Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan fjerne vorter?


mikaragua

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en vorte på pekefingeren og en på ringefingeren for seks-sju år siden. Etter utallige midler og diverse, gikk disse bort.

Men etter litt håndkontakt med broren min, som hadde en vorte i fjor, så fikk jeg også en vorte på ringefingeren. Det er ganske irriterende, og lurer på hvordan jeg kan fjerne den. Vet at jeg kan dra til legen og fryse den, men det gjorde broren min for noen år siden, men det var veldig lite vellykket, så derfor vil ikke mor det med det første.

Har prøvd det meste det siste året. Gaffateip, diverse ting man smører på, skjæring, har pirket etter den svarte rota, men den kommer alltid tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg funka det å gjøre absolutt ingenting.. Jeg hadde prøvd alt av midler for å smøre på, plaster osv. men ingenting funka. Men så glemte jeg bort vortene mine, for ca. et halvt år etter at jeg hadde slutta med alle vortemidlene så kom jeg på at "oj, hvor er vortene mine". Da var de altså helt borte, alle sammen. Har ikke sett de siden ;)

Lenke til kommentar

Jeg hadde vorter på foten når jeg var litt yngre, prøvde alt og det gikk ikke vekk.

Men jeg smurte på neglakk på vortene i en periode og da ble de mindre og mindre og tilo slutt forsvant de.

Også filte jeg vekk en vorte engang.. ikke til å anbefalle.

Men prøv med neglakk, farge kan du velge selv :cool:

Lenke til kommentar
Også filte jeg vekk en vorte engang.. ikke til å anbefalle.

7031262[/snapback]

Hehe, det gjorde jeg i fjor. Hadde sveising, og jeg kjedet meg. Fant fram den groveste fila jeg fant. De var rett før vi sluttet, og da jeg kom på bussen, først da fossblødde det, så jeg sto med hendene fulle av blod. Vorta var like hel dagen etter.

Hm, kan jo også prøve neglelakk. Takk for alle tips og innspill.

Lenke til kommentar
Nå er det vel litt forskjell på fotvorter og slike vorter som man kan få på fingrene?

 

Jeg også har hatt vorter på fingrene, de har hudfarge og alt sånt, det eneste ved dem er at de er forhøyninger. Har bare én nå, og den plager meg ikke noe særlig heller, så lar den være.

7031270[/snapback]

en vorte er en vorte, og ser også ut som en vorte uansett hvor den sitter.. Det du kanskje tenker på, og det som er mest vanlig å få på føttene er liktorn, de går innover i huden. Men det er altså noe helt annet enn vorter ;)

Lenke til kommentar

Karlsons universsallim er mitt beste tips! Poenget er egentlig å "kvele" vorta. Tanken er at dersom den ikke får luft, vil den etter en stund dø. Plukk vekk de døde bitene, og fortsett med lim til du har fått støggdommen vekk. Vil tro at negellakk har samme effekt, så her er det bare å kline på :) Tar litt tid, men det fungerte for meg.

Lenke til kommentar

kan trøste deg med at jeg har "smitte"vorter! Først hadde jeg bare det på en finger, men nå ser jeg at de kommer på 8(!!!!!!!!) andre fingre også har jeg en på siden av lillefingeren! :sick:

Søstren min hadde samme probleme som meg. Hun brukte homapti medsin eller no, og etter 6-12måneder ble de helt borte. Like etter fikk jeg de. Bruker også homopati medsin, men ingen effekt enda =/

Skal til hudlegen og så vekk to vorter først. (har hvit teip over den synlige vorten)

Skikkelig søppel greier! er jeg heldig så har jeg ikke vorter til mars :ermm:

Lenke til kommentar

Vel, nå kommer en sær historie fra meg:

 

Jeg hadde 5 vorter på fingrene i 2 år. Jeg prøvde utallige metoder krem, frysing, til og med naturmedisin. Det gikk ikke. Så for et år siden flyttet jeg til Ås, og fikk ny fastlege. Vi prøvde frysing i en måned men det gikk ikke.

Da ble jeg sendt til en spesialist i Ski. Spesialisten var en bestefartype i de gode femti. Jeg satte meg ned i stolen. Plutselig tar han fram en skalpell og renser vorta, for så å skjære den bort og fryse på nytt. Nå har jeg ingen problemer med vorter. Skummel type...

 

Dette er en sann historie...

 

Edit:fikset små detaljer

Endret av SasaB
Lenke til kommentar
Jeg hadde en vorte på pekefingeren og en på ringefingeren for seks-sju år siden. Etter utallige midler og diverse, gikk disse bort.

Men etter litt håndkontakt med broren min, som hadde en vorte i fjor, så fikk jeg også en vorte på ringefingeren. Det er ganske irriterende, og lurer på hvordan jeg kan fjerne den. Vet at jeg kan dra til legen og fryse den, men det gjorde broren min for noen år siden, men det var veldig lite vellykket, så derfor vil ikke mor det med det første.

Har prøvd det meste det siste året. Gaffateip, diverse ting man smører på, skjæring, har pirket etter den svarte rota, men den kommer alltid tilbake.

7030242[/snapback]

 

Er vortene plagsomme kan de fjernes hos lege med kuldebehandling, men de har lett for å komme tilbake på samme sted fordi det er vanskelig å bli kvitt all virus. Det finnes også et vortemiddel som kan smøres på vorten, for å løse opp vorten (Verrucid). Behandlingen må pågå lenge (gjerne 3 måneder eller mer) og virker kun av og til. Av og til brukes ulike kirurgiske metoder for å fjerne vorter. Slik behandling utføres som regel av spesialister i hudsykdommer eller kirurgi.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg vil anbefale det på generelt basis, men jeg ble også skikkelig lei av en jeg hadde på kanten av pekefingeren, så jeg dro den av med tang. Den kom så vidt jeg husker ikke tilbake, og arret er nesten borte nå (ca 15 år siden :) ). Det ble et hull, men det gjorde ikke så veldig vondt, og det blødde ikke så ekstremt mye. Tror det var fordi blodårer trekker seg sammen når de blir dratt av i stedet for kuttet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Karlsons universsallim er mitt beste tips! Poenget er egentlig å "kvele" vorta. Tanken er at dersom den ikke får luft, vil den etter en stund dø. Plukk vekk de døde bitene, og fortsett med lim til du har fått støggdommen vekk. Vil tro at negellakk har samme effekt, så her er det bare å kline på :) Tar litt tid, men det fungerte for meg.

7035988[/snapback]

Hvor land tid må man ha lim/neggellakk på vorten før den forsvinner?

 

Har hatt vorter veldig lenge nå og de er veldig irriterende!! :hrm:

Noen som vet om noen raske måter å fjerne dem på? Har prøvd mange måter å fjerne dem før, men ingen av dem fungerer. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...