Gå til innhold

gode norske fantasy bøker?


Anbefalte innlegg

B. Andreas Bull-Hansen har fantasy bøker som har blitt ganske populære....

Spesiellt Horngudens Tale vil jeg annbefale hvis du vil ha fantasy... :thumbup:

7045491[/snapback]

Bøkene hans anbefales på det varmeste, veldig gode bøker

7168145[/snapback]

Gidder du å forklare litt mer om bøkene?

7170258[/snapback]

dette er en serie som med best beskrivelse kan kalles syk, spennede og inntresant.

Skulle man satt noen tid på når det foregår så blir det vel middelalderen. Man møter en ny verden og Bull-Hansen gjør en fenomenal jobb i disse bøkene. Annbefales på det beste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Ehh... Kanskje litt mer? :) Litt plott og karakterer kanskje uten å fortelle for mye om innholdet?

7172468[/snapback]

Nå husker jeg ikke så mye lenger, men handlingen foregår i en verden alla conan, med mye kriging mellom forskjellige stammer, som bor i en diger ødemark. Husker at jeg likte de svært godt, da jeg var en belest 16 åring.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skogland! En serie på 5 bøker som i 2003 ble satt sammen til et stort samleverk (Sammen med et par andre bøker av Thore Hansen som også er satt til Skogland verdenen). De 5 hovedbøkene om mennesket Kaim og Skogmannen Gwan er på litt over 300 sider. Helt fantastiske bøker! Jeg og alle som har lest bøkene kan ike fatte eller begripe hvorfor de ikke er superkjent her i Norge. Heldigvis har Thore Hansen fått mange priser for bøkene. Han har jo brukt over 10 år på å skrive alt, og gitt dem ut litt etter litt. Kanskje det er derfor. Men jeg har fortalt flere venner om den, og alle elsket dem.

 

Det jeg liker best med serien er hvor kritisk den er til menneskedyret. Men satan så underholdene og spennende den er i tillegg.

 

Var forresten denne serien jeg hadde mitt særemne om :) Lurer på om ikke jeg skal leste boka enda en gang. Blir den fjerde gangen i såfall, som er helt sykt fordi jeg hater å lese bøker.

 

300 kr på bokkilden

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar
De Fire Og Han Som Gjør Galt Verre av Hans Frederik Follestad. Kan ikkje beskrive denna trilogien, rett og slett genial! Må lesast. Siste boka kjem ut snart håper eg, har venta lenge no!

7167893[/snapback]

Det er en god serie!

 

Jeg har til og med fått mail fra ham :D

Hei, Magnus!

 

Joda, det tar litt lenger tid enn jeg trodde, blant

annet pga skrivesperre. Men den kommer!

 

Håper den er i salg rett etter jul!

 

 

Ha det fint!

 

Hilsen

 

Lord Kor

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
-Nattkrigeren, ein trilogi av Olaf Havnes.

7015017[/snapback]

Sagaen om den siste Nattkrigeren er en bokserie jeg absolutt kan anbefale. Den er annerledes enn "standard" amerikansk fantasy... Ikke noe åpenbar magibruk, ingen trollmenn, drager, alver osv... Serien handler om den siste nattkrigeren, som er den siste i rekken av mange generasjoner med nattkrigere, og han skal styrte den tyranniske herskeren Kraken, ved å samle de frie nasjonene.

 

Den siste nattkrigeren er en av favoritttrilogiene mine :) Anbefales på det sterkeste.

7034825[/snapback]

Jeg må bare si meg uenig her. jeg synes nattkrigeren var både fantasiløs og dårlig skrevet. (verdenen han bygger historien rundt fks, er svært lik vår verden.)

Lenke til kommentar
-Nattkrigeren, ein trilogi av Olaf Havnes.

7015017[/snapback]

Sagaen om den siste Nattkrigeren er en bokserie jeg absolutt kan anbefale. Den er annerledes enn "standard" amerikansk fantasy... Ikke noe åpenbar magibruk, ingen trollmenn, drager, alver osv... Serien handler om den siste nattkrigeren, som er den siste i rekken av mange generasjoner med nattkrigere, og han skal styrte den tyranniske herskeren Kraken, ved å samle de frie nasjonene.

 

Den siste nattkrigeren er en av favoritttrilogiene mine :) Anbefales på det sterkeste.

7034825[/snapback]

Jeg må bare si meg uenig her. jeg synes nattkrigeren var både fantasiløs og dårlig skrevet. (verdenen han bygger historien rundt fks, er svært lik vår verden.)

7485445[/snapback]

det er ikke dårlig oppbygget, for det ER vår verden :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
-Nattkrigeren, ein trilogi av Olaf Havnes.

7015017[/snapback]

Sagaen om den siste Nattkrigeren er en bokserie jeg absolutt kan anbefale. Den er annerledes enn "standard" amerikansk fantasy... Ikke noe åpenbar magibruk, ingen trollmenn, drager, alver osv... Serien handler om den siste nattkrigeren, som er den siste i rekken av mange generasjoner med nattkrigere, og han skal styrte den tyranniske herskeren Kraken, ved å samle de frie nasjonene.

 

Den siste nattkrigeren er en av favoritttrilogiene mine :) Anbefales på det sterkeste.

7034825[/snapback]

Jeg må bare si meg uenig her. jeg synes nattkrigeren var både fantasiløs og dårlig skrevet. (verdenen han bygger historien rundt fks, er svært lik vår verden.)

7485445[/snapback]

Bump :wee:

 

Kan du begrunne litt mer enn bare det at verdenen i boka ligner en del på vår egen? :huh:

Lenke til kommentar
Skogland! En serie på 5 bøker som i 2003 ble satt sammen til et stort samleverk (Sammen med et par andre bøker av Thore Hansen som også er satt til Skogland verdenen). De 5 hovedbøkene om mennesket Kaim og Skogmannen Gwan er på litt over 300 sider. Helt fantastiske bøker! Jeg og alle som har lest bøkene kan ike fatte eller begripe hvorfor de ikke er superkjent her i Norge. Heldigvis har Thore Hansen fått mange priser for bøkene. Han har jo brukt over 10 år på å skrive alt, og gitt dem ut litt etter litt. Kanskje det er derfor. Men jeg har fortalt flere venner om den, og alle elsket dem.

 

Det jeg liker best med serien er hvor kritisk den er til menneskedyret. Men satan så underholdene og spennende den er i tillegg.

 

Var forresten denne serien jeg hadde mitt særemne om :) Lurer på om ikke jeg skal leste boka enda en gang. Blir den fjerde gangen i såfall, som er helt sykt fordi jeg hater å lese bøker.

 

300 kr på bokkilden

7295571[/snapback]

 

Siden tråden allerede er pirket i:)

 

Jeg må si at denne serien er fantastisk:D Jeg har særemne nå, og jeg har også valgt denne serien.. er selv veldig glad i å lese, og disse bøkene fanget meg.. Fiiine^^

 

Thore Hansen har jo også illustrert Ruffen, det var sånn jeg faktisk fant boka med alle historiene (er ni bøker i den forresten).. jeg synes illustrasjonen på fremsiden var i en kjent stil:p

 

Men tenkte å anbefale for andre som skal ha særemne, jeg har problemstillingen: Hvilke meninger uttrykkes gjennom bøkene.. noe rundt dette, hvilke holdninger som er i boka og lignende:) Som LunarPoet nevner, så er det jo det kritiske mennesynet, som jeg også liker godt.. elsker slutten på serien^^

Lenke til kommentar
-Nattkrigeren, ein trilogi av Olaf Havnes.

7015017[/snapback]

Sagaen om den siste Nattkrigeren er en bokserie jeg absolutt kan anbefale. Den er annerledes enn "standard" amerikansk fantasy... Ikke noe åpenbar magibruk, ingen trollmenn, drager, alver osv... Serien handler om den siste nattkrigeren, som er den siste i rekken av mange generasjoner med nattkrigere, og han skal styrte den tyranniske herskeren Kraken, ved å samle de frie nasjonene.

 

Den siste nattkrigeren er en av favoritttrilogiene mine :) Anbefales på det sterkeste.

7034825[/snapback]

Jeg må bare si meg uenig her. jeg synes nattkrigeren var både fantasiløs og dårlig skrevet. (verdenen han bygger historien rundt fks, er svært lik vår verden.)

7485445[/snapback]

Bump :wee:

 

Kan du begrunne litt mer enn bare det at verdenen i boka ligner en del på vår egen? :huh:

7776152[/snapback]

Fordi det er vår egen jord i en tenkt framtid. Dette er verden etter at den siste atombomba i 3. verdenskrig har falt.

 

EDIT: Leste litt for kjapt her gitt :p hele historien her ligger i karakterene og hva de gjør. Man får se litt mer enn man hele tiden tror og handlingen er en som man kjapt blir fanget opp i hvis man liker fantasy. :yes:

Endret av FaO
Lenke til kommentar

enkelt og greit..

det finnes ingen gode norske fantasy bøker.. :p

7776796[/snapback]

Enkelt og greit...

Du har bare ikke lest de :)

 

[quote name=Kellendil' date='12/12-2006 :

Bump :wee:

 

Kan du begrunne litt mer enn bare det at verdenen i boka ligner en del på vår egen? :huh:

7776152[/snapback]

Fordi det er vår egen jord i en tenkt framtid. Dette er verden etter at den siste atombomba i 3. verdenskrig har falt.

 

EDIT: Leste litt for kjapt her gitt :p hele historien her ligger i karakterene og hva de gjør. Man får se litt mer enn man hele tiden tror og handlingen er en som man kjapt blir fanget opp i hvis man liker fantasy. :yes:

7776823[/snapback]

Jeg lurte bare på hvorfor han mente den Siste Nattkrigeren var dårlig... Det er jo en fantastisk bokserie :)

 

 

edit: bah, drittags... Jaja, det er vel lesbart likevel.

Endret av Pug
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Veeeeldig sent å henge meg på denne tråden, og jeg vet ikke om noen lenger følger med, men;

 

skal ha særemne nå og elsker Thore Hansens bøker (helt enig, LunarPoet; kan ikke skjønne at de ikke er mer populære!!), så tenkte jeg skulle velge de. Men hvs for en vinkling/problemstilling er det mulig å ha der? Er ikke helt sikker på hva jeg vil velge som kan bli vellykket?

 

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Skal ha særemne på skolen og gruppen min skal ha om fantasy. 2 av bøkene må være skrevet av nordisk forfatter så da trenger eg noen tips til gode bøker smile.gif De trenger ikkje være fra samme serie, og helst ha litt "voksent" innhold.

 

Det er ikke en bok serie med så mye voksent innhold, men jeg synes det er underholderne: https://no.wikipedia.org/wiki/Phenomena_1:_Profetiens_utvalgte

 

Det er en veldig god serie av Ruben Eliassen. Har et par av dem på lydbok selv. Har dog ikke hørt på dem siden jeg var i 10-16 alderen.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...