hånden min. For å si det sånn, jeg lærte meg veldig fort forskjell på høyre og venstre (og dermed likte jeg faktisk at jeg hadde den).

 

Til slutt ble jeg lei og hentet kjøkkensaksen og klipte den av. Gjorde vel litt vondt men var kjent for å ha tankene mine helt andre steder når jeg var liten. :)

Lenke til kommentar

Tror ikke det.

Kjøpte dette på Sunkost fant jeg ut. Gå innom der og spør etter. Esken med tablettene var ca 15x10x7cm. Det var et par tre brett med kapsler og disse store kapslene skulle du spise to stk av tre ganger om dagen(!) om jeg ikke husker feil. To-tre esker og alle fingervortene mine var borte etter utallige forsøk med den der neglelakk driten som hvertfall aldri funker.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...