Gå til innhold

Ultimatum mot AllofMP3


Anbefalte innlegg

Simen1 har et veldig godt poeng... det med at den svenske regjeringen lot seg skremme av stolen og handle utenfor sine egne lover er jo direkte skremmende. Lurer på hva USA kunne fått den norske regjeringen til å gjøre.... (tenker tilbake til tiden da "jakten på terror" var på sitt største og norge fikk utslengt et ultimatum).

7011699[/snapback]

Er litt skummelt å tenke på... men norge har sakt nei før og vill nok gjøre det igjen.. husker det var mye spetakel med det der... og ambasidøren fra usa håppa i taket... :p

7011710[/snapback]

 

Vi har jo sånn svart dop, som Usa er avhengig av. Genererer masse penger vet du, og Usa sier aldri nei til penger ser det ut til! :p

Endret av Knightospr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Musikkindustrien har mye å lære av forretningsmodellen til allofmp3. Når det er sagt, er allofmp3 noe av det simpleste tyveriet som finnes.

7011772[/snapback]

 

Det kommer vel an på øya som ser. Copyright er ikke en selvfølge, og det er heller ikke den eneste måten å belønne artister. Så vidt jeg har sett, så er dagens system med copyright på musikk svært dårlig, med tanke på at man må bli vedlig kjent før man får noe særlig belønning for det.

 

Hvis du følger enkelte kilder så er det å rippe en cd (som du har kjøpt) til mp3, og deretter til mobilen som ringelyd, noe som bør straffes med pisking :)

Fiskvik uttalte jo for en stund siden at å plystre en sang på trikken kunne gjelde som offentlig fremføring og dermed bør koste ekstra :dribble:

Lenke til kommentar
Det kommer vel an på øya som ser. Copyright er ikke en selvfølge, og det er heller ikke den eneste måten å belønne artister. Så vidt jeg har sett, så er dagens system med copyright på musikk svært dårlig, med tanke på at man må bli vedlig kjent før man får noe særlig belønning for det.

 

7011846[/snapback]

Hvis du selv tjener penger på noe andre har gjort, så gir du penger til dem. Skal vi begynne med å arrangere konserter uten at artistene får betalt for det også?

Lenke til kommentar
Det kommer vel an på øya som ser. Copyright er ikke en selvfølge, og det er heller ikke den eneste måten å belønne artister. Så vidt jeg har sett, så er dagens system med copyright på musikk svært dårlig, med tanke på at man må bli vedlig kjent før man får noe særlig belønning for det.

 

7011846[/snapback]

Hvis du selv tjener penger på noe andre har gjort, så gir du penger til dem. Skal vi begynne med å arrangere konserter uten at artistene får betalt for det også?

7011856[/snapback]

 

Selvsagt ikke. Og som jeg også skrev tidligere i tråden, så er det på tide at Russland lager et regelverk på området. Men det er ikke gitt at man skal velge metoden man har i USA. I dag så sitter jo de på et enorm eksport marked av underholdning. De ønsker selvsagt å beskytte det på best mulig måte.

På samme måte bør Russland legge til rette for lover som til størst mulig grad beskytter russisk musikk, og russiske bedrifter, uten å bryte med internasjonale forpliktelser.

Lenke til kommentar

Egentlig lurer jeg på hvilken hjemmel USA kan ha for å kaste Russland ut av WTO. WTO er jo en internasjonal handelsorgansiasjon og ikke en USA-eid interresseorganisasjon. Er det fullstendige tome trusler?

 

Også synes jeg USA går over stokk og stein når de driver med slik utpressing. Det blir lavmål på linje med "steler du et eple fra min hage så får jeg hele nabolaget med på å brenne ned huset ditt".

 

eple = musikk

min hage = USA

hele nabolaget = medlemene i verdens handelsorganisasjon

huset ditt = mange import/eksport-avtaler i alle mulige bransjer

Lenke til kommentar
(om "the war on terror")

 

Er litt skummelt å tenke på... men norge har sakt nei før og vill nok gjøre det igjen.. husker det var mye spetakel med det der...

 

Hm? Norge sa ikke nei til noe -- når USA ringte sa vi ja til absolutt alt. Vi var definitivt ikke onde å be, Jan Petersen lovte støtte, tropper og våpen.

Lenke til kommentar

Herregud, USA tror jo de eier verden. Dette viser bare hvor mye makt penger har i USA. Dette er de store plateselskapene som står bak, og de har nok kjøpt opp en haug med politikere for å kunne tvinge gjennom noe sånt. USA må være et av de mest korrupte landene i vesten, men det skjules mye bedre enn i f.eks mange u-land. Penger er alt for dem ser det ut til, og bare du har nok penger kan du tydeligvis kjøpe internasjonale sanksjoner mot et land bare på grunn av noe så enkelt som en nettside.

 

Hvis USA er et bilde på fremtiden til demokratiet, håper jeg for guds skyld at oss andre velger en annen styreform asap...

Lenke til kommentar
Hvis USA er et bilde på fremtiden til demokratiet, håper jeg for guds skyld at oss andre velger en annen styreform asap...

7012284[/snapback]

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2...rrentstatus.png

De rike har allerede sikret seg underskriftene til de fattige.

 

Det foreligger ingen info om WTO i nyhetsnotisen. WTO er ikke en demokratisk institusjon, men den rikeste's rett :thumbdown:

 

et syn på WTO:

WTO-prosessen er drevet fram av de rike landene, og sikter mot en mest mulig deregulert handel verden over (bortsett fra på områder hvor de rike landene vil tape på frihandel). Dette er ikke en oppskrift på utvikling i sør. Det er en oppskrift på avindustrialisering i store områder og enda sterkere dominans for de multinasjonale storselskapene

 

- WTO-avtalen om industrivarer og fisk (NAMA) sikter mot å låse fast tollsatser på lavest mulig nivå. Dette åpner for at internasjonale storselskaper kan oversvømme markedene i sør og utkonkurrere de fattige landenes svakere industri. Norge er en aggressiv pådriver for at dette skal skje innen fiskerinæringene.

 

- WTO-avtalen om intellektuell eiendom (TRIPS) har latt rike selskaper ta patent på fattige lokalsamfunns såkorn og monopolisere teknologier som hele menneskeheten trenger. TRIPS tar millioner av liv gjennom beskyttelsen av legemiddelindustriens patenter på livreddende medisin mot epidemier som HIV/Aids

 

- WTO-avtalen om landbruk har latt enorme mengder subsidierte eksportvarer fra EUs og USAs industrilandbruk strømme inn over fattige lands markeder og ta levebrødet fra hundretalls millioner småbønder og landarbeidere

 

- WTO-avtalen om handel med tjenester (GATS) underminerer de fattige landenes kontroll over egne offentlige tjenester. Den legger til rette for at profittorienterte selskaper kan overta driften av offentlig vannforsyning, strømforsyning, helsevesen og utdanning

http://www.attac.no/meninger/1123750384

 

http://en.wikipedia.org/wiki/World_Trade_Organization

 

sjekk f.eks. avsnitt 4 og 9.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Sykt. Dette her viser jo i praksis hvorfor ekstrem kapitalisme ikke fungerer (den amerikanske versjonen). Her er politikerne kjøpt og betalt, og kan styres til å gjøre hva de vil, av både enkeltpersoner og selskaper. Egentlig likegyldig hva den styrende part er, så lenge man har nok penger kan man gjøre hva man vil, til og med fjernstyre en annen nasjon. Direkte kvalmt.

Lenke til kommentar
Egentlig lurer jeg på hvilken hjemmel USA kan ha for å kaste Russland ut av WTO. WTO er jo en internasjonal handelsorgansiasjon og ikke en USA-eid interresseorganisasjon. Er det fullstendige tome trusler?

 

Også synes jeg USA går over stokk og stein når de driver med slik utpressing. Det blir lavmål på linje med "steler du et eple fra min hage så får jeg hele nabolaget med på å brenne ned huset ditt".

 

eple = musikk

min hage = USA

hele nabolaget = medlemene i verdens handelsorganisasjon

huset ditt = mange import/eksport-avtaler i alle mulige bransjer

7012201[/snapback]

 

Simen1: For det første er ikke Russland medlem av WTO. De ønsker å bli det, men for å bli det må de tilfredsstille WTO sine betingelser. Disse betingelsene inkluderer respekt for opphavsrett. Egentlig ganske fantastisk at dere ikke skjønner noe som helst av dette og innbiller dere at det er en slags gudommelig rett å kunne kopiere andres verk uten å betale (AllofMp3 betaler ikke det de skal, punktum). Musikk og film er en industri! Det er en gigantindustri som brødfør hundretusener av mennesker i f.eks. USA. At USA ikke ønsker å tillate regelrett tjuveri av egne produkter fra Russland dersom de skal være WTO medlemmer er 100% forståelig. Forøvrig er USA allerede medlem av WTO så de latterlige argumentene om at USA ikke respekterer internasjonale avtaler og lignende politisk venstrevridd svada kan bare legges bort.

Lenke til kommentar
Ikke for å glorifisere WTO, men å legge ut en meningsytring fra en propagandaside som Attac, fungerer kanskje mot de mellom 14-17 år.

 

Det som er enda mer kvalmt, er at noen utnytter andres arbeid til å bli søkkrike.

7012549[/snapback]

 

Og å kalle argumenter fra "den andre siden" for "propaganda" burde vel siktes inn mot samme aldersgruppe.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det du tydeligvis ikke skjønner HAL, er at USA i utgangspunktet er laget på prinsippet om så lite regjering som mulig, og at et inngrep som dette ikke er annet enn ekstrem lobbyvirksomhet på et internasjonalt plan. Poenget er ikke selve saken, det er prinsippet. Det er ingen her som forsvarer piratkopiering.

Lenke til kommentar
Men folkens, hvis man først skal piratkopiere musikk, hvorfor i alle dager skal man da finne på å betale penger til folk som ikke har noe med musikken å gjøre i det hele tatt? pengene som tjenes på allofmp3 går jo rett i lomma på alle andre enn artistene.

7011592[/snapback]

Jepp, dette skjønner ikke jeg heller. Artistene får ikke en krone så de eneste som tjener her er bakmennene. Og folk sier musikkbransjen er grisk og sleip - de folka her er jo 10 ganger verre.

 

Skal man absolutt stjele musikk, så stjel. Ikke betal noen andre for å stjele for deg.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Og å kalle argumenter fra "den andre siden" for "propaganda" burde vel siktes inn mot samme aldersgruppe.

 

AtW

7012562[/snapback]

Uansett hva du vil kalle det, har Attac et syn på USA og vesten som er galt uansett hva man gjør. Det er en ekstremist-organisasjon. Det blir som å spørre en kommunist om Norges demokrati alt i alt har vært vellykket.

 

Man kan jo lure på hvorfor folk er sååå i mot rikinger fra vesten, men støtter oppunder rikinger i Russland som har blitt søkkrike på uærlig vis. Det er bare idiotlover i Russland som ingen med sunn fornuft skjønner noe av, som er grunn til at de får lov til å holde på. Men så klart, Russland er jo nærmere å være et anarki enn noe vestlig land, så da er det jo kult for mange her å holde med de.

Lenke til kommentar

Og å kalle argumenter fra "den andre siden" for "propaganda" burde vel siktes inn mot samme aldersgruppe.

 

AtW

7012562[/snapback]

Uansett hva du vil kalle det, har Attac et syn på USA og vesten som er galt uansett hva man gjør. Det er en ekstremist-organisasjon. Det blir som å spørre en kommunist om Norges demokrati alt i alt har vært vellykket.

 

Man kan jo lure på hvorfor folk er sååå i mot rikinger fra vesten, men støtter oppunder rikinger i Russland som har blitt søkkrike på uærlig vis. Det er bare idiotlover i Russland som ingen med sunn fornuft skjønner noe av, som er grunn til at de får lov til å holde på. Men så klart, Russland er jo nærmere å være et anarki enn noe vestlig land, så da er det jo kult for mange her å holde med de.

7012606[/snapback]

 

Har attac det? Det jeg har kunnet lese utifra deres hjemmesider, så har de noen ganske klare og tydlige mål om hva slags tilltak de ønsker at statene skal gjennomføre. Hva får deg da til å si at de mener Vesten gjør noe galt uansett hva de gjør? Det er jo ganske naturlig at de mener det er galt av de å ikke gjennomføre tiltakene organisasjonen bygger seg på.

 

Hvem er det som er sååå imot rikinger i fra vesten (i kraft kun av at de er rike), og støtter oppunder rikinger i russland?

 

AtW

Lenke til kommentar
Ikke for å glorifisere WTO, men å legge ut en meningsytring fra en propagandaside som Attac, fungerer kanskje mot de mellom 14-17 år.

som jeg skrev, "et syn", at du har et annet syn kan så være, du kan kaskje dele det med oss? Attacs medlemmer er forøvrig ikke mellom 14-17 år, stor andel har f.eks. universitetsutdannelse, kan heller ikke tenke meg at deres målgruppe er tenåringer spesielt. Hvordan er attacs nettside propaganda side? Er det noe du sier fordi du assosierer deg med høyrepolitikk, uten å ha kunnskap som kan belyse og avsløre det du kaller for "propaganda", heller ingen belegg for det du sier? stempling uten argument

 

Uansett hva du vil kalle det, har Attac et syn på USA og vesten som er galt uansett hva man gjør. Det er en ekstremist-organisasjon. Det blir som å spørre en kommunist om Norges demokrati alt i alt har vært vellykket.

7012606[/snapback]

attac er ingen ekstremist organisasjon, det er en intelligent grasrotsbevegelse. Din første setning er fullstendig verdiløs. Samme gjelder andre og tredje setning. Meningsløst søppel :thumbdown:

 

The main issues covered by ATTAC today are:

 

    * Control of financial markets (e.g. Tobin tax)

    * "Fair" instead of "free" trade, via democratic control of the WTO and international financial institutions such the IMF, Worldbank, EU, NAFTA, FTAA, and G8.

    * Defense of public goods - air, water, information

    * Defense of public social services - like those relevant to health, social services, and social security. For example, it is against the privatisation of pensions and of the health care system). ATTAC has also taken a position on genetically-modified organisms. ATTAC also opposes General Agreement on Trade in Services.

    * The struggle to end tax evasion (tax havens) as practiced by transnational corporations and rich individuals

    * Sustainable globalisation

    * Cancellation of the debts of developing countries.

    * ATTAC campaigned against the treaty establishing one constitution for Europe. (Treaty of Rome of 2004).

http://en.wikipedia.org/wiki/Attac

 

vet ikke hva som får deg til å tikke, men å kalle dette for ekstremt....

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...