Gå til innhold

Forsatslinse/wide converter til Fujifilm S9500.


Anbefalte innlegg

Kan du hjelpe meg? Jeg har et utmerket kompaktkamera, Fujifilm S9500 med et godt objektiv, 28-300mm med 58mm standard filterfatning. Jeg liker kameraet veldig bra og synes det har mange praktiske funksjoner til feltfotografering.

Av og til savner jeg likevel en bredere vidvinkel (ca. 22-24mm). Hvordan er det å bruke en konverter for dette? Fujinon (Fujifilm), Zuiko (Olympus) og Raynox har alternativer. Kan resultatet sammenliknes med et ordinært vidvinkelobjektiv, eller vil vignetering eller diffraksjon være så betydelig at en forsatslinse er et dårlig alternativ generelt. Hva bør jeg tenke på hvis jeg skal kjøpe denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zuikoobjektivene er av meget god kvalitet men jeg tror det koster over 2000 for en vidvinkelforsats, Raynox er generelt dårlig.

7022237[/snapback]

Raynox er slett ikke dårlig. Vet ikke hvor Kristallo har dette fra? Er det basert på egne erfaringer eller rykter?

Jeg har en Raynox fisheye selv, og den er meget skarpttegnende og bra på alle måter. Den kostet meg $400 og veier nesten 600g.

Raynox regnes som en av de beste aktørene på dette markedet, hvor det fins mange andre dårlige og billige løsninger.

Jeg har forøvrig også Olympus' vidvinkel og tele, og de er også helt utmerkede :)

Dessuten har jeg en Raynox vidvinkel til video-kameraet mitt, som også fungerer helt strålende..

http://raynox.co.jp/english/digital/s9000/index.htm er en oversikt over hva d kan få av Raynox til ditt kamera. Den jeg har heter DCR-CF185PRO

Lenke til kommentar

Jeg uttalte meg ikke om fisheye siden det ikke var snakk om den. Jeg har sammenlignet bilder i full oppløsning fra alle Raynox vidvinkelforsatser og teleforsatser med Kenko og Olympus. Kenko var stort sett ubrukelig, Raynox var veldig mye bedre, Olympus var best.

 

Olympus hadde minst vignettering og hadde jevnere kvalitet helt ut i kantene med veldig lite kromatisk abberasjon.

Lenke til kommentar

Vel, jeg oppfattet din "Raynox er generelt dårlig" som en ganske kategorisk generell beskrivelse av Raynox, uavhengig av brennvidde...

Kanskje jeg har hatt veldig flaks da, som har truffet på to som er bra ? ;)

 

Tok du bildene selv? Eller hvor fant du evnt disse testbildene i full oppløsning? Kunne vært interessant å se. Forøvrig vil jo slike forsatslinser alltid være avhengig av linsene som er bak, så hvis man skal kunne sammenligne direkte må de være tatt med samme kamera.

Da jeg handlet var jeg veldig i tvil, fordi jeg hadde lest en del negative uttalelser om Raynox fisheye, og at den var ubrukelig til mitt behov - ¨lage 360x180 panoramabilder. Det viste seg heldigvis å ikke stemme, så det var vel bare noen som spredde grunnløse rykter ;) De eneste bildene jeg fikk tak i i full oppløsning var bilder jeg fikk tilsendt privat.

Ellers sier jo alle rykter også at Olympus er det beste man kan få tak i av forsatslinser, og det skal jeg ikke motsi..

Jeg synes forøvrig det er rart at ikke flere benytter seg av forsatslinser. Med LCD-skjerm/søker slipper man jo det problemet man hadde i gamle dager - at man ikke kunne se bildet før etterpå, så man slipper å bruke SLR. Mye enklere, rimeligere og lettere, og så er man mindre utsatt for å bli smittet av lens-lust, fordi utvalget er så lite ;)

Lenke til kommentar

Jeg har en Olympus WCON-08 (= 0,8x) og den er meget bra. Ganske stor og med mye glass. Det finnes en videre også; WCON-07. Skal være topp denne også...

 

Kjøp deg en, så blir du ikke skuffa. Kjøp gjerne TCON-17 også (1,7x Teleconverter). Denne er også prima!

 

PS: Prøv gjerne vidvinkel linser på kameraet FØR du kjøper! 0,8 fungerer på min C-750UZ, men objektivet på dette kameraet er 38-380mm... ditt objektiv er en del videre enn dette, og det KAN komme vignettering pga den er "så" vid. Lykke til.

 

EDIT: WCON-07/08 og TCON-17 har 55mm filtergjenger...

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Bra og dårlig er relative oppfatninger. Pro forsatsene til Raynox er jo ekstremt bra i forhold til 90% av alt som finnes av forsatser.

 

Kenko hadde bilder i full oppløsning på sin japanske webside så de var raskt diskvalifisert på grunn av elendig kvalitet. For Olympus og Raynox samlet jeg bilder fra forum og et par websider med sammenligninger av forskjellige forsatser.

 

Min konklusjon var at Olympus var hakket bedre, veldig likt i sentrum men Olympus var bedre utenfor sentrum. Raynox var veldig variabel i kvalitet noe som gjør at jeg mistenker at det mer følsomt for variasjoner i avstand fra objektivet og eller blenderåpning. Her er et skrekkeksempel: http://gladwell.smugmug.com/gallery/849790/1/38204049 Jeg fant aldri noen eksempler tatt med Olympus som var direkte dårlige.

 

Raynox har flere forskjellige kvaliteter så det kan nok forklare det dårlige ryktet. Hvis man kjøper fra ebay uten å ha god peiling så kan man fort ende opp med den dårligste og billigste varianten som ikke er brukbar på et digitalkamera med høy oppløsning.

Lenke til kommentar
EDIT: WCON-07/08 og TCON-17 har 55mm filtergjenger...

7034519[/snapback]

 

Bare som en kuriositet, vil et sett med disse:

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=30386

(58-55mm adapter)

kunne gjøre at en TCON-17 kan monteres på et objektiv

med 58mm filtergjenger?

Glem alt som har med optimal bildekvalitet her, det er ikke

poenget, det som er interessant er om det er teknisk mulig.

Lenke til kommentar
EDIT: WCON-07/08 og TCON-17 har 55mm filtergjenger...

7034519[/snapback]

 

Bare som en kuriositet, vil et sett med disse:

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=30386

(58-55mm adapter)

kunne gjøre at en TCON-17 kan monteres på et objektiv

med 58mm filtergjenger?

Glem alt som har med optimal bildekvalitet her, det er ikke

poenget, det som er interessant er om det er teknisk mulig.

7034638[/snapback]

 

Ut i fra det jeg har lest på et forum som heter www.s5000.net (forum for Fuji-brukere, spesielt S5000 og S5500 osv), skal dette gå an. Det er visst enkelte på den siden som bruker TCON-17 på dette kameraet. Men etter det jeg har skjønt, oppfordrer de til å være forsiktige med slik bruk, fordi at i motsetning til på S5000 og S5500 hvor TCON-17 skrues på et adapter, så må den på denne skrues mer direkte på kameraet.

 

Jeg har selv et S5500-kamera som jeg bruker TCON-17 på, pluss at jeg har en Raynox DCR-250 makrolinse som jeg bruker på kameraet. Jeg er veldig fornøyd med begge. Jeg lurer dog på å oppgradere til Fuji S9600.

 

Ut i fra det jeg har lest på nett, så har vel fujifilm en egen vidvinkelkonverter og til dette kameraet? Er ikke denne noe bra altså?

 

dags: Hvordan er LCD-skjermen på kameraet? Har hørt at den har litt dårlig oppløsning. Dessuten er den jo ikke spesielt stor? (Sier jeg som har kamera med 1.5" skjer :D )

Lenke til kommentar
Kit linsene til mitt E-500 har 58mm filtergjenger, og på 40-150mm linsen (80-300mm. 35mm. ekv), har jeg montert på 58-55mm step-down og satt på TCON-17. Funker MEGET bra!

 

Andrzej Wrotniak satt TCON-17 på et Sigma objektiv også med stort hell... les mer på :

http://www.wrotniak.net/photo/oly-e/si-tcon.html

7035088[/snapback]

 

Det var nettopp noe slikt jeg tenkte på. Hadde lyst til å prøve denne foran Sigma

70-300 objektivet mitt for å se hva som skjedde..... Ikke det at jeg har så mye bruk

for dette i praksis men det kan jo være "kjekt å ha" TCON-17 har jeg jo fra før.

Uansett utfall koster det ikke mer enn noen pakker sigaretter og er minst like moro

og mye sunnere :-)

Lenke til kommentar

Så langt takk for gode svar og hyggelige tilbakemeldinger.

Mange vektlegger den svært gode kvaliteten til optikk fra Olympus, dette er faktisk noe jeg selv er klar over og om noen år er det slettes ikke utenkelig at det blir et Oly E-? på meg.

Akkurat nå er jeg imidlertid i gang med å utforske min Fujifilm S9500.

Jeg liker objektivet, fargene og oppløsningen. Det har en god størrelse tilpasset nordiske hender. LCDskjermen vippet ut fungerer ypperlig som en sjaktsøker (siss28!!).

Med kameraet plassert lavt mot bakken gir dette en morsom vri på perspektivet, og med større vidvinkel tenker jeg meg motivet slik et barn ser det.

Objekter i forgrunnen forstørres, bakgrunnen forminskes. Dybdevirkning og nærhet framheves.

Jeg er litt skeptisk til å redusere filterfatningen fra 58 til 55mm slik at jeg kan bruke Olympus. Frykter vignetering og lystap. Jeg tolker også svarene slik at Raynox produserer med vekslende kvalitet.

Har ingen av dere erfaring med Fujifilms egne konvertere (Fujinon)?

Tenker meg at det originale tilpasset kameraet fra produsenten er det beste…?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...