Gå til innhold

Diskanthornet virker ikke..


Anbefalte innlegg

Sist lørdag lånte jeg ut anlegget mitt til en kamerat som skulle ha Halloween-fest, og det hadde jeg ingen betenkeligheter med, siden jeg selv skulle delta på den og dermed kunne "vokte" over anlegget.

 

Lang historie kort: Etter 3-4 timer kuttet begge diskanthornene ut på likt, og jeg så at noen hadde vært borti forsterkeren og stilt diskanten nesten fullt.

Volumet var ikke så skrekkelig høyt, omtrent halvt, tenker jeg.. (Etter dette sluttet jeg forresten å drikke).

Høyttalerne er ikke akkurat av beste kvalitet, kan du si, men jeg vet at Cerwin Vega har en sikring på sine diskanter som kutter den hvis det spilles over grensen. Spørsmål 1: Kan mine mot all forventning ha en slik sikring? Og hvis de har det, er det bare å skifte dette selv?

 

Jeg har tenkt å kjøpe nye høyttalere, og etter å ha funnet ut at AL-serien til CV blir for dyrt, for vilt og for tungt for forsterkeren min, så vurderer jeg heller disse barskingene.

Spørsmål 2: Vil disse spille akseptabelt med min forsterker?

 

Vet det er en del skikkelig flinke lydfolk her på forumet, så ikke vær blyge :smile:

 

 

Editer: BBcode gjør seg vanskelig..

_________________

Christian Gehring Olsen

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: zuperMensch på 2002-11-04 13:11 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som om jeg har avlivet diskantene da.. :cry:

 

Takk for interessant lesestoff, hårek :smile:

Nå hørte jeg ikke særlig mye ulyder fra diskanten før den røk, men så sto jeg da også inne i "DJ-boksen", og den var ganske godt lydavskjermet..

Diskanten sto forresten på klokken 5, bassen på 12 og volumet på 1 eller 2 når diskanten forsvant.

 

Jeg får ta meg en tur ned til Hi-Fi Centeret og høre hva de har å si. Hvis jeg ikke får nye horn, eller nye høyttalere på garantien så stikker jeg opp i gaten til Hi-Fi Klubben og sikler på Cerwin Vega. (Har jo studielån :cool: )

 

Hvordan er det med garanti på høyttalere forresten?

Kan en forvente å få det fikset gratis, når kjøperen har behandlet dem uvettig (dog, ikke med vilje)?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-04 13:03, skrev zuperMensch:

spilles over grensen.
Spørsmål 1:
Kan mine mot all forventning ha en slik sikring? Og hvis de har det, er det bare å skifte dette selv?


Spørsmål 2:
Vil disse spille akseptabelt med min forsterker?


 

1. Står i bruksanvisningen om de har en slik sikring, det gjør det til mine CV LS15 høytalere. Er det det, så kan du sifte selv..

 

MEN, jeg tror ikke det er en egen sikring til diskant, det må du nesten kontrollere. Mine CV høytalere har en egen hovedsikring som kontrollerer alt. Hos deg så er det stor sjangse for at:

1. Delefilteret er gåen.

2. Selve diskanten er gåen.

 

Diskanten kan du lett måle med et ohmmeter, ohm verdien bør være lik på begge diskant høytalerene. Måler du ingenting ( uendelig på kontaktpunktene ) så er den nok blåst.. du får sikkert kjøpt ny.

 

2. Kjøp deg en brukt NAD 218 THX, de leverer 200 watt/kanal, koster ca 5000,- da. Den er laget for å dra party høytalere og spiller så høyt at du får smerter i ørene etter kort tid gir du på, synet kan også begynne å blafre pga trykkbølgene fra høytaleren ( egen erfaring ) :-) Slike party høytalere som du har trenger å bli styrt med jernhånd av en kraftfull forsterker. 100W er ikke nok....men går.

Lenke til kommentar

Eventuelt så kan du kjøpe brukte PA-høyttalere. De trøkker mye mer en vanlige hjemmehøyttalere, og de er AL-1000 inkludert. :smile:

Sjekk ut http://www.lydrommet.no/roterommet/

 

For eksempel JBL EON 15 eller JBL TR125 koster bare 3000 kroner per stk uten moms. Det blir litt mindre enn 8000 kroner per sett det, og trøkker MYE!

Eventuelt kan du supplere med en subbass senere.

Lenke til kommentar
Quote:


hårek skrev (2002-11-04 17:56):

Når diskantene går er det oftest fordi forsterkeren er for liten.


Nei, Det er ikke derfor de røk i dette tilfelle. Har selv opplevd det samme med noen engelske høytalere. Da var det en kammerat som skrudde opp diskanten til ca klokken 5. Tok ikke mangen sek før de ble brent, Tråden inni høytaler elementet var brent av. Ca 80% av diskant elementene ryker på grunn av at diskanten skrues opp. I dag har eg ikke sånt luksus på forstarkeren min, Har kun volum + velger.
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-04 19:20, skrev Hondaen:

2. Kjøp deg en brukt NAD 218 THX


 

hehe... Denne så jo ganske så rå ut da :smile:

Jeg synes Proson-høyttalerene mine mangler det lille ekstra i basstrykket. Kan dette altså delvis være forsterkerens feil? Nå er jo ikke akkurat Proson HFC15 de mest robuste høyttalerene, men de har jo tross alt 15" bass!

Det rister godt i annen etasje når jeg gir på, men jeg føler ikke trykket på kroppen i ønskelig grad..

 

Nå må jeg få lov til å være litt naiv :oops: , men vil E712 levere mer trykk, eller vil forsterkeren min effektivt stoppe disse høyttalerene også?

I såfall så fikser jeg de høyttalerene jeg har, selger Marantzen og kjøper en brukt NAD 218 THX :smile:

 

_________________

Christian Gehring Olsen

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: zuperMensch på 2002-11-05 00:32 ]

Lenke til kommentar

Når du ikke kjenner trøkket på kroppen er det fordi forstekrkeren din er for svak. Kjøp en større forsterker(brukt, da får du mye mer for penga).

 

Sjekk ut denne:http://www.audioforum.no/cgi-bin/s/thread.cgi?14548,0

 

Ligger under http://www.audio.no sin bruktbørs. Dette er en gor og meget kraftig forsterker. Ellers kan du sjekke ut http://www.hifihuset.no/ sine ruktsider. De har en NAD 2200 effektforsterker som også er meget god.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-05 21:58, skrev Kjetil Lura:

Hva tror du får et element til å funke? Eg mener inni elementet. Om du demontere et element er det ikke sikke du får det sammen igjen. Den ledneingen eg snakker om er en sytråd inni elemntet, I diskanten er den veldig tynne og tykkere i et bass/mellomtone element. Eg mener ikke den som kommer fra delefilteret til elementet ditt


 

Nå får du skjerpe deg. Sytråd??...

 

Det som er inne i elementet er en spole. Altså bak konus. Det er hele høytaler prinsippet dette her. Magnetisme som skaper bevegelse.

 

Og grunnen til at diskanten din røk kan ingen si 100% sikkert så lenge man ikke tester det. Men det skjedde mest sannynelig fordi forsterkeren din ble presset hardt slik at strømsvingningene blir forvrengte, altså forsterkeren klippet. Dette fører til at høyttalerelementer ryker. Gidder ikke å detaljere så lenge det ikke er noen som trenger spesifisering.

 

[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-11-05 22:59 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-05 21:58, skrev Kjetil Lura:

Hva tror du får et element til å funke? Eg mener inni elementet. Om du demontere et element er det ikke sikke du får det sammen igjen. Den ledneingen eg snakker om er en sytråd inni elemntet, I diskanten er den veldig tynne og tykkere i et bass/mellomtone element. Eg mener ikke den som kommer fra delefilteret til elementet ditt


 

Stemmer det. Og liker man litt pirkearbeid og er i beit for kroner, lar det seg gjøre å lodde dette sammen igjen. Festhøyttalerne (diskantene)våres har ihvertfall blitt lappet sammen gang på gang når "sytråden" har brent av. Det er pirk, men det går an. Det er lettere enn å låse opp en Athlon prosessor egenlig..

Lenke til kommentar

Vi snakker litt forbi hverandre nå tenker jeg. :smile:

 

Høytalere kan ta to former for skade. Mekanisk og termisk. Alle høytalere kan tåle mer en det som er stemplet på dem som langvarig basis.

 

Termisk skade oppstår når en forsterker gir ofte mer effekt enn det høyttaleren kan håndtere uten at effekten overføres til varme. Føres deler av effekten til varme så vil elementet overopphetes og spolen vil dermed ryke p.g.a. motstandsøkning. Det kan være andre ting som tar natta også men elementet vil bli ødelagt ett sted i strømføringsveien. Delefilteret kan også ta natta.

 

Termisk skade oppstår også på enn annen måte. Og det på den måten at forsterkeren klipper. Dette oppstår når forsterkeren må gi ut mere effekt en den klarer med normal Total Harmonisk Forvrengning. Den forsterkeren som er nevnt kan også gi 190W i hver kanal men da med mye mere harmonisk forvrengning. Og harmonisk forvrengning er frekvenser som multipliserer seg ifra de orginale verdiene. Dermed er det kun diskanter som får denne forvrengningen, fordi signalet er blitt multiplissert til noe det ikke skulle og får da en høyere verdi som delefilteret sender til diskanten.

 

Det som da skjer er at de ordinære buede spenningsbølgene blir klippet til trenkantbølger eller iverstefall firkantbølger. Da vil ett element få kun peak effekter og disse vil da bli såpass store at elementet overoppheter og så brenner av. Har da ikke noe å si selv om elementet tåler 1000W.

 

Mekansik skade vil som oftest komme på dårlig konstruerte elementer som får frekvenser fra sub-sonisk skala. Altså lavere enn 40Hz. Da snakker man ikke om effekter lenger men den bør være over 10W skal det skje. Det som da skjer er at elementets (Voice Coil) som det så populert kalles blir drevet ut av det magnetiske holdefeltet og blir så liggende å slure og lage ulyd. Det finnes også en mellomting som skader elementet, da mister det formen i det magnetiske holdefeltet.

 

Grunnen til hvorfor diskanten hans er ødelagt er som jeg sa ike mulig å si nå. Jeg må teste det isåfall, det er flere ting som kan ødelegge det. Men han kan jo skaffe ett Ohmmeter å måle om det er motstand over dem så er det ganske lett å finne ut svaret. Og nei en diskant kan bli ødelagt selv om spolen er hel.

 

Setter gjerne pris på om du kunne spesifisere denne sytråden jeg ser ikke helt hva du mener?...

Lenke til kommentar

Jeg var selv eier av et par Prson høyttalere for en tid tilbake, og kjenner meg godt igjen i situasjonen du (den personen som startet tråden, hvem nå enn det var..) Diskantelementene Proson bruker er dårlige, det har jeg blitt fortalt hver gang jeg har vært innom HiFi-Centeret i Stavanger for å få nye.. totalt har jeg vel bytta ut 7 diskantelementer, uten å måtte betale så mye som en krone selv.

 

Og nei, det finnes ikke sikringer på høyttalerne dine.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar, også ditt Kjetil! :wink: hehe... Tror jeg misforstod hva slags tråd du snakket om.

 

Jeg målte uansett motstanden slik Hondaen sa jeg skulle gjøre, og fikk null motstand i begge horn.

Har allerede bestilt 2 nye horn til 398.- per stykk, og får dem forhåpentligvis før helgen.

Hmmm... Kanskje jeg skulle viftet kvitteringen foran nesen hans allikevel, og fått dem gratis, mener jeg.

Jaja.. Blir nok alltids en neste gang.

 

Var innom Hifi-klubben og siklet litt over Nad 218 THX også i dag, den så ikke dum ut den, nei :grin:

Må nok beherske meg, og heller spare studielånet mitt.. Får jo feriepenger om ca. et halvt års tid!

 

Takk til C. Alshus for kjekke linker! Det er hyggelig at du prøver å lede meg inn på riktig spor :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


zuperMensch:

Etter 3-4 timer kuttet begge diskanthornene ut på likt, og jeg så at noen hadde vært borti forsterkeren og stilt diskanten nesten fullt.

[....]

Diskanten sto forresten på klokken 5, bassen på 12 og volumet på 1 eller 2 når diskanten forsvant.


 

Hva slags syke mennesker skrur opp diskanten på fullt?! (No offense)

 

Det heter ikke: "Cervin Vega, cause people never scream for more treble" for ingenting.

</OT>

 

Kondolerer, forresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...